PDA

View Full Version : Gibson Les Paul kenners topic #40725087



Snaar
11 februari 2006, 05:16
Ik zou graag van ervaren LP spelers wat meer over de verschillende types lezen. Er is ongetwijfeld al heel veel over geschreven, maar ik wil in dit topic graag echt alleen reacties van mensen die heel veel op verschillende LP's gespeeld hebben.
Ik loop al een tijdje rond met het plan om een LP te kopen, maar wil graag nog het een en ander op een rijtje zien. Het gaat mij vooral om de sound van de gitaren. (Uiterlijk vind ik minder belangrijk en ik ga er vanuit dat de bespeelbaarheid van de meeste LP's prima is.) Tips om m'n oren te gebruiken en naar NLmuziek te gaan heb ik al gelezen.
Ik speel zelf in een top100 coverband, dus ik vind een veelzijdig geluid ook erg belangrijk. Ik zou dus ook graag tips willen lezen over met welke pickups je veel variatie houdt, maar dat ze toch niet zo erg van elkaar verschillen dat je er een hele nieuwe amp-setting voor nodig hebt. (Maar als daar een apart topic voor (nodig) is, laat dat dan maar achterwege t.b.v. de overzichtelijkheid.)

Dus... ervaren Les Paulisten, geef je mening over de Gibson Les Paul Studio, Classic, Standard en Custom! (Al ben ik bang dat een Custom voor mij niet te betalen is.)

Veekeren
11 februari 2006, 10:34
Sorry hoor, maar "zucht" :(....





:D ;)

Luca P
11 februari 2006, 10:35
Eh...ik speel een Gibson LP Classic en speel daar zo'n beetje alles mee.
Behalve shrek(d) of wat dan ook in die richting. Maar de gitaar voelt zich naar mijn mening uitstekend thuis in de rock & roll, rockabilly, jazz en country rock.
Ik ben eigenlijk het (eigenwijze) type gitarist die eerder let of dat de gitaar in mijn handen lekker speelt dan dat hij lekker klinkt.
Die Classic van mij dan, iedereen zeikt lichtelijk over de elementen die erin zitten. (?weet ik veel wat er in zit, I don't care).
Zo ook over mijn ES295. Daar zitten P100's in. Daar is bijna niemand van gediend.
Iedereen wilt P90's.
Wat ik wil zeggen is dit.
Ik heb door de jaren veel Les Pauls geprobeerd, van Customs tot Standards en ik speel alleen wat lekker voelt.

guitartub
11 februari 2006, 10:51
Ik ben eigenlijk het (eigenwijze) type gitarist die eerder let of dat de gitaar in mijn handen lekker speelt dan dat hij lekker klinkt.
(?weet ik veel wat er in zit, I don't care).
Wat ik wil zeggen is dit.
................................. ik speel alleen wat lekker voelt.

Goed zo Luca, ik ben zo'n zelfde eigenwijs type, en laat alleen mijn gevoel en mijn oren me vertellen wat nou eigenlijk goed is.

BLOK182
11 februari 2006, 13:42
Ik zal vanaaf eens een mening typen, heb nu een halfjaar een Gibson LP Custom. Met een beetje mazzel kan ik ook nog een leuk verhaaltje over een LP Classic posten *hele vieze vettige grijns* :-)

Orpheo
11 februari 2006, 13:52
ik heb sinds maart 2005 een gibson lp custom, en dat is echt de beste gitaar die ik tot nu toe getest heb; hij voldoet aan AL mijn eisen qua tone, feel, vibe en mojo. maar ja, hij is ook 30 jaar oud!

goed, ff een minireview van verschillende gibson LP's die op dit moment te verkrijgen zijn nieuw:

gibson lp studio:
low budget model. geen binding om body en toets. heel erg no nonsense. tis wel ff veel studio lp's testen, maar als je een lekkere hebt gevonden, zijn ze ook echt superb. t lijkt alsof ze aan de studio niet de aandacht besteden die ze wel (vaker) besteden aan de standard en custom.
gematigd dikke hals voor gibson maatstaven.

gibson lp classic;
tussen studio en standard in. ik heb zelden een slechte classic gezien. high(er) output pickups, voor de rockers en metalheads onder ons. heel fijne gitaar vind ik. hals is redelijk dun voor gibson maatstaven. de oude classics, tot ongeveer 1997, worden beschouwd als de voorloper op de huidige customshop historic les pauls.

gibson lp standard;
nog uitleg nodig? HET stijlicoon van de laatste 50 jaar gitaarmuziek. maar de huidige standards, tja, tis heel veel testen, veel lp's testen, en als je een goeie hebt, een ECHT goeie, dan blijft ie bij je voor de rest van je leven. is t er eentje die ook maar IETS minder is, dan gaat ie snel weg. ik ben zelf heel erg gecharmeerd van de standard faded, vanwege de dunne lak, naar mijn smaak mooie top (omdat ie niet zo superstrak is qua flame), en de hals (met idem dunne lak).

gibson lp custom:
monsters! scheuren als een bezetene! als je een custom vindt uit de jaren 70, welke kleur ze ook is, KOPEN!!!!!! die dingen worden met t jaar meer waard. de nieuwe customs, tja, net als bij andere nieuwe gibsons; veel lemons, en af en toe een topper.

Snaar
11 februari 2006, 14:41
Bedankt, Orpheo. Naar zulke overzichtelijke vergelijkingen door iemand die (gedurende langere tijd) ervaring heeft met verschillende Les Pauls ben ik dus heel benieuwd.
Je hebt het alleen wel veel over uiterlijke dingen van de LP's, terwijl het mij dus echt om de verschillende sounds gaat. Zou je misschien ook nog even een overzichtje van de sounds en tone van de verschillende LP's willen posten? b.v.d.

Als het verschil tussen een gemiddelde Studio en een Standard voornamelijk het uiterlijk betreft, is mijn keuze snel gemaakt. Of zijn er toch echt overduidelijke verschillen in klank-kwaliteit die het prijsverschil rechtvaardigen?

(Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar meningen van ervaren Les Paulisten met een Smartwood... Ik kan me voorstellen dat veel mensen die absoluut niet mooi vinden, maar hoe is de sound vergeleken met andere LP's?)

Orpheo
11 februari 2006, 16:43
de smartwood ken ik helaas niet. iemand hier heeft m wel, dus tis ff wachten tot hij hier komt en antwoord.

t verschil tussen de studio, standard en classic is puur cosmetisch. en ja, andere pickups, meer niet. althans, volgens de specs. in kwaliteit van afwerking is de standard vaak t hoogst, en de studio vaak t laagst. maar dit maar heel globaal, bijna generaliserend. t beste is toch om die axes flink te testen en te proberen.

Agent_Smith
11 februari 2006, 16:50
Ik ben het weer eens bijna geheel met Orpheo eens, behalve het punt over de classic. Hij staat niet echt tussen de studio en standard in (ja okee, alleen qua prijs volgens mij). De classic en de standard zijn in de basis exact gelijk. Zelfde kwaliteit ook en imo ook qua klank. Verschillende zijn de pups en de erg dunne hals op de classic. Ik heb ze beiden gehad en in mijn geval was de classic beter dan de standard, alleen de hals is toch wel erg dun. Kortom, ik zet de classic en de standard op een gelijk niveau.
Met de smartwood heb ik geen enkele ervaring. De meeste Studio's zijn ook hele fijne gitaren en verschillen imo ook weer niet schrikbarend veel qua klant van de classic/standard.
En de Custom...tsja...zoals Orpheo al ongeveer zei: da's wel andere koek.

