PDA

View Full Version : Welke Gibson SG



Jay75
13 februari 2006, 17:03
Zoek eigenlijk nog een leuke Gibson SG, maar er zijn verschillende modellen.
Hij moet wel vet klinken dus wat zijn de opties en verschillen?

Ik heb een Epiphone SG gehad, maar die klonk nergens na.


Ik lees het wel weer

Droffie
13 februari 2006, 17:23
Zoek eigenlijk nog een leuke Gibson SG, maar er zijn verschillende modellen.
Hij moet wel vet klinken dus wat zijn de opties en verschillen?

Ik heb een Epiphone SG gehad, maar die klonk nergens na.


Ik lees het wel weer


Ach kom op he...We zijn echt niet te beroerd om te helpen maar kijk even op de Gibson site voor de specs. Er zijn ook genoeg topics waarin SG's besproken worden. Een beetje research doen kan geen kwaad en je kan gelijk gerichtere vragen stellen..

almarvk
13 februari 2006, 17:24
Ik zoek een gitaar. Welke kleuren raden jullie me aan??

Tis wat Droffie zegt; UTFS! Google is er niet voor niets...

Jay75
13 februari 2006, 17:40
beste mensen,

Uiteraard heb ik die sites gezien everything SG en shit like that, maar nie muggeziften, als je niet wilt antwoorden dan typ niks aub. Ik zoek gewoon gebruikers ervaringen en wat de verschillen zijn in geluid, ik heb geen verstand van de technische specs enzo..die kan ik uiteraard op de gibson site vinden, het zegt me alleen niks, vandaar deze post...we zijn niet allemaal profs he;)

P90 pick ups en whatever nog meer. Ik lees de verschillen wel, maar weet niet wat het resultaat op het geluid is en kwaliteit van de gitaar, vandaar.

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een standard en een special, want het prijsverschil liegt er niet om. De Epiphone was dus niks voor me, maar zou ik met een Special goed zitten? Zowel clean als scheur moet t goed klinken.
Of moet ik doorsparen voor een standard?

Ik lees het wel weer en de kleur graag natural burst of worn brown haha!!

Droffie
13 februari 2006, 17:53
beste mensen,

Uiteraard heb ik die sites gezien everything SG en shit like that, maar nie muggeziften, als je niet wilt antwoorden dan typ niks aub. Ik zoek gewoon gebruikers ervaringen en wat de verschillen zijn in geluid, ik heb geen verstand van de technische specs enzo..die kan ik uiteraard op de gibson site vinden, het zegt me alleen niks, vandaar deze post...we zijn niet allemaal profs he;)

P90 pick ups en whatever nog meer. Ik lees de verschillen wel, maar weet niet wat het resultaat op het geluid is en kwaliteit van de gitaar, vandaar.

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een standard en een special, want het prijsverschil liegt er niet om. De Epiphone was dus niks voor me, maar zou ik met een Special goed zitten? Zowel clean als scheur moet t goed klinken.
Of moet ik doorsparen voor een standard?

Ik lees het wel weer en de kleur graag natural burst of worn brown haha!!

Ik reageer je gewoon om je wat van de forum etiketten te leren. Jou post beschouw ik als forumvervuiling. Doe eerst eens een search op dit forum, er zijn talloze SG topics.
Je gaat er te makkelijk van uit dat anderen je van info voorzien.


M.a.w. niet zo van de toren blazen...

Orpheo
13 februari 2006, 17:55
ben t met droffie eens. zoek eerst op wat je precieze vragen zijn, ga dan zoeken. is dat nu echt zo lastig??

Neals
13 februari 2006, 17:59
Weet je zeker dat een SG wat voor je is, zelf had ik ook een Epi SG, klonk niet verkeerd, maar ik kon er tonewise geen kloot mee. Met een Gibson SG had ik precies het zelfde probleem.

Jay75
13 februari 2006, 18:12
Iemand die me wel wil helpen?

JA SG kicks ass ;) wat een beauty , maar uren later ben ik nog niks wijzer....

Bedankt voor je serieuze antwoord

bert k
13 februari 2006, 18:15
[modmode]

Doe nou ff wat je wordt aangeraden: gebruik eerst de search (bovenaan, zoeken) dan krijg je meer info over SG's dan je ooit kan lezen. Zo niet dan sluit ik dit topic.

