PDA

View Full Version : plank rechtmaken.



johanh
12 februari 2006, 20:08
Ik ben begonnen met het bouwen van mijn eerste Les Paul.

Ik doe dit nu nog even van oud hout van een deur omdat ik niet gelijk duur hout wil gebruiken.

Nu loop ik gelijk tegen een eerste probleem aan.(en er zullen er vele volgen denk ik ;) )

de body gaat bestaan uit 3 delen van 15 cm breed en 3,5 cm dik
De 3 delen die aan elkaar wil lijmen hoe krijg ik deze recht.
Ik ben bezig geweest met een schaaf maar dat krijg je nooit mooi recht.

Hoe doen jullie dat, zonder een schaafbank want die heb ik niet.
Alvast bedankt voor jullie tijd

Het idee is een beetje hetzelfde als deze maar dan uit drie delen

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders2/020%20klaar%20voor%20het%20lijmen.jpg

piezo
12 februari 2006, 21:24
Als je perse deuvels wilt gebruiken en de deuvelgaten al geboord hebt, zal het niet meevallen het anders te doen dan door middel van een schaafbank.

Hout recht maken doe je normaal gesproken met hitte, liefst vochtig (stoom) en persen/buigen. Als ze rechtgemaakt zijn en de kanten ook mooi recht, geen deuvels gebruiken, maar gewoon lijmen (met klemmen uiteraard). De jaarringen van de delen om en om (bol hol bol).
Misschien zul je de aaneengelijmde body daarna toch nog echt helemaal vlak moeten schaven/schuren.

Javaca
12 februari 2006, 21:25
Schaven en controleren met een lineaal.
Net zo lang tot het past. Steeds blijven controleren en dan voegen.

Voegen is een vak apart.
Zoek op internet eens naar het voegen van een vioolrug, zelfde principe.

Javaca
12 februari 2006, 21:29
Als je perse deuvels wilt gebruiken en de deuvelgaten al geboord hebt, zal het niet meevallen het anders te doen dan door middel van een schaafbank.

Hout recht maken doe je normaal gesproken met hitte, liefst vochtig (stoom) en persen/buigen. Als ze rechtgemaakt zijn en de kanten ook mooi recht, geen deuvels gebruiken, maar gewoon lijmen (met klemmen uiteraard). De jaarringen van de delen om en om (bol hol bol).
Misschien zul je de aaneengelijmde body daarna toch nog echt helemaal vlak moeten schaven/schuren.

Voor warm buigen zijn deze stukken te groot. Ook is dit niet precies genoeg.
Bij samenpersen zal er altijd spanning op het hout blijven staan. Dan komt er uiteindelijk toch een scheur in.

Keesz
12 februari 2006, 21:41
geven duvels eigenlijk echt zoveel meer stevigheid?

kmoet namelijk zelf ook wat lijmen, maar gaten boren blijkt zo uit de losse pols erg lastig!

rinaldo
12 februari 2006, 22:02
hoezo recht maken met warmte en en weet ik wat allemaal, leen, huur, of koop een bovenfrees en je freest de kanten gewoon met de zijgeleiding van dat ding mooi recht of je maakt een template waarlangs je de randen freest. wel even controleren of alles mooi strak is, en dan lijmen maar. en als je plank gelijmd is dan monteer je je frees op een stuk MDF oid met een gat in de midden en die laat je vervolgens over twee geleiders lopen waar je bodie tussen ligt. zo kun je heel mooi je plank vlakken. zijn hier verschillende topics over geplaatst.

sucses

charlotte
12 februari 2006, 23:46
Hey luitjes,

Bekende foto...... .
Ik heb de deuvels gebruikt als hoofdzaak om te zorgen dat tijdens het lijmen en klemmen van de stukken hout, deze niet verschuiven t.o.v. elkaar.
Mooi meegenomen is dat het ook wat stevigheid bied, maar met gebruik van een goede industriële houtlijm, is dit niet nodig, en zal de lijm verbinding zelfs sterker zijn als het hout.
Het hout kun je het beste laten vlakken bij een timmerwerkplaats of zo, als je dit zelf niet kunt,eerst de lijmvlakken laten vlakken,delen aan elkaar lijmen, goed laten drogen, daarna boven en onderzijde laten vlakken.

suc6 , groetjes Charlotte . :)

johanh
13 februari 2006, 08:42
Ja charlotte dat het plaatje je bekend voorkomt klopt ;)

Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik je plaatje heb gebruikt als voorbeeld.

@rinaldo Met de bovenfrees over de zijgeleiding ?

Hen je misschien een plaatje of een link naar een howto hoe te werk te gaan, ik kan me er niet echt een voorstelling van maken.


Het afvlakken van de gelijmde plank doe ik op de manier zoals je zei, een ontwerp voor zo'n tafel vond ik hier.
http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=18537

Groet Johan

Gerrit
13 februari 2006, 15:20
Hej, lol.

Op die link doen ze het net zo als ik het heb gedaan voor mijn bas.
Jammer dat ik die link niet eerder gezien had, zonde van m n denk werk.

Maar je moet maar is ff een kijkje nemen in mijn topic
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69123
, daar laat ik zien hoe ik een bodyblank op dikte frees
En hoe ik 2 plankjes recht frees om ze te joinen, die techniek kan je ook zeker gebruiken voor dikkere stukken.

Succes

johanh
13 februari 2006, 15:24
Ha perfect.

Ik zit met een frees aan een klein freesje te denken ;( maar ik heb gewoon een wat langere nodig.

Harstikke bedankt voor de tip.

Johan

piezo
13 februari 2006, 21:21
Hee Gerrit, leuk verhaal in die link, ook al heb ik de meeste van die truukjes zelf al toegepast. Wat mij echter onbekend voorkomt is dat zwarte (kunststof/metaal) hulpstuk op onderstaande foto. Wat is het en wat doet het?
http://home.planet.nl/~burge251/Zaterdag2.jpg

Gerrit
13 februari 2006, 21:44
Is voor de stofafzuiging voor langs frezen.
Valt een beetje in het niet met zo'n lange frees,
maar normaalgesproken werkt het perfect.
Tot 90% afzuiging.

piezo
14 februari 2006, 10:37
Merci, ik zal eens nagaan of zoiets ook voor mijn Festo OF-900 beschikbaar is.
Gebruik je trouwens een echte Festo stofzuiger of een huis-en-keuken stofzuiger en in dat laatste geval, wat voor koppelstuk zit er dan tussen?

Gerrit
14 februari 2006, 17:14
Gewoon een miele stofzuiger, past gewoon.

piezo
15 februari 2006, 11:58
Bedankt.
Dan hebben ze tegenwoordig blijkbaar een andere aansluiting. Op die van mij zit een ovale aansluiting met vreemde afmetingen. Ik moet er een dubbel/samengesteld verloopstuk tussenzetten of er een slang aan vastplakken.