PDA

View Full Version : Bias 'probleem' Marshall DSl401



Chroxy
11 februari 2006, 17:08
Ik heb het een 2/3 tal maanden geleden als eens in een heel oud topic gepost, maar ik ben het zelf vergeten en ik zag vandaag dat er nauwelijks reacties op waren.

Ik heb dus een MArshall DSL401.. met 4 ECC83 voorversterker buizen en 4 EL84 poweramp buizen..

Afgelopen zomer heb ik hem eens goed gebiast (kan makkelijk met zo'n metertje in de versterker).. ik kreeg hem maximaal tot zo'n 1,28 Volt.. terwilj hij tussen de 1,3 volt en 1,4 volt moet liggen..

Nouw ja, afgelopen kerst heb ik JJ buizen gekocht.. op de doosjes staat allemaal 26,2..

Nu heb ik deze erin gedaan en ik kreeg ze maar maximaal gebiast tot 0,85 volt vandaag.. niet goed dus.. de oude zitten er dan ook alweer een hele tijd in.

Mijn vraag is dus.. Hoe kan ik mijn Marshall 'modden' zodat hij deze wel pakt? Of welke waarde buizen heb ik nodig zodat ik op de 1,3-1,4 volt kom te zitten?

Alvast bedankt!

schema's:
http://www.drtube.com/marshall.htm .. en dan onderaan Marshall JCM2000 dsl401

nicoverduin
11 februari 2006, 17:50
De waarde 26.2 heb je verder niets aan. Dat is de waarde bij de fabriek waar ze vandaan komen en geeft (waarschijnlijk) de stroom aan die gemeten is op hun apparatuur. De spanning die op de buizen heeft gestaan ken je niet, dus dat is alleen maar relevant voor het matchen.

Om de juiste stroom te krijgen op de buizen (vertaald in de meting in mV) moet er een aanpassing gedaan worden waardoor de versterker meer ruimte krijgt om de bias in te stellen. Je zult dat dus zelf moeten doen (als je weet hoe) of naar een techneut effe gaan. Op zich een kleine aanpassing.
Nico

Chroxy
11 februari 2006, 18:19
bedankt!

De waardes zijn denk ik niet van de fabriek: ze zijn er erg met een pen op geschreven en alle4 de buizen hebben ongeveer 26,2. 26,4 erop staan..

Ik heb het verhaal gelezen over de Fender Hotrod en hoe je die moest aanpassen (weerstandje ergens solderen).. dit zou ik makkelijk kunnen.. maar ik heb geen idee welke weerstand en waaar hij gesoldeerd moet worden..

nicoverduin
11 februari 2006, 18:26
EAS schrijft meestal de waardes met een pen erop. Zullen ze wel daar vandaan komen. Van de overigen zou ik het niet weten.

Je moet een weerstand over R36 (= nu 10k). Zet er maar een 10K overheen. Dat geeft al meer bereik. Wel eerst de potmeter in de laagste stand zetten voordat je gaat instellen.

NIco

Chroxy
11 februari 2006, 20:19
dus gewoon over de andere nog een 10k overheen zetten? Dat moet wel lukken :)

Maandag ga ik eentje halen!

nicoverduin
11 februari 2006, 20:30
half watje is al genoeg hoor. En soort maakt niet echt uit.

Chroxy
21 februari 2006, 20:52
nou, het heeft iets langer geduurd als verwacht maar gisterne had ik mn weerstand dan eindelijk!

Meteen gesoldeerd, en top! hij werkte super! Eerst mn oude buizen goed gebiast: geluid was al beter..

toen de nieuwe buizen erin en goed gebiast.. en opeens had ik een compleet andere versterker! Hij reageerde veel beter en minder kil/koud klonk hij!

Harstikke bedankt!

nicoverduin
21 februari 2006, 21:04
Mooi!! opgelost!!.