Orpheo
11 februari 2006, 17:20
Ik ben het weer eens bijna geheel met Orpheo eens, behalve het punt over de classic. Hij staat niet echt tussen de studio en standard in (ja okee, alleen qua prijs volgens mij). De classic en de standard zijn in de basis exact gelijk. Zelfde kwaliteit ook en imo ook qua klank. Verschillende zijn de pups en de erg dunne hals op de classic. Ik heb ze beiden gehad en in mijn geval was de classic beter dan de standard, alleen de hals is toch wel erg dun. Kortom, ik zet de classic en de standard op een gelijk niveau.
Met de smartwood heb ik geen enkele ervaring. De meeste Studio's zijn ook hele fijne gitaren en verschillen imo ook weer niet schrikbarend veel qua klant van de classic/standard.
En de Custom...tsja...zoals Orpheo al ongeveer zei: da's wel andere koek.

nja, exact gelijk? de classic heeft geen vlam, standard wel. maar verder is HET verschil zoals je zegt de hals en de pups. maar diezelfde hals van de classic is ook op de standard te verkrijgen, maar t 50ies profiel NIET op de classic.

Agent_Smith
11 februari 2006, 18:42
nja, exact gelijk? de classic heeft geen vlam, standard wel. maar verder is HET verschil zoals je zegt de hals en de pups. maar diezelfde hals van de classic is ook op de standard te verkrijgen, maar t 50ies profiel NIET op de classic.

Ja, okee, klopt je kunt die 60s hals ook op de standard bestellen.
Trouwens er zijn wel degelijk mooi gevlamde classics te krijgen hoor, maar ik vind zelf de plaintops echt geweldig.

Orpheo
11 februari 2006, 19:29
Ja, okee, klopt je kunt die 60s hals ook op de standard bestellen.
Trouwens er zijn wel degelijk mooi gevlamde classics te krijgen hoor, maar ik vind zelf de plaintops echt geweldig.

ja, maar dat zijn niet de classics die NU gemaakt worden. dat zijn de ouderen. de huidige classics hebben een plain top. btw; ik vind die ook heel mooi,of een subtiele vlam, zoals je vaak ziet op de standard faded.

Ganjaman
11 februari 2006, 19:39
gibson boort toch ook gaten in de std's studio's en classic's bodies om gewicht uit te sparen? en bij de customs toch weer niet?
hier zal ook wel tonewise iets voor te zeggen zijn onieda? ;)

Orpheo
11 februari 2006, 19:43
gibson boort toch ook gaten in de std's studio's en classic's bodies om gewicht uit te sparen? en bij de customs toch weer niet?
hier zal ook wel tonewise iets voor te zeggen zijn onieda? ;)

jep. maar t valt voor de tone heel erg mee. ik heb eens een superbe nagelnieuwe standard bespeeld, en echt een zaad-custom. de custom was uit de customshop, en de standard was een gewone usa, niet c.s. dus die gaten zeggen ook niet alles.

grayfink
11 februari 2006, 19:45
Als je in een coverband speelt en veelzijdigheid wilt, waarom heet dit dan niet het "Line6 Variax kenners topic #40725087" ???????????

Scali
11 februari 2006, 21:21
Goed punt inderdaad... Les Paul is nou niet bepaald veelzijdig... beetje als een hoop Marshall versterkers bv. Het kan klinken als een Les Paul/Marshall, en dan heb je de veelzijdigheid wel gehad :)
Aan de andere kant, met een Les Paul en de juiste versterker/effectjes kun je vast wel functioneren in een coverband. Onderschat de funkiness van het middenstandje niet :)

glacius
11 februari 2006, 21:33
ik speel dan zelf met een les paul standard .. helemaal geweldig, ik verkies mijn standard boven vele customs..

maar om eerlijk te zijn zou ik voor een coverband geen gibson nemen... ik denk dat je beter af ben met een ibanez RG ofzo...

tenzij je de gibson zou gaan modden met pushpull voor splitcoil enzo ...

Scali
11 februari 2006, 21:38
tenzij je de gibson zou gaan modden met pushpull voor splitcoil enzo ...

In dat geval moet je ook nieuwe elementen kopen, want gek genoeg hebben de after-market Gibson-elementen wel 4-conductor wiring, maar de stock-elementen dus niet, ook al zijn ze hetzelfde type.

Ganjaman
11 februari 2006, 21:42
tip: koop een japanse tokai.
minstens even goed als gibson en geen gaten in de body, ik heb mijn '58 reissue uit 1985 van tokai nu een dag of 4 en begin er met de dag verliefder op te worden, moeilijk neerleggen dat ding, als je daarop speelt heb je echt zoiets van 'gibson eat your heart out' :D

Tristan
11 februari 2006, 21:51
Er is heel veel verschil tussen de verschillende typen.
Voornamelijk ook vanwege de verschillende pickups die Gibson erin monteert.
De Standard heeft wat mij betreft de absolute voorkeur, want daarin zitten naar mijn mening de beste en tevens ook meest veelzijdige pickups.
Overigens is het volgens mij niet waar dat Les Paul Customs niet uitgehold worden, ik denk dat dat tegenwoordig met elke Les Paul gebeurd die een zwaardere mahonie body heeft.
De Custom is volgens mij bijna hetzelfde als de Standard, alleen vind ik 'm persoonlijk visueel minder mooi.
De Standard Faded is ook een goede optie, maar hij is maar een heel klein beetje goedkoper en minder geliefd, neem hem dan alsjeblieft niet in het Heritage Cherry Sunburst, want dan heeft hij een soort felrode gloed, waardoor hij er ontzettend goedkoop uitziet, die andere kleur is wel okee, maar zo'n Heritage Cherry Sunburst Faded krijg je waarschijnlijk aan de straatstenen niet meer kwijt als je dat zou willen, want dat is echt een van de lelijkste gitaren die je ooit gezien hebt.
Een Les Paul Studio heeft ook weer andere pickups en die zijn duidelijk minder dan de burstbuckers die in een Standard zitten.
De Classic heeft ook andere pickups, met keramische magneten en hoge output, die vind ik ook iets minder mooi en ook wat minder veelzijdig.
Wat betreft de Smartwoods en al die "speciale" actiemodellen, dat zijn geen echte Les Pauls. Ze hebben een veel dunnere body, klinken niet als een Les Paul en zijn absoluut inferieur, echt waardeloos, blijf er alsjeblieft van weg, want die branden echt alleen goed in de open haard.
Ik ben vandaag wat agressiever in mijn bewoordingen dan anders, dus als er ergens staat dat is zo, dan moet je maar lezen, dat ik dat zo vind, of het dan ook zo is, dat moet je maar voor jezelf uitmaken.

Orpheo
11 februari 2006, 22:14
Er is heel veel verschil tussen de verschillende typen.
Voornamelijk ook vanwege de verschillende pickups die Gibson erin monteert.
De Standard heeft wat mij betreft de absolute voorkeur, want daarin zitten naar mijn mening de beste en tevens ook meest veelzijdige pickups.
Overigens is het volgens mij niet waar dat Les Paul Customs niet uitgehold worden, ik denk dat dat tegenwoordig met elke Les Paul gebeurd die een zwaardere mahonie body heeft.
De Custom is volgens mij bijna hetzelfde als de Standard, alleen vind ik 'm persoonlijk visueel minder mooi.
De Standard Faded is ook een goede optie, maar hij is maar een heel klein beetje goedkoper en minder geliefd, neem hem dan alsjeblieft niet in het Heritage Cherry Sunburst, want dan heeft hij een soort felrode gloed, waardoor hij er ontzettend goedkoop uitziet, die andere kleur is wel okee, maar zo'n Heritage Cherry Sunburst Faded krijg je waarschijnlijk aan de straatstenen niet meer kwijt als je dat zou willen, want dat is echt een van de lelijkste gitaren die je ooit gezien hebt.
Een Les Paul Studio heeft ook weer andere pickups en die zijn duidelijk minder dan de burstbuckers die in een Standard zitten.
De Classic heeft ook andere pickups, met keramische magneten en hoge output, die vind ik ook iets minder mooi en ook wat minder veelzijdig.
Wat betreft de Smartwoods en al die "speciale" actiemodellen, dat zijn geen echte Les Pauls. Ze hebben een veel dunnere body, klinken niet als een Les Paul en zijn absoluut inferieur, echt waardeloos, blijf er alsjeblieft van weg, want die branden echt alleen goed in de open haard.
Ik ben vandaag wat agressiever in mijn bewoordingen dan anders, dus als er ergens staat dat is zo, dan moet je maar lezen, dat ik dat zo vind, of het dan ook zo is, dat moet je maar voor jezelf uitmaken.