Bert K, mod

Jay75
13 februari 2006, 18:24
Hoi Bert,

Zie gitaarforum hulp:

Zoeken: werkt nog niet helemaal lekker. Je kunt nu niet zoeken op woorden van 4 karakters of minder. Betekent dus dat je niet kunt zoeken op bv "PRS" en als je zoekt op "Gibson Les Paul" vindt ie daarom ook niets. Niet handig. Moet anders. Wat daarvoor in ieder geval moet gebeuren is de zoekindex opnieuw genereren. Gezien de grootte van de database is dat een nogal server-intensief proces, en het forum zou dan weer even offline moeten. De laatste keer opbouwen van deze zoekindex duurde zeker 8 uur (!). Met het meenemen van kortere woorden duurt het nog langer. Maximum zoekwoord lengte is overigens 20 karakters. Mag ook wel wat langer.

Kan niks vinden, vandaar, ( SG heeft 2 letters ) ik had dat allang gedaan uiteraard maar je hebt dan meteen van die zeur mensen die misschien teveel tijd hebben en niet antwoord geven maar nieuwe gitaristen " de les " proberen te lezen, heel vervelend, reageer dan gewoon niet snappie, zo'n rare vraag stel ik niet.....

Had mn voorbereiding al gedaan namelijk en kom er niet uit, dus misschien een leuke regel, als je niks wil zeggen, of je irriteerd aan een vraag, er zit een kruisje rechtsboven in de hoek, druk daarop en lees verder...
Pas maar toe op deze post....danku

Iemand die me wel verder wil helpen dan hoor ik het graag, alvast bedankt :)

Jeroen

Chili666
13 februari 2006, 18:31
no offense :p maar ben je zeker dat je je geld aan een 'echte' gibson wil hangen ???

Harry
13 februari 2006, 23:40
misschien heb je hier wat aan; ga naar een winkel en probeer wat soorten uit. En bedenk wat je niet goed vond aan je epi, en ga na of dat bij de betreffende gibson beter is

Joey Handsome
13 februari 2006, 23:53
Iemand die me wel wil helpen?

JA SG kicks ass ;) wat een beauty , maar uren later ben ik nog niks wijzer....

Bedankt voor je serieuze antwoord

je vind het blijkbaar een mooi model, maar misschien moet je je afvragen of de klank die bij het desbetreffende model hoort ook jou ding is. Vroeger vond ik tele's bijv. lelijk, nu nog steeds, toch schaf ik er nog eens een aan, want die sound... je moet je goed beseffen wat je zoekt in een gitaar, het uiterlijk is maar een aspect daarvan

Orpheo
14 februari 2006, 00:30
ik vind bv es'en en strats HEEL mooi, maar kan er qua tone niks mee. daarom koop ik ze niet. je moet idd gewoon goed zoeken naar een axe waar je tonewise flink mee uit de voeten kunt. is een kunst, maar ok.

Baffo
14 februari 2006, 01:14
Kijk ns naar een SG met Iommi pickups erin, of doe die er zelf in. Ik heb sinds kort een Epi Iommi (naast mn Epi ZW LP vol EMG's) en dat bevalt uitermate goed, zowel ergonomie als sound bevalt goed. Mooi donker/zwaar zonder teveel licht te verliezen, en dmv push-pull pot die tegenfase schakelt willie nu ook piepen. Als een gitaar qua vorm, gewicht, speelbaarheid bevalt kun je nog enorm veel op electronisch gebied aanpassen.

Orpheo
14 februari 2006, 01:20
Kijk ns naar een SG met Iommi pickups erin, of doe die er zelf in. Ik heb sinds kort een Epi Iommi (naast mn Epi ZW LP vol EMG's) en dat bevalt uitermate goed, zowel ergonomie als sound bevalt goed. Mooi donker/zwaar zonder teveel licht te verliezen, en dmv push-pull pot die tegenfase schakelt willie nu ook piepen. Als een gitaar qua vorm, gewicht, speelbaarheid bevalt kun je nog enorm veel op electronisch gebied aanpassen.

lache, die combi! welke zw lp heb je? buzzsaw, normaal of camo? ik heb er ook aan zitten denken om aan de epi zakk's te gaan, maar een 'echte" gibson trok me meer. en iedere keer als ik nu een willekeurige epi pak, en vaak zelfs gibsons, moet ik schaterlachen om het verschil tussen die axes, en mijn ene zielige les paultje....

