PDA

View Full Version : Donkere plekken in lak?



BlackSun
12 februari 2006, 12:16
Hallo,

Ik sta op het punt een gitaar te kopen, 2ehands Fender, 10 jaar oud.
Nu zitten er wat donkere plekken op de hals,volgens de verkoper geen slijtage
(en zo ziet het er ook niet uit, anders zaten de plekken wel op bepaalde punten
onder de snaren). Nu is mijn vraag: wat is het wel? is het schadelijk? is het te verhelpen?
(Let op: ik heb de plekken dus nog niet in het echt gezien)

Foto's:
http://student.science.uva.nl/~rkelder/Hals-2.JPG
http://student.science.uva.nl/~rkelder/Hals-3.JPG

FruscianteFan
12 februari 2006, 12:19
Is dat niet wat na verloop van tijd op elke esdoorn toets gebeurt?

Kaïn
12 februari 2006, 12:25
Hmm ik denk inderdaad dat zoiets op elke esdoorn toets gebeurt. Ik ben geen kenner maar oude fenders hebben vrijwel altijd donkere plekken in het hout zitten. Dat zal door bijvoorbeeld zweet kunnen gebeuren, het trekt denk ik in het hout. Maar nogmaals ik ben geen kenner.
Ik zeg wel altijd, op de beschadigingen speel je niet. Oftewel, als ze heerlijk speelt, waarom niet;)

Veekeren
12 februari 2006, 12:58
Tsja, is gewoon gebruiks-"slijtage". Bij relics maken ze bij voorbaat zelfs al van die plekken...

BlackSun
12 februari 2006, 14:18
Ok, bedankt voor de reacties.
ZOlang het de speelbaarheid neit beinvloed vind ik het niet erg. Geeft idd wel een 'relic-touch' aan de gitaar ;)

Stratman70
12 februari 2006, 14:31
Inderdaad zie je altijd van die 'slijt'plekken bij het eind van de hals, waar de slagplaat begint. Ik snap dat nooit, want daar kom je toch niet met je vingers????

Aimé
12 februari 2006, 16:08
Daar sla je toch aan met je plectrum? Bij mij is daar al wat slijtage aangezien ik meestal aansla in die omgeving (waar de neck aan de body zit)

drap
12 februari 2006, 17:29
Die verkoper kan mooi lullen, maar het is wel slijtage. En dat is heel normaal bij een esdoorn hals. Het geval is namelijk dat de laklaag na verloop van tijd begint te slijten, wat heel normaal is. Op die manier word ie toch alleen maar mooier en beinvloed het geluid niet volgens mij. Kijk maar es naar die ouwe Fender van Eric Clapton. Dat toetsenbord was zowat zwart

Raytheman
12 februari 2006, 19:00
Versleten? Hoezo? En dit is écht-géén namaak relic-
http://tele.protozoic.com/guitar/broad729/Images/7.jpg

Luca P
12 februari 2006, 19:01
Dan heb je die van Danny Gatton nog niet gezien. Alle lak is er zowat vanaf. Zowel van de toets als van de neck zelf.

Orpheo
12 februari 2006, 19:16
dat maple donker wordt heeft te maken met de reactie van bepaalde stoffen in hetzij slagplaat, vingers, whatever, met t hout. ik vind t altijd wel lache eruit zien. maar soms is t echt heel vies (bv op een BFP Jem.....dan is t vies als zulke donkere plekken hebt) maar op een strat of TELE (!!!!) staat t weer tof.

drap
12 februari 2006, 19:54
Versleten? Hoezo? En dit is écht-géén namaak relic-
http://tele.protozoic.com/guitar/broad729/Images/7.jpg

Hoezoho? nou, zoals ik uitlegde in m'n eerdere berichtje. Ik heb ooit een telecaster gehad met een esdoorn toetsenbord, precies hetzelfde, ook zwarte vlekken. Pure slijtage+viezigheid wat in die slijtplekken trekt. Das toch ook logisch met een zacht soort hout met een vlinterdun laklaagje. Wat denk je hoe de snaren inslijten bij een beetje opduwen. Doe dat honderd keer op dezelfde plek en dat slijt in. En ook de zuurgraad van je vingers helpen daaraan mee, dat vreet. Maar lelijk is het allerminst bij een Fender, ziet er lekker gebruikt uit. De gemiddelde strat van de professionele gitarist wil je niet van dichtbij zien. Dat is ook 1 en al buts en kras

Eko
12 februari 2006, 20:35
Ik heb liever een gitaar met gebruikssporen. Dit heb je alleen met een instrument wat goed genoeg is om continue gebruikt te worden. Eigenlijk een eerbetoon aan het instrument dus.