de custom komt uit de customshop. daar gebruiken ze lichter mahonie dan in de gewone "shop", dus dat hoeft niet uitgeboord te worden.

de lp studio heeft de 490/498 combi, en is extreem populair. ze zitten ook in de custom. PRECIES dezelfde pickups. en verdomd, ze zitten ook in de lucille van bb king! goh, heavy metal en blues met dezelfde pups... als dat niet veelzijdig is? :D de bustbuckers kunnen imo heavy metal niet echt aan.

de standard faded heritage cherry sunburst is inderdaad verdomd lelijk, maar de tobaccoburst in die serie is weer WEL heel erg mooi. daarnaast, op foto's lijken ze vaak lelijker dan dat ze in realiteit zijn.erk

en dat de custom zo sterk lijkt op de andere lp's? moah. niet echt. vooral de ebben toets doet t m. en overigens, de ouwe customs met ebben toets en esdoorn hals, die rocken echt super. met mijn custom speel je net zo makkelijk blues weg als trash metal.

over high output pickups. ik heb heel graag emg's (vanwege output) en soortgelijke pickups. output is terug te draaien met volume, vaak met behoud van tone (helderheid bv). met tone kan je een heel lekker effect creeeren (in t tussenstandje bv!!). maar met minder output kan je imo minder lekker een flinke beukende distortion neerzetten dan met high output een lekker heldere clean (of clean met een klein beetje distortion).

qua veelzijdigheid: de lp is imo het meest veelzijdig van alle gitaren. een bluesgitarist staat voor joker met een Kelly, maar een heavy metalgitarist staat niet voor gek met een les paul (custom). les paul himself heeft de gitaar ontworpen voor JAZZ! dat je er nog veel meer mee kan is mooi meegenomen. ja, je kan er geen stratsound uit halen; t glasachtige tussenstandje van de strat of de twang van een brugpup uit een tele haal je niet uit een LP. logisch. maar daarom is ie niet minder veelzijdig dan een strat, tele, jackson of whatever.


daarnaast, tis wel zo dat je het kunt benaderen. sla eens aan, dicht bij de brug op een les paul. geeft een heel lekker funky geluid, beetje twangy op je brugpup. heel lekker, en voor cleane shit geeft dat vaak NET een klein randje eraan, maar toch helder.

dat de combi LP/marshall limiterend is, of gelimiteerd is in gebruik durf ik te bestrijden, zeker als je hetgeen ik net zei over veelzijdigheid in ogenschouw neemt.

glacius
11 februari 2006, 22:46
ja, je kan er geen stratsound uit halen; t glasachtige tussenstandje van de strat of de twang van een brugpup uit een tele haal je niet uit een LP. logisch.


.

kom jij maar eens op mijn gibson spelen, heb er een grapje mee uit gehaald waarmee je ook die ''fender''like twang kan krijgen met een draai aan de knop ...

ik nodig je bij deze dus serieus uit ..

Scali
12 februari 2006, 00:13
daarnaast, tis wel zo dat je het kunt benaderen. sla eens aan, dicht bij de brug op een les paul. geeft een heel lekker funky geluid, beetje twangy op je brugpup. heel lekker, en voor cleane shit geeft dat vaak NET een klein randje eraan, maar toch helder.

Maar dat kan met iedere gitaar.
Als ie een H-S-H configuratie zou hebben, zou de Les Paul al een stuk veelzijdiger zijn (hij is er ooit geweest, trouwens, de MIII-Studio Lite).
Dan heb je zowel single-coil geluiden als de gebruikelijke Les Paul-geluiden.
Mijn RG570CT is ook H-S-H, en daarbij heeft ie ook nog eens een tremolo en 24 frets.
Ik kan er Strat-achtige geluiden uithalen, Les Paul-achtige geluiden, en dan ook nog eens alles doen wat je met het tremolo van een Strat kan, en nog veel meer. DAT is pas veelzijdig.

vulvasonic
12 februari 2006, 09:31
Over veelzijdige Gibsons gesproken. Mijn Gibson ES 347 kan er ook wat van. Het ding klinkt op vrijwel alle gebieden beter dan een Les Paul. In rock, heavy rock, pop, funk. C&W, jazz (uiteraard)........, alles behalve het extreme geweld.
Er zit ook nog een single coil schakeling op, zodat je een groot palet aan geluiden tot je beschikking hebt.

Het is alleen geen Les Paul en bovendien worden ze niet meer gemaakt.
Maarrrrrr......, op de tweedehands markt zijn ze heel betaalbaar (je komt ze alleen vrijwel nooit tegen...).

Luca P
12 februari 2006, 11:26
de oude classics, tot ongeveer 1997, worden beschouwd als de voorloper op de huidige customshop historic les pauls.

Oja?? Die van mij is uit 1995! :rockon:
Even een fotootje:

http://img196.imageshack.us/img196/9676/lespaulwow5ms.jpg


gibson lp custom:
monsters! scheuren als een bezetene! als je een custom vindt uit de jaren 70, welke kleur ze ook is, KOPEN!!!!!! die dingen worden met t jaar meer waard. de nieuwe customs, tja, net als bij andere nieuwe gibsons; veel lemons, en af en toe een topper.

Dan hoop ik dat je niet mijn '78 ex-Custom tegen het lijf loopt. Want anders, VERKOPEN!! Dat ding klonk en speelde als een natte krant.
Sinsdien geen Custom meer vertrouwd....te veel slechte memories.

Cris
12 februari 2006, 11:35
Damn. Mooie LP. Dat is pure erotiek man.

Snaar
12 februari 2006, 13:11
Als je in een coverband speelt en veelzijdigheid wilt, waarom heet dit dan niet het "Line6 Variax kenners topic #40725087" ???????????

Omdat ik gewoon (al vrij lang) een Les Paul wil. Ik heb het idee dat zo'n Line6 toch niet de ballen heeft van het echte werk, maar ik ben misschien bevooroordeeld. Ik ben gewoon benieuwd welke van de LP's dan toch het meest veelzijdig is. En volgens sommigen kan een LP juist wel heel veelzijdig zijn.
Bovendien heb ik ook nog een andere gitaar die ik sowieso nooit weg doe. Da's een Westone X390 en die heeft ook een push-pull-systeem, 24 frets en een tremolo, dus mocht het nodig zijn dan kan ik die ook nog altijd voor dergelijke dingen pakken. Maar ik wil natuurlijk wel zo veel mogelijk met de LP (kunnen) doen.

@Orpheo: Als in de Custom en de Studio dezelfde elementen zitten, zitten ze dan qua sound/tone ook dicht bij elkaar in de buurt? Of wat zorgt anders voor het kenmerkende verschil in sound tussen die beestjes?

BLOK182
12 februari 2006, 13:25
Qua toets is er een verschil qua sound(ebben tegen palissander). Verder is een custom duurder, en van mooier/beter spul gemaakt (kost ook 3 x zoveel), dat zal je ook terughoren in de klank. Onze andere gitarist heeft een LP Studio en ik een Custom, maar goed, we spelen over compleet andere amps, met een hele berg scheur derop, dan hoor je dat soort verschillen toch wat minder. En volgens mij heeft mijn '73 Custom andere pickups dan de 490/498 combi van tegenwoordig. Maarre, ff over LP's, je kan der echt een hele hoop mee, van mooi dik jazzy clean tot zware metal. Als je het ook nog een combineert met coilsplitting (humbucker naar singlecoil), dan hou je de meeste amps ook nog lekker clean. Op hoog volume met een LP willen ze normaal nogal eens opbreken qua clean:-) Scheur, tja, je kan der echt alle kanten mee op. Heb gisteren een LP Classic premium plus gekocht, met die highoutput keramische humbuckers, ben benieuwd hoe dat gaat klinken in vergelijking tot de "rustige" hummies in mijn custom.