neemt nog steeds NIET weg dat ik je combi van epi zakk en epi iommi supercool is

Baffo
14 februari 2006, 01:28
Wat info over mn epi's:
http://everythingsg.com/forum/index.php?topic=6314.0
http://everythingsg.com/forum/index.php?topic=6599.msg83432#msg83432

De signature epi's zijn helemaal niet verkeerd (mits de artiest nog leeft...) en 2dehands nog betaalbaarder (beide 6mndn oud gekocht toevalligerwijs) dan hou je geld over voor electronica en heb me zeker bij die ZW LP nogal uitgeleefd :cooler:
De brug vd Iommi is nu tegenfase schakelbaar en de neck wordt single/bucker schakelbaar dmv volume push-pul pot, dan heb ik dezelfde schakelmogelijkheden als mn ZW LP alleen dan passief en goedkoper, en een enorm palet aan toon.

Jay75
14 februari 2006, 01:39
Ja, ben wel echt op zoek naar een SG, de sound ( AC/DC maar ook bijv Graham Coxon en Charlotte van ASH, Hulk, Stereophonics, zeer veelzijdig etc )vind ik top, de shape and form helemaal mijn ding ook, dus dat zit ook wel goed, daarbij heb ik kleine pootjes en houd niet van zware lompe bakken om mn nek ( Ik zou btw NOOOIT en NEVER met een lelijke gitaar onstage gaan die super klinkt, maar das personal hehe, LOOKS are everything baby ;)en dit hoeft niet de nieuwe topic hoofdlijn te worden hehe )

Probleem is dat ze in de winkels hier in de buurt gewoon niet alle verschillende modellen hebben, vandaar dus ook mijn vraag aan jullie gebruikers van dit forum....

Ik weet dat Angus op een standard speelt en zelfs een signature heeft, die ligt dan net iets boven mijn budget, ik kan ongeveer 1000 euro aan een 2e handse uitgeven, nieuw kopen vind ik zonde), of het moet een goede deal zijn.

Die Iomi heb ik gezien maar die ziet er te metal uit voor me, zit in 3 bandjes (verschillende stijlen, van sixties garage tot gitaarpop ) en qua kleur zou ik uitkomen op de worn brown / cherry of mijn favo, the natural burst.
Ook een tremolo vind ik te gek, maar dit is alleen als ik er toevallig eentje tegenkom MET.

Mijn Epi klonk clean gewoon niet goed, scheur was ok, maar het verschil met een echte gibson deed me hem verkopen.

Maar nu heeft zelfs Gibson onderscheid in Standard ( de beste??) en Special ( die je al voor zon 800 euro nieuw hebt) en DAT verschil kan ik niet opmaken uit specs of verdere zoektochten op het net.

Wie kan me dat in niet te technische details een beetje uitleggen?

ZOu ik tevreden kunnen zijn met een Special of blijf ik wachten op die mooie standard? :)

Orpheo
14 februari 2006, 01:46
Wat info over mn epi's:
http://everythingsg.com/forum/index.php?topic=6314.0
http://everythingsg.com/forum/index.php?topic=6599.msg83432#msg83432

De signature epi's zijn helemaal niet verkeerd (mits de artiest nog leeft...) en 2dehands nog betaalbaarder (beide 6mndn oud gekocht toevalligerwijs) dan hou je geld over voor electronica en heb me zeker bij die ZW LP nogal uitgeleefd :cooler:
De brug vd Iommi is nu tegenfase schakelbaar en de neck wordt single/bucker schakelbaar dmv volume push-pul pot, dan heb ik dezelfde schakelmogelijkheden als mn ZW LP alleen dan passief en goedkoper, en een enorm palet aan toon.


en welke is je favoriet? de sg of de LP?

Orpheo
14 februari 2006, 01:48
Ja, ben wel echt op zoek naar een SG, de sound ( AC/DC maar ook bijv Graham Coxon en Charlotte van ASH, Hulk, Stereophonics, zeer veelzijdig etc )vind ik top, de shape and form helemaal mijn ding ook, dus dat zit ook wel goed, daarbij heb ik kleine pootjes en houd niet van zware lompe bakken om mn nek ( Ik zou btw NOOOIT en NEVER met een lelijke gitaar onstage gaan die super klinkt, maar das personal hehe, LOOKS are everything baby ;)en dit hoeft niet de nieuwe topic hoofdlijn te worden hehe )

Probleem is dat ze in de winkels hier in de buurt gewoon niet alle verschillende modellen hebben, vandaar dus ook mijn vraag aan jullie gebruikers van dit forum....

