PDA

View Full Version : Les Paul junior



Franc
11 februari 2006, 16:56
Zelf bouwen. Wat denken jullie, is dat te doen?

Ben de laatste tijd helemaal weg van deze no-nonsense Les Paul, maar aangezien de echte binnen de categorie "old wood" valt, zit het er niet in dat ik dat ooit ga bezitten (5000 euro voor zo'n ding is niets)

Nou is het een vrij eenvoudig ding natuurlijk: platte mahonie body en nek. Geen binding, geen switch, geen fratsen (net C1000 ;) )
Alleen een dogear P90 en een wraparound brug.

Dat moet toch te doen zijn?

Iemand hier al eens over nagedacht of wellicht geprobeerd?

Dirk W
11 februari 2006, 17:12
over nagedacht ja. Maar die brug zal heel precies moeten staan omdat de intonatie dingetjes niet te verplaatsen zijn.
Ik ben ook nogal fan van "simpelheid" op zn tijd.
Dirk

Franc
11 februari 2006, 17:23
Het plaatsen van de brug zou nog niet eens mijn eerste zorg zijn.

Bovendien lijkt het intoneren me met deze:

http://store.guitarfetish.com/lespajuwrinb.html

Niet echt een probleem.

Javaca
11 februari 2006, 17:52
Wil er rond de zomervakantie één gaan bouwen.

Heb een bouwplan gehaald.

Hij is goed te doen.
Heerlijk No nonsense

Welke wil je gaan bouwen?
De Singlecut of de Dubblecut?

Badass en wilkinson hebben intoneerbare bruggen met aparte zadels. Scheelt een hoop frustratie.

Franc
11 februari 2006, 18:22
Een singlecut, zonder meer. Man, dat moet een nekverbinding worden zo zonder pickupruimte vlak achter de hals :D

Sunburst of TV yellow ofzo.

Die bouwplannen, waar haal je die vandaan?

Javaca
11 februari 2006, 18:24
Een singlecut, zonder meer. Man, dat moet een nekverbinding worden zo zonder pickupruimte vlak achter de hals :D

Sunburst of TV yellow ofzo.

Die bouwplannen, waar haal je die vandaan?

Ik heb ze bij uitzondering (de '56 editie) meegekregen bij het CMB in Puurs.

Waarom niet cherry red?
Da's de OERKLEUR voor zo'n ding :D

Ik zit te denken over een Seymour Duncan High Output Dogear er in.

Franc
11 februari 2006, 18:24
Een singlecut, zonder meer. Man, dat moet een nekverbinding worden zo zonder pickupruimte vlak achter de hals :D

Sunburst of TV yellow ofzo.

Die bouwplannen, waar haal je die vandaan?

Die brug van guitarfetish ziet er toch ook niet gek uit? Er zitten 'zadeltjes' bovenop en 2 verstelschroeven.

Franc
11 februari 2006, 18:25
Ik heb ze bij uitzondering (de '56 editie) meegekregen bij het CMB in Puurs.

Mmm....is dat te digitalizeren ;)?

Javaca
11 februari 2006, 18:30
Die brug van guitarfetish ziet er toch ook niet gek uit? Er zitten 'zadeltjes' bovenop en 2 verstelschroeven.
Dit is de Badass (o.a. bij vox-humana verkrijgbaar)
http://www.nealmoser.com/images/Badass%20Bridge%20-%20Guitar%20-%20Chrome.jpg
Zelfde idee alleen deze is beter intoneerbaar. Die andere blijft altijd een compromis.


Mmm....is dat te digitalizeren ;)?
Eeeuuuhh... Ik heb een A4 scanner....
Nope dus
Kan wel kijken of ik hem ergens kan kopiëren maar dat is niet goedkoop. Het is nl A1.

Franc
11 februari 2006, 18:37
Eeeuuuhh... Ik heb een A4 scanner....
Nope dus
Kan wel kijken of ik hem ergens kan kopiëren maar dat is niet goedkoop. Het is nl A1.