Tristan
12 februari 2006, 14:03
:)
de custom komt uit de customshop. daar gebruiken ze lichter mahonie dan in de gewone "shop", dus dat hoeft niet uitgeboord te worden.

de lp studio heeft de 490/498 combi, en is extreem populair. ze zitten ook in de custom. PRECIES dezelfde pickups. en verdomd, ze zitten ook in de lucille van bb king! goh, heavy metal en blues met dezelfde pups... als dat niet veelzijdig is? :D de bustbuckers kunnen imo heavy metal niet echt aan.

de standard faded heritage cherry sunburst is inderdaad verdomd lelijk, maar de tobaccoburst in die serie is weer WEL heel erg mooi. daarnaast, op foto's lijken ze vaak lelijker dan dat ze in realiteit zijn.erk

en dat de custom zo sterk lijkt op de andere lp's? moah. niet echt. vooral de ebben toets doet t m. en overigens, de ouwe customs met ebben toets en esdoorn hals, die rocken echt super. met mijn custom speel je net zo makkelijk blues weg als trash metal.

over high output pickups. ik heb heel graag emg's (vanwege output) en soortgelijke pickups. output is terug te draaien met volume, vaak met behoud van tone (helderheid bv). met tone kan je een heel lekker effect creeeren (in t tussenstandje bv!!). maar met minder output kan je imo minder lekker een flinke beukende distortion neerzetten dan met high output een lekker heldere clean (of clean met een klein beetje distortion).

qua veelzijdigheid: de lp is imo het meest veelzijdig van alle gitaren. een bluesgitarist staat voor joker met een Kelly, maar een heavy metalgitarist staat niet voor gek met een les paul (custom). les paul himself heeft de gitaar ontworpen voor JAZZ! dat je er nog veel meer mee kan is mooi meegenomen. ja, je kan er geen stratsound uit halen; t glasachtige tussenstandje van de strat of de twang van een brugpup uit een tele haal je niet uit een LP. logisch. maar daarom is ie niet minder veelzijdig dan een strat, tele, jackson of whatever.


daarnaast, tis wel zo dat je het kunt benaderen. sla eens aan, dicht bij de brug op een les paul. geeft een heel lekker funky geluid, beetje twangy op je brugpup. heel lekker, en voor cleane shit geeft dat vaak NET een klein randje eraan, maar toch helder.

dat de combi LP/marshall limiterend is, of gelimiteerd is in gebruik durf ik te bestrijden, zeker als je hetgeen ik net zei over veelzijdigheid in ogenschouw neemt.

Sorry, dat van die ebben toets op de Custom was ik even vergeten, het is overigens volgens mij niet zo dat de Custom uit de Customshop komt, want dan is het natuurlijk een onzinnige vergelijking. Ze maken wel een Custom in de Customshop, maar volgens mij is er ook gewoon een Custom fabrieksmodel en daar had ik het over en die heeft inderdaad een ebben toets, dat is ook de reden dat ik het een mindere gitaar vind (en vanwege de naar mijn smaak minder goede pickups). (minder klassiek)
Als ik een customshop Les Paul zou mogen uitkiezen, dan zou dat een '58 Plaintop of een '57 Goldtop worden, of misschien die 1960 Single Cut Les Paul Junior, want die bieden het meeste waar voor hun geld, een Les Paul Custom is veel duurder en ook in de Customshop uitvoering naar mijn mening minder goed dan de customshop modellen die ik hierboven opnoem.
Ik ben het met je eens wat betreft de Faded Les Paul, die Tobacco Sunburst is wel mooi, maar die Heritage Cherry is echt een gruwel, ik heb die in levende lijve gezien en ik hoop dat niet nog eens mee te maken...
Maar dan toch, het scheelt maar een paar honderd euro met de gewone Standard en dat model krijg je, als je zou willen, veel makkelijker weer verkocht.

BLOK182
12 februari 2006, 14:49
Die Custom tegenwoordig wordt in de Customshop gemaakt. Vroeger was het inderdaad ook een gewoon productiemodel.

Punt
13 februari 2006, 23:05
Persoonlijk vind ik de Historics uit de Customshop het best.
Beste prijs/kwaliteit is de R7 (1957 RI Goldtop).
Er wordt wel gebruik gemaakt van "beter" mahonie maar door de goldtop komen de cosmetics van de top niet zo nauw.

Droffie
13 februari 2006, 23:50
:)

Sorry, dat van die ebben toets op de Custom was ik even vergeten, het is overigens volgens mij niet zo dat de Custom uit de Customshop komt, want dan is het natuurlijk een onzinnige vergelijking. Ze maken wel een Custom in de Customshop, maar volgens mij is er ook gewoon een Custom fabrieksmodel en daar had ik het over en die heeft inderdaad een ebben toets, dat is ook de reden dat ik het een mindere gitaar vind (en vanwege de naar mijn smaak minder goede pickups). (minder klassiek)
Als ik een customshop Les Paul zou mogen uitkiezen, dan zou dat een '58 Plaintop of een '57 Goldtop worden, of misschien die 1960 Single Cut Les Paul Junior, want die bieden het meeste waar voor hun geld, een Les Paul Custom is veel duurder en ook in de Customshop uitvoering naar mijn mening minder goed dan de customshop modellen die ik hierboven opnoem.
Ik ben het met je eens wat betreft de Faded Les Paul, die Tobacco Sunburst is wel mooi, maar die Heritage Cherry is echt een gruwel, ik heb die in levende lijve gezien en ik hoop dat niet nog eens mee te maken...
Maar dan toch, het scheelt maar een paar honderd euro met de gewone Standard en dat model krijg je, als je zou willen, veel makkelijker weer verkocht.

Op de witte studio's zit ook een ebben toets...

Just for the record....

Orpheo
14 februari 2006, 00:11
:)

Sorry, dat van die ebben toets op de Custom was ik even vergeten, het is overigens volgens mij niet zo dat de Custom uit de Customshop komt, want dan is het natuurlijk een onzinnige vergelijking. Ze maken wel een Custom in de Customshop, maar volgens mij is er ook gewoon een Custom fabrieksmodel en daar had ik het over en die heeft inderdaad een ebben toets, dat is ook de reden dat ik het een mindere gitaar vind (en vanwege de naar mijn smaak minder goede pickups). (minder klassiek)
Als ik een customshop Les Paul zou mogen uitkiezen, dan zou dat een '58 Plaintop of een '57 Goldtop worden, of misschien die 1960 Single Cut Les Paul Junior, want die bieden het meeste waar voor hun geld, een Les Paul Custom is veel duurder en ook in de Customshop uitvoering naar mijn mening minder goed dan de customshop modellen die ik hierboven opnoem.
Ik ben het met je eens wat betreft de Faded Les Paul, die Tobacco Sunburst is wel mooi, maar die Heritage Cherry is echt een gruwel, ik heb die in levende lijve gezien en ik hoop dat niet nog eens mee te maken...
Maar dan toch, het scheelt maar een paar honderd euro met de gewone Standard en dat model krijg je, als je zou willen, veel makkelijker weer verkocht.

dat over de faded standard ben ik met je eens. maar wat je blaat over de custom is echt je reinste kul.

de custom was tot 2001 ofzo een model dat gemaakt werd in de standard shop. sindsdien is ie gemaakt in de customshop, en heeft ie dezelfde kwaliteit als de custom authentic. immers; er is een '57 reissue custom authentic custom, maar ook een gewone custom. de '57 RI CA.Custom heeft een mahonie top, de gewone cusom een maple top. de '57 RI heeft de '57 reissue pafs, en de gewone heeft de alom geprezen 490/498 combi.

en huh? vind je een ebben toets MINDER?? dat wordt beschouwd als een van de meest edele toetshoutsoorten! imo overigens samen met cocobolo, ziricote, maccassar ebben, brazilian rosewood en kingswood.

