PDA

View Full Version : mesa boogie ook een B merk?



chris061081
12 februari 2006, 22:25
goedendag,

heeft mesa boogie ook een B merk? of iets wat er bij in de buurt komt? Ik ben opzoek naar een nieuwe combo maar vind de mesa zelf wel erg duur, ik heb ze wel getest en de overdrive is wel gruwelijk lekker. is er misschien iets betaalbaarders dat mij ook de zelfde bevrediging kan geven?

bijvoorbaat dank,

Chris

chennie
12 februari 2006, 22:35
nope denk het niet.
Mesa prijst zichzelf dat ze geen concessies doen qua kwaliteit wat in hun ogen staat als een cheapere lijn of en bepaalde serie uitmelken. Ze hebben dan ook geen speciale top serie of speciale signature of custom modellen. Alles zou bij hun de top serie signature custom modellen zijn. Althans volgens hun marketing.

Op zich vind ik dat ze hun woord behoorlijk houden. Dus ik denk niet dat je een goedkopere mesa vindt dan wat er nu verkrijgbaar is. Of je moet met de imitatie modellen gaan werken.

Orpheo
12 februari 2006, 22:40
nope denk het niet.
Mesa prijst zichzelf dat ze geen concessies doen qua kwaliteit wat in hun ogen staat als een cheapere lijn of en bepaalde serie uitmelken. Ze hebben dan ook geen speciale top serie of speciale signature of custom modellen. Alles zou bij hun de top serie signature custom modellen zijn. Althans volgens hun marketing.

Op zich vind ik dat ze hun woord behoorlijk houden. Dus ik denk niet dat je een goedkopere mesa vindt dan wat er nu verkrijgbaar is. Of je moet met de imitatie modellen gaan werken.

precies. en als je iets bijzonders bij mesa wilt, kan dat vaak wel. nja, voor ons europeanen wat lastiger, maar als amerikaan kan je in principe bij mesa langsgaan, je eisenpakket op tafel gooien (bv voor looks) en dan bouwen ze dat voor je. wil je bv een recto met el34, dan bouwen ze dat voor je. kost wel extra natuurlijk. wil je paardenhaar op je behuizing, kan dat (bv justin hawkins van the darkness heeft dat. heeeel tof!). niet alles kan, wel veel.

i.e.: nee, mesa heeft geen b-merk. ken je an sich een amp-merk dat een subdevisie heeft van goedkope amps die ze niet onder hun naam uitbrengen? ik niet... en kom dan niet aankakken met "epi valve junior, want epi is van gibson" imo is gibson een gitaarmerk, niet een amp-merk.

Mitch
12 februari 2006, 22:43
Ze hebben wel een aantal combo's die relatief goedkoop op de 2e handsmarkt zwerven. Subway Blues bijvoorbeeld rond de 450, Studio, Caliber.22, dat soort dingen.

chris061081
12 februari 2006, 22:44
maar wat zijn goede buizenversterkers moet een stevige overdrive voor een redelijke prijs?

vester86
12 februari 2006, 22:44
kitty hawk?

http://www.gitaar.net/forum/read.php?f=17&i=6193&t=6193

(is niet van mij, maar ik herinnerde me deze tekst uit de advertentie:

"dit is een versterker die de naam heeft gekregen van de betaalbare mesa boogie, en dan wel de mesa boogie mark." (goed,vraag me niet welke mark, de versterker en het merk ken ik niet, maar misschien is het iets)

ateng
12 februari 2006, 22:46
Kitty Hawk waren toch een een goedkope versie van de Mesa.

