PDA

View Full Version : The Guitarport Online Top 100 Guitarists Of All Time



ieme
13 februari 2006, 17:13
THE GUITARPORT ONLINE TOP 100 GUITARISTS OF ALL TIME

In 2005 GuitarPort® Online surveyed thousands of guitarists and asked them who they considered to be the greatest guitarists of all time. The resulting GuitarPort Online Top 100 Guitarists represents their responses - a list of guitarists created by guitarists.

http://www.guitarport.com/top.html

It's also a list for guitarists - since each week a new issue of GuitarPort Online pays tribute to one of the guitarists from the list below.

Of course - not to worry if your favorite band or guitarist isn't on the list. With additional tracks and lessons covering the music and style of bands such as Coldplay, Papa Roach, Steely Dan, The Deftones, The Offspring, Elvis, Korn - and new music from other bands and guitarists posted every week - GuitarPort Online offers tracks and lessons for every style and ability.

Not already a GuitarPort Online subscriber? Join now and you can start learning the licks, styles and techniques of the greatest guitarists of all time.


1 Jimi Hendrix The Jimi Hendrix Experience
2 Eddie Van Halen Van Halen
3 Eric Clapton Cream, John Mayall's Bluesbreakers, Yardbirds, Blind Faith, Derek and the Dominos, Solo
4 Jimmy Page Led Zeppelin, Yardbirds
5 Steve Vai Solo
6 Stevie Ray Vaughan Solo
7 Joe Satriani Solo
8 David Gilmour Pink Floyd
9 Brian May& Ieme de Haan Queen
10 B.B. King Solo
11 Carlos Santana Solo
12 Jeff Beck Yardbirds, Jeff Beck Group, Solo
13 Mark Knopfler Dire Straits
14 Angus Young AC/DC
15 Les Paul Solo
16 Slash Guns and Roses, Velvet Revolver
17 Yngwie Malmsteen Solo
18 Eric Johnson Solo
19 Randy Rhoads Ozzy
20 Ritchie Blackmore Deep Purple, Rainbow
21 Zakk Wylde Ozzy, Black Label Society
22 Pete Townshend The Who, Solo
23 Frank Zappa Mothers, Solo
24 Chet Atkins Solo
25 The Edge U2
26 Billy Gibbons ZZ Top
27 Chuck Berry Solo
28 Joe Perry Aerosmith, The Joe Perry Project
29 George Harrison Beatles, Solo
30 Keith Richards Rolling Stones, Solo
31 Gary Moore Thin Lizzy, Skid Row, G Force, Black Rose, Solo
32 John Petrucci Dream Theatre
33 Tony Iommi Black Sabbath
34 Al Di Meola Return to Forever, Solo
35 Joe Walsh James Gang, Eagles, Solo
36 Kirk Hammett Metallica
37 Steve Howe Yes
38 Brian Setzer Stray Cats, Brian Setzer Orchestra
39 Django Reinhardt Solo
40 Pat Metheny Solo
41 Prince Solo
42 Buddy Guy Solo
43 Duane Allman Allman Brothers Band
44 James Hetfield Metallica
45 Alex Lifeson Rush
46 Steve Lukather Toto
47 Dimebag Darrell Pantera, Damageplan
48 Muddy Waters Solo
49 John McLaughlin Mahavishnu Orchestra, Shakti, and Solo
50 Paul Gilbert Mr. Big, Racer X 51 Robert Johnson Solo
52 Nuno Bettencourt Extreme, Solo
53 Ted Nugent Solo
54 John Lee Hooker Solo
55 George Benson Solo
56 Steve Morse Steve Morse Band, Dixie Dregs, various
57 Ry Cooder various, sessions
58 Neil Young Crosby Stills Nash and Young, Solo
59 Wes Montgomery Solo
60 Dave Navarro Red Hot Chili Peppers, Jane's Addiction
61 Albert King Solo
62 Tom Morello Rage Against the Machine, Audioslave
63 Andres Segovia Solo
64 John Lennon Beatles, Solo
65 Johnny Winter Solo
66 Dave Mustaine Megadeth
67 Albert Lee Solo
68 Joe Pass Solo, various
69 Robert Cray The Robert Cray Band
70 Jeff Healy The Jeff Healey Band
71 Neal Schon Journey
72 Allan Holdsworth Level 42, Soft Machine, various
73 Larry Carlton Solo
74 Ace Frehley Kiss
75 Dickey Betts Allman Brothers Band, Great Southern 76 Lindsey Buckingham Fleetwood Mac
77 Robert Fripp King Crimson, various, Solo
78 Bo Diddley Solo
79 John Fogerty Creedence Clearwater Revival, Solo
80 Dave Murray Iron Maiden
81 George Lynch Dokken, Lynch Mob, Solo
82 Michael Schenker UFO, Michael Schenker Group
83 Adrian Belew King Crimson, various, Solo
84 Don Felder The Eagles
85 Tom Scholz Boston
86 Bonnie Raitt Solo
87 Jerry Garcia Grateful Dead, Solo
88 Frank Gambale Chick Corea's Elektric Band, Big Franklin
89 Robben Ford The Yellowjackets, Solo
90 Albert Collins Solo
91 Rory Gallagher Taste, Solo
92 Vernon Reid Living Colour
93 Robin Trower The Paramounts, Procol Harum, Solo
94 Jerry Cantrell Alice in Chains
95 Bob Marley Bob Marley and The Wailers
96 Gary Rossington Lynyrd Skynyrd
97 Charlie Christian Benny Goodman, Solo
98 Johnny Ramone The Ramones
99 Mick Mars Motley Crue
100 Phil Keag