Ik weet dat Angus op een standard speelt en zelfs een signature heeft, die ligt dan net iets boven mijn budget, ik kan ongeveer 1000 euro aan een 2e handse uitgeven, nieuw kopen vind ik zonde), of het moet een goede deal zijn.

Die Iomi heb ik gezien maar die ziet er te metal uit voor me, zit in 3 bandjes (verschillende stijlen, van sixties garage tot gitaarpop ) en qua kleur zou ik uitkomen op de worn brown / cherry of mijn favo, the natural burst.
Ook een tremolo vind ik te gek, maar dit is alleen als ik er toevallig eentje tegenkom MET.

Mijn Epi klonk clean gewoon niet goed, scheur was ok, maar het verschil met een echte gibson deed me hem verkopen.

Maar nu heeft zelfs Gibson onderscheid in Standard ( de beste??) en Special ( die je al voor zon 800 euro nieuw hebt) en DAT verschil kan ik niet opmaken uit specs of verdere zoektochten op het net.

Wie kan me dat in niet te technische details een beetje uitleggen?

ZOu ik tevreden kunnen zijn met een Special of blijf ik wachten op die mooie standard? :)

een trem op een sg/lp is 9 van de 10 keer een bigsbyachtig ding.ontstemt als de nete, en duikvluchten kan je wel vergeten. t ziet er wel cool uit, dat wel!

de standard heeft bound fingerboard en trapezoid inleg. de special niet. die heeft dot inleg en geen binding. de special heeft d8 ik nogal hotte pups, en de standard wat gematigdere pickups. de special heeft dacht ik ook wat dunnere lak, maar dat weet ik niet zeker.

Baffo
14 februari 2006, 01:51
Die Iomi heb ik gezien maar die ziet er te metal uit voor me, zit in 3 bandjes (verschillende stijlen, van sixties garage tot gitaarpop ) en qua kleur zou ik uitkomen op de worn brown / cherry of mijn favo, the natural burst.
Ook een tremolo vind ik te gek, maar dit is alleen als ik er toevallig eentje tegenkom MET.

Mijn Epi klonk clean gewoon niet goed, scheur was ok, maar het verschil met een echte gibson deed me hem verkopen.

Maar nu heeft zelfs Gibson onderscheid in Standard ( de beste??) en Special ( die je al voor zon 800 euro nieuw hebt) en DAT verschil kan ik niet opmaken uit specs of verdere zoektochten op het net.

Wie kan me dat in niet te technische details een beetje uitleggen?

ZOu ik tevreden kunnen zijn met een Special of blijf ik wachten op die mooie standard? :)

Die Iommi hoef je alleen de cross inlay's eruit te halen *kuch* en een ander trussrod plaatje erop te doen als je echt zo op uiterlijk bent.
Ik heb me nooit verdiept in de gibson verschillen tussen std en special, ik kijk vooral 2dehands en als ik dan een Gibson SG Voodoo zie bv dan kijk ik dan naar die specs, en dan vooral of swamp ash me (in dit geval) niet te licht wordt (SG's zijn nogal neck heavy), die elementen zijn zo vervangen als ze niet bevallen, en dat olijke doodshoofdje boeit me echt helemaal niets, t gaat me om hoe t klinkt en speelt. Want denk maar niet dat ik die bullseye mooi vindt, of dat ik ooit in een kroeg durf te spelen waar gedart wordt, en Zakk Wylde is ook al geen held van me, t is gewoon een superfijne hele stevige hals met een relatief zware body die ik voor bedrag x kon kopen wat ie me waard leek. En bij de Iommi bevalt de verder naar buiten stekende hals me enorm goed en dat ik mn onderarm beter kwijt kan op de cutaway.
Kunt een gitaar nog altijd (laten) schuren/lakken/anders. Playability, ergonomie en prijs eerst, dan toon (evt dmv electronica wissel), dan looks.

Orpheo: op dit moment is de SG favoriet door de ergonomie, de LP is af qua sound/diversiteit/afstelling, de SG bennik nog wel even mee aan t tweaken.

Jay75
14 februari 2006, 01:55
Hotte pick ups, wat bedoel je daarmee, in tegenstelling tot gematigde?

