PDA

View Full Version : Zener diodes



Negative K3 fan
13 februari 2006, 18:56
Voor het pimp my london city project wil ik van een london city eindtrap (4xel34 gebaseerd op marshall) een 2x6l6 poweramp maken met een lagere anode spanning om hem warmer te kunnen biassen en meer richting klasse a te kunnen gaan. Ik neem aan dat de anode spanning nu rond de 450 volt ligt en ik wil hem dus iets gaan verlagen, zou 400 volt een goede richtwaarde kunnen zijn in dit geval? En zo ja, dan zou ik graag de spanningen van de secundaire kant van de voedingstrafo willen verlagen door het gebruik van zener diodes tussen de middenaftakking en de aarde van de HV taps (ik heb ergens gelezen dat dit een goede manier is), maar hoe pas ik dit toe? Wat zijn eigenschappen van zenerdiodes (spanning en een vermogen???)? waar kan ik het best zener diodes bestellen (hint: verelec misschien?)?

bvd.

chennie
13 februari 2006, 19:27
waar je het kan krijgen:
Meld je aan bij scintilla, via de stores al dan wel op bestelling, kan je wel bijna elk electronisch component bestellen voor weinig.

nicoverduin
13 februari 2006, 19:27
De zener wordt tussen de midden aftakking en ground (anode van de zener) gezet. Maar vergis je niet in het te dissiperen vermogen. Stel je neemt 200mA af van de trafo, dan wordt er 50V *200mA aan warmte gedissipeert. da's 10 watt aan warmte dat via het chassis gedissipeert wordt. Je moet dan al gauw een van 20 watt (kostbaar) hebben of het geheel opdelen in bijv. 5 zeners van 10V. die kunnen mogen dan elk min. 2 watt zijn (dus doe maar 4 watt). Maar de laatste kunnen weer niet aan het chassis geschroefd worden. Voor de kleinere zeners moet je dus een goede ventilatie hebben.

Ik weet niet of verelec ze kan leveren:D :D :D :D . Moet je ze vragen
Nico

Negative K3 fan
13 februari 2006, 19:39
waar je het kan krijgen:
Meld je aan bij scintilla, via de stores al dan wel op bestelling, kan je wel bijna elk electronisch component bestellen voor weinig.

ja maar dan moet ik betalen toch?

maargoed als ik dus laten we zeggen ongeveer 50 watt wil droppen, dan kan dat bijvoorbeeld met 5 zeners van 10volt/5 watt per stuk in serie? aangenomen dat 200mA een realistische schatting is van wat een 2x6l6er af gaat nemen...

en welke richting moet ik ze dan opzetten? met het pijltje/streepje richting aarde, of richting CT?

Random_hero
13 februari 2006, 19:43
www.newtone-online.nl verkoopt zeners. Ik weet niet of het de goede zijn though

nicoverduin
13 februari 2006, 19:46
ja maar dan moet ik betalen toch?

maargoed als ik dus laten we zeggen ongeveer 50 watt wil droppen, dan kan dat bijvoorbeeld met 5 zeners van 10volt/5 watt per stuk in serie? aangenomen dat 200mA een realistische schatting is van wat een 2x6l6er af gaat nemen...

en welke richting moet ik ze dan opzetten? met het pijltje/streepje richting aarde, of richting CT?
Ja......nu moet je echt gaan designen...loadlijn bepalen. Ideale bias punt nemen bij gewenste spanning. en dan de max-min stromen bepalen...en dan daarnog dat beetje bij optellen van de voorversterkers.
Nico

Negative K3 fan
13 februari 2006, 19:50
tja, liever lui dan moet> overspeccen dus :)

nicoverduin
13 februari 2006, 19:52
En het streepje moet naar de CT (dacht ik)

Negative K3 fan
13 februari 2006, 20:37
Ok, ik heb wat rondgelezen op de ax84 forums (geweldig daar) en ik kies ipv zeners tussen CT en aarde voor zeners tussen de recto en 1e filter cap zodat de negatieve bias supply niet wordt verneukt.

http://richardstevens.home.mindspring.com/images/bogen_schem3.jpg dit schema gebruik ik als inspiratie

http://richardstevens.home.mindspring.com/images/bogen_guts.jpg hier zie je een foto van de binnenkant van de 10 5 watt zeners in serie

aad
13 februari 2006, 20:55
ideetje?

http://members.chello.nl/aad.sieraad/hv_pwr.jpg
http://members.chello.nl/aad.sieraad/hv_pwr.nl

nicoverduin
13 februari 2006, 20:56
De LC heeft toch een aparte wikkeling voor Bias? Dan wordt ie zowieso niet "verneukt".

nicoverduin
13 februari 2006, 20:58
ideetje?

http://members.chello.nl/aad.sieraad/hv_pwr.jpg
http://members.chello.nl/aad.sieraad/hv_pwr.nlvolgens dat schema moet je wel 200V * 200mA wegwerken..... Wordt wel ee aardig koelelement.....

aad
13 februari 2006, 21:41
volgens dat schema moet je wel 200V * 200mA wegwerken..... Wordt wel ee aardig koelelement.....