Orpheo
12 februari 2006, 22:47
maar wat zijn goede buizenversterkers moet een stevige overdrive voor een redelijke prijs?

laney
vox
marshall combootjes (jcm 800, jcm 900 (moet je van houden))
orange (al wat duurder vaak, niet mijn favoriet)
engl
sommige mesa'tjes

maar mijn "voorkeur' zou dan uitgaan naar laney vox en engl. maar wat is voor JOU een redelijke prijs? imo ligt dat rond de 1000 euro, iets hoger, iets lager. maar voor jou? een laney GH100 head (zelfde als die van tony iommi en paul gilbert, niet de minsten) heb je al voor 700 euro, ex de cab. met een tubescreamer kan je daar echt heel lekkere metal uithalen, maar blues kan net zo goed.

vester86
12 februari 2006, 22:50
Kitty Hawk waren toch een een goedkope versie van de Mesa.
dat zeg ik net :-p

het is alleen wel zo dat kitty hawk totaal niet met mesa boogie verbonden is

drap
12 februari 2006, 23:03
Misschien is een Randall combo'tje wat voor je? Daar zijn er een paar zeer betaalbaar van en met een ontzettend vette scheur. Okee, tis wel geen mesa

Scali
12 februari 2006, 23:04
ken je an sich een amp-merk dat een subdevisie heeft van goedkope amps die ze niet onder hun naam uitbrengen?

Op het moment niet, maar een tijdje geleden had je Park, van Marshall.

Orpheo
12 februari 2006, 23:05
Op het moment niet, maar een tijdje geleden had je Park, van Marshall.

ah, interessant. wist ik niet :) thnx

patricia
12 februari 2006, 23:08
Kitty Hawk waren toch een een goedkope versie van de Mesa.

yep, het duitse antwoord op de mesa productie.ik heb zelf de kitty hawk supreme gehad.een geweldige combo met heel veel gain!
patricia

Scali
12 februari 2006, 23:11
Had Peavey ook niet modellen die een beetje op de Mesa-leest geschoeid waren? De XXX ofzo?

drap
12 februari 2006, 23:35
Zit het ook niet in het gebruik van de buizen van Mesa? 6l6 toch? Met andere woorden, als je 6l6's in je versterker dauwt, kom je dan niet een aardig eind op weg? Ja, het zal wel nooit precies het Mesa geluid worden, maar je moet dan toch in de buurt komen

Negative K3 fan
12 februari 2006, 23:38
Zit het ook niet in het gebruik van de buizen van Mesa? 6l6 toch? Met andere woorden, als je 6l6's in je versterker dauwt, kom je dan niet een aardig eind op weg? Ja, het zal wel nooit precies het Mesa geluid worden, maar je moet dan toch in de buurt komen

nee, als je 6l6s in je marshall komt krijg je nooit een mesa, de mesa klank (voor zover ja van één mesa klank kunt spreken, de mark series) komt uit een wezenlijk andere opbouw van het circuit.

SimonS
12 februari 2006, 23:38
ik zou een tweedehandse MB kopen. heb ik ook gedaan, een Caliber.50+ vadsig relaxte versterker, dat kan ik je wel vertellen (op wat hoger volume helemaal).

goedkope tweedehandse Mesa Boogie-s:
caliber .50+ (stonden laatst nog een paar op internet te koop voor ong. 500euro)
studio .22+
subway (blues, rocket, rocket reverb)

drap
12 februari 2006, 23:43
nee, als je 6l6s in je marshall komt krijg je nooit een mesa, de mesa klank (voor zover ja van één mesa klank kunt spreken, de mark series) komt uit een wezenlijk andere opbouw van het circuit.

Nee natuurlijk krijg je nooit een Mesa, dat lijkt me logisch. Maar er is toch een wezenlijk verschil tussen el34 of 6l6 buizen qua geluid. En nu begeef ik me op glad ijs, maar hebben die Marks ook geen el34 buizen? Ik denk bij het typische Mesa geluid trouwens meer aan een recto, voor zover je inderdaad over een Mesa klank kunt spreken. Lone Star, Recto, Mark, allemaal versterkers met een ander geluid

Orpheo
12 februari 2006, 23:51
Nee natuurlijk krijg je nooit een Mesa, dat lijkt me logisch. Maar er is toch een wezenlijk verschil tussen el34 of 6l6 buizen qua geluid. En nu begeef ik me op glad ijs, maar hebben die Marks ook geen el34 buizen? Ik denk bij het typische Mesa geluid trouwens meer aan een recto, voor zover je inderdaad over een Mesa klank kunt spreken. Lone Star, Recto, Mark, allemaal versterkers met een ander geluid

neeeeeeee, zeker niet! de mark heeft van origine 6l6 buizen! de mark1 is een doorontwikkeling geweest op een fenderbak, en die had van origine 6l6 buizen.