hoofd
13 februari 2006, 18:25
originele lijst!

Richwoodje
13 februari 2006, 19:02
originele lijst!

niet echt nee :stop:

Kris Haex
13 februari 2006, 19:53
Gitaristen van verschillende stijlen zijn moeilijk te vergelijken met elkaar. Als ze al vergeleken moeten worden, denk ik dat het per stijl moet. Een shredder bijvoorbeeld zal niet een blues solo kunnen weggeven zoals een bluesgitarist dat doet. Een bluesgitarist zal geen shredsolo kunnen weg geven, ieder z'n ding.

Kris Haex
13 februari 2006, 19:54
Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat een shredgitarist geen emotie in z'n shredspel legt he.

Negative K3 fan
13 februari 2006, 19:58
ik vind dit tot nu toe de top100 beste gitaristen lijst waar ik me het meest in kan vinden

Negative K3 fan
13 februari 2006, 19:59
Een shredder bijvoorbeeld zal niet een blues solo kunnen weggeven zoals een bluesgitarist dat doet. Een bluesgitarist zal geen shredsolo kunnen weg geven.

Niet mee eens!

Kris Haex
13 februari 2006, 20:03
Ok, een bluesgitarist kan ook shredden.

drap
13 februari 2006, 23:02
Ok, een bluesgitarist kan ook shredden.

Ik denk eigenlijk eerder dat zo'n notenkakker blues kan spelen en een bluesgitarist niet kan shredden. Blues is nou eenmaal niet de allermoeilijkste vorm. En waar staat Frusciante in dat lijstje! Heiligschennis! :D <- duidelijk he, zo'n smillie. Ik bedoel dit dus niet als aanval :) <- zie ook deze. Dat voorkomt verkeerde gedachten zoals eerder

ieme
13 februari 2006, 23:06
ik vind dat Keith Richards Rolling Stones te hoog staat, hier had Frusciante moeten staan...

drap
13 februari 2006, 23:14
ik vind dat Keith Richards Rolling Stones te hoog staat, hier had Frusciante moeten staan...

Stond die gek er ook tussen??? Hahahaha, die gast die met 5 snaren open stemt en het presteert om daar hooguit 3 akkoorden uit halen! :seriousf: Ja, daar had toch minimaal Frusciante kunnen staan, gezien ik ook ene Navarro d'r tussen heb zien staan. Jawel, de man die het presteerde om een vreselijk kutalbum bij de Peppers in elkaar te flansen en vervolgens uit pure frustratie een zonodig nog groter kutalbum middels een soloprojektje af te leveren

Punt
14 februari 2006, 00:12
Ik denk eigenlijk eerder dat zo'n notenkakker blues kan spelen en een bluesgitarist niet kan shredden. Blues is nou eenmaal niet de allermoeilijkste vorm.

Ik heb toch een vermoeden dat jij niet helemaal begrijpt wat blues is :)

Mithrandir
14 februari 2006, 00:17
Stond die gek er ook tussen??? Hahahaha, die gast die met 5 snaren open stemt en het presteert om daar hooguit 3 akkoorden uit halen! :seriousf: Ja, daar had toch minimaal Frusciante kunnen staan, gezien ik ook ene Navarro d'r tussen heb zien staan. Jawel, de man die het presteerde om een vreselijk kutalbum bij de Peppers in elkaar te flansen en vervolgens uit pure frustratie een zonodig nog groter kutalbum middels een soloprojektje af te leveren

One Hot Minute is een lekker album tbfh, beter dan die lauwe poep daarna...

Verder niet echt een interessant lijstje.