Ja okee, vergeten de 250volt te veranderen in 400V zoals gevraagd. Zo'n tor kun je wel makkelijker koelen en dan kun je volstaan met 1w zeners. Dat is mijn bedoeling. :)

nicoverduin
13 februari 2006, 21:45
Of gewoon een andere (beter gesized) trafo nemen.....

Negative K3 fan
13 februari 2006, 22:38
nemen=kopen=budgetair niet de bedoeling.

ik denk dat ik gewoon 5 zeners in serie ga zetten na de recto, met het streepje richting de hoogste spanning.

bedankt alvast voor de input!

@aad, jouw optie is misschien leuk, maar omvat ook behoorlijk veel componenten (wil ik graag tot een minimum beperken), een soortgelijk iets had ik ook gezien op ax84 waar ze het op een iets andere manier deden mbv een bf170 (???) fet.

chennie
13 februari 2006, 23:22
ach lidmaatschap is weinig. Het enige wat je meer kost is Newton's afgunst. Maar stores levert van elke grote electronica boer (Farnel, Nedi, Conrad etc) tegen inkoopsprijs.

Negative K3 fan
13 februari 2006, 23:49
arago... alwaar het lidmaatschap 40 euro was en dus wel een beetje veel.....

lalala

chennie
14 februari 2006, 00:00
arago, newton, weet ik het =) Ik ben ook maar lid vanwege de stores en boeken enzo. 40 Euro is ontzettend veel, ik betaal voor scintilla iets van 15 euro dacht ik per jaar.

Een beetje offtopic misschien en een beetje insiders info, maar het is een overweging mbt de Stores. Ok het spul op voorraad is een beetje van lousy kwaliteit, maar in principe kunnen ze bijna wel alles bestellen en dan nog steeds tegen inkoopprijs verkopen. Soms hebben ze ook wat leuks in de tweedehands hoek; oude scopen, 19"behuizingen etc.

Frits van Mourik
14 februari 2006, 00:04
Voor het pimp my london city project wil ik van een london city eindtrap (4xel34 gebaseerd op marshall) een 2x6l6 poweramp maken met een lagere anode spanning om hem warmer te kunnen biassen en meer richting klasse a te kunnen gaan. Ik neem aan dat de anode spanning nu rond de 450 volt ligt en ik wil hem dus iets gaan verlagen, zou 400 volt een goede richtwaarde kunnen zijn in dit geval? En zo ja, dan zou ik graag de spanningen van de secundaire kant van de voedingstrafo willen verlagen door het gebruik van zener diodes tussen de middenaftakking en de aarde van de HV taps (ik heb ergens gelezen dat dit een goede manier is), maar hoe pas ik dit toe? Wat zijn eigenschappen van zenerdiodes (spanning en een vermogen???)? waar kan ik het best zener diodes bestellen (hint: verelec misschien?)?

bvd.

Anders maak je je hoogspanning toch gewoon instelbaar met een hi-power MOSFET? Ik heb ergens nog wel een simpel, doch doeltreffend schema'tje.
Mail me maar!

Negative K3 fan
14 februari 2006, 00:18
hmm ik heb geen behoefte aan een instelbare hoogspanning, ik wil gewoon het voltage net iets wat naar beneden schroeven wat hopelijk zorgt voor een iets 'zoeter' geluid als je begrijpt wat ik bedoel. Verder heb ik weinig ervaring of kennis van mosfets... denk je dan nog dat jouw optie verstandig is??

