PDA

View Full Version : Dual Rectifier: buizen eruit?



cosmos
12 februari 2006, 20:55
hiya!
Kort vraagje: ik heb een Mesa/Boogie Dual Rectifier (3-channel) te leen. Nou is 100 Watt echt too much in onze oefenruimte, dus wil ik er 2 eindbuizen uit trekken om dit vermogen te verminderen. Nou weet ik dat dat de 2 middelste of 2 buitenste kunnen zijn, maar moet ik nou ook andere speaker uitgangen gaan gebruiken? Ik heb een 4/16 ohm Marshall kast.

thanks!

vester86
12 februari 2006, 20:58
mag je best doen,maar veel zin heeft het niet, je geluid gaat niet ineens een stuk zachter, mocht je dat denken.... gewoon aan de master volume draaien dus :)

AART
12 februari 2006, 21:06
gewoon master van kanelen laag houden en master van de amp zelf zo hoog mogelijk, buizen eruit trekken heeft alleen minder laag en oomph tot gevolg.

casper innosence
12 februari 2006, 22:02
oomph???

maar in het boekje van mesa boogie staat dat het wel kan...

ik meen de 2 buitenste en 1 rectifier buis eruit. even op de M/B site kijken in de user manuals..

of gewoon de bold/spongy knop omzetten... schol op mn triple recto ook (al heb ik ehm nu gewoon op bold staan en beide volumes op 3 (de master en die van het rode kanaal) en in onze oefenruimte gaat dat prima

AART
12 februari 2006, 22:16
wat we willen zeggen is: hetr maakt in volume nauwelijks wat uit!

en ik kan het weten, mijn SL-X had half power switch, en je hoorde nauwelijks verschil, behalve dat het geluid dunner werd.

casper innosence
12 februari 2006, 22:24
half(spongy) power of full (bold) power maakte indd niet gek veel uit...

Orpheo
12 februari 2006, 22:44
dat buizen eruit halen, nee, ik ben daar ABSOLUUT geen fan van. t klinkt namelijk dan niet meer lekker. zo eenvoudig. je sound veranderd namelijk behoorlijk. ik neem even voor t gemak aan dat t op een mesa tzelfde effect heeft als op mn marshall. daar trok ik de buizen eruit, (2 van de 4) en dat klonk klote. laag verdween, de lekkere rauwe knauw, de agressiviteit in de scheur, was ook weg. kortom: even spelen met je mastervolumes.

dan komt de vraag: ja maar waarom is dat vermogen er dan? je zet m toch nooit vol op 10! antwoord: hoe meer vermogen, hoe meer laag je hebt (of beter: meer laag mogelijk is in je tone/sound whatever). simpel gezegd. beetje kort door de bocht, maar dat is kort gezegd wel de kern.

vester86
12 februari 2006, 22:46
casper: het KAN wel, maar je bereikt niet wat je ermee wilt bereiken... je kunt het dus net zo goed niet doen, en naar aart luisteren ;-)

casper innosence
12 februari 2006, 22:56
je bedoelt cosmos denk ik ;) ik heb net 6 splinter nieuwe powertubes in mn recto hangen.. da ding moet gewoon blazen..:D niet mauwen :D maar ik moet wel zeggen dat mn volume knop op de recto ERUG gevoelig is. Maar ik heb er nooit over gedacht om 2 buizen er uit te laten.

vester86
12 februari 2006, 23:06
in eerste instantie had ik ook cosmos geschreven, maar ik bedoel wel degelijk jou, vooral vanwege jouw reactie over de manual :)

casper innosence
12 februari 2006, 23:15
ja als ik jou reactie op n andere manier lees dan snap ik hoe je mij bedoelde ;) ghehe de Nederlandse taal is niet makkelijk :D

Cris
13 februari 2006, 00:08
Wat een gedoe zeg. Gewoon is met de volume knop spelen, dan kom je vanzelf op het gewenste volume uit. Dat ding zit er niet voor niets op.

vester86
13 februari 2006, 01:35
bij sommigen zijn er maar 2 standen van de volumeknop: aan of uit.
heej,zijn we toch weer bij het digitale aangekomen :dance:

pol
13 februari 2006, 08:33
laat alle buizen maar mooi zitten, zoals al gezegd is.
Ik heb dat ook al geprobeerd bij verschillende amps (marshall jcm800, steavens...) en het klonk nooit beter dan met alle buizen derin.

cosmos
13 februari 2006, 09:42
thanks! :)

Rwin
13 februari 2006, 11:02
als je het dan al wilt proberen:

je moet de 2 middelste buizen eruit halen, en bij de triple ook een RECTIFIER buis. Bij de single en dual hoeft er geloof ik geen rectifierbuis eruit.

Bron: MB forum. (boogie board dacht ik)

Iceman
14 februari 2006, 00:17
Nu weet ik ook weer waarom ik liever geen versterker uitleen..............

cosmos
14 februari 2006, 12:54
Nu weet ik ook weer waarom ik liever geen versterker uitleen..............


dus..... :o

Anders Destium
14 februari 2006, 14:01
Dit is misschien een beetje een rare opmerking: Kun je niet mailen met de fabrikant en/of een powersoak overwegen?

De problemen die je hebt met volume afregelen dat verschilt ook heel erg van versterker tot versterker. Mijn Powertone (met 120 Watt) is op lage volumes stukken beter af te regelen dan mijn 5150 (met 50 Watt). Rythmvolume doet wonderen :)

Geronimo
14 februari 2006, 15:51
Dit is misschien een beetje een rare opmerking: Kun je niet mailen met de fabrikant en/of een powersoak overwegen?

Powersoak idd! Lijkt me cosmos' ideale oplossing.



Maar aan de andere kant de Recto heeft toch zo'n Ubermastervolume als de Loop staat ingeschakeld? In die situatie heb je dus twee volumeknoppen waar je mee kan spelen. Als je de eerste wat zachter zet kan je met de tweede makkelijk fijn afstellen.

Cris
14 februari 2006, 18:46
dus..... :o

Hij bedoelt dat de rechtmatige eigenaar er vast niet blij mee zal zijn als je aan z'n versterker gaat lopen te klooien.