Orpheo
14 februari 2006, 00:16
oh ja. als ik een customshop model zou mogen kiezen, zou ik de Page-sig nemen. prachtig ding. een keer op mogen spelen, en die hals...tss....ik als fatneck lover vond die slim taper elliptical profile subliem. superdik aan t begin en "eind". dun in t midden, tussen de 5e en 11e fret.

jammer dat ik er toen van de verkoper geen lekkere metalriffs en zakk wylde style licks op mocht spelen, en alleen maar die fuckin blues. ik speel geen blues, ik speel rock en metal. (al luister ik t wel graag)

Tristan
14 februari 2006, 00:54
dat over de faded standard ben ik met je eens. maar wat je blaat over de custom is echt je reinste kul.

de custom was tot 2001 ofzo een model dat gemaakt werd in de standard shop. sindsdien is ie gemaakt in de customshop, en heeft ie dezelfde kwaliteit als de custom authentic. immers; er is een '57 reissue custom authentic custom, maar ook een gewone custom. de '57 RI CA.Custom heeft een mahonie top, de gewone cusom een maple top. de '57 RI heeft de '57 reissue pafs, en de gewone heeft de alom geprezen 490/498 combi.

en huh? vind je een ebben toets MINDER?? dat wordt beschouwd als een van de meest edele toetshoutsoorten! imo overigens samen met cocobolo, ziricote, maccassar ebben, brazilian rosewood en kingswood.

Hallo, Orpheo, er werd toch een mening gevraagd?
Wat ik heb getypt is mijn mening, je hoeft het daar natuurlijk niet mee eens te zijn, maar zeggen dat het kul is vind ik niet zo respectvol.
Ik vind ebben voor een Les Paul minder omdat het een minder klassieke sound geeft, de oude hadden ook niet zo'n toets en ik vind inderdaad de 490R/498T geen goede elementen.
Als nu de Customs alleen in de customshop gemaakt worden, dan blijf ik nog bij mijn standpunt, want ik vind de Burstbuckers ook beter dan de '57 Classic pickups, dus ik vind de Customs niet beter, daarom zeg ik ook dat ik voor een '58 Plaintop zou gaan of een '57 Goldtop, want dat zijn de meest klassieke Les Pauls en ze kosten nog een hele schep minder dan de Custom ook.
Als ik voor een Les Paul met P90's zou gaan, dan zou ik de Les Paul 1960 Junior Single Cut nemen, want die vind ik weer mooier dan de Custom met de P90 (en de Alnico 5 bij de hals) en die kost ook weer een hele schep minder.
De prijs/kwaliteitsverhouding is wat mij betreft gewoon beter, zelfs als je ervan uitgaat dat hij dezelfde kwaliteit heeft, wat ook wel zo is.
Ik vind een Custom gewoon op alle fronten minder mooi (geluid, looks) dan een '58 Plaintop, '57 Goldtop en een 1960 Junior en als je voor die modellen ook nog eens minder hoeft te betalen, dan is het wat mij betreft logisch dat ik in mijn geval die gitaren verkies boven een Custom, maar als iemand 'm aan mij zou geven, dan zou ik 'm ook niet zo snel weg doen, hoor (als het een goede was), of misschien toch, lekker inruilen, een goede Les Paul terugkopen en dan nog een lekker zakcentje overhouden, das toch ook niet verkeerd. :)

Tristan
14 februari 2006, 00:57
oh ja. als ik een customshop model zou mogen kiezen, zou ik de Page-sig nemen. prachtig ding. een keer op mogen spelen, en die hals...tss....ik als fatneck lover vond die slim taper elliptical profile subliem. superdik aan t begin en "eind". dun in t midden, tussen de 5e en 11e fret.

jammer dat ik er toen van de verkoper geen lekkere metalriffs en zakk wylde style licks op mocht spelen, en alleen maar die fuckin blues. ik speel geen blues, ik speel rock en metal. (al luister ik t wel graag)

Heb je die verkoper geen klap met de headstock gegeven? :D
En daarna lekker rocken... :blast:

Trouwens, Page was toch de allereerste Rock/Metalgitarist als we de cd opnames moeten geloven, dus hoe komt zo'n gast er dan bij dat je er alleen Blues op kan/mag spelen?

Ik vind dat hij die klap met de headstock wel had verdiend! :D

Droffie
14 februari 2006, 09:24
Heb je die verkoper geen klap met de headstock gegeven? :D
En daarna lekker rocken... :blast:

Trouwens, Page was toch de allereerste Rock/Metalgitarist als we de cd opnames moeten geloven, dus hoe komt zo'n gast er dan bij dat je er alleen Blues op kan/mag spelen?

Ik vind dat hij die klap met de headstock wel had verdiend! :D


Page een metalgitarist?


Whahahahahahahahahaa :seriousf:

Orpheo
14 februari 2006, 09:32
Page een metalgitarist?


Whahahahahahahahahaa :seriousf:

moah, tot op zekere hoogte denk ik wel. sommige songs kan ik onder de noemer metal zetten hoor...

Droffie
14 februari 2006, 10:28
moah, tot op zekere hoogte denk ik wel. sommige songs kan ik onder de noemer metal zetten hoor...


Welke dan?

Tristan
15 februari 2006, 00:25
Hee Dudes, ik zeg toch Rock/Metalgitarist en als je Blackdog niet vind rocken, dan weet ik het niet hoor!
Er wordt weleens gezegd dat die gasten van Led Zeppelin, doordat ze steeds ruiger, harder en meer riffs gingen spelen, de voorloper waren van de Metal...
Das toch nie zo gek, of wel???

1959SLP
15 februari 2006, 08:34
Of wat dacht je van Communication Breakdown in `68? ;)

Droffie
15 februari 2006, 08:56
Ja je zei idd rock/metalgitarist...Ik kan lezen.
Ik ken geen metalnummers van Led. Black Dog is geen metal.

Jimmy Page is een Blues/rock gitarist. Niets metal aan. Je bent in de war met Deep Purple wellicht. Imo zijn Black Sabbath de metal pioniers.

Orpheo
15 februari 2006, 09:52
Ja je zei idd rock/metalgitarist...Ik kan lezen.
Ik ken geen metalnummers van Led. Black Dog is geen metal.

Jimmy Page is een Blues/rock gitarist. Niets metal aan. Je bent in de war met Deep Purple wellicht. Imo zijn Black Sabbath de metal pioniers.

dat wel. maar imo is dazed and confused een nummer dat niet zou misstaan op een metalplaat. stairway ook niet btw. achilles last stand idem. dit zijn ff wat nrs die zo in me opkomen. ik ken echt het hele oeuvre van led zep, maar ik moet dan ff wat dieper nadenken voor de heftigere songs en daar heb ik nu ff geen tijd voor ivm. school :)

Dick Wolkendeck
15 februari 2006, 10:04
Communication Breakdown is metal. Ik kan er niets anders van maken. En dat Led Zeppelin ook andere muziek heeft gemaakt dan metal, spreekt zeer voor hen. Oh ja, nog een: The Immigrant Song. Dat is een headbanger. Het geluid van tegenwoordige metalbands is anders, maar de muziek is metal. Als metal niet meer is dan een geluid, speel ik geen metal. Metal wordt gedefinieerd door de muziek, de noten en het ritme.

Achilles' Last Stand, anyone? Iron Maiden was niet de eerste band die klonk alsof er een paard over de prairie galoppeert.

Dat er nu metalsnobs zijn die het genre willen claimen door te stellen dat alleen huidige metalproducties "metal" zijn omdat die nu eenmaal een bepaalde klank (lees: productie) hebben, maakt op mij geen indruk. Blues hoort nu eenmaal thuis in de traditie van metal (Zeppelin, Black Sabbath, Deep Purple, Whitesnake, Iron Maidens "Wasted Years" - luister nu eens echt naar die solo, - CLAPTON! :cooler: . Je hoeft geen blueslicks te spelen als metalgitarist!! Of je gitaar als gitaar te laten klinken, in plaats als een van de trap vallende pannenset. MAAR HET MAG WEL!! Mr. Crowley van Randy Roads is een metalnummer, ook als zitten er Clapton licks in de solo. En Michael Schenker... dus.