Frits van Mourik
14 februari 2006, 13:05
Neem me mijn domme ondoordachte reactie alsjeblieft niet al te kwalijk.
Ik hoopte slechts een bruikbare suggestie aan te dragen.
Stom, stom, stom...

nicoverduin
14 februari 2006, 13:10
kijk je uit? :D :D :D :D

Negative K3 fan
14 februari 2006, 13:24
Neem me mijn domme ondoordachte reactie alsjeblieft niet al te kwalijk.
Ik hoopte slechts een bruikbare suggestie aan te dragen.
Stom, stom, stom...

oioioi lang leve het internet

Frits van Mourik
14 februari 2006, 13:27
------????-----

Negative K3 fan
14 februari 2006, 13:29
inmiddels heb ik geprobeerd iets te maken wat een schema zou meoten voorstellen...

hier te vinden
http://home.zonnet.nl/spit23/londoncity.JPG

wat zie ik over het hoofd en wat doe ik fout?? moet ik natuurlijk wel eerst die link werkend zien te krijgen

nicoverduin
14 februari 2006, 13:46
Begin eerst maar eens de grid referentie weerstanden op de juiste plek te zetten. Die 1M moet tussen de ground en de grid. Niet tussen de sleeve en ground.
Nico

Negative K3 fan
14 februari 2006, 14:01
owja, dom, maar dat zijn details in de tekening, ik zou denk ik bijvoorbeeld ook dat tweede kanaal voor de grid stopper moeten aansluiten toch?

nicoverduin
14 februari 2006, 14:09
Het zijn de details die gaan bepalen of je versterker het doet en ook nog volgens ontwerp. Niet de grote lijnen.

Nico

Negative K3 fan
14 februari 2006, 14:12
klopt, maargoed adhv dit schema zou ik bijvoorbeeld nooit uiteindelijk die 1meg weerstand van sleeve naar aarde hebben gesoldeerd...

en dit is ook meer een schets, ik ga er nog een nettere versie van maken. Nog meer comments? heb je bijvoorbeeld ervaring met ef86s en heb je suggesties voor waardes van condensatoren en weerstanden daaromheen? Ik heb nu namelijk route 66 waardes gebruikt (althans, waardes die volgens het internet in een route 66 zitten)

nicoverduin
14 februari 2006, 17:53
Kijk wat je gedaan hebt (begrijp ik) is gewoon wat schema's aan elkaar plakken. Er is geen rekenwerk aan ten grondslag dus kan ik er niet veel over zeggen. En ik ga het ook niet voor je doen. Dit lijkt meer op een beetje aanklooien en kijken of het mooi klinkt door gewoon een paar voorversterkers te nemen uit kennelijk mooi klinkende versterkers te nemen en aan een eindtrap te plakken. en that's it.
Het kan overigens fantastisch klinken maar dat is dan toeval. Ik zou zelf, en ook in het kader van ervaring op doen, eens wat rekenwerk toepassen. De grafieken van de buizen erbij pakken en kijken hoe ze ingesteld worden. Kijken wat zou er gebeuren als ik die 100k vervang voor een 150k. Wat is het effect op de versterking. Wat gebeurt er als ik die 2k2 kathode weerstand verlaag naar 1k5. Kijk dan ben je echt met ontwerpen van een versterker bezig. Nu ben je een beetje aan het gokken. Wat voor soort caps ga ik gebruiken en waarom enz enz.

nu zie ik dat er niet uitkomen.
jammer
Nico

Negative K3 fan
14 februari 2006, 18:01
ik begrijp je punt nico, met dat in mn achterhoofd gehouden heb ik die dingen ook aan elkaar geplakt. Het is inderdaad een soort van gok, maar ik heb wel de dingen op een dusdanige manier aan elkaar geplakt dat ik denk dat ik een heel eind in de goede richting zit, alleen het tweede kanaal met die parallele triodes is een soort van 'shot in the dark', maar gelukkig valt daar ook gemakkelijk aan te tunen (en dat gaat ook gebeuren). Ik ben te lui om door te gaan rekenen en ben van plan deze versterker met een meer hands on approach te perfectioneren (voor zover dat kan).

ik denk trouwens niet dat het erg toevallig is als hij goed gaat klinken, het enige waar ik echt bang voor ben is dat de power supply té saggy wordt, dat 2e kanaal fine tune ik wel goed als het zover is.

de cap keuze laat ik bepalen door tube-town.de

en dat doorrekenen moet je ook maar net juist weten te interpreteren naar t000ne, dat is dan denk ik ook meteen weer het verschil tussen een pro en een beginneling zoals ik.

chennie
14 februari 2006, 19:22
Kan je overigens zomaar stages achter elkaar plakken? Ik heb er nog niet echt naar gekeken en ben niet zo heel erg bekend met het rekenen rondom buizen, maar zomaar cascaderen kan niet altijd met electronische circuits. (ja soms let ik wel eens op school) bv ivm ingangs impedanties van de volgende stage.