Negative K3 fan
14 februari 2006, 00:51
Ik denk eigenlijk eerder dat zo'n notenkakker blues kan spelen en een bluesgitarist niet kan shredden. Blues is nou eenmaal niet de allermoeilijkste vorm. En waar staat Frusciante in dat lijstje! Heiligschennis! :D <- duidelijk he, zo'n smillie. Ik bedoel dit dus niet als aanval :) <- zie ook deze. Dat voorkomt verkeerde gedachten zoals eerder

ik denk eigenlijk eerder dat er zowel goeden als slechten zijn onder shredders en bluesers

Negative K3 fan
14 februari 2006, 00:51
Ik heb toch een vermoeden dat jij niet helemaal begrijpt wat blues is :)

dat begrijpt toch niemand die tegenwoordig in nederland woont en toegang heeft en neemt tot gitaarforum

hoofd
14 februari 2006, 00:54
Als we een blues vs. shred discussie gaan houden gooi ik er een slotje op, die discussies zijn zinloos en leiden tot niks, en zijn bovendien al veels te vaak gevoerd.

En nu ontopic...

LuukieRayVaughan
14 februari 2006, 01:01
Wat een belachelijke lijst zeg ! De enige lijsten die nog ergens op slaan zijn die op www.digitaldreamdoor.com.

taylor
14 februari 2006, 13:24
zo'n lijst slaat eigenlijk zo wi zo nergens op, iedereen is anders maar niet perse beter dan de ander vind ik dan.

gitaar spelen is geen olympische sport of zo

pikasso
14 februari 2006, 15:46
dat begrijpt toch niemand die tegenwoordig in nederland woont en toegang heeft en neemt tot gitaarforum


Wow, treffender kan je het niet zeggen.
Die moet ik echt onthouden.

ieme
14 februari 2006, 15:46
Wow, treffender kan je het niet zeggen.
Die moet ik echt onthouden.


zou je dat nou wel doen chris?

Bram+
14 februari 2006, 16:07
ik vind dat Keith Richards Rolling Stones te hoog staat, hier had Frusciante moeten staan...

Is het nou eindelijk duidelijk? Een lijst beste gitaristen samengesteld door gitaristen, en Frusciante staat niet bij de eerste honderd. Kruip nu allemaal eens uit de reet van die kerel.

Kris Haex
14 februari 2006, 16:09
Ik denk eigenlijk eerder dat zo'n notenkakker blues kan spelen en een bluesgitarist niet kan shredden. Blues is nou eenmaal niet de allermoeilijkste vorm. En waar staat Frusciante in dat lijstje! Heiligschennis! :D <- duidelijk he, zo'n smillie. Ik bedoel dit dus niet als aanval :) <- zie ook deze. Dat voorkomt verkeerde gedachten zoals eerder

Ik luister eigenlijk meer Metallica, Maiden enz. Heavy-speed-metal. Dus ik hou van snelle metal solo's en speel ze zelf ook graag, maar ik blijf er wel bij dat een blues gitarist die constant blues speelt die blues veel beter naar voor brengt dan een shredder. Ik heb eens van Malmsteen blues gezien en gehoord, dat was gewoon de blues niet, het was goed en heel afgelickt, maar het was niet smerig en rauw zoals de echte blues.
Ook niet bedoeld als aanval he, gewoon wat ik er van denk.

Kris Haex
14 februari 2006, 16:09
Die gitaarlijstjes zijn wel interessant maar zeggen niet alles.

Bram+
14 februari 2006, 16:16
Die gitaarlijstjes zijn wel interessant maar zeggen niet alles.
De volgorde is niet altijd even relevant, maar het is wel interessant om te zien welke (soort) gitaristen worden geselecteerd. Het valt op dat er weinig 'moderne' gitaristen in het lijstje staan (Johnny Greenwood, Jack White). Genres als 'nu metal', punk en de bands uit de seattle scene zijn ook ondervertegenwoordigd, vergeleken met de lijst van bijvoorbeeld Rolling Stone.

Richwoodje
14 februari 2006, 18:26
Is het nou eindelijk duidelijk? Een lijst beste gitaristen samengesteld door gitaristen, en Frusciante staat niet bij de eerste honderd. Kruip nu allemaal eens uit de reet van die kerel.

kan me niet schelen, ik blijf in 'die kerel z'n reet' zitten :hippie:

Sora
14 februari 2006, 18:40
Toch al een beter lijst dan diegene die in Rolling Stone stond enkele jaren geleden. Daar stond Jack white op de 17de plaats :D

drap
14 februari 2006, 21:07
Als we een blues vs. shred discussie gaan houden gooi ik er een slotje op, die discussies zijn zinloos en leiden tot niks, en zijn bovendien al veels te vaak gevoerd.

En nu ontopic...