Baffo
14 februari 2006, 01:58
Ik denk dat ie dit bedoelt
http://www.gibson.com/Products/Accessories/Gear/Gear%20SubPages/Pickups%20Guide/
http://www.gibson.com/Files/_gear/products/pickup_guide_chart.jpg

Orpheo
14 februari 2006, 02:01
Hotte pick ups, wat bedoel je daarmee, in tegenstelling tot gematigde?

precies wat t is. hot pickup=veel output. gematigde pickup is minder output. denk aan t verschil emg versus paf, maar dan iets minder extreem. (de EMG heeft als output iets van 2 volt, en de paf 300 millivolt. ter vergelijking, een hotte passieve pup als de x2n heeft 512 mV. dan heb je al een idee hoe erg 200 mv kan uitmaken. ga maar na wat 1.7 VOLT verschil uitmaakt voor je sound...)

maar sorry, ik had t verkeerd. de standard heeft de 490/498 combi qua pups en de special twee keer de 490. dus qua output maakt t niet bijster veel uit. tis dus puur cosmetisch.

Orpheo
14 februari 2006, 02:04
Playability, ergonomie en prijs eerst, dan toon (evt dmv electronica wissel), dan looks.




bijna helemaal mee eens. ik zou gaan voor deze volgorde:

Feel
vibe
playability+ergonomie
looks
tone (altijd aan te passen dmv electronica)

eddie van halen zei ooit: als een gitaar onversterkt al goed klinkt, dan kan je m versterkt ook goed laten klinken. dat, icm de looks die je wilt (bv kleur en model) moeten je keuze kunnen bepalen.

bram123
14 februari 2006, 02:15
maar sorry, ik had t verkeerd. de standard heeft de 490/498 combi qua pups en de special twee keer de 490. dus qua output maakt t niet bijster veel uit. tis dus puur cosmetisch.

nee, niet mee eens. maakt toch flink uit. die output diagram zegt niet zoveel op de speciaal blaast die neck pickup die brug er veel teveel uit qua volume. (slechte combi dan ook mijns inziens). 498 scheelt best wat.

imlikeajungle
14 februari 2006, 06:42
Charlotte van Ash speelt vaak op een ouwe SG Junior met een P90
Angus heeft een (dure) eigen Gibson
Coxon dacht ik een SG STD.

Ik weet niet hoe lang je al speelt & wat je amp is/wat je dus verwacht maar afgaande op wat je schrijft zou ik een Standard zoeken.
Anders koop je gewoon een Special voor een goeie prijs & als ze niet bevalt verkoop je ze weer voor hetzelfde. Niet zo moeilijk toch...?

Jay75
14 februari 2006, 11:03
DAT is inderdaad een heel goed id! :D

Heb ik eigenlijk niet eens aan gedacht, maar dat was ook de reden waarom ik toen een EPI heb gekocht haha.

EN ik kan er natuurlijk altijd andere PUs inzetten, speel een jaar of 8, heb een rivera versterker die doet alles, fender achtig clean, marshall like overdrive/distortion.

Ik denk inderdaad dat ik een mooie Special ga zoeken.

Maar de prijs verschillen die ik nu dus denk tov een standard is:

Koffer van 160 euro bij een standard in tegenstelling tot een gigbag.
De afwerking is minder sierlijk? Dot inlay tav trapeze?
De PU s die erin zitten? Of nie, zijn die kwalitatief net zo goed, alleen een andere sound?

Droffie
14 februari 2006, 11:55
Charlotte van Ash speelt vaak op een ouwe SG Junior met een P90
Angus heeft een (dure) eigen Gibson
Coxon dacht ik een SG STD.

Ik weet niet hoe lang je al speelt & wat je amp is/wat je dus verwacht maar afgaande op wat je schrijft zou ik een Standard zoeken.
Anders koop je gewoon een Special voor een goeie prijs & als ze niet bevalt verkoop je ze weer voor hetzelfde. Niet zo moeilijk toch...?

Idd voor de standard gaan...

Persoonlijk vind ik fingerboard binding wel belangrijk.
De combi 490/498 is beter gebalanceerd. Je wilt niet hebben dat je neck pup je bridge pup wegblaast.

@topicstarter: Ga naar Nederland Muziek in Almere en kijk even op hun website www.nederlandmuziek.com. Ze hebben genoeg keuze studio's en standards.

Nogmaals, gebruik de search op 't forum. Er zitten veel SG spelers hier en zijn talloze topics over deze gitaar. Ik merk aan je vragen dat je je nog steeds niet verdiept hebt in de materie...

