PDA

View Full Version : kop feneer



rinaldo
13 februari 2006, 21:53
ik wil mijn telecaster hals een beetje op pimpen en er een fineer op aanbrengen.
op de headstock dus. het fineer is ong. 2mm dik maar de kop van een fender tele, loopt in een soort van ronding omhoog naar het fretboard toe. hoe krijg ik die ronding in m,n stukje fineer? als ik hem gewoon er op klem ben ik bang dat hij op dat punt breekt. warm maken ? stomen ? wie het weet mag het zeggen.

rinaldo

charlotte
13 februari 2006, 22:20
Hey Rinaldo,

Je zat inderdaad goed, je kunt het fineer buigen boven stoom ( fluitketel ),
Boven de fluitketel houden, en als het goed warm is, direct op de headstock plaatsen , en de buiging er in proberen te krijgen.
Niet gelijk vastlijmen dus, alleen maar buigen, en zonodig het stomen nog een paar keer herhalen, als de vorm er goed in zit kun je gaan lijmen.
Moet lukken , heb zelf bij mijn Jem in aanbouw deze methode toegepast om de contour in de top te krijgen, op de plek waar je arm tegen de body aan ligt, en dit was 5 mm dik esdoorn , en ... het is gelukt.

succes , groetjes Charlotte .:)

Mattia
14 februari 2006, 15:45
Wat charlotte zei, maar je kan 'm dus ook wat verder uitdunnen, tot 1.5 mm oid.

Gerrit
14 februari 2006, 17:14
Mischien heb je nog een groot genoeg stukje scrap voor die ronding,
dan kan je een keer oefenen.

rinaldo
14 februari 2006, 17:28
oke mensen, bedankt voor de tips. ik ben het meteen gaan proberen en inderdaad het werkt. steeds maar weer boven de stoom gehouden en met een klemmetje in de ronding getrokken,totdat hij goed zat. nu hoef ik aleen nog maar te lijmen en afwerken maar.