Ik las uit de discussie ook niet het "blues vs shredder" naar mijn mening. In ieder geval niet wat nou de betere vorm zou zijn van de twee. De discussie die er op volgde was wel relevant voor 't topic. Wat moet je anders met een soort van best of lijstje. Leg me dat dan uit. Naar mijn mening komt er dan logischerwijs een discussie los welke gitarist er dan wel of niet op hoort. En natuurlijk dwarrelt zo'n discussie dan een beetje alle kanten op. Anders zou het een "wel eens, niet eens discussie" worden en dan kan je er net zo goed een slotje opgooien want dan is de discussie dood

drap
14 februari 2006, 22:38
Is het nou eindelijk duidelijk? Een lijst beste gitaristen samengesteld door gitaristen, en Frusciante staat niet bij de eerste honderd. Kruip nu allemaal eens uit de reet van die kerel.

grrrr... la me lekker zittuh man... :D en die gitaristen hebben het allemaal bij het foute eind! Ik, Drappie, heb altijd gelijk! Zo, zijn we van die discussie ook weer af. Hoeven we ook niet meer te twisten over Frusciante

Bram+
14 februari 2006, 23:12
grrrr... la me lekker zittuh man... :D en die gitaristen hebben het allemaal bij het foute eind! Ik, Drappie, heb altijd gelijk! Zo, zijn we van die discussie ook weer af. Hoeven we ook niet meer te twisten over Frusciante
Ach ja, minstens twee van mijn favoriete gitaristen staan ook niet in het lijstje, maar die zijn misschien wat minder 'mainstream'/klassiek dan die in het lijstje/Frutseliante. Het grote verschil is dat ik er niet zo anaal over ben dat niet 'iedereen' hun geniaalheid en gevoeligheid erkent.

drap
14 februari 2006, 23:47
Ach ja, minstens twee van mijn favoriete gitaristen staan ook niet in het lijstje, maar die zijn misschien wat minder 'mainstream'/klassiek dan die in het lijstje/Frutseliante. Het grote verschil is dat ik er niet zo anaal over ben dat niet 'iedereen' hun geniaalheid en gevoeligheid erkent.

Ey, we gaan nie katten he! Maar zonder gekheid, een top 100 lijst kan ik niet serieus nemen. Laat staan een lijst waarin bijv namen als Jan Akkerman of Andy Summers ontbreken

Bram+
15 februari 2006, 00:02
Ey, we gaan nie katten he! Maar zonder gekheid, een top 100 lijst kan ik niet serieus nemen. Laat staan een lijst waarin bijv namen als Jan Akkerman of Andy Summers ontbreken

Nouja, zoals sommige hun religie beschermen, zo beschermen anderen Frusciante hier. Er is niks mis met een beetje fanatisme, maar ook F. is een mens, en die zijn in de regel niet foutloos. Dat lijken sommige mensen te ontkennen. F. speelt een strontsolo, maar dat zou dan weer 'gevoel' moeten zijn, of 'niet willen conformeren'... Niks persoonlijks verder.

De lijst hoef je ook niet serieus te nemen, ik zeg ook: voor mij persoonlijk ontbreken er ook een paar namen, het is ook maar een gemiddelde, maar ik denk niet dat het fout is. Het geeft vooral aan waar jij staat. Is jouw lijstje 1. Jimi 2. EvH 3. Clapton etc,, dan ben je gemiddeld, is je lijstje 1. Frusciante 2. Slovak 3. Hazel, dan ben je dat niet.

drap
15 februari 2006, 00:21
Nouja, zoals sommige hun religie beschermen, zo beschermen anderen Frusciante hier. Er is niks mis met een beetje fanatisme, maar ook F. is een mens, en die zijn in de regel niet foutloos. Dat lijken sommige mensen te ontkennen. F. speelt een strontsolo, maar dat zou dan weer 'gevoel' moeten zijn, of 'niet willen conformeren'... Niks persoonlijks verder.

De lijst hoef je ook niet serieus te nemen, ik zeg ook: voor mij persoonlijk ontbreken er ook een paar namen, het is ook maar een gemiddelde, maar ik denk niet dat het fout is. Het geeft vooral aan waar jij staat. Is jouw lijstje 1. Jimi 2. EvH 3. Clapton etc,, dan ben je gemiddeld, is je lijstje 1. Frusciante 2. Slovak 3. Hazel, dan ben je dat niet.