Daniel Ten-13
17 februari 2006, 19:16
@Jay75:

Doe jezelf een plezier en schaf een 2e hands Standard aan voor 1000,-. Die specials zijn meer veredelde Epi's. Daar ga je na een half jaar spijt van krijgen als je daarna nog eens op een std. speelt....

Spendeer tevens ff 90,- voor een SD Invader voor in je Epi, klinkt 'ie ook gelijk een stuk beter ;)




_________________________
Gibson SG std.
Gibson SG '61 re-issue
Epiphone SG

thomas_houdini
17 februari 2006, 19:24
SG '61 reissue en je kan nooit fout gaan!!!!!!!

bram123
17 februari 2006, 20:55
@Jay75:

Die specials zijn meer veredelde Epi's.


'Objection! The plaintiff's remark is derogative and unsupported by any evidence. Therefore the defendant suggests the jury excludes Daniel's remark from their judgement.'

Orpheo
18 februari 2006, 03:40
@Jay75:

Doe jezelf een plezier en schaf een 2e hands Standard aan voor 1000,-. Die specials zijn meer veredelde Epi's. Daar ga je na een half jaar spijt van krijgen als je daarna nog eens op een std. speelt....

Spendeer tevens ff 90,- voor een SD Invader voor in je Epi, klinkt 'ie ook gelijk een stuk beter ;)




_________________________
Gibson SG std.
Gibson SG '61 re-issue
Epiphone SG



absoluut niet de invader in een SG. de superdistortion in een SG. dat rockt pas de pan uit.

hadv
18 februari 2006, 17:09
SG '61 reissue en je kan nooit fout gaan!!!!!!!
heb er een gehad, prima gitaar, mooie afwerking, goed geluid
nu heb ik een The SG uit 79 en die klinkt gewoon beter (en kostte de helft van het geld), vooral omdat die 2 verschillende pu's heeft. moet je volgens mij altijd hebben, daarom ook de 490/498 combinatie

Daniel Ten-13
18 februari 2006, 20:18
@Bram en Orpheo:

Smaak is natuurlijk persoonsgebonden en niet iedereen zoekt gelukkig hetzelfde qua geluid.
Ik heb enkel weergegeven wat mijn ervaringen zijn met verschillende SG's. Dat is ook wat de topicstarter wilde weten. Het is aan hem wat hij er mee doet.

Tupelo
18 februari 2006, 20:28
Of zoek een Yamaha SG 800.. of een late '70 Ibanez Artist..

Tupelo
19 februari 2006, 20:59
Is niet van mij dus geen spam... toch?

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=56950

Als ik into een SG was zou ik hier toch eens naar informeren..

marter544
19 februari 2006, 21:07
No offence, maar dat ding in die ad is lelijk, lijkt niet eens op een SG.

Tupelo
19 februari 2006, 21:09
Than again, klinken poepie lekker erg Gibson like en zijn prima afgewerkt.

Kevin-D
19 februari 2006, 21:10
Jah, maar de kwaliteit van de yamaha sg series is heel goed...

vulvasonic
19 februari 2006, 21:12
Die Yamaha SG heeft niets te maken met de Gibson SG, maarrrrrrr...... het zijn inderdaad waanzinnig goede gitaren die de vergelijking met een Gibson Les Paul moeiteloos kunnen doorstaan.

marter544
19 februari 2006, 21:13
Maar hij blijft lelijk.

Tupelo
19 februari 2006, 21:36
Maar hij blijft lelijk.

Nauwelijks lelijker dan een Gibson SG... en aangezien de topicstarter toch al in die regionen denkt...

drap
19 februari 2006, 21:49
Die yamaha sg is echt wel mooi! Ach, en als Santana er ook op heeft gespeelt zal dat ding toch ook niet zo slecht zijn. Wel maf, een sg met de dikte van les paul. Ik vind 't wel mooi in ieder geval

Orpheo
19 februari 2006, 22:24
ik heb eens een sg2000 mogen bespelen... moah, ik was er niet zo wild van. eigenlijk, helemaal NIET. ik vond t een speelgoed-ding.

vulvasonic
19 februari 2006, 22:28
ik heb eens een sg2000 mogen bespelen... moah, ik was er niet zo wild van. eigenlijk, helemaal NIET. ik vond t een speelgoed-ding.

