PDA

View Full Version : Paar Pod XT vraagjes



Izegrim
12 februari 2006, 04:08
1) Op de achterkant van mijn XTL zit een schakelaar die de output op amp of line level kan gebruiken. Op mijn FX return van mijn Randall zit ene schakelaar die de input op line of instrumentlevel kan zetten (-6dB/+10dB?). Welke combinatie lijkt jullie het meest verstandig? (Er zijn dus vier mogelijkheden)

2) Heb ik net dat hele Fletcher-Munson gezeur eens doorgenomen, maar nu is mijn vraag in welk geval dit nou helemaal opgaat. Is dat alleen wanneer ik thuis patches maak voor mijn versterker zo of ook als ik mijn signaal de PA in wil sturen? Ik wil namelijk weten of ik ruwweg mijn patches met een koptelefoon of een setje studiomonitoren zo kan maken dat het goed klinkt als ik de PA in plug.

Dank voor de moeite. Ik moet nog een beetje wennen. ;)

Ize

Izegrim
13 februari 2006, 10:41
3) Hoe laat ik dit in godsnaam een beetje klinken op een 100W Valvestate?! Er staat bij de oefenruimte altijd een valvestate voor me klaar, maar dit klonk echt verschrikkelijk; wat ik ook deed...

fullorder
13 februari 2006, 12:04
3) Hoe laat ik dit in godsnaam een beetje klinken op een 100W Valvestate?! Er staat bij de oefenruimte altijd een valvestate voor me klaar, maar dit klonk echt verschrikkelijk; wat ik ook deed...

:stop: Die klinken per definitie verschikkelijk, geen pedaal of amp-modeller kan dat veranderen. Jammer dat de meeste oefenruimtes altijd van die baggerversterkers neerzetten. Ik snap dat ze robuust en foolproof willen voor een goede prijs, maar met die criteria is er best nog wat fatsoenlijks te vinden.

Wat betreft je vragen:
1) Kwestie van uitproberen. Kiezen tussen Amp -> +10 dB en Line -> -6 dB uiteraard ;)

2) De zaak Fletcher vs. Munson ken ik niet :dontgeti:, maar twee opmerkingen. Bij de POD-direct-naar-PA methode ben je heel erg afhankelijk van (je raadt het al) de PA. Is dus niet te zeggen hoe goed dat gaat klinken, tenzij je de PA heel goed kent. Maar even los van dat, het is niet altijd gezegd dat wat thuis lekker klinkt ook lekker klinkt in een band. Vraag maar aan Metal Zone eigenaars, volgens mij zijn die redelijk bekend met het "waar is mijn gitaar gebleven?" effect in de oefenruimte.

Izegrim
13 februari 2006, 14:11
Hee bedankt voor je licht op de zaak. Nu weet ik dat het aan die valvestate ligt. Jezus, wat een kolereversterker is dat zeg... Ik denk dat ik gewoon linelevel -6 dB doe, want een sterker signaal is minder onderhevig aan storingen lijkt me.

Over dat PA gebeuren (ik weet zeker dat er hier mensen zijn die dat Fletcher-Munson gebeuren wel kennen) zit ik nog een beetje te tobben want er zullen ongetwijfeld zalen zijn met klote PA's. Nu klinkt mijn combootje best heel lekker maar ik vraag me af of dat op het podium gaat werken aangezien ik in de oefenruimte altijd moeite heb overeind te blijven tegen de 5150II stack van de andere gitarist. Dan heb ik het over mijn eigen versterker trouwens. Die valvestate blijft eigenlijk altijd nergens want die zet ik op een tafel en dan ga ik er zowat met mn oor tegenaan staan om mezelf te kunnen horen.

Het idee is dat het toch mogelijk moet zijn om mijn geluid over de stereo te benaderen over de PA? Er kunnen ook cd's op afgespeeld worden dacht ik zo...

Negative K3 fan
13 februari 2006, 14:28
dat fletcher munson gedoe gaat eigenlijk altijd op, daar berust ook de werking van loudness knoppen op hifi versterkers op. Hoe je daar mee omgaat moet je zelf maar weten.

als jij je pod in die valvestate drukt, zet je dan wel speaker en mic simulaties uit? dus niet alleen op live mode instellen, maar ook de speaker op 0 (bypass) zetten... dat scheelt m.i. aanzienlijk.

Harm
13 februari 2006, 14:32
Hoi,

Voor antwoord via de valvestate combo:
zet de xt (live??) op line, pas je output van de pod aan op poweramp combo en ga met de output van de xt naar de return van de valvestate (achterkant). Zorg dat je geluiden van de xt goed zijn en qua volume uitgebalanceerd (vrij hard zonder clip). Verder kan de voorversterking van je valvestate uit (alle volumes uit) behalve de effect level, die mag je vrij voluit sturen, gooir de eindtrap maar open (effectlevel) en stuur aan de hand van dit level de output van de line 6 open (dat kleine zwarte palletje aan de achter kant in de buurt van de amp - line switch).

Dit geeft het beste geluid icm de valvestate en omzeil je de voorversterk van de valvestate die erg beroerd is!

Succes!!!

Harm

harrie-beton
13 februari 2006, 14:44
als je tevreden bent over de podxt live (thuis en via koptelefoon) zou ik ervoor zorgen om dat geluid zonder veel aanpassingen in een PA uit te versterken.
Een gitaarversterker is dan letterlijk en figuurlijk een gepasseerd station.

Een podxt live klinkt het best over zang installatie, PA, keyboardversterkers, neutrale basversterkers. De podxt speakersimulatie uitzetten is net zo iets als bij een V8 motorblok 6 van 8 cilinders uitzetten.

ik heb op mijn gitaarsite een lang verhaal over het waarom
http://www.besidesthat.nl/gitaar
en doorklikken op "modeling"