Euh... nou eigenlijk geen van beide lijstjes. Slovak was bijv absoluut geen geweldig gitarist :D Maar goed, ik neem aan dat je 't als voorbeeld noemt. Ik hanteer überhaupt geen lijstjes trouwens. Ehm... ik heb trouwens nooit gezegd dat alle solo's van "F" goed zijn. Ik heb wel altijd bestreden dat hij niet kan soleren, of dat z'n solo's per definitie slecht zijn. Ik heb inderdaad eerder wel gezegd dat de solo's van "F" vaak met een bepaalde rauwe feel zijn gespeeld, wat mij meer aanspreekt als gelikte solo's van de welbekende tegenpolen. Maar je zult mij nooit horen zeggen dat Frusciante de beste is, want dat is hij simpelweg niet. Tis alleen m'n persoonlijke favo. Haha, ik bescherm 'm niet als m'n persoonlijke religie hoor, ik vind alleen de discussie omtrent deze man geweldig. Je bent voor of zwaar tegen, wat kun je je nog meer wensen voor een discussie

Bram+
15 februari 2006, 00:54
Het waren inderdaad voorbeelden en nogmaals: niks persoonlijks, er zijn meer fruciantefans hier. Slecht zou ik Frusciante (als tegenstander zijnde) ook niet willen noemen, maar bovengemiddeld ook niet (meer na zijn zware junkieperiode).

Bovenaan in die top 100 staan trouwens nog een paar gitaristen die een rauwe stijl hebben, maar dit in mijn ogen wel goed kunnen combineren met goede kloppende solo's.

drap
15 februari 2006, 18:55
Het waren inderdaad voorbeelden en nogmaals: niks persoonlijks, er zijn meer fruciantefans hier. Slecht zou ik Frusciante (als tegenstander zijnde) ook niet willen noemen, maar bovengemiddeld ook niet (meer na zijn zware junkieperiode).

Bovenaan in die top 100 staan trouwens nog een paar gitaristen die een rauwe stijl hebben, maar dit in mijn ogen wel goed kunnen combineren met goede kloppende solo's.

Weet ik wel dat het niks persoonlijks was :D Maar dat Keith Richards in die rij staat, kom op ey....

hoofd
15 februari 2006, 19:51
Weet ik wel dat het niks persoonlijks was :D Maar dat Keith Richards in die rij staat, kom op ey....

Hey, mess with Keith Richards, and you're messing with me! You better watch it, boy! :angry:

drap
15 februari 2006, 19:55
Hey, mess with Keith Richards, and you're messing with me! You better watch it, boy! :angry:

Dach 't nie :D Keith Richards is wat mij betreft gewoon de grootste naadgitarist die ik ken. Nou ja, op mij na dan...

AlterEgo
15 februari 2006, 20:08
Ik mis Jonny Greenwood :((

drap
15 februari 2006, 20:27
Het waren inderdaad voorbeelden en nogmaals: niks persoonlijks, er zijn meer fruciantefans hier. Slecht zou ik Frusciante (als tegenstander zijnde) ook niet willen noemen, maar bovengemiddeld ook niet (meer na zijn zware junkieperiode).

Bovenaan in die top 100 staan trouwens nog een paar gitaristen die een rauwe stijl hebben, maar dit in mijn ogen wel goed kunnen combineren met goede kloppende solo's.

Om d'r nog 1 opmerking tegenaan te slingeren :D Als ik het gemiddelde op de radio hoor dan vind ik Frusciante beter als gemiddeld. Hij heeft trouwens enorm veel invloed gehad in de rockscene, dat kan je niet ontkennen. Ik geloof dat ik met deze opmerking een voorzetje heb gegeven aan Hoofd wat betreft z'n Keith Richards... Maar ff zonder gekheid, je moet es Blood Sugar Sex Magic gaan luisteren om wat vette Frusciante solo's te horen. En ja, dat was voor z'n junkie periode. Ik vind wel dat sinds hij weer clean is teruggekomen, z'n akkoordenwerk enorm is verbetert. Niet dat het daarvoor zo slecht was ofzo, maar je kunt zien/horen dat hij zich daar enorm in heeft verdiept. Dat is in mijn ogen ook het sterkste van z'n spel. Niet de solo's maar het slagwerk

Richwoodje
15 februari 2006, 21:44
Euh... nou eigenlijk geen van beide lijstjes. Slovak was bijv absoluut geen geweldig gitarist :D Maar goed, ik neem aan dat je 't als voorbeeld noemt. Ik hanteer überhaupt geen lijstjes trouwens. Ehm... ik heb trouwens nooit gezegd dat alle solo's van "F" goed zijn. Ik heb wel altijd bestreden dat hij niet kan soleren, of dat z'n solo's per definitie slecht zijn. Ik heb inderdaad eerder wel gezegd dat de solo's van "F" vaak met een bepaalde rauwe feel zijn gespeeld, wat mij meer aanspreekt als gelikte solo's van de welbekende tegenpolen. Maar je zult mij nooit horen zeggen dat Frusciante de beste is, want dat is hij simpelweg niet. Tis alleen m'n persoonlijke favo. Haha, ik bescherm 'm niet als m'n persoonlijke religie hoor, ik vind alleen de discussie omtrent deze man geweldig. Je bent voor of zwaar tegen, wat kun je je nog meer wensen voor een discussie

ik vind Slovak eigenlijk best een leuke gitarist om naar te luisteren :o niet buitengewoon ofzo, maar Freaky Styley was m'n eerste aanraking met funk, en ik blijf die cd regelmatig luisteren...

