PDA

View Full Version : What's Your Name, Hero? - nieuwe stijl



Scali
12 februari 2006, 21:05
Samen met Jan Nel ben ik een nieuw nummer aan het uitwerken.

Zojuist de nieuwste versie ingespeeld, nogal mellow pop-achtig ding:
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3486549

De eerste versie was een redelijk standaard rock-bezetting, met gitaar die de akkoorden speelt, fretless bas, en standaard drums:
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=439876&songID=3140443

Een ander experiment was een shuffle-achtig iets, beetje pop/soul-sfeertje: http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=439876&songID=3360014

Ik vind die nieuwe versie eigenlijk best leuk geworden... had dit nooit verwacht toen ik voor het eerst met de akkoordenprogessie kwam.
De vraag is nu hoe de uiteindelijke versie moet worden. Misschien wel een combinatie van verschillende versies.

Luc-O
13 februari 2006, 10:05
Klinkt zeker niet verkeerd, ik vind het gitaarwerk op de nieuwste versie in elk geval het beste. Ik vind alleen dat je het wel erg volspeelt, ik zou hier en daar wat meer rustpunten nemen. Dat maakt het wat spannender. Ook liggen alle noten erg dicht bij elkaar, probeer eens wat grotere/minder voorspelbare intervallen te kiezen. Ik zou ook wat eerder overschakelen op een ruigere sound, rond 1:27 is een mooi moment. Verder heel netjes gedaan (zit nog een klein 'slippertje' op 1:07), ben benieuwd naar het eindresultaat!

Scali
14 februari 2006, 21:46
Klinkt zeker niet verkeerd, ik vind het gitaarwerk op de nieuwste versie in elk geval het beste.

Dank je. Verbaast me wel enigszins, omdat ik eigenlijk zelden in deze stijl speel, en hem eigenlijk pas een beetje ontdekt heb sinds ik m'n nieuwe versterker heb. Met dat ruimtelijke geluid, en die synths op de achtergrond, ontstaat wel een beetje een Pink Floyd-sfeertje, eigenlijk.


Ik vind alleen dat je het wel erg volspeelt, ik zou hier en daar wat meer rustpunten nemen. Dat maakt het wat spannender.

Ja, dat volspelen doe ik altijd. Maar de uiteindelijke versie zal geen vrije improvisatie zijn, zodat ik een beetje een opbouw kan bedenken, met wat rustpunten. Ik ga het in ieder geval proberen, ook al zit het volspelen nou eenmaal in mijn aard. Als er ook wat meer opbouw en afwisseling in de backingtrack zit, zal dat allicht makkelijker gaan.


Ook liggen alle noten erg dicht bij elkaar, probeer eens wat grotere/minder voorspelbare intervallen te kiezen.

Nja, weet ik niet. Als ik dat doe, dan komt het vaak zo 'gemaakt' over. Pop is nou eenmaal mijn stijl, en dat moet voorspelbaar zijn. Zolang het afwisselend is, vind ik voorspelbaarheid niet erg. Ik denk zelfs dat het dan een groter publiek zal aanspreken.
Maar misschien komt er nog een 'moeilijk' intermezzo. Zal niet de eerste keer zijn.


Ik zou ook wat eerder overschakelen op een ruigere sound, rond 1:27 is een mooi moment.

Dat zat ik inderdaad ook te denken tijdens het spelen :)
Ik was eigenlijk vooral aan het genieten van de sound, toen ik merkte dat het nummer al bijna afgelopen was, en ik de lead-sound nog niet gebruikt had, terwijl dat wel de bedoeling was.
Op 1:27 schakel ik trouwens wel over van standje 2 naar 1 (of is het van 4 naar 5?).

Ik ben ook benieuwd waar het uitkomt, het nummer heeft iig al een aardige evolutie doorgemaakt. Ik wil op de een of andere manier van meerdere versies wat elementen verwerken in de uiteindelijke versie. Zoals bv die strakkere rock-beat bij de ruige solo.

Scali
16 februari 2006, 19:59
Verder niemand die het de moeite waard vond, blijkbaar :)

bluegate
16 februari 2006, 20:27
Klinkt lekker, gitaarspel ook. :cooler:

Gitaargeluid zou wel wat mooier kunnen, in dit soort muziekstijlen hoor je
meestal een wat ronder geluid.

Roy K.
16 februari 2006, 20:43
Je kan lekker spelen, eerdere nummers waren ook al top. Wel heb ik wat tips:
1. Als je probeert snel te spelen, lopen je linker- en rechterhand nauwelijks synchroon, dit is vooral goed te horen op die pop/soul sfeer jam. Je loopt met je linkerhand patroontjes af en slaat met je rechterhand zo snel mogelijk aan, maar daarmee speel je niet proper snel.
2. Je nootkeuze is niet zo hip, probeer zoals Luc ook al zegt wat meer variatie aan te brengen, er is weinig verassing.

Verder vind ik het wel goed gedaan, en je kan zeker spelen!! :cooler:

Scali
16 februari 2006, 21:01
1. Als je probeert snel te spelen, lopen je linker- en rechterhand nauwelijks synchroon, dit is vooral goed te horen op die pop/soul sfeer jam. Je loopt met je linkerhand patroontjes af en slaat met je rechterhand zo snel mogelijk aan, maar daarmee speel je niet proper snel.

Sterker nog, dat gepiel aan het eind is omdat ik gefrustreerd raakte dat die dingetjes niet lekker liepen :)

Purple_Peter
16 februari 2006, 22:47
Op zich vindt ik het niet verkeerd, ik denk alleen dat je wat minder echo op je gitaar moet zetten dan klinkt het, maar dat is maar mijn idee, wat mooier. Tevens zorgt de echo ervoor dat foutjes erg goed hoorbaar worden, je krijgt ze immers meer dan één keer te horen. Ben zeker benieuwd als het af is.