Was dat een echte oude, of één van die RI-achtige serie van enige jaren geleden?
Die serie sloeg namelijk nergens op. Ze hadden wel de vorm van die oude SG's, maar daar hield bijna iedere vergelijking mee op. Onbegrijpelijk trouwens, want die oude SG is imo de beste gitaar die Yamaha ooit gemaakt heeft.

Jay75
21 februari 2006, 00:25
http://www.everythingsg.com/images/discontinued_models/sgdeluxe_red.jpg

Dit lijkt me wel wat!!
Goede keuze of niet??

Wizz
21 februari 2006, 00:55
:) HIGH !

Ik ben enkele jaren "Product Manager" bij Gibson geweest, en bezocht vele malen de Gibson fabrieken in Nashville, Memphis en Montana. Mijn huidige beroep maakt dat ik meer Gibsons per jaar in mijn handen heb dan jullie allemaal bij elkaar...

Wanneer leren jullie "kenners" nou eindelijk eens dat je over gitaren praat, over kunstwerken dus, bedoeld om kunst mee te maken, en niet over wasmachines ?
Ik heb in Nashville antwoord op de vraag gezocht hoe het toch kon dat mijn
drie LP Customs uit nagenoeg hetzelfde bouwjaar zo verschillend konden zijn, en dat was zeer verhelderend :
Bij de "wood-department" werd me verzekerd dat het aan het hout moest liggen. Een plausibel verhaal, over verschillende bomen uit verschillende landen, die in de folder allemaal "mahonie" genoemd worden. Over klankverschillen tussen wortelhout, stamhout en takkenhout, over verschillende zaagrichtingen.
Bij de "construction department" werd beaamd dat houtkeuze belangrijk was, maar werd daaraan toegvoegd dat de manier waarop hals en body aan elkaar verlijmd werden ook een grote rol speelt, als ook de afstelling, het type brug, de hoek van de kop t.o.v. de hals, enzovoort.
Bij de "electronica-department" werd me vervolgens getoond hoe tien dezelfde elementen allemaal verschilden in output, bereik van het laag, het hoog, het midden...

:o De moraal van dit verhaal :

1.De kwaliteit van een gitaar zit vooral tussen de oren van zijn eigenaar
2.Liever een goede SG Special dan een slechte SG Standard kopen
3.Staar je niet blind op een "aanbiedingsprijs" maar koop iets waar je blij van wordt
4.Tweedehands ? Wees op je hoede, vaak een minder exemplaar en dan is iedere Euro er één teveel
5.De meeste "kenners" lullen maar wat en spreken zichzelf en elkaar tegen. Als het om jouw gitaar gaat, ben je uiteindelijk zelf de grootste expert.

Succes !

:cooler: Wizz :cooler:

DaveItUp
21 februari 2006, 10:15
http://www.everythingsg.com/images/discontinued_models/sgdeluxe_red.jpg

Dit lijkt me wel wat!!
Goede keuze of niet??

Er staat er nu precies zo een op marktplaats.

Jay75
21 februari 2006, 10:35
Ja, daar ga ik voor kijken :)

Wizz
21 februari 2006, 10:54
:satisfie: Denk aan wat ik zei over tweedehands...
Juist die SG De Luxe met drie minihumbuckers was "aan de straatstenen niet te verkopen" , en zoiets heeft altijd een reden. Ze werden uiteindelijk door de meeste winkels gedumpt voor zeven/achthonderd Euro of zelfs minder. Laat je dus niets wijsmaken wat betreft de prijs : De "straatprijs" bedroeg vaak nog geen kwart van de "adviesprijs".
Een gewaarschuwd mens telt voor twee...

:cooler: Wizz :cooler:

Jay75
21 februari 2006, 11:32
Ok, maar als ik de reviews op harmony central lees is het wel een te gek ding! Qua sound en looks, lekker vintage...
Vind 'm ook mooi, zijn het echt van die ondingen dan :)

Volgens mij is 650 een redelijk bod of niet? Het is lastig natuurlijk, en natuurlijk net wat ik ervoor zou willen geven, maar ik moet me natuurlijk ook niet laten naaien haha, tenminste niet op deze manier :P

bram123
21 februari 2006, 11:37
ga dat ding bekijken, luister naar de onversterkte klank. let op fretwerk en de neck, luister vooral niet naar reviews op harmony central.


bedenk ook of je wel een trem wilt.