Dan on topic:
Mijn Studio met 490R/498T elementen klinkt onder bepaalde omstandigheden hetzelfde als de Standard met Burstbuckers Pro van mijn gitaarmaatje in onze band. Studio lakmoestest: Hij speelde met zijn standard een track in over een Engl Powerball. Distortion, maar niet te veel, en zeker geen mid-dip. Ik heb daarop ingeprikt op hetzelfde spoor, met mijn Studio, zonder aan de knoppen te draaien. Afluisteren: je hoorde de overgang niet. En al helemaal niet in de mix. Doe ermee wat je wilt, voor mij zijn de 490R/498T prima elementen, en de burstbuckers kunnen heavy muziek makkelijk aan.

Voor wat betreft de nekdikte: ik voel nauwelijks verschil tussen mijn (gloednieuwe) Studio en de (3 jaar oude) Standard. Wel een heel ander gevoel door de nieuwere lak, die nog wat stroef is. voorde rest ben ik het met Orpheo eens en Tristan praat ook geen poep.

Groet'n.

Orpheo
15 februari 2006, 10:07
no quarter (extreeem heftige inspiratie voor een nummer van opeth)
four sticks
when the levee breaks
immigrant song (vind ik niet heel veel heftiger dan bv black sabbath's, om maar wat te noemen, paranoid...)
the rover :cooler: (nja, ok. is iets meer rock, maar alsnog wel heel lekker rifje)

even een korte greep. en fuck it, ik ben te laat voor school....












as if i care :D

Droffie
15 februari 2006, 10:18
Communication Breakdown is metal. Ik kan er niets anders van maken. En dat Led Zeppelin ook andere muziek heeft gemaakt dan metal, spreekt zeer voor hen. Oh ja, nog een: The Immigrant Song. Dat is een headbanger. Het geluid van tegenwoordige metalbands is anders, maar de muziek is metal. Als metal niet meer is dan een geluid, speel ik geen metal. Metal wordt gedefinieerd door de muziek, de noten en het ritme.

Achilles' Last Stand, anyone? Iron Maiden was niet de eerste band die klonk alsof er een paard over de prairie galoppeert.

Dat er nu metalsnobs zijn die het genre willen claimen door te stellen dat alleen huidige metalproducties "metal" zijn omdat die nu eenmaal een bepaalde klank (lees: productie) hebben, maakt op mij geen indruk. Blues hoort nu eenmaal thuis in de traditie van metal (Zeppelin, Black Sabbath, Deep Purple, Whitesnake, Iron Maidens "Wasted Years" - luister nu eens echt naar die solo, - CLAPTON! :cooler: . Je hoeft geen blueslicks te spelen als metalgitarist!! Of je gitaar als gitaar te laten klinken, in plaats als een van de trap vallende pannenset. MAAR HET MAG WEL!! Mr. Crowley van Randy Roads is een metalnummer, ook als zitten er Clapton licks in de solo. En Michael Schenker... dus.

Dan on topic:
Mijn Studio met 490R/498T elementen klinkt onder bepaalde omstandigheden hetzelfde als de Standard met Burstbuckers Pro van mijn gitaarmaatje in onze band. Studio lakmoestest: Hij speelde met zijn standard een track in over een Engl Powerball. Distortion, maar niet te veel, en zeker geen mid-dip. Ik heb daarop ingeprikt op hetzelfde spoor, met mijn Studio, zonder aan de knoppen te draaien. Afluisteren: je hoorde de overgang niet. En al helemaal niet in de mix. Doe ermee wat je wilt, voor mij zijn de 490R/498T prima elementen, en de burstbuckers kunnen heavy muziek makkelijk aan.

Voor wat betreft de nekdikte: ik voel nauwelijks verschil tussen mijn (gloednieuwe) Studio en de (3 jaar oude) Standard. Wel een heel ander gevoel door de nieuwere lak, die nog wat stroef is. voorde rest ben ik het met Orpheo eens en Tristan praat ook geen poep.

Groet'n.

Als communication Breakdown een metalnummer is volgens jou zou ik graag een definitie van metal horen. Want dan ben ik de draad kwijt. Voor mij is Led gewoon een Hard Rock band. Dat daar uit bands geinspireerd raakten om metal te gaan maken vind ik aannemelijk. Maar Led metal? No way...

Droffie
15 februari 2006, 10:23
Dan on topic:
Mijn Studio met 490R/498T elementen klinkt onder bepaalde omstandigheden hetzelfde als de Standard met Burstbuckers Pro van mijn gitaarmaatje in onze band. Studio lakmoestest: Hij speelde met zijn standard een track in over een Engl Powerball. Distortion, maar niet te veel, en zeker geen mid-dip. Ik heb daarop ingeprikt op hetzelfde spoor, met mijn Studio, zonder aan de knoppen te draaien. Afluisteren: je hoorde de overgang niet. En al helemaal niet in de mix. Doe ermee wat je wilt, voor mij zijn de 490R/498T prima elementen, en de burstbuckers kunnen heavy muziek makkelijk aan.

Groet'n.

Mee eens, de 490/498 zijn prima elementen. Ik ben bekend met beide en in mijn Standard zitten ook BB pro's. Persoonlijk vind ik de BB's en behoorlijke verbetering tov de 490. Ze zijn een stuk smoother en hebben wat minder output waardoor ze clean fantastisch klinken. Idd ze kunnen ook goed overweg met hele heavy muziek. Ik vind 't erg veelzijdige puppies...

Dick Wolkendeck
15 februari 2006, 11:42
Als communication Breakdown een metalnummer is volgens jou zou ik graag een definitie van metal horen. Want dan ben ik de draad kwijt. Voor mij is Led gewoon een Hard Rock band. Dat daar uit bands geinspireerd raakten om metal te gaan maken vind ik aannemelijk. Maar Led metal? No way...

In het licht van het verbod op metal op een Page LP is de verwijzing naar de metal invloed van Zep op zijn plaats. En dan mag je Zep wel metal noemen, van mij. Overigens moet ik hierbij erg lachen als ik denk aan het bordje "No Stairway To Heaven" uit de film Wayne's World. Woeha !! "No Metal"... Jezus, wat stom.

Zo kan je ook discussiëren of Deep Purple Rock 'n' Roll was/is. Herinner je je nog dat zanger David Coverdale op Deep Purple Made In Europe het nummer "Burn" aankondigt met "Rock 'n' Roll..."? De puristen zullen misschien zeggen dat alleen Elvis, Little Ritchard c.s. R'n'R zijn. Nou ja, zo denkt Ritchie Blackmore erover (live Elpee van Loudness, Japanse metalband: aankondiging met "Wok en Woll !!!!").

Eigenlijk is mijn punt: ik zie muziek meer als een traditie, groei, in kleine stapjes. Wat in de jaren 80 metal was, is dat nu ineens niet meer, volgens sommigen. Voorbeeld: in de US was Journey metal. Kan je het mee oneens zijn, maar toch. En vroeger was er in Nederland overigens geen metal, maar Beton (Alfred Lagarde's (RIP) betonuurtje). De metal/beton van toen is nu opeens hardrock (whitesnake, bijvoorbeeld). En ik vind dat gewoon niet zinnig. Mijn moeder vond het toen kutherrie, en nu nog steeds. Is voor mij goed genoeg :).

De muziek evolueert en wie vergeet waar het vandaan komt (en daar geen waardering voor heeft) doet zichzelf te kort. Daarom is het goed om Zep te betrekken bij het metal-domein (mooi compromis?). Ik wordt niet goed van die jochies die Judas Priest slecht vinden omdat Slipknot harder is. Braak. Luisteren a.u.b., Slipknot zelf vinden JP toch ook goed (nee niet onze mp)?

En daarom kan ik je geen definitie geven. Het is uiteindelijk marketing gelul. Doet het goed bij de kids en programmeurs, maar voor muzikanten is het dodelijk. En ik kan het weten, ik speel namelijk al 8 jaar in een marketing ramp A.K.A. metal (?) band. Vind ik niet erg, overigens. Ben zelf een snob, op mijn manier.