Zino Z
15 juli 2006, 22:04
kijk is op plek 7... :cooler:

thomazzbootzz
15 juli 2006, 22:38
pfff Dimebag Darrel boven Wes Montogremy en Joe Pass:stop:

Richwoodje
15 juli 2006, 22:45
valt me nu opeens op dat Neil Young er in staat. Ik vind Neil geweldig, maar niet als gitarist :D

Pegasus
16 juli 2006, 20:17
Gisteren zag ik een live optreden van Metallica op tv. Ze deden het nummer Enter Sandman. Maar wat speelde die Kirk Hammet slecht. Hij miste erg veel noten. Op basis wat ik gisteren zag vind ik dat hij niet eens thuis hoort in de lijst.

eazy G
11 september 2007, 00:38
Mis 1 gitarist die voor mij en "for the sake of music history"
toch echt wel in dat lijstje hadden moeten staan.
Ben bang dat de meeste van jullie helaas zullen moeten gaan googlen om te kijken wie het is, (tis triest maar goed) zie het als een leermoment!

ROBERT JOHNSON

http://www.cascadeblues.org/Legends/RobertJohnson/RobertJohnson.jpg

Wouter van Dijk
11 september 2007, 21:27
Hij staat erin, kijk maar eens goed ;)

Een lijst waar iedereen het mee eens is bestaat niet,
maar ik vind het jammer dat Shawn Lane er niet in staat.
Niet dat ik dat verwacht had, hij is te onbekend.

Raffel
12 september 2007, 16:29
dit is lijkt mij puur een lijst van gitaristen die OF het bekendste zijn, OF waar het meeste cd's van zijn verkocht, of een combinatie van beide. Het heeft in ieder geval enorm weinig te maken met wie er 'technisch' gezien het meeste aanleg bezit. Wie er het meeste emotie in zijn spel legt, is mijns inziens nog altijd een kwestie van smaak.

En idd, Shawn Lane had er zeker in gemoeten.

Tho
12 september 2007, 18:03
pfff Dimebag Darrel boven Wes Montogremy en Joe Pass:stop:

ik lees dit nu pas maareh.. Dime fucks your ass!!



;)

Wickerman
12 september 2007, 18:16
Gisteren zag ik een live optreden van Metallica op tv. Ze deden het nummer Enter Sandman. Maar wat speelde die Kirk Hammet slecht. Hij miste erg veel noten. Op basis wat ik gisteren zag vind ik dat hij niet eens thuis hoort in de lijst.

Njaah komaan, iedereen speelt toch eens slecht. Op basis van 1 gig kan toch onmogelijk opwegen tegen zijn hele carrière

Neals
12 september 2007, 20:40
Johhny Greenwood mist naar mijn mening ook zwaar. Gitarist bij een niet nader te noemen band welke weer deuren heeft geopend voor bands als Muse, Coldplay en heel veel meer welke tegenwoordig voor de moderne rock-sound zorgt.

Interresanter is eigenlijk een lijst met gitaristen welke een historische waarde hebben.

sandman4justice
12 september 2007, 20:49
Een top 100 van beste gitaristen is altijd zinloos, kan mij iets meer in deze lijst vinden dan in pakweg de top 100 van Rolling Stone. Vind zo een lijst zonder Shawn Lane of Jason Becker wel nog altijd een zonde.

Pegasus
13 september 2007, 01:07
Njaah komaan, iedereen speelt toch eens slecht. Op basis van 1 gig kan toch onmogelijk opwegen tegen zijn hele carrière

Een echt goede gitarist kan eens een keer een noot missen, maar speelt echt niet zo erbarmelijk slecht als die Hammet tijdens dat optreden.
(Wel een beetje laat je reactie...)


Interresanter is eigenlijk een lijst met gitaristen welke een historische waarde hebben..

Als historische waarde de norm voor de lijst zou zijn geweest, dan was de lijst volgens mij bijna hetzelfde geweest. ;)


Een top 100 van beste gitaristen is altijd zinloos, kan mij iets meer in deze lijst vinden dan in pakweg de top 100 van Rolling Stone. Vind zo een lijst zonder Shawn Lane of Jason Becker wel nog altijd een zonde..

