PDA

View Full Version : Martin 000-28/000-28EC



--=HANS=--
12 februari 2006, 13:12
Hallo,

Iemand ervaring met beide varianten? Vraag me af of het grote prijsverschil alleen te maken heeft met de naam Clapton of dat de verschillen de prijs rechtvaardigen?
Ben benieuwd naar jullie bevindingen!

chris c
13 februari 2006, 10:29
Ik heb ze beide even bespeeld in een winkel, dus veel ervaring heb ik er niet mee. De EC heeft een bredere hals en een paar kosmetische toevoegingen. Eerlijk gezegd had ik voor die prijs meer van de klank verwacht. De 000-28 heeft een gelijkaardige klank : droog, warm, bluesy. Als ik tussen de 2 moest kiezen, zou ik de standaard 000-28 nemen. Maar eigenlijk hou ik hou meer van OM's met hun langere mensuur en een meer sprankelend geluid. En in die prijsklasse heb je de Santa Cruz OM/PW, die klinkt en speelt als een droom.
Een goede winkel om Martins te vergelijken is Music Store in Keulen (beetje ver misschien, maar ze hebben er wel tientallen !). Ik was er begin januari en ze hadden zowel de 000-28 als de 000-28ec.

gertdm
13 februari 2006, 14:27
Hoi

Ik heb er wel ervaring mee...in meerdere opzichten.
Het is een OM model, een pancake (Ry Cooder gebruikt hem ook). De sound is oke, maar verwacht geen groot volume. Het is een echte fingerpicker die echter wat stug is.Erg geschikt voor blues en fingerpicking in de traditie van ragtime, blues en desgewenst Emmanuel / Dadi etc...maar blijft wat bleekjes...
Een gitaar-leerling van me heeft de clapton versie. Zelf heb ik een gewone OM gehad ( waar de Clapton versie op gebaseerd is) alsmede hetzelfde model van Lárrivee.
Toevallig heb ik op mijn laatste cd een gewone Martin OM kunnen gebruiken.
Die was perfect voor nummers die veel bluesslides hebben, een wat oppervlakkige sound vragen met een helder hoog.

Het bizarre is dat ik bv ook een Santa Cruz Tony Rice ter beschikking had (n dreadnought nota bene). Die kon alles en was veel breder in functionaliteit.Daarnaast gebruikte ik een OM van Stevens, die een ongelofelijk diepe bas had. Ik vind de Stevens dan ook beter dan de Martin CS. De Stevens had net iets meer en klonk als n klok. De L'arrivee OM heeft n erg mellow geluid, met veel volumer in het middengebied.

Met of zonder electronica: dat moet niet uitmaken en is een kwestie van de juiste piezo erin zetten.

Kortom....een OM van het type Clapton is een prima gitaar...maar beperkt voor een bepaalde sound en bepaalde stijlen binnen het fingerstyle gebeuren...er zijn betere en veelzijdigere gitaren voor het geld :)

Buzz
13 februari 2006, 15:36
Hoi

Het is een OM model, een pancake .....

Wat bedoel je met pancake :???: Die term ken ik niet.

gertdm
13 februari 2006, 18:41
hi Buzz

De term 'pancake' wordt wel eens gebruikt omdat de OM ten opzichte van een dreadnought n minder diepe klankkast heeft. Hij oogt ook door de vorm dunner.

Gert