En dan een anekdote: mooi vond ik de situatie waarin ik kwam aanzetten met "Vulgar display of Power" van Pantera ik het Big Ben Rockcafé in Eindhoven, ooit. De tent bestaat niet meer, jammer. Dus... na 1 nummer (By Demons Be Driven) is Pantera een jaar lang niet meer gedraaid, veel te hard (die kop van de barvrouw.... meesterlijk!). En toch zat die hele tent vol met metal jongens en meisjes. Veel Dream theater, Priest... Een jaar later kwam de Pantera je de neus uit, toen kon het ineens wel. Gewoon een kwestie van wennen? AC/DC's "Powerage" klinkt nu als een bluesplaat? Julian Sas gebruikt meer distortion dan Angus, hahahahaha. Nou ja, ga je gang maar.

Dick Wolkendeck
15 februari 2006, 11:51
Meanwhile, back on topic, lijkt het mij dus dat een Les Paul - gezien de menigen alhier - op zich voldoende veelzijdig is, zelfs voor een top-100 setlist. Op oude Toppop filmpjes zie je soms ook een funkband met een cleane funky Les Paul. Reagae kan ook, zie Bob Marley. Dire Straits kan, zie Money For Nothing. Metal kan, waren we het wel over eens. Enzomeer.

Verder denk ik dat ik uit de reacties mag opmaken dat je vooral een goede moet uitzoeken, het geluid kan variëren per exemplaar, waarbij je niet moet uitsluiten dat het verschil tussen twee standards groter kan zijn dan tussen een standard en een studio.

taylor
15 februari 2006, 11:57
ja, idd je kunt niet zeggen welke les paul voor jou geschikt is de enne vind en standaard fijn de ander zou zweren bij een originele 1958er en alles wat er tussen is gemaakt je moet gewoon gaan proberen in winkels.

Droffie
15 februari 2006, 12:01
@ Dick: ben 't met je eens dat LZ een invloed had op het onstaan van metal in het kader van muziekevolutie. Alhoewel ik Hendrix daar toch een grotere rol in vond hebben. Die dikke fuzz met die wah zou hedendaags nog niet misstaan in een metalband.

Al met al vind ik in grote lijnen dat je gelijk hebt maar als JP een metalgitarist genoemd wordt moet ik in opstand komen. Wat dat was hij gewoon niet. Zijn stijl ademt Blues invloeden en rock & roll. Hij gebruikte ook wel eens fuzz maar meestal gewoon overstuurde eindtrappen op een plexi.

frekie
15 februari 2006, 12:31
"tip: koop een japanse tokai."

+1 maar dan met SD Jazz en JB. Ik heb er ook Gibson pups op gehad, zijn gewoon modderig, verzuip je mee in het band geluid.
FLAME ON!!

BLOK182
15 februari 2006, 17:13
Gewoon een paar verschillende LP's proberen idd, dan merk je vanzelf wat het beste bij je past!

Tristan
15 februari 2006, 21:54
@ Dick: ben 't met je eens dat LZ een invloed had op het onstaan van metal in het kader van muziekevolutie. Alhoewel ik Hendrix daar toch een grotere rol in vond hebben. Die dikke fuzz met die wah zou hedendaags nog niet misstaan in een metalband.

Al met al vind ik in grote lijnen dat je gelijk hebt maar als JP een metalgitarist genoemd wordt moet ik in opstand komen. Wat dat was hij gewoon niet. Zijn stijl ademt Blues invloeden en rock & roll. Hij gebruikte ook wel eens fuzz maar meestal gewoon overstuurde eindtrappen op een plexi.

Ach, ik bedoelde ook meer dat Led Zeppelin een beetje de grond heeft voorbereid voor de Metal (samen met Deep Purple, Balck Sabbath e.v.a. natuurlijk), ze waren goede tuinmannen zullen we maar zeggen... en in dat kader noemde ik JP (Balkenellende?) ook een Rock/Metalgitarist...
Hoofdzaak is dat die verkoper een lulhannes is om iemand te verbieden een bepaalde stijl op een gitaar te spelen en al helemaal als hij zelf niet eens begrijpt welke rol Led Zeppelin en Jimmy Page (ook) hebben vervuld in de muziekgeschiedenis...
Maar euh, 'k ga ook maar weer eens on topic...

Haha, Balck Sabbath, sorry dudes, typfout!
dat moet natuurlijk Black Sabbath zijn
de invloed van Balkenellende is alomtegenwoordig, zelfs in mijn onderbewuste... aah, help me, I'm going insane...

Helter Skelter
15 februari 2006, 22:52
Ik heb altijd een LP in mijn verzameling gehad, eerst 2 customs (zwart en cherryred) en binnenkort (misschien deze week al) een Standard. Veel mee opgetreden ook maar alleen als het echt moest rocken, als het wat veelzijdiger moest dan zijn er betere gitaren imo. Ik gebruik wel altijd de cliche setup: LP --> kabel --> Marshall 2204 of 2555

Orpheo
15 februari 2006, 23:00
Ik heb altijd een LP in mijn verzameling gehad, eerst 2 customs (zwart en cherryred) en binnenkort (misschien deze week al) een Standard. Veel mee opgetreden ook maar alleen als het echt moest rocken, als het wat veelzijdiger moest dan zijn er betere gitaren imo. Ik gebruik wel altijd de cliche setup: LP --> kabel --> Marshall 2204 of 2555

herkenbaar :cooler: zooo'n top combinatie die je daar beschrijft. een tubescreamer ertussen maakt t wel helemaal af.

Wormaap
15 februari 2006, 23:07
Even tussendoor: De term Metal is verzonnen bij... Jawel... LZ :)
Toen een DJ een plaat van LZ afkondigde met de woorden 'Heavy Metal' is de genrenaam geboren. Wie zegt dat Jimmy Page geen metalgitarist was, is dus gewoon niet goed bij z'n hoofd :D

Scali
15 februari 2006, 23:10
Even tussendoor: De term Metal is verzonnen bij... Jawel... LZ :)
Toen een DJ een plaat van LZ afkondigde met de woorden 'Heavy Metal' is de genrenaam geboren. Wie zegt dat Jimmy Page geen metalgitarist was, is dus gewoon niet goed bij z'n hoofd :D

Ik dacht dat het bij Jimi Hendrix was, waar een recensent de muziek omschreef als 'heavy metal falling from the skies'.
Afgezien daarvan zit LZ natuurlijk wel in datzelfde hokje, dus blijft het nog steeds heavy metal.
Maar inderdaad, moderne heavy metal heeft weinig met LZ te maken, en alles met Black Sabbath, dus is het nogal verwarrend.

Helter Skelter
15 februari 2006, 23:19
herkenbaar :cooler: zooo'n top combinatie die je daar beschrijft. een tubescreamer ertussen maakt t wel helemaal af.

geen TS-gedoe voor mij, genoeg gain om te knallen! :cooler: (ook de 2204)

gebruik ze ook vaak samen: de 2555 voor clean en lead en de 2204 voor de crunchie sounds

Orpheo
15 februari 2006, 23:24
geen TS-gedoe voor mij, genoeg gain om te knallen! :cooler: (ook de 2204)

gebruik ze ook vaak samen: de 2555 voor clean en lead en de 2204 voor de crunchie sounds

ghehe top dan toch :D de ts wil ik gebruiken, niet voor extra gain, maar voor iets meer compressie, iets meer punch en druk...

Scali
15 februari 2006, 23:28
ghehe top dan toch :D de ts wil ik gebruiken, niet voor extra gain, maar voor iets meer compressie, iets meer punch en druk...

Laat es horen dan.

Orpheo
15 februari 2006, 23:35
Laat es horen dan.

als je leest, zie je dat ik zeg:

wil ik gebruiken.

wil ik gebruiken.