edit: dat laatste weet ik niet zeker, maar de mark heeft wel 6l6 erin zitten.
wat WEL kan is dat je de binneste 2 buizen vervangt door el34, bij de mark4. of t bij anderen kan, GEEN idee.

drap
12 februari 2006, 23:54
Off topic vraagje. Kan ik m'n el34ers in m'n JTM60 ook vervangen door 6l6 buizen? Ik zit er serieus aan te denken namelijk. 6l6 of kt88 buizen

Orpheo
12 februari 2006, 23:57
Off topic vraagje. Kan ik m'n el34ers in m'n JTM60 ook vervangen door 6l6 buizen? Ik zit er serieus aan te denken namelijk. 6l6 of kt88 buizen

mag ik vragen wat je wilt bereiken ermee? tonewise. het KAN wel. mits je een biaspot hebt. ik denk dat je dan ook wat weerstandjes en caps moet vervangen (of laten) het KAN, maar ik zou t niet doen.

Negative K3 fan
12 februari 2006, 23:57
Nee natuurlijk krijg je nooit een Mesa, dat lijkt me logisch. Maar er is toch een wezenlijk verschil tussen el34 of 6l6 buizen qua geluid. En nu begeef ik me op glad ijs, maar hebben die Marks ook geen el34 buizen? Ik denk bij het typische Mesa geluid trouwens meer aan een recto, voor zover je inderdaad over een Mesa klank kunt spreken. Lone Star, Recto, Mark, allemaal versterkers met een ander geluid

mesa marks gebruiken voor zover ik weet 6l6 eindbuizen. Een recto vreet volgens mij zowel el34s als 6l6s als je het goed doet en naar mijn ervaring is het 'valse' presence circuit van de rectifiers hetgeen wat letterlijk de toon zet in die versterkers, ook aangezien de preamp verder vrijwel identiek is aan de 5150 en de SLO.

drap
13 februari 2006, 00:06
mag ik vragen wat je wilt bereiken ermee? tonewise. het KAN wel. mits je een biaspot hebt. ik denk dat je dan ook wat weerstandjes en caps moet vervangen (of laten) het KAN, maar ik zou t niet doen.

Ik hoop er een nog vetter clean mee te krijgen en wellicht ook een wat dichter gesmeerde gain, maar dat kan ik opzich ook wel met een distortionpedaal bereiken. Ehm.... dat biassen... veel over gelezen hier, maar ik heb er werkelijk geen hol verstand van om eerlijk te zijn. Ik heb het tot voor kort altijd met transistorversterkers moeten doen. De kt88 buizen van Groove Tubes dacht ik aan omdat dat aftreksels zijn van de kt88 buizen die ook in de Marshall Major zaten. Dezelfde versterker die Frusciante ook gebruikt (het was nog niet bekent toch dat ik zwaar Frusciante fan ben? :D ). Zijn cleane geluid is ook erg vet en dat wil Drappie ook

drap
13 februari 2006, 01:04
mesa marks gebruiken voor zover ik weet 6l6 eindbuizen. Een recto vreet volgens mij zowel el34s als 6l6s als je het goed doet en naar mijn ervaring is het 'valse' presence circuit van de rectifiers hetgeen wat letterlijk de toon zet in die versterkers, ook aangezien de preamp verder vrijwel identiek is aan de 5150 en de SLO.

Zoiets heb ik hier en ook es in een blad een keer gelezen. Die presence van een recto werkt niet om het hoog wat meer te definieren toch?

Kaboemba
13 februari 2006, 09:18
Ik heb zelf 2 kitty hawk's gehad, maar wat een troep is dat zeg.