Ik zou eerst een beetje rekenen, dan niet in de eerste plaats in je tone filters en caps, maar eerst of het uberhaupt mogelijk is. Misschien heb je zelfs wel onnodige weerstanden erin ? Dus zit je gewoon nutteloos vermogen te stoken en ruis te genereren.

Negative K3 fan
14 februari 2006, 19:40
Kan je overigens zomaar stages achter elkaar plakken? Ik heb er nog niet echt naar gekeken en ben niet zo heel erg bekend met het rekenen rondom buizen, maar zomaar cascaderen kan niet altijd met electronische circuits. (ja soms let ik wel eens op school) bv ivm ingangs impedanties van de volgende stage.

Ik zou eerst een beetje rekenen, dan niet in de eerste plaats in je tone filters en caps, maar eerst of het uberhaupt mogelijk is. Misschien heb je zelfs wel onnodige weerstanden erin ? Dus zit je gewoon nutteloos vermogen te stoken en ruis te genereren.

nah, zolang je een beetje weet wat je aan elkaar knoopt en waarom kan er weinig mis gaan, het door mij getekende circuit gaat zonder meer werken (mits goed aangesloten met 1meg weerstanden tussen tip en aarde, 500ohm screen grid weerstand ipv 500kohm etc.). correct me if im wrong, maar ingangsimpedanties van buizen zijn normaal gesproken al ontzettend hoog en ik maak geen gebruik van 'cascaded' gain stages zoals ik die wel eens tegen ben gekomen al heb ik het idee dat je wat anders bedoelt.

elke weerstand die erin zit is door mij overwogen en er zijn dus geen nutteloos vermogen stokende weerstanden aanwezig, het schema heb ik gepost zodat anderen dat soort weerstanden etc. eruit kunnen halen.

Dirk_Hendrik
14 februari 2006, 19:46
Even naar het schema kijkend en de al eerder opgemerkte fouten ziende heb ik verder niet echt het gevoel dat ik naar een enorme cascade van verschillende gaintrappen zit te kijken. Randall Smith ragde er juist nog één tussen voor meer scheur in een arme Fender.

Lineaire gain regelaar in het "2e" kanaal ???

Daarnaast, nergens steek je zoveel van op als dit soort expirimenteerwerk. Ga zo door Lennart!

Negative K3 fan
14 februari 2006, 22:06
Lineaire gain regelaar in het "2e" kanaal ???

waar???

die twee gain regelaars (VRs) in het '2e' kanaal komen trouwens intern, zijn een soort van trimpots die ik dmv een beetje tweaken vast ga zetten en het zijn 500kA pots.

Frits van Mourik
14 februari 2006, 23:36
Je zeners zitten i.i.g. OK ...:satisfie:
Overigens, zie je helemaal af van toonregeling?

Negative K3 fan
15 februari 2006, 15:57
ja die fout had ik ook al ontdekt nadat ik het plaatje online had gezet hahaha...

ik zit eraan te denken om er vanaf te zien, aangezien er ook geen toneregeling zit in de ac30 en dr.z's waar dit schema aan is ontleend, verder zitten er al redelijk wat 'tone-shaping' opties op en ben ik bang dat de klank kan worden aangetast. Ik heb al een en ander uitgefiguliert met duncan's TSC, maar ik weet dat soort dingen nog niet goed te vertalen naar de praktijk.

Frits van Mourik
16 februari 2006, 00:04
Nou, fout...? 't Is een keuze die je maakt.
Ik heb ook een AC 30, waar weliswaar een "tone"-knop
opzit, maar die staat eigenlijk altijd helemaal open...

Negative K3 fan
16 februari 2006, 00:25
geen top boost model dus??

ik denk dat dat dus experimenteren gaat worden...

Frits van Mourik
16 februari 2006, 10:34
Nee, een copperface uit 1962... ooit als wrak gekocht voor 300 ouderwetsche florijnen, incl de originele blauwe speakers. Niet slecht, wat?

Dat experimenteren... zie het niet als een probleem, maar als een uitdaging! :satisfie:
Ik heb om te experimenteren een klein chassisje gemaakt, waarop plaats is voor twee buisjes, wat potmeters en schakelaars. Handig om een schakelingetje te bouwen & te testen, voor je het daadwerkelijk in je amp gaat boren/schroeven/solderen. Aanrader!

Negative K3 fan
16 februari 2006, 12:39
wow goede zaak!