PDA

View Full Version : marshall superbass???



Toaster
12 februari 2006, 01:24
Als je nu zon versterker zou willen kopen, waar moet je dan op letten???

Ik zie ze met JMP en zonder JMP op het controlpanel staan?

1992?

En op harmonycentral zijn beide types volgens mij ook niet echt lekker te vinden.

chloortablet
12 februari 2006, 02:15
Een superbass is volgens mij een Bassversterker die ze vroeger ook gebruikte om een crunchy gitaargeluid mee te krijgen. Het broertje is volgens mij de Super Lead.

Waar je op moet letten:

Hij zal niet goedkoop zijn *waarschijnlijk* dus moet ie wel in orginele staat zijn. Je moet dus letten op de trafo`s of die er niet splinternieuw uitzien, en ook of er geen gaten in het chassis zitten. Als de eigenaar hem niet wil openschroeven voor je, zou ik er niet aan beginnen, er zijn er genoeg die helemaal verne*** zijn, door slechte modificaties, slechte onderdelen en what not...

Dan heb je nog het Mastervolume verhaal. Op oude Marshalls zit geen mastervolume voor je preamp -of is het preamp volume? :P - Dat houd dus in dat de overdrive van je eindbuizen komt, en je hem dus op 5+ moet zetten voor een beetje crunchy geluid. De meeste normale mensen gaan al gillend in een hoekje zitten heen en weer schudden bij stand 3, die dingen gaan echt HEEL hard. Dus zonder Mastervolume, moet je een Powersoak erbij hebben.

Samenvattend:

-Orginele onderdelen -vooral trafo`s- bij kleurverschill = geswitched
-geen gaten waar nu niets meer zit
-helemaal geen gaten in het chassis, die je aan de buitenkant niet ziet -behuizing verwisseld
-Orgineel Marshall logo, let op kleurvershill
-Bekabeling hieraan kan je goed zien of er mee gerotzooid is.
-of het handsvat er nog opzit

Voor de rest moet je er echt op spelen om te horen of je het wat vind. Dat geluid zal je niet zomaar met je Guitarport of line6 ding live neerzetten, het is heel appart.

Check ook even uit welk jaar hij echt is:

A1969-1970N1981
C1971 P1982
D1972 R1983
E1973 S1984
F1974 T1985
G1975 U1986
H1976 V1987
J1977 W1988
K1978 X1989
L1979 Y1990
M1980 Z1991-1992

Dat met of zonder JMP zal te maken hebben met of het jaar, of als het een Superbass is vs een Superlead.

Als je het puur als investering wilt kopen, zou ik het je afraden. Dan kan je beter een Super lead kopen, die zijn net wat meer gewild.
:gitarist:

Toaster
12 februari 2006, 13:51
Nou als ik mijn bescheiden kennis er zelf op mag loslaten?

JMP is volgens mij toch de jaren zeventig marshall?? de serie voor de JCM 800.

en de JMP 1992 superbass zal dan waarschijnlijk jaren 70 zijn.



Laatst zag ik op marktplaats een superbass die begon het serienummer met alleen maar SB/

Dit was volgens de eigenaar een 69-er. Ofwel het broertje van de superlead maar Jimi mee speelde. Als je veel over de superlead/superbass uit die tijd leest , hoor je dat Jimi beide verstekers door elkaar gebruikte. Dus je mag aannemen dat ze allebei "bijna" dezelfde prestatie geven.

De advertentie was trouwens binnen een dag weg nadat er €650,- op geboden was...... :( te laat dus.

Hetzelfde trouwens met een Hiwatt custom 100 :( om te janken gewoon.

Gisteravond ook weer een superbass jmp op marktplaats en nu ook al weer zoek.


Ik krijg zeg maar niet echt vat op het geluid en de geluidsverschillen van die oude marshalls.

chloortablet
12 februari 2006, 15:18
Tja voor 650 euro, dat is ook wel heel weinig. Ik moet er wel bij zeggen dat ik er niet zo veel van af weet. Dat had ik er alleen niet bijgezet 8-)
Ik zal eens kijken, ik had een link met sounds van bijna alle verschillende vintage marshalls. Als ik hem vind post ik hem wel even.

Don Olivier
13 februari 2006, 12:09
http://www.legendarytones.com/Marshall_Shoppers_Guide.htm

Alles over Plexi Marshalls!

Heb zelf een '67 Plexi Super Bass en die klinkt waanzinnig!

Don Olivier
13 februari 2006, 12:13
By the way; JMP werd ook al op de oude plexi's gezet, kijk maar even.
Alles wat je wilt weten over dit soort types is terug te vinden op die site

Toaster
13 februari 2006, 15:04
he don bedankt!!

Kom je toevallig ook op de vintage meeting???

Ik wil het wel eens horen allemaal.