Het klinkt best hoor daar niet van maar de kwaliteit is niet best.
Bij de enne wilde ik nieuwe tolex erop doen dus ik hem kaal maken knoppen eraf en wat denk je trek gvd zo die hele knop kapot, oftewel ik trok bij het afhalen van de knoppen het binnenwerk mee. En niet bij 1 maar bij meerdere knoppen.
Die ander had een vreemd probleem met het schakelen van de kanalen, ik weet niet hoe dat afgelopen want hij is daarna naar ganjamna hier op het forum gegaan.

nicoverduin
13 februari 2006, 09:25
Het zijn niet de meest favoriete om te repareren.....dubbelzijdige printen....waarvan de printsporen zo los laten.

Nico

Mr.Bluesbreaker
13 februari 2006, 12:22
Als je naar een alternatief voor een mesa kijkt, kun je ook eens kijken naar een Fender Prosonic. Gebruik hier even de zoekfunctie voor, die dingen hebben een ontzettende hoeveelheid gain en een strakke scheur met buizen gelijkrichter als ik het goed heb. Marc-o-dijk van het forum kan je hier veel over vertellen, adcht dat hij ex-eigenaar ervan was.
Echter ook de prosonic is niet echt goedkoop! (denk 600-700 op zijn minst voor de top)

Orpheo
13 februari 2006, 12:57
blaat...onzinpost

Negative K3 fan
13 februari 2006, 13:20
Zoiets heb ik hier en ook es in een blad een keer gelezen. Die presence van een recto werkt niet om het hoog wat meer te definieren toch?

zonder wat meer op de details in te gaan, normaal gezien heeft de presence invloed op de eindtrap/eindversterker, maar in een recto is het gewoon een extra knop bij het bas/mid/treble circuit (ook wel tone stack genoemd).

ateng
13 februari 2006, 13:29
dat zeg ik net :-p

het is alleen wel zo dat kitty hawk totaal niet met mesa boogie verbonden is
Tegelijk gepost. Relax dude:-)

Mitch
13 februari 2006, 19:20
"Moderne Versterkers" is een beetje het nieuwe "Off Topic" aan het worden geloof ik :jam:

Orpheo
13 februari 2006, 19:27
"Moderne Versterkers" is een beetje het nieuwe "Off Topic" aan het worden geloof ik :jam:

ghehe, als je kijkt naar de conflicten alhier ;) wellicht moet hier een 2e of zoveelste mod bij? :D

pol
13 februari 2006, 20:45
neuh, was nog niet bekend hoor kerel ;)

wat je zou kunnen proberen is de 6550 erin te stoppen (met juist biassen natuurlijk). die schijnen iets milder te zijn dan de el34, iets minder output, maar hebben imo een lekkerdere voicing dan de 6l6. de 6l6 overstuurt zelf pas heel laat, is heel smooth, de el34 is wat korreliger in de mids en tophoog. de 6550 zit mijns inziens daar wat tussenin.

wat bias precies is, dat is hier onlangs nog heel goed uitgelegd, ik ga t ff opzoeken zo.

die uitleg klopt langs geen kanten, een 6550 kan een pak meer output hebben dan een el34, mits het voltage hoog genoeg is,
een ampeg svt bv haalt 300 watt uit 6 van deze knapen, een marshall major 200 watt uit 4.

Orpheo
13 februari 2006, 20:47
die uitleg klopt langs geen kanten, een 6550 kan een pak meer output hebben dan een el34, mits het voltage hoog genoeg is,
een ampeg svt bv haalt 300 watt uit 6 van deze knapen, een marshall major 200 watt uit 4.

ok. dan heb ik niks gezegd....