Daar hebben we het nog wel eens over dan ;) bij mij zijn het momenteel toch nog maar heeeel prille plannen. En helemaal zelf bouwen zal me toch niet lukken, dus ik moet nog wat 'partners' zien te vinden.

DIe badass zag ik bij guitarfetish ook, maar dat is me iets te veel brug, beetje te grof: http://store.yahoo.com/yhst-50206111187217/chbastinwrbr.html

Javaca
11 februari 2006, 19:18
Ik ben vooral aan het kijken naar de wilkinson:
http://us.st11.yimg.com/store1.yimg.com/I/yhst-50206111187217_1872_7126974
Je hebt hem ook met 2 zadels ipv 1

johanh
11 februari 2006, 20:08
@ franck

Kijk hier eens naar

http://user.aol.com/drfuzz/LPJR.HTM

er staat een file lpjr.zip dat is de bouwtekening.

succes

Franc
11 februari 2006, 21:04
Bedankt voor de link! Jammer dat het de DC is maar veel van de maten zijn goed bruikbaar natuurlijk.

Mooi ook die roodmahonie zelfbouw DC op die pagina.

Mattia
11 februari 2006, 21:59
Och, voor wat je met een LP junior wil spelen (beetje blues-rock) is een 'gewone' wraparound, pre-compensated, echt meer dan voldoende. Heb er een op een PRS-achitge zitten, en de globale compensatie bij standard tuning met standard snaren is zonder meer prima.

Ja, zo'n Wilkinson met een (of liever twee, maar die vind je niet zo makkelijk en niet zo goedkoop) adjustable stukkies is ook wel de moeite, en die ga ik ook voor m'n persoonlijke gitaar gebruiken (over 2-3 jaar kom ik er misschien aan toe ;-), maar voor een recht voor z'n raap LP-jr? Zou ik toch voor een 'gewone', alleen globaal intoneerbare wraparound gaan. Want dat werkt gewoon goed.

Squier4ever
11 februari 2006, 23:42
damn LP juniors ownen fucking hard GASGASGASGASGAS

Franc
12 februari 2006, 08:11
http://www.vernetamps.com/pics/lp/106_p37452.jpg

Zucht.... :rockon:

ijzerbroot1
12 februari 2006, 09:46
O jee is het weer zover??

Franc
12 februari 2006, 12:12
Yep.
Maar van kopen gaat niets komen, dus (nu de Tele zo goed als klaar is) toch maar plannen voor een bouwproject.

(iemand hier handig in het zagen van mahonie? iemand een goeie bron voor mahonie?)

ijzerbroot1
12 februari 2006, 12:32
Mahonie? Zit in Krimpen een grote aan de dijk, Heuvelman heet ie geloof ik. En op industrieterrein de Zaag zit ook zo'n houtboer, die heeft ook mahonie geloof ik.

Franc
12 februari 2006, 15:20
Ik denk dat wij daar maar eens heen moeten :D

Maken we er gelijk 2.

Javaca
12 februari 2006, 17:25
De bekende fijnhouthandels schijnen het te hebben.
Ik wil er in de zomer vakantie eens langs...

Negative K3 fan
13 februari 2006, 23:59
die derde van links op francs foto heeft wel VERUIT de mooiste kleur!

en vergeet niet dat er 213432 soorten mahonie zijn! het kan een behoorlijk verschil maken, dus misschien is het handig je eerst daarop te orienteren en dan pas naar houthandelaren te gaan, die smeren je zo een tafelblad en een stoelpoot (oid) aan van mahonie made in korea...

hoofd
14 februari 2006, 00:04
die derde van links op francs foto heeft wel VERUIT de mooiste kleur!

Ook wel bekend als de middelste dus, en nee, het is niet de mooiste kleur, TV Yellow is the way to go! Ik moet toch echt binnekort 's zo'n LP junior faded aanschaffen...of mee doen met het 'bouw je eigen junior!' project :D

Mattia
14 februari 2006, 15:55
Als je 'Mahonie' zegt heb je het, IMO, in principe over een Swetinia: S. Macrophylla (honduras), Microphylla (vind je bijna nergens) en Mahagoni (de échte, Cubaans mahonie, is te verkrijgen, alleen niet goedkoop, en nergens in NL gezien. Plantatie bomen). Dat is echt mahonie.