Orpheo
12 februari 2006, 20:47
Ik heb liever een gitaar met gebruikssporen. Dit heb je alleen met een instrument wat goed genoeg is om continue gebruikt te worden. Eigenlijk een eerbetoon aan het instrument dus.

hehe, eindelijk iemand die t met me eens is :D die vind je eigenlijk niet vaak (zover ik weet)

vulvasonic
12 februari 2006, 20:49
Ik heb één strat met een maple hals uit 1 stuk. Het is nota bene mijn oudste gitaar en het is me nog nooit gelukt om daar zo'n vies vlekje op te krijgen, terwijl ik daar toch echt mijn best voor heb gedaan!
Zul je altijd zien; wil je het graag, gebeurt het niet.

Wel op de achterkant van de hals trouwens en aan de zijkanten, maar bovenop......, nee.

Ik ga nu even huilen... :(

drap
12 februari 2006, 20:55
Ik heb één strat met een maple hals uit 1 stuk. Het is nota bene mijn oudste gitaar en het is me nog nooit gelukt om daar zo'n vies vlekje op te krijgen, terwijl ik daar toch echt mijn best voor heb gedaan!
Zul je altijd zien; wil je het graag, gebeurt het niet.

Wel op de achterkant van de hals trouwens en aan de zijkanten, maar bovenop......, nee.

Ik ga nu even huilen... :(

Hu? Hoe doe je da? Misschien met een schuurpapiertje dat het wel lukt? :D

vulvasonic
12 februari 2006, 21:03
Hu? Hoe doe je da? Misschien met een schuurpapiertje dat het wel lukt? :D

Misschien heeft het er mee te maken dat de 'toets' opnieuw is gelakt na een herfret klusje?
Zonde hè? :D

drap
12 februari 2006, 21:04
Misschien heeft het er mee te maken dat de 'toets' opnieuw is gelakt na een herfret klusje?
Zonde hè? :D

Damn... wat een zonde... :seriousf:

Richwoodje
12 februari 2006, 21:10
"hé, is mn gitaar al klaar?"
"ja, en ik heb er een gratis lakbeurtje voor de hals bij gedaan"
"GODVERDOMME!"

:o

iwamoto
12 februari 2006, 21:18
Ik heb één strat met een maple hals uit 1 stuk. Het is nota bene mijn oudste gitaar en het is me nog nooit gelukt om daar zo'n vies vlekje op te krijgen, terwijl ik daar toch echt mijn best voor heb gedaan!
Zul je altijd zien; wil je het graag, gebeurt het niet.

Wel op de achterkant van de hals trouwens en aan de zijkanten, maar bovenop......, nee.

Ik ga nu even huilen... :(

huilen? komen er bij jou ook tranen van water uit? of andere substanties? ;)

Anders Destium
12 februari 2006, 21:47
Ik heb liever een gitaar met gebruikssporen. Dit heb je alleen met een instrument wat goed genoeg is om continue gebruikt te worden. Eigenlijk een eerbetoon aan het instrument dus.

Dat heb ik ook, maar dat is ook psychologisch. Als iemand een gitaar verkoopt en zegt: "ik heb er heel weinig op gespeeld" dan denk ik: dat is geen fijne gitaar, anders had je er wel veel op gespeeld ;)

Gebruikssporen sieren een gitaar (het is en blijft een gebruiksvoorwerp), maar verminken van gitaren daar hou ik niet van.

BlackSun
13 februari 2006, 09:47
Als het slijtage is...dan snap ik nog steeds niet hoe die plekken aan het begin van de hals daar komen...daar kom je niet met je vingers :P
En ik denk niet dat je tijdens het aanslaan met je plectrum de hals daar raakt.

En een Fender met gebruikssporen ziet er idd stoerder uit dan een splinternieuwe
Maar dan moet ie eigenlijk gelijk wel helemaal flink afgeragd zijn :P

Raytheman
13 februari 2006, 11:02
@Drap
"Ik heb ooit een telecaster gehad met een esdoorn toetsenbord, precies hetzelfde, ook zwarte vlekken. Pure slijtage+viezigheid wat in die slijtplekken trekt. Das toch ook logisch met een zacht soort hout met een vlinterdun laklaagje."
esdoorn (maple dus) is NIET bepaald een zachte houtsoort hoor..