Hell's Engl
13 februari 2006, 21:33
kitty hawk?

http://www.gitaar.net/forum/read.php?f=17&i=6193&t=6193

(is niet van mij, maar ik herinnerde me deze tekst uit de advertentie:

"dit is een versterker die de naam heeft gekregen van de betaalbare mesa boogie, en dan wel de mesa boogie mark." (goed,vraag me niet welke mark, de versterker en het merk ken ik niet, maar misschien is het iets)

Kitty Hawk is inderdaad een soort imitatie, lijkt sprekend op 'n (houten) Mesa Boogie Mark. Maar je moet echt goed zoeken om een goede te vinden. Mijn oom heeft er een. En die klinkt, vind ik, beter dan een Mesa. Er zit een schakelaar op waarmee hij tussen buizen kan schakelen.
Maaaaaarrrr............. Ik ken ook weer mensen die (optisch) dezelfde amp hebben gehad, maar echt bagger waren.

drap
13 februari 2006, 21:36
die uitleg klopt langs geen kanten, een 6550 kan een pak meer output hebben dan een el34, mits het voltage hoog genoeg is,
een ampeg svt bv haalt 300 watt uit 6 van deze knapen, een marshall major 200 watt uit 4.

Hu? Een Marshall Major heeft toch kt88 in z'n ranke lijfje zitten??? Of hebben we het nu over dezelfde buizen. De 1 als Engelse code, de ander als Amerikaans?

nicoverduin
13 februari 2006, 21:43
kl88 is vergelijkbaar met de 6550.....dus het maakt niet zoveel uit. Resultaat is hetzelfde

drap
13 februari 2006, 21:49
kl88 is vergelijkbaar met de 6550.....dus het maakt niet zoveel uit. Resultaat is hetzelfde

En dus het resultaat wat ik zoek. Althans, dat denk ik... Mits dan ook dat dit lukt in m'n JTM60. Nu nog iemand vinden in Groningen die er verstand van heeft met dat biassen enzo

crrrN
13 februari 2006, 23:12
Randall RM100 met een Rectified module. Ben je klaar voor 1200 euro en dan heb je de mesa scheur.

Geronimo
14 februari 2006, 20:15
Had Peavey ook niet modellen die een beetje op de Mesa-leest geschoeid waren? De XXX ofzo?

Ja, de 5150 is op hetzelfde idee gebaseerd als de Dual Rectifier. Op een SLO100 wat weer een JCM800 is opgevoerd plus een extra gainstage... Ook de Bogner XTC is op de JCM800 gebaseerd.

Ik heb ooit ergens iets van Michael Soldano gelezen dat Mesa en Peavey zijn ontwerp gejat hebben.

Alleen wat NegK3 idd zegt de DR heeft een foefje in de tonestack die een hoop van het middengebied weghaalt waardoor het allemaal wat 'gescoopter', iets smoother, klinkt.

Het zou me niks verbazen als de XXX ook weer genetisch lijkt op de oervader van de metalscheur; de JCM800.

Maar ik denk dat het voor hem een goeie optie is, een 5150 of een XXX.

jorrit
15 februari 2006, 19:41
wil je bv een recto met el34, dan bouwen ze dat voor je. kost wel extra natuurlijk.

naar mijn weten zijn de recto's al standaard gemaakt voor el34...

Orpheo
15 februari 2006, 20:34
naar mijn weten zijn de recto's al standaard gemaakt voor el34...

oh ja, natuurlijk! fixed bias. klik ff el34 aan. done. mijn fout. thnx

Scali
15 februari 2006, 20:42
Die Peavey XXX heeft dat trouwens ook, EL34 en 6L6 gewoon ff inpluggen en schakelaar omgooien.
En ook de JSX, die op de XXX gebaseerd is.

AART
15 februari 2006, 22:48
Randall RM100 met een Rectified module. Ben je klaar voor 1200 euro en dan heb je de mesa scheur.

voor 1200 heb je ook een tweedehands single of zelfs dual recto(imo single is beter).

En dan zou iok liver voor een mesa gaan.

Orpheo
15 februari 2006, 23:06
voor 1200 heb je ook een tweedehands single of zelfs dual recto(imo single is beter).

En dan zou iok liver voor een mesa gaan.

of voor 1200 euro een mesa mark4 ;)

vester86
16 februari 2006, 00:49
tsja, met zo'n randall kun je natuurlijk wel een ultiem veelzijdige amp "bouwen" door 4 compleet verschillende kanalen te nemen. ik vind het iig een erg vet concept!