PDA

View Full Version : Duncan Designed of 'echte'



crapton
12 februari 2006, 15:44
Ik heb een Ibanez SZ 520, voor het geld echt een leuk gitaartje. Er zitten zg. Duncan/Ibanez elementen op, die volgens een ander forum overeen moeten komen met de Duncan Designed HB-101 en de HB-103. Deze zouden dan weer overeen moeten komen resp. met de SH-1 59 Model en de SH-6 Duncan Distortion.

Ik heb in het verleden echte Duncan's gehad een Jazz en een JB en die klonken goed en strak, met name gedefinieerd zonder schel te zijn. De Duncan/Ibanez klinken ook prima, lijken iets meer hoog (twang, tingel of hoe je dat wil noemen) te hebben. Echter dat klopt ook wel als je de frequentiemix bekijkt op de Seymour site zeker voor de SH-6.

Nou ben ik benieuwd naar meningen en/of feiten over:
1. Heeft iemand de originele elementen in de SZ vervangen, door wat en waarom? Idem voor andere gitaren met Duncan Designed PU's.
2. Hoe groot is het verschil tussen Duncan Designed en 'echte' Duncan's? Ik zou zeggen dat je in Korea een PU heel aardig kan namaken zodat het verschil niet merkbaar is. Dat wil men natuurlijk niet dus wat zou er dan anders zijn tov de originele types in constructie en sound? Iets minder goede balans??

Ik vraag me af of het het geld waard is the upgraden. Ik speel pop-rock in een coverband en kan redelijk spelen maar natuurlijk geen Petrucci of Satriani.

Random_hero
12 februari 2006, 15:53
Ik heb weleens op een gitaar gespeeld met 2 duncan designed P90's (Squier Tele Custom '72 II) maar dat klonk gewoon bagger. Zelf heb ik dezelfde gitaar alleen de HB versie (die zijn niet Duncan Designed) en die klonk een stuk strakker. Ook niet geweldig, maar dat ligt natuurlijk ook aan de prijs (amper 200 euro).

Ik zou iig gaan voor echte Seymours en niet voor Duncan Designed.

morroow
12 februari 2006, 17:00
Ik heb een SZ520 uit de oude serie waar ze nog ibanez elementen instopten. Die heb ik toen vrij snel vervangen voor echte duncans. Volgens mij werd dit zoveel gedaan bij de eerste serie en kreeg Ibanez dat door, en hebben ze toen besloten een deal te sluiten met Ibanez.

De oude Ibanez elementen klonken een beetje zwak en "muf" en modderig. Vooral de brug. Ik heb er een SH-5 ingegooid en nu klinkt ie superstrak. Ik denk dat die nieuwe elementen veel beter zijn maar bedenk wel dat je nooit van te voren weet hoe die gaat klinken. het is altijd een beetje gokken.

Eigenlijk moet je een gitaar kopen voor wat ie is en niet na die tijd van alles veranderen want dat wil niet altijd vooruitgang betekenen. Als jij hem nu lekker vind klinken moet je hem niet gaan veranderen want de risico op achteruitgang is best groot.

belvedere86
12 februari 2006, 20:58
IK heb ook een ibanez sz520, de oudere versie met ibanez pups. en ik ben van plan om ze te vervangen door Dimarzio PAF Pro en X2N

Orpheo
12 februari 2006, 21:19
IK heb ook een ibanez sz520, de oudere versie met ibanez pups. en ik ben van plan om ze te vervangen door Dimarzio PAF Pro en X2N

ghehe, wat een combi :D rock on! persoonlijk beni k geen fan van de paf pro (ik vind m beetje slap) en ik zou er een een SUPER2 of SUPERDISTORTION inzetten voor wat meer ballen, of de EVO...maar goed, tis mijn gitaar niet :)

drap
12 februari 2006, 21:21
Die pafs zijn toch ook meer geschikt voor mahonie gitaren?

vester86
12 februari 2006, 21:56
die SZ is toch ook van mahonie?

drap
12 februari 2006, 21:57
Dat kan, dat weet ik niet. Maar bij Ibanez denk ik aan elsen of basswood, op enkele uitzonderingen na

crapton
12 februari 2006, 22:29
De SZ is mahonie met maple top, bijna zoals de Les Paul. Zie ook een andere thread met foto's. Heeft een andere klank, meer aggressief bijteriger zou ik zeggen.

Ik ben over de huidige Duncan/Ibanez PU's best tevreden. Maar je zoekt altijd naar net dat (kostbare) extra en dan vind ik het zeker nuttig de mening van anderen te horen. Het is voor mij helemaal geen uitgemaakte zaak om er echte Duncan's in te hangen, hoewel het geluid voor mij wat meer richting Les Paul zou mogen - dus iets voller, warmer.

Scali
12 februari 2006, 22:36
Duncan Designed is net zoiets als "Squier, by Fender", of "Epiphone, by Gibson".
Het heeft er wel mee te maken, maar het is niet van dezelfde kwaliteit. Maar echt slecht is het nou ook weer niet.
Maar als je andere elementen neemt, kun je ook elementen nemen die je meer liggen qua karakter, dus kan het best wat uitmaken.