PDA

View Full Version : Langspeelplaten op CD zetten?



jpb
12 februari 2006, 13:28
Ik weet dat het kan en bij Mediamarkt hebben ze er software voor (Euro 40-80). Is dat wat of is de soft ware hiervoor ook te downloaden? Het gaat echt om een goed programma met goede kwaliteit, want ik ga mijn 250 jazz-LP's overbeamen naar CD.

Han S
12 februari 2006, 14:04
Adobe Audition (Cool Edit Pro) heeft geweldige plugs om crackle en pops weg te halen, maak je hem helemaal stil mee.

Als je van plan bent om 250 LP's op CD te branden lijkt me dat de beste weg.

Debaser
12 februari 2006, 14:23
misschien nog een phonopreamp er tussen?
als je naar je PC gaat ivm volume ..

jpb
12 februari 2006, 15:08
Han, Cool edit Pro is te downloaden en zijn daar kosten aan verbonden? is het programma om onreglmatigheden weg te halen of ook om de LP's over te zetten?
Debasser, omdat ik ook soundfiles wil opnemen van versterker is het idd goed om er een of andere preamp bij te hebben; maar die zal ik dan gewoon los moeten kopen, toch?
Ik weet er (nog) niet veel van dus elke info is welkom.

Han S
12 februari 2006, 21:14
Ik weet niet of die gratis download van AA die plug heeft, dat kan Bert of Harrie je beter vertellen. Het is dacht ik wel een 30 dagen versie.

Een Terratec DMX 6Fire heeft een phono ingang, maar je kunt ook een oude hi fi versterker met een phono input gebruiken, je neemt dan gewoon de rec out van die versterker.

Er zijn ook voor een paar tientjes phono preampjes te koop.

harrie-beton
12 februari 2006, 21:25
ik had een paar platen die ik wou bewaren, onder andere paar bootlegs op LP van Deep Purple, Queen en Uriah Heep (...)
Paar jaar geleden heb ik het op cd gezet.

Aantal tips van een "ervaren" man.

- software maakt niet uit. Gewoon audicity (gratis) werkt prima. De geluidskwaliteit wordt bepaald door naald, platenspeler, phono versterker en GELUIDSKAART.
- Maak de plaat goed schoon met glassex en keukenrol
- neem een goede platenspeler!
- Gebruik een kwaliteit hifi versterker met een ingebouwde phono versterker en gebruik het "recording out" signaal voor je pc in de line in van je geluidskaart. Er zijn losse kastjes voor direct een platenspeler naar pc o.a. van creative maar let op kwaliteit.
- Blijf erbij tijdens het opnemen.
- Tikken en plopjes kun je opzoeken en met de software en qua volume verzachten. Automatisch werkt niet 100%.
- Gebruik geen ruis filters, deze doen meer kwaad dan goed.

De laatste tip: is de plaat ook op cd verschenen? Misschien is dat handiger dan zelf omzetten.

piezo
12 februari 2006, 22:17
- Nadeel van glassex (of het bekende Disco Antistat) is dat het onderin de groeven resten nalaat waarin ook een deel van het losgespoelde vuil blijft plakken. Naspoelen met lauwwarm gedistilleeerd (d.w.z. niet kalkhoudend) water uit een "hoge" druk spuitje, waarbij je de plaat verticaal houdt is daarom aan te bevelen. Het drogen duurt dan wel wat langer, omdat water langzamer verdampt dan die isopropanol.
- Inderdaad heeft "automatisch" noodzakelijkerwijs nogal wat bijverschijnselen, zoals dynamiek aantasting en het aanzien van een pauze voor een track scheiding . Als er niet al te veel tikken in een plaat zitten kun je die er beter handmatig uitknippen, na een beetje experimenteren met de juiste kniptechniek.
- Ruis kun je inderdaad beter voor lief moeten nemen, hoewel je met een goed gekozen filterfrequentie het ergste er handmatig uit kunt filteren.
- De laatste tip is de beste, zeker als je een goed gevulde leen CD-theek in de buurt hebt. Al het werk dat je aan het zelf omzetten hebt weegt niet op tegen een beetje kosten. Wel leerzaam overigens. :)

@ harrie-beton. Waarom erbij blijven?? Alleen voor het tijdig omdraaien of zijn er nog meer redenen?

Han S
13 februari 2006, 00:46
Ik heb platen die niet op CD zijn uitgekomen wel overgezet met AA en die plug werkt erg goed. Je kunt voor verschillende typen van bewerking kiezen, bijvoorbeeld 'oude beschadigde plaat' en hij haalt vrijwel alle kraakjes en tikken weg zonder het geluid aan te tasten.

En die paar tikken die je nog overhoudt haal je met de hand weg met de 'transient repair' functie.

Volgens mij en ook anderen die ik daar over heb zien posten is Adobe Audition hier het beste in, bij mij werkt het echt geweldig. Je kunt het geluid vaak nog aanmerkelijk verbeteren als je wat verstand hebt van mastering.

Overigens werk ik dan op 32 bit 96khz formaat omdat ik altijd het geluid van zo'n LP ook bewerk. De data schrijf ik weg naar DVD voor als ik nog eens een CD wil branden of wat aan het geluid wil veranderen.

Er zijn op het net mensen die aanbieden een LP over te zetten naar CD voor ik geloof 15 euro, maar als je het echt goed wilt doen moet je echt rigoreus te werk gaan, vooral als je unieke platen hebt. De beschadigingen zij geen enkel probleem en ruis krijg je op een aanvaardbaar nivo.

Je bent er even mee bezig, maar het resultaat is verbluffend.

jpb
13 februari 2006, 08:58
Bedankt voor de tips zover; ik ga er eens even mee aande gang. Nieuwe CD's kopen is voor mij geen oiptie want bij CD-prijs van, zeg, Euro 15,- zit ik al bijn a op 4000 euro! Mijn platen zijn zeer goed verzorgd, dus ik verwacht weinig last met tikken etc.Verder is de kwaliteit van nieuwe CD-uitvoeringen soms minder omdat er een of andere idioot aan heeft zitten sleutelen ("geremasterd")....
I'll be back....

harrie-beton
13 februari 2006, 09:46
Je moet erbij blijven omdat de plaat kan overslaan en dat wil je natuurlijk voorkomen.
Als je weg gaat of even gaat afwassen ofzo mis je het misschien. Je kunt in de software niet altijd zien of de plaat overslaat.
Ik was het bijna vergeten maar ik heb vorig jaar nog opnamen uit de jaren 70 van een jongenskoor op cd gezet en hoewel ik niet van die muziek hield heb ik toch alles uitgezeten. Het was maar goed ook want soms slaat het toch even over en dan deed ik het meteen overnieuw.

Verder moet je een scan maken van de platenhoes, dat zijn soms net schilderijen zo mooi.

Nog even een rekensom: 250 LP's, 250 keer 1 uur (als je geluk hebt). Dat is 7 weken full time..
Als elke cd 10 euro zou zijn dan is het voor mij goedkoper om ze te kopen dan om het zelf te doen.

tot slot: een hoop jazz liefhebbers hebben gewoon nog platenspelers

Ic3gl0vE
14 februari 2006, 00:56
mocht je toch een mengtafeltje willen: een soundcraft compact4 heeft van die riaa phono equalising waardoor je je draaitafel er zo op aan kunt sluiten