De pech voor Shawn Lane is dat hij veel te onbekend is en daarom niet echt in de lijst past. Goed was hij zeker, maar zijn invloed was niet echt groot.
Voor Jason Becker geldt bijna hetzelfde wat mij betreft. Heel goed maar hij was net iets te onbekend op het moment dat zijn cariere ten einde kwam.

Hiddie
13 september 2007, 21:13
dit is lijkt mij puur een lijst van gitaristen die OF het bekendste zijn, OF waar het meeste cd's van zijn verkocht, of een combinatie van beide. Het heeft in ieder geval enorm weinig te maken met wie er 'technisch' gezien het meeste aanleg bezit. Wie er het meeste emotie in zijn spel legt, is mijns inziens nog altijd een kwestie van smaak.

En idd, Shawn Lane had er zeker in gemoeten.


Neh als dat zo was zou Metallica ergens in de top 10 staan.

Belachelijk dat John van de peppers er niet in staat. Alleen daarom kijk ik niet meer verder in het lijstje.

Debiel dat Hendrix bovenaan staat. Die gozer speelt zo freaking saai gitaar...

Nee geef mij maar Hetfield of Slash...

menno182
13 september 2007, 21:56
Hendrix saai? :nervous:

Ik vind Bijv. Voodoo Chile echt niet saai hoor, maar das natuurlijk ook weer een kwestie van smaak. :satisfie:

Danieldg
13 september 2007, 23:16
Gisteren zag ik een live optreden van Metallica op tv. Ze deden het nummer Enter Sandman. Maar wat speelde die Kirk Hammet slecht. Hij miste erg veel noten. Op basis wat ik gisteren zag vind ik dat hij niet eens thuis hoort in de lijst.
Hij heel veel mooie dingen geschreven hoor :) Luister maar eens naar 'Fade To Black' etc ;) Ik ivnd het geluid van optredens op de tv meestal volkomen ruk, als je er live staat klinkt alles goed, en die paar noten verschil maken op het moment zelf niet veel uit hoor, als je helemaal meegaat in de muziek :)(als het live earth was, dat was gewoon een heel kut concert :/)

Kris Haex
18 september 2007, 01:11
Die Hammett mist wel eens een noot maar dat hoor ik bij veeeeeel meer gitaristen hoor ai ai. Die Hammett speelt best goed, ik heb hem eens Fade clean horen spelen met Metallica, en die noten kwamen er netjes uit. Ik heb het virtuoos Marty Friedman met Jason eens clean horen spelen enne, Friedman was clean soms een beetje sloppy. Maar ja, hij is toch ook geweldig goed die Friedman. Alle, ik vind hem super! Maar Hammett kan wel degelijk spelen. En elke gitarist heeft wel es een kutavond. Hammett is geen wereldklasse, maar kan wel heel goed spelen. Friedman is wel wereldklasse.

Pegasus
19 september 2007, 00:45
Die Hammett mist wel eens een noot maar dat hoor ik bij veeeeeel meer gitaristen hoor ai ai. Die Hammett speelt best goed, ik heb hem eens Fade clean horen spelen met Metallica, en die noten kwamen er netjes uit. Ik heb het virtuoos Marty Friedman met Jason eens clean horen spelen enne, Friedman was clean soms een beetje sloppy. Maar ja, hij is toch ook geweldig goed die Friedman. Alle, ik vind hem super! Maar Hammett kan wel degelijk spelen. En elke gitarist heeft wel es een kutavond. Hammett is geen wereldklasse, maar kan wel heel goed spelen. Friedman is wel wereldklasse.

Hammet miste die avond zeker niet even een noot maar was gewoon echt niet om aan te horen zo slecht.
Elke gitarist mist inderdaad wel eens een noot. Gelukkig maar, daaruit blijkt tenminste dat het gewoon mensen zijn............ ;)

Kris Haex
19 september 2007, 12:44
Idd ja, en Kirk is dus ook maar een mens en ook hij kan wel es slecht zijn, net als gelijk welke andere gitarist. Kirk speelt goed, maar wereldniveau is hij ook weer niet. En zelfs wereldgitaristen hebben een avond wel eens niet. Deep Purple was indertijd (Deep Purple M2 dan) een heel goede liveband, en ze konden heel goed improviseren, Maar als ze hunavond niet hadden werden daar ook wel eens kemels geschoten hoor. Blackmore is fantastisch, maar die maakt ook wel missers, en nog vele anderen.