En dat sommige halzen er eerder last van hebben komt door de afwerklaag; nitro heeft het erg makkelijk maar poly is niet doorheen te komen. Wat tegenwoordig het meest gebruikt wordt is polyurethaan en dat zit er een beetje tussenin.

drap
13 februari 2006, 19:33
@Drap
"Ik heb ooit een telecaster gehad met een esdoorn toetsenbord, precies hetzelfde, ook zwarte vlekken. Pure slijtage+viezigheid wat in die slijtplekken trekt. Das toch ook logisch met een zacht soort hout met een vlinterdun laklaagje."
esdoorn (maple dus) is NIET bepaald een zachte houtsoort hoor..

En dat sommige halzen er eerder last van hebben komt door de afwerklaag; nitro heeft het erg makkelijk maar poly is niet doorheen te komen. Wat tegenwoordig het meest gebruikt wordt is polyurethaan en dat zit er een beetje tussenin.

In vergelijking met een rosewood toetsenbord is het natuurlijk wel zachter. Ik geef wel toe dat ik het een beetje verkeerd verwoordde. Maar volgens mij is rosewood slijtvaster als maple/esdoorn

Orpheo
13 februari 2006, 20:13
In vergelijking met een rosewood toetsenbord is het natuurlijk wel zachter. Ik geef wel toe dat ik het een beetje verkeerd verwoordde. Maar volgens mij is rosewood slijtvaster als maple/esdoorn

absoluut NIET. esdoorn is echt ongelooflijk hard.

Jorikjet
13 februari 2006, 20:14
veel bespeelde '69 strat:

http://dump.swoos.com/uploads/EF6998.jpg

Stratman70
13 februari 2006, 20:17
Je bedoelt een '59 strat natuurlijk.

Orpheo
13 februari 2006, 20:43
Je bedoelt een '59 strat natuurlijk.

waarom perse 59, en neit 69?

Orpheo
13 februari 2006, 20:45
ik snap die hele scene van maple lakken niet. t speelt kut, ziet er niet uit... tja, je hout schijnt minder krom te trekken, maar daar heb je je trussrod toch voor? bouwers, laat uw licht hierover schijnen!!

drap
13 februari 2006, 20:49
absoluut NIET. esdoorn is echt ongelooflijk hard.

Hu? Maar hoe kan het dan dat een esdoorn toetsenbord snel slijtage laat zien en een rosewood toetsenbord niet? Ik ben de eerste om toe te geven als ik het fout heb, maar dit is op eigen bevinding

drap
13 februari 2006, 20:52
ik snap die hele scene van maple lakken niet. t speelt kut, ziet er niet uit... tja, je hout schijnt minder krom te trekken, maar daar heb je je trussrod toch voor? bouwers, laat uw licht hierover schijnen!!

Cosmetisch? Ik zou geen ander antwoord weten. Nou ben ik ook geen gitaarbouwer en dus al zeker geen deskundige

FruscianteFan
13 februari 2006, 20:53
waarom perse 59, en neit 69?
omdat dat model dat is gepost, een jaren 50 strat is: pre-CBS headstock, 2-tone sunburst..

drap
13 februari 2006, 20:56
waarom perse 59, en neit 69?

Volgens mij omdat het dan een '62 zou zijn en die hebben rosewood toetsenborden, een '59 esdoorn

vulvasonic
13 februari 2006, 20:58
omdat dat model dat is gepost, een jaren 50 strat is: pre-CBS headstock, 2-tone sunburst..

Ik durf zelfs te beweren dat die strat uit '54 of hooguit '55 komt. Gelet op de scheur in het achterste element. Dat hadden vrijwel alleen de eerste strats en dat heeft te maken met het gebruikte materiaal.

Orpheo
13 februari 2006, 21:35
Ik durf zelfs te beweren dat die strat uit '54 of hooguit '55 komt. Gelet op de scheur in het achterste element. Dat hadden vrijwel alleen de eerste strats en dat heeft te maken met het gebruikte materiaal.

en ook die snaar-naar-beneden-houder..is ook niet 60ies volgens mij.

die slijtage van esdoorn, dat donker worden, is een reactie in t hout zelf. echt slijten als "eraf", daar heb ik nog NOOIT van gehoord.

drap
13 februari 2006, 21:40
Nou... mijn ouwe tele had 't... en ik lieg niet. Er zaten letterlijk diepe krassen in het hout en niet in de lak