650 is wel een lekker bedrag natuurlijk

Jay75
21 februari 2006, 11:51
KICK OP TREMELO :)

JA, ben van plan om te gaan kijken volgende week :)

Onversterkt spelen, kijken hoe ie dan klinkt?
Als het goed voelt dan is het goed he :)

Droffie
21 februari 2006, 11:52
:) HIGH !

Ik ben enkele jaren "Product Manager" bij Gibson geweest, en bezocht vele malen de Gibson fabrieken in Nashville, Memphis en Montana. Mijn huidige beroep maakt dat ik meer Gibsons per jaar in mijn handen heb dan jullie allemaal bij elkaar...

Wanneer leren jullie "kenners" nou eindelijk eens dat je over gitaren praat, over kunstwerken dus, bedoeld om kunst mee te maken, en niet over wasmachines ?
Ik heb in Nashville antwoord op de vraag gezocht hoe het toch kon dat mijn
drie LP Customs uit nagenoeg hetzelfde bouwjaar zo verschillend konden zijn, en dat was zeer verhelderend :
Bij de "wood-department" werd me verzekerd dat het aan het hout moest liggen. Een plausibel verhaal, over verschillende bomen uit verschillende landen, die in de folder allemaal "mahonie" genoemd worden. Over klankverschillen tussen wortelhout, stamhout en takkenhout, over verschillende zaagrichtingen.
Bij de "construction department" werd beaamd dat houtkeuze belangrijk was, maar werd daaraan toegvoegd dat de manier waarop hals en body aan elkaar verlijmd werden ook een grote rol speelt, als ook de afstelling, het type brug, de hoek van de kop t.o.v. de hals, enzovoort.
Bij de "electronica-department" werd me vervolgens getoond hoe tien dezelfde elementen allemaal verschilden in output, bereik van het laag, het hoog, het midden...

:o De moraal van dit verhaal :

1.De kwaliteit van een gitaar zit vooral tussen de oren van zijn eigenaar
2.Liever een goede SG Special dan een slechte SG Standard kopen
3.Staar je niet blind op een "aanbiedingsprijs" maar koop iets waar je blij van wordt
4.Tweedehands ? Wees op je hoede, vaak een minder exemplaar en dan is iedere Euro er één teveel
5.De meeste "kenners" lullen maar wat en spreken zichzelf en elkaar tegen. Als het om jouw gitaar gaat, ben je uiteindelijk zelf de grootste expert.



Mooi verhaal Wouter ;)

Idd verzanden veel discussies in gemierenneuk over details en quality control en overpriced ja of nee. Meestal moet Gibson op dat gebied het onderspit delven.

Uiteindelijk is de gitaar zo goed of slecht als de eigenaar 'm vind.

Wizz
22 februari 2006, 17:02
:) Graag gedaan !
Ik heb "Off-topic" gepost "Geef eens wat vaker een fooi" , want het gemiereneuk over prijzen komt me echt m'n strot uit. Ik zweer je dat ik me daar privé nooit druk over heb gemaakt, een gitaar heeft "de vibe" of niet. Geldt ook voor versterkers en effekten. Als je op zoek gaat naar "prijs/kwaliteit-verhoudingen" koop je nooit een goed instrument...
Groetjes,

8-) Wizz 8-)

Jay75
22 februari 2006, 17:33
Niet iedereen heeft natuurlijk evenveel te besteden, ik moet best lang sparen om een gitaar te kopen en om 50 euro meer of minder doe ik niet moeilijk hoor, maar als je geen idee hebt wat de waarde is van een 2e handse gitaar is het lastig een bod te doen.

Vandaar mijn post...maar ik snap wat je bedoelt ;)

bram123
22 februari 2006, 17:56
ja das natuurlijk gelul van wizz.

De Beer
22 februari 2006, 21:26
Ik zag vrijdag jl, Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock) op een SG spelen. was volgens mij een oude deluxe.
Niet helemaal origineel want er zat een andere brug op en hij heeft de trem vast laten zetten omdat die teveel ontstemde.

Na een snaar breuk switchte hij naar zijn LP black beauty, die klinkt dan toch duidelijk wolliger. Was voor het eerst dat me zoiets echt opviel.


Ik heb zelf eweinig ervaring met Gibson sg's maar ik ben niet enthousiast over de Epi van een kennis de weinige keren dat ik wel een gibson SG in handen had vond ik daar weinig verkeerds aan.
Dat waren een VooDoo(erg goed) en een paarse mij onbekende uitvoering. (niks mis mee, behalve de kleur)