EuroCinema
19 september 2007, 14:56
Geen Eddie Hazel, geen Steve Cropper, geen Leo Nocentelli, geen Jimmy Nolen, geen Nile Rodgers, geen Grant Green, geen Kenny Burrell, geen John Scofield, geen Bill Frisell, geen Mick Ronson, geen Johnny Marr... Nee, erg gelukkig word ik niet van zulke lijstjes. :dontgeti:

Pegasus
21 september 2007, 00:42
Geen Eddie Hazel, geen Steve Cropper, geen Leo Nocentelli, geen Jimmy Nolen, geen Nile Rodgers, geen Grant Green, geen Kenny Burrell, geen John Scofield, geen Bill Frisell, geen Mick Ronson, geen Johnny Marr... Nee, erg gelukkig word ik niet van zulke lijstjes. :dontgeti:

Deze mensen zijn toch niet bepaald niet de meest bekende gitaristen. Dus zeer begrijpelijk dat ze er niet in staan.
Vergeet niet dat deze lijst is samengesteld door gitaristen, kenners dus. Dit in tegenstelling tot veel andere van dit soort lijstjes.

Kris Haex
21 september 2007, 00:59
Maar deze lijst is toch niet op het "kunnen" van de gitaristen samengesteld want Django Reinhardt is toch wel wat beter dan Bijv. Slash of zow. Deze gitaristen hebben allemaal wel vette dingen gedaan, dat wel.

Kakihara
21 september 2007, 10:06
Deze mensen zijn toch niet bepaald niet de meest bekende gitaristen. Dus zeer begrijpelijk dat ze er niet in staan.
Vergeet niet dat deze lijst is samengesteld door gitaristen, kenners dus. Dit in tegenstelling tot veel andere van dit soort lijstjes.
Des te meer reden dat personen als Steve Cropper (niet zo onbekend als je denkt) en Nile Rodgers er wél in moeten. Echte kenners weten namelijk dat gitaarspel niet alleen draait rond flitsende solo's of ingewikkelde vingerzettingen. Als je de discografie van Steve Cropper afloopt, ga je wel merken wat die mens allemaal heeft gedaan en dat is heus wel meer dan alleen met Booker T & The MG's Neil Young begeleiden ergens in de jaren negentig. Het 'probleem' van Nile Rodgers is dat hij misschien beter gekend is als producer dan als gitarist, wat niet wegneemt dat hij onder andere met Chic best wel leuke gitaarriedeltjes heeft verzonnen.
En Slash heeft gewoon erg goed geluisterd naar Joe Perry ten tijde van de jaren zeventig Aerosmith :sssh:

EuroCinema
1 oktober 2007, 13:44
Deze mensen zijn toch niet bepaald niet de meest bekende gitaristen. Dus zeer begrijpelijk dat ze er niet in staan.
Vergeet niet dat deze lijst is samengesteld door gitaristen, kenners dus. Dit in tegenstelling tot veel andere van dit soort lijstjes.

Nouhou, de gemiddelde gitarist die weleens een gitaarblaadje leest zal deze namen toch wel kennen hoor. Ik denk eerder dat het probleem is dat de mensen die ik noemde niet in het hokje "rocksolist" passen. Ik ga ze niet allemaal af, maar Nolen (bij James Brown/JB's), Rodgers (Chic/Bowie en veel meer) en Cropper (Otis Redding, MG's etc) hebben met hun slagpartijen de sound gemaakt van heel wat wereldhits die je nog elke dag op de radio hoort. Marr en Ronson speelden met The Smiths en Bowie razend knappe arrangementen op nu klassieke popplaten. Ik vind het jammer dat de focus vaak zo ligt op de bekende gierende solo's, terwijl je als gitarist veel meer aan de muziek kunt toevoegen dan alleen die 40 seconden in de spotlight.

cerpintaxt
5 november 2007, 13:00
ik vind dat Keith Richards Rolling Stones te hoog staat, hier had Frusciante moeten staan...
ja en die metalllica dude james hetfield :angry: en die staat nog hoger in de lijst van rory gallagher. en daar komt nog es bij waar staat adam jones, en john 5.

ruciante die mis ik idd.ook maar hij speelt nu wel minder goed dan eerst vindt ik

Reel Big Fish
5 november 2007, 13:18
Ik zie Jeff Waters er ook niet tussen staan... jammer. :???:

cerpintaxt
5 november 2007, 13:31
Neh als dat zo was zou Metallica ergens in de top 10 staan.

Belachelijk dat John van de peppers er niet in staat. Alleen daarom kijk ik niet meer verder in het lijstje.

Debiel dat Hendrix bovenaan staat. Die gozer speelt zo freaking saai gitaar...

Nee geef mij maar Hetfield of Slash...
hendrix saai? ik luister liever hendrix, dan dat geploeter van kirk hamlap, of slash(die wat mij betreft "iets" over gewardeerd is) die zijn pas saai in vergelijking met hendrix :strat: