PDA

View Full Version : Drums Opnemen



Scip
12 februari 2006, 10:08
Hallo,

Ik heb een "probleem". Ik heb pas geleden recording apparatuur aangeschaft, inclusief een 8delige drumkit(2 overheads, 3 toms, 1 bas, snare en hi-hat). Alleen als ik dat opneem krijg ik een heel dof geluid.

Heeft iemand wat tips voor mij? Hoe ik de EQ moet zetten bijvoorbeeld? En hoe ik de microfoons GOED moet plaatsen.

groet,

harrie-beton
12 februari 2006, 10:43
hihi,
je stelt eigenlijk een moeilijke vraag. Drums opnemen is 1 van de moeilijkste dingen die er is omdat een drumstel zoveel akoestische onderdelen heeft. Die ook nog vlak bij elkaar zitten.

Ik denk dat je doffe geluid komt door de brakke microfoons. EQ is eigenlijk "plakband" en moet je weinig gebruiken in het begin.

Wat voor microfoons zijn het? En niet zeggen "zwarte" maar het merk en typenummer.

Han S
12 februari 2006, 11:52
Ik moet altijd denken aan mijn broer, die een kunstschilder is en prachtige schilderijen maakt, waar ik dus niets van terecht breng.

Als ik een schilders ezel neerzet, grote doos met alle kleuren verf, een professioneel palet en 30 penselen met het beste haar en ik vraag aan hem: vertel mij nu eens hoe ik een mooi schilderij maak, zal hij grinniken.

Maar hij kan geen drums opnemen en ik wel. En dat is zoals Harrie al zei niet zo simpel.

Scip
12 februari 2006, 13:36
De kit die ik heb is die van Samson: http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1772&brandID=2 .. leek me toch wel goed?

Heb een mengtafel wat via Firewire aan mijn pc is aangesloten.

bert k
12 februari 2006, 18:33
Nou, het is volgens mij wel een heel goedkoop setje. Maar wat je moet doen is per trommel naar het juiste geluid zoeken. De plaatsing an de microfoon is heel belangrijk, een centimeter kan al veel uitmaken. Dus doe het rustig per trommel. Zet de mic erbij en ga luisteren, verplaats de mic net zo lang tot het goed klinkt. En blijf van de toonregeling af! Toonregeling kom je echt pas als allerlaatste aan, eerst met alles recht ga je de mics goed zetten.

{edit}Niet echt heel goedkoop, ik zag dat die set 359 euro kostte. Maar dat is nog steeds heel weinig geld voor mics.

Han S
13 februari 2006, 21:26
Vaak klinkt die ene microfoon boven die ene trommel geweldig, maar als je dan alles tegelijk hoort is het weer ruk, fasefouten en andere ellende. Veel experimenteren en goed luisteren. En zoals Bert zegt: als laatste aan de toonregeling draaien, als het echt niet anders kan.

Er is niemand die je even kan vertellen hoe je een geweldig drumgeluid opneemt, maar bedenk wel dat het begint met een goed klinkend slagwerk en een goed klinkende drummer. Als dat goed voor elkaar is heb je de helft gewonnen.

Lacrymosa
14 februari 2006, 11:42
Han,
Ik denk dat jij in staat bent om wat meer uitleg te geven.
Alleen op jou site staan al heel veel nuttige tips

Miscchien is het leuk als je even een kleine toelichting geeft over bijv. plaatsing.
Wat gebeurt er als ik de mic naar de rim verplaats, of naar het centrum, wat bebeurt er als ik de mic meer afstand geef tov de tom
Mic boven of onder de snare, of hi hat
bass mic in de kast, of er voor, hoever van het gat, wat zijn de invloeden op het geluid.

taylor
14 februari 2006, 12:10
dat is erg afhankelijk van welke mic je gebruikt ook ... maar in principe is het het zelfde als je van afstand/dichter bij met je oren gaat luisteren maarja was het maar zo simpel.

bert k
14 februari 2006, 12:53
Ja, maar zo simpel is het! Gewoon luisteren. Wat Lacrymosa vraagt, wat er gebeurt als je de mic verplaatst, daat kan je maar op 1 maniet achter komen, namelijk door te proberen. Ieder drumstel klinkt anders, en iedere mic is anders, dus gewoon een middag gaan schuiven en luisteren. En je zal het zeker niet op die ene middag leren. Maar de praktijk is veel duidelijker dan duizend tips.

Han S
14 februari 2006, 17:51
Je zult op een drumstel overwegend richtinggevoelige mics gebruiken. En die hebben het zg 'proximity' effect wat je kent van als je met je mond boven op de zangmicrofoon gaat zingen of praten. Je krijgt een laagboost en dat doet die mic ook met een snare of een tom van het slagwerk.

De Sennheiser MD421 welke veel wordt gebruikt op toms heeft veel minder proximity als bijvoorbeeld de Beyer M88. Je zult dus met de afstand moeten experimenteren om met een bepaalde mic uit te vinden wat het beste geluid is, maar dat was ook al het betoog van Bert.

En dan krijg je nog te maken met een ander fenomeen, de fasefouten. Als je op een trommel slaat komt die op al die microfoons harder of zachter binnen, maar omdat ze niet op dezelfde afstand van die trommel staan krijg je te maken met kleine tijdverschillen. Een geluid golft en heeft dus positieve en negatieve delen. Als het positieve deel van die golf op microfoon 1 binnenkomt en het negatieve deel van diezelfde geluidsgolf bereikt tegelijkertijd microfoon 2, dan zal die golf voor een deel uitdoven en je moet leren om dat te herkennen.

Al met al is het niet zo eenvoudig en je moet gewoon veel experimenteren en heel goed luisteren wat er gebeurt als je die mic twee centimeter hoger boven de tom hangt.

Een vuistregel is de mic over de rand laten kijken naar het midden van het vel, niet te dicht op dat vel want dat geeft veel boem. Een microfoon aan de onderkant van de snare in combinatie met een er boven (ik doe dat nooit) altijd de onderste uit fase zetten. Richt ook eens de snaremic niet op het vel maar op de shell van de snare, gewoon de zijkant dus.

De kick: hoe dichter bij de klopper hoe meer click maar minder laag.

Overheads op onderling dezelfde afstand van de snare (meetlint) plaatsen en goed luisteren naar fasefouten tussen de snaremic(s) en OH.

Ik gebruik ook een spotmic op de hi hat (kan ik altijd ongebruikt laten) en een spotmic op het ride cymbal.

Mar zorg eerst dat het slagwerk goed klinkt en als je een kutdrummer krijgt heb je altijd een kutgeluid.

imlikeajungle
15 februari 2006, 08:01
Niet te vergeten dat een slecht klinkend drumstel opgenomen een slecht klinkend drumstel blijft...

Goeie drummer + degelijke drumkit + goeie microfoonplaatsing + goeie performance = super :)

Probéér dat meten met een meetlint ook eens echt! Niet denken 'wat maakt dat nu uit', want het maakt wel zeker uit. Het zijn vaak details die van een OK'e opname een superopname maken.

Is het misschien eens geen idee om een mooi fototopic aan te maken met (drum)micing-posities?

skanky
15 februari 2006, 08:44
Ik denk niet dat foto's echt helpen. Mensen moeten gewoon leren hun oren gebruiken. Je kan ze wel tips geven qua posities maar uiteindelijk gaat het om hoe het klinkt.

DaveItUp
15 februari 2006, 09:35
Misschien eens een idee om eerst met 2 a 3 mics een goede opname proberen te maken.

Ik ga me binnekort ook aan t opnemen wagen(gewoon voor de lol), maar ik maak me geen illusies hehe. Dat word hard werken, veel lezen en proberen.

johantipker
15 februari 2006, 09:42
Ik moet altijd denken aan mijn broer, die een kunstschilder is en prachtige schilderijen maakt, waar ik dus niets van terecht breng.

Als ik een schilders ezel neerzet, grote doos met alle kleuren verf, een professioneel palet en 30 penselen met het beste haar en ik vraag aan hem: vertel mij nu eens hoe ik een mooi schilderij maak, zal hij grinniken.

Maar hij kan geen drums opnemen en ik wel. En dat is zoals Harrie al zei niet zo simpel.

Hee Han,

neem je nooit drums op met 2 mikrofoons met een stereo-opsteling?

Moet toch ook goed kunnen klinken bij een drummer die zijn vak beheerst en
een uitgebalanseerde sound heeft?

Han S
15 februari 2006, 11:02
Hee Han,

neem je nooit drums op met 2 mikrofoons met een stereo-opsteling?

Moet toch ook goed kunnen klinken bij een drummer die zijn vak beheerst en
een uitgebalanseerde sound heeft?

Ik had eens een heel goed drumgeluid met niet meer dan één microfoon, een Tandy (Radio Shack) PZM die op de wand tegenover het drumstel zat geplakt.

Led Zeppelin nam dat geweldige drumgeluid op met twee Beyer M160 ribbon mics.

Han S
15 februari 2006, 21:05
Is het misschien eens geen idee om een mooi fototopic aan te maken met (drum)micing-posities?

http://gearslutz.com/board/showthread.php3?p=597449#post597449

Bejje ff bezig. :D

imlikeajungle
16 februari 2006, 06:27
Dank je wel! Ken het topic wel al, maar zal er nog eens doorkijken.

Ik zag overlaatst dit: http://www.royerlabs.com/blink-182.html

Toch meer dan interessant imo.

johantipker
16 februari 2006, 09:47
Ik had eens een heel goed drumgeluid met niet meer dan één microfoon, een Tandy (Radio Shack) PZM die op de wand tegenover het drumstel zat geplakt.

Led Zeppelin nam dat geweldige drumgeluid op met twee Beyer M160 ribbon mics.

kijk....................en dat klonk toch lang niet mis......

John Bonham, meester van de hang........zo laidback........