PDA

View Full Version : Epi LP customizen, tips?



semt-x
12 februari 2006, 22:37
Hallo allemaal,

Ik begin er toch steeds meer naar te neigen om mijn Epi LP onder handen te gaan nemen. Maar wat zal ik allemaal doen? Ik wil zowieso de pickups gaan vervangen, maar wat nog meer? De bedrading? de switches? de jackinput? Geef me tips, want ik ben hier nog niet echt goed van op de hoogte. Van horen zeggen is "amerikaans" spul goed? Kom niet met opmerkingen van het is niks en zonde van je geld, want ik vind m lekker spelen, en daar gaat het om toch?

Wie wil me hierbij helpen?

ThnX

faasie
12 februari 2006, 22:41
Bij mij zijn de potmeter(knoppen?) een beetje gammel. Dat zou voor mij het eerste zijn om te vervangen. Maar aangezien ik lui ben en eigenljik alleen maar de volume knop voor het nekelement gebruik.... :D

Verder.. uhm een bigsby er op? Schijnt niet goed voor je stemming te zijn, zelf nooit op gespeeld dus is van horen zeggen, maar ziet er wel cool uit :D.

Scali
12 februari 2006, 22:41
Toen ik m'n elementen in m'n Epi Les Paul ging vervangen voor echte Gibsons, heb ik ervoor gekozen om meteen alles te vervangen. De bedrading die Epiphone gebruikte, was belachelijk dun... en omdat er ongeveer 1,5 meter in een Les Paul zit, kan dat best wat uitmaken qua storing of verlies van hoog.
M'n jack was toch al lam, dus die heb ik ook maar meteen gedaan, en de pots ook vervangen door Amerikaans spul (die zijn iets groter, in sommige gevallen moet je de gaten in je top iets opboren. In mijn geval waren de gaten al de goede maat, en zwommen de originele pots een beetje in de gaten).
M'n originele elektronica had ook wat probleempjes, er was overspraak tussen de twee elementen, wat er oa voor zorde dat je wat brom hoorde als je 1 element had ingeschakeld, en zijn volume dicht, terwijl het element dat 'uit' was, wel het volume open had.
Dat was nu ook allemaal verdwenen.
Ik vond het dus allemaal zeer de moeite waard.

drap
12 februari 2006, 22:48
Het enige wat ik gedaan heb met m'n Epi wat betreft verbetering is het vervangen van de pickups en de stemmechanieken. De rest wat ik gedaan heb is puur cosmetisch, maar zal je gitaar niet verbeteren. Ik heb het treble/rhythm plaatje vervangen door een witte. Steekt mooi af op m'n zwarte custom. Ook heb ik de draaiknoppen vervangen door van die doorzichtige bruine. Verder heb ik het slagplaatje eraf gehaald, waardoor je veel beter het mooie model kunt zien en wat ook wat makkelijker is voor palmmuting. Wat betreft de elementen, ik heb niet meer van die kitsche kapjes erop. Ik heb nu een zwart element bij de brug en een zebra bij de nek. Ter verbetering zou je bijv ook nog je brug kunnen laten vervangen voor een betere.

chennie
12 februari 2006, 22:58
Ik heb ook een epi les paul (goldtop) onder handen genomen. Dit is het resultaat. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=56176&highlight=goodfeather)
Een nieuw likje verf, totaal nieuwe hardware en nieuwe pickups (Duncan SH-6 "distortions) met coil tap bij push pull tone pot knoppen. In vergeleking de originele staat vind ik hem nu ontzettend lekker spelen. De hals is ook ontzettend snel. Tevens klinkt die ook voller, gemener en agressiever dan het origneel, maar kan ook door de neck pick up in single stand te gebruiken ook erg warm en nog steeds vol klinken op clean.

kassie
26 februari 2006, 16:38
ik heb ook genoeg originele rommel op mijn epi les paul vervangen. seymour duncan alnico2 pro pickups, nieuwe pots, nieuwe bedrading, ik heb hem ingeshield met koperfolie. en de dikte van het draad in het binnenwerk is niet van belang voor de toon. wel de kwaliteit van het draad. de toon in de elementen wordt toch ook gevormd door een wikkeling van een superklein draadje. Ik heb er ook dikker draad op gezet en ik merk geen verchil in toon.