Je hebt ook Afrikaanse 'mahonie' soorten die in dezelfde familie zitten als de echte mahonies, de Meliciae, namelijk Khaya (Khaya spp, vooral ivorensis, dacht ik), Sapele (Entandophragama Cylindrucum) en Sipo (Entandrophragma Utile), die alledrie er net wat anders uitzien, veelal iets zwaarder, soms wat 'ruwer' van textuur, soms wat meer 'rose' achtig (de body op m'n rooi PRS-achtige is Khaya, de hals honduras, bij sommige lichtinvallen is dat goed te zien, bij anderen niet), en het zijn stuk voor stuk zeer bruikbare, goede houtsoorten voor de gitaarbouw. Ik gebruik tegenwordig vooral afrikaanse mahoniesoorten voor m'n solidbodies, nog wel honduras voor halzen, maar aangezien het zuid amerikaanse 'echte' mahonie nu een beschremde soort is (importrestricties, CITES appendix III ofzo) en het makkelijk te krijgen is, en ook nog eens stukken duurder is, ga ik net zo lief voor een van de andere soorten. Honduras/Cubaans ben ik van plan om te gebruiken voor akoestische gitaren.

Dirk W
14 februari 2006, 16:15
Ja klopt het scheelt enorm in prijs.
Om eerlijk te zijn vind ik de nerf van khaya mooier dan die van honduras. Het is helaas niet voor de nek te gebruiken.

almarvk
14 februari 2006, 16:22
of mee doen met het 'bouw je eigen junior!' project :D

Gaat Franc een cursus organiseren?? Dan zal er wel genoeg animo voor zijn :D

Franc
14 februari 2006, 16:46
euuuhhhhh :o

hadv
14 februari 2006, 17:43
workshop, cursus ???
laat ff horen dan

heb sinds een paar maanden een Gibson LP DC faded met P90's (die veel medeforummers hun neus voor ophalen), speelt en klinkt super (het is mijn eerste P90 gitaar en ik ben helemaal happy)

maar wil er nog steeds een helemaal zelf bouwen

heb jaren geleden een LP DC Studio gehad (met die wrapbrug die je ook op de foto's ziet) maar dat vond ik helemaal nix. ik moet gewoon een intoneerbare brug hebben
en 2 pickups
en dan bij de brug bij voorkeur een vette humbagger schakelbaar naar single coil

ijzerbroot1
14 februari 2006, 18:18
Ik denk dat wij daar maar eens heen moeten :D

Maken we er gelijk 2.


Ho ff, niet alles tegelijk he:)

Franc
14 februari 2006, 18:19
Lange termijn denken Eer, lange termijn denken :)

Javaca
14 februari 2006, 19:02
Hmmm...

Workshop lijkt me wat vergaand,

Misschien wel leuk om een keer een bouwersmeeting te organiseren? Net zoiets als de pedalendag?

Mattia
15 februari 2006, 14:40
Ja klopt het scheelt enorm in prijs.
Om eerlijk te zijn vind ik de nerf van khaya mooier dan die van honduras. Het is helaas niet voor de nek te gebruiken.

Euh, toch wel, hoor. M'n eerste akoestische gitaar heeft een Khaya hals, weliswaar met twee CF rods en een dual action truss rod (maar dat hebben mijn halzen allemaal), en dat ding is totaal stabiel. Blijft perfect zitten, zo stemvast als wat. Absoluut geen probleem. De hals van de gitaar die ik voor mijn vriendin heb gebouwd is ook uit Khaya. Hangt een beetje van het stuk Khaya zelf af, maar het kan een prima halshoutsoort zijn, evenals sipo en sapele (die wellicht net wat betrouwbaarder zijn viz. hoe stijf/sterk ze zijn).