PDA

View Full Version : Alternate Picking



combo
11 februari 2006, 14:53
Hey,

Ik heb een vraagje,

Ik speel Creeping Death van Metallica in Alternate Picking. James speelt dat allemaal met downs.

Ik krijg de bewering van onze bassist dat er een klank verschil is tussen het down spelen en alternate spelen.

Ik beweer, als je geen meer dan 1 noot speelt per slag dat je het verschil niet kan horen. Wel als je op powerchords ups zou spelen natuurlijk.

Wat denken jullie,

bevestig eens

waayer
11 februari 2006, 15:09
Ik zou zeggen probeer het eens op je gitaar dan merk je vanzelf of er verschil in zit.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat je klankverschil krijgt wanneer je de aanslagen anders aanslaat zoals harder of zachter,de manier van vasthouden van plectrum.

Rude Perception
11 februari 2006, 15:45
je hoort wel iets. Maar bij een losse noot minimaal. Iets minder agressie zit er in de noot bij alternate picking.

Negative K3 fan
11 februari 2006, 18:53
ik denk dat er zeker wel een verschil in zit, ook in de strakheid en creeping death alternaten dat kan natuurlijk niet!!!

Trocar
12 februari 2006, 00:48
Er zit wel verschil in, naar mijn mening. Ik heb me wel eens geërgerd dat ik de snelheid van een thrash stuk niet kon halen met downs, en dus alternate moest picken, en daardoor de (noem eens wat) punch/attack/felheid miste.

combo
21 februari 2006, 00:35
About het spelen van alternate in Creeping Death,

De Powerchords (E5) speel ik wel down, ik speel enkel alternate op de open E snaar. Eigenlijk een hybride van alternate en down om het me makkelijk te maken. En ik beweer dat je het amper kan horen of ik down of alternate speel.

Voor mij persoonlijk is het ook zo dat ik alternate blindelings speel zonder veel moeite en dat ik downs niet kan uithouden haast, misschien met wat oefening, maar alst werkt in alternate ....

Shiver911
21 februari 2006, 02:11
Alternate picking veroorzaakt bij mij een duidelijk hoorbaar verschil tussen de up en down strokes. Dit is gewoon lack aan skills. Als je genoeg oefent tot het geluid voor jezelf hetzelfde klinkt bij up and down strokes lijkt het mij prima.

Omdat ik niet streef om ooit echt wat te bereiken met gitaar spelen en het alleen voor mijn eigen ontspanning doe stoor ik mij niet aan het geluid verschil in liedjes met veel op elkaar volgende tonen.

JoostBaksteen
21 februari 2006, 09:55
Het is niet voor niks dat James en Kirk het met downs spelen. Klinkt gewoon beter. Dus ik raad je toch ook aan om het met downs te doen. Tenzij het hetzelfde klinkt, maar dat betwijfel ik. Down klinkt (bij mij iig) veel beter. Maar goed, als het hetzelfde klinkt zou ik alternate doen natuurlijk, dat is makkelijker.

Gitaro
21 februari 2006, 16:27
Luister maar eens naar de Dream Theater versie van Master of Puppets. John Petrucci alt-pickt het en het klinkt heel anders.

JoostBaksteen
24 februari 2006, 21:48
Luister maar eens naar de Dream Theater versie van Master of Puppets. John Petrucci alt-pickt het en het klinkt heel anders.

Mmm, klinkt inderdaad minder. Die zanger is wel een klein beetje jammer in het geheel IMO... maar goed.

Het stuk na 'begin', waar de zang erin komt, speelt hij wel met alleen downstrokes, dat klinkt ook gewoon veel krachtiger en veel meer chunka chunka dan het alternate picking stuk.

combo
25 februari 2006, 01:05
I don'l like john van Dream theater nb

I like Alexi laiho

Roy K.
25 februari 2006, 12:02
Hahaha Alexi Laiho!! :seriousf:

JvD.
25 februari 2006, 12:29
als je maar alle losse snaren palmmunte komt het helemaal goed met creeping death.

maja, ik speel hem oom met alleen maar downstrokes

vasnd
25 februari 2006, 17:08
gewoon downstroke doen, klinkt veel beter en het is leuk om te oefenen, metallica speelt veel van dit soort stukjes met alleen downstrokes ( bv blackened )

Vampire
25 februari 2006, 22:29
Sowieso, als je het alleen maar down speelt heb je tenminste het idee dat je fucking snelle metal aan het spelen bent... (het idee dan he?), als je een nummer als creeping death gaat alternaten, dan lijkt het wel alsof je een of ander gezapig rock liedje speelt ofzo :D

combo
26 februari 2006, 04:45
Ik ga da toch eens moeten opnemen om sommige vooroordelen de wereld uit te helpen...

Het werkt met alternate, en idd, ik moet die persoon daar gelijk geven, palm muting vereist, dan hoor je het niet.

Ik kan het makelijk veel sneller spelen dan op CD, doe da maar eens met down picken.


En Blackened, zonder alternate ? WTF ? Ik kan dees met de CD meespelen, maar evenzeer in alternate...

Bloodline
27 februari 2006, 01:43
als ik alleen maar downs speel, hoor ik zeker wel verschil al ik up en dows doe.
hangt er ook vanaf wat je speelt.

te 1ste: james staat er op bekend dat hj bjna al zijn riffs down picked speelt

als jij alleen down pick speelt, gaat je plectrum op precies dezelfde manier naar beneden steeds. als jij palm muted op en down doet geeft het toc hee ander gevoel/ geluid.

Aron Maiden
27 februari 2006, 13:32
Kwa klankt niet zo veel verschil, als je lang zaam aan slaap, Up of down maakt niet uit..

Maar als je echt aan het spelen bent zit er echt wel een verschil tussen, Niet echt klank maar meer de agressei die je hoord!:)

paulusdeBKB
28 februari 2006, 18:50
Ik zou het lekker op alternate houden totdat je het met alleen downpicken kunt (in de tussentijd lekker oefenen dus). Pak er een metronoom bij en oefen elke dag 10 minuten, over een paar weken kan je het dan gewoon!