WIL IK GEBRUIKEN! IK HEB M DUS NOG NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

en daarnaast; het is toch ook enigszins begrijpelijk? als je t horen wilt, luister maar naar zakk wylde. vooral zijn vroegere periode. toen had ie een jcm800 2203 met daarvoor een tubescreamer achtig ding (jaja, ik weet t, het is een boss distortion, of super distortion of turbo distortion, ben t ff kwijt!). dan hoor je dat t de sound behoorlijk compressed.
















damn, waarom verdedig ik constant mezelf tegenover jou...je lijkt net een wijf...

Scali
15 februari 2006, 23:37
en daarnaast; het is toch ook enigszins begrijpelijk? als je t horen wilt, luister maar naar zakk wylde. vooral zijn vroegere periode. toen had ie een jcm800 2203 met daarvoor een tubescreamer achtig ding (jaja, ik weet t, het is een boss distortion, of super distortion of turbo distortion, ben t ff kwijt!). dan hoor je dat t de sound behoorlijk compressed.

Ja, maar ik ben benieuwd of jouw setup ook zo werelds klinkt als jij beweert.


damn, waarom verdedig ik constant mezelf tegenover jou...je lijkt net een wijf...

Omdat je een onzekere puber bent die zich meteen aangevallen voelt.
Gaat wel heel ver om je aangevallen te voelen als iemand vraagt of je je setup kunt laten horen, wanneer jij over jouw setup vertelt.
Dus ik snap niet waarom je voelt dat je je moet verdedigen.

Orpheo
15 februari 2006, 23:57
Ja, maar ik ben benieuwd of jouw setup ook zo werelds klinkt als jij beweert.



Omdat je een onzekere puber bent die zich meteen aangevallen voelt.
Gaat wel heel ver om je aangevallen te voelen als iemand vraagt of je je setup kunt laten horen, wanneer jij over jouw setup vertelt.
Dus ik snap niet waarom je voelt dat je je moet verdedigen.

ik ben geen puber. daar vergis je je duidelijk in. en ik vind mijn setup werelds klinken. je mag langskomen om te horen hoor.

Scali
16 februari 2006, 00:02
Wauw, een prive-concert!
Waar woon je?

Veekeren
16 februari 2006, 00:06
Hier toch zeker ook al niet van die gefrustreerde discussies... Weinig hosanna deze avond :D

Snaar
16 februari 2006, 00:07
Iedereen die hier nuttige tips gegeven heeft... bedankt! (Al is het ook vermakelijk om de zoveelste discussie over een stijlnaampje te lezen. ;) )

Ik snap wel dat de beste optie (om m'n voorkeur voor een gitaar te bepalen) is dat ik in een winkel allemaal LP's probeer, maar ik denk dat ik i.v.m. de prijs toch eerder voor een 2e-hands ga. Vandaar dat ik hier vraag naar ervaringen van mensen die veel op LP's gespeeld hebben.
Ik denk dat ik dan het beste via gitaarmarkt.nl en marktplaats een aantal kanshebbers kan selecteren en dan proberen om een dag bij zo veel mogelijk mensen langs te gaan. Of zijn er nog mensen die nare ervaringen hebben met 2e-hands LP's en zo'n aankoop daardoor afraden?
Aan de hand van wat ik hier gelezen heb, neig ik nu trouwens meer naar een Studio.

Helter Skelter
16 februari 2006, 00:12
een studio kan natuurlijk ook nog, zelfde geluid maar een stuk goedkoper, vooral een witte is lekkuurr :cooler:

BLOK182
16 februari 2006, 12:02
De wijnrode met gouden hardware is ook erg mooi!

prsguy
16 februari 2006, 14:19
gibson lp custom:
monsters! scheuren als een bezetene! als je een custom vindt uit de jaren 70, welke kleur ze ook is, KOPEN!!!!!! die dingen worden met t jaar meer waard. de nieuwe customs, tja, net als bij andere nieuwe gibsons; veel lemons, en af en toe een topper.

Kijk, dat is nu eens een uitspraak gedaan door iemand die er zelf een heeft !

Ik ben ook de gelukkige bezitter van een linkshandige LPC uit '74 en deze gilt, krijst, rockt en nog veel meer ! Inderdaad, kopen die handel !

Tristan
16 februari 2006, 23:57
herkenbaar :cooler: zooo'n top combinatie die je daar beschrijft. een tubescreamer ertussen maakt t wel helemaal af.

Ik wilde het eerst niet zeggen, tijdens die discussie of dat die Burstbuckers wel Metal aankonden, maar een Gibson LP (welk model dan ook) -> Tubescreamer -> Marshall JCM 800 is gewoon de meest pure vorm van de Metal sound. Met een Tubescreamer en een JCM 800 krijg je iedere gitaar aan de Metal!
Misschien is Scali niet zo van de Metal, en dan heb je met een Gibson LP -> Marshall JCM 800 natuurlijk een puike Classic (Blues)Rock sound.

RS-Rik
16 februari 2006, 23:59
Les Paul met een Duncan SH-5 dat lijkt me best veelzijdig.

Kep nu een flying V met zo'n element en daar kun je echt van alles mee.
Een versterker die goed reageerd op de tooninstellingen, dat is ook best belangrijk voor een veelzijdige sound denk ik.

Orpheo
17 februari 2006, 00:04
Ik wilde het eerst niet zeggen, tijdens die discussie of dat die Burstbuckers wel Metal aankonden, maar een Gibson LP (welk model dan ook) -> Tubescreamer -> Marshall JCM 800 is gewoon de meest pure vorm van de Metal sound. Met een Tubescreamer en een JCM 800 krijg je iedere gitaar aan de Metal!
Misschien is Scali niet zo van de Metal, en dan heb je met een Gibson LP -> Marshall JCM 800 natuurlijk een puike Classic (Blues)Rock sound.

juist, idd. en met t finetweaken van je volume op gitaar, amp en drive van je T.S. kan je een heel lekker bluescrunchje eruit halen, maar ook met alles op 10 dikke metal. top :D

Morpheus
17 februari 2006, 00:41
juist, idd. en met t finetweaken van je volume op gitaar, amp en drive van je T.S. kan je een heel lekker bluescrunchje eruit halen, maar ook met alles op 10 dikke metal. top :D

moah, de JCM 800 is lache hoor, daar niet van. maar de JCM900 is iets rauwer iets strakker. neej, de 900 is the way to go.

Tristan
18 februari 2006, 01:53
juist, idd. en met t finetweaken van je volume op gitaar, amp en drive van je T.S. kan je een heel lekker bluescrunchje eruit halen, maar ook met alles op 10 dikke metal. top :D

+1 Dat kan natuurlijk ook :)

Tristan
18 februari 2006, 02:02
moah, de JCM 800 is lache hoor, daar niet van. maar de JCM900 is iets rauwer iets strakker. neej, de 900 is the way to go.

-1 :sneaky: Ik geloof dat ik moet lachen...
Ik vind de JCM 900 best een redelijke bak hoor en lang niet zo slecht als iedereen altijd zegt. Ik heb zelfs een setting die bijna altijd werkt ervoor:
preamp: tussen 5 en 7 (afhankelijk van de preampbuizen waar de sweetspot zit, net als bij de JCM 800)
presence: tussen 2 en 4
treble: tussen 2 en 4
midden: (bijna) helemaal open
bass: helemaal open
master volume: zo hard als je wil (lekker hard)
Maar... De (eenkanaals) JCM 800 heeft meer ballen dan 10 900's bij elkaar en hij lijkt ook meer volume te hebben dan een 900 en een 900 rauwer en strakker, no way, hooguit buzzier en vlakker...

Snaar
29 maart 2006, 01:16
Iedereen die hier tips en info gegeven heeft, nogmaals bedankt! 't Is al weer even geleden dat ik 'm gekocht heb, maar hier is dan m'n nieuwe aanwinst:

http://i72.photobucket.com/albums/i163/Snaar/fotospwsengitaren022.jpg
http://i72.photobucket.com/albums/i163/Snaar/fotospwsengitaren018.jpg
http://i72.photobucket.com/albums/i163/Snaar/fotospwsengitaren015.jpg

Via marktplaats, speurders en gitaarmarkt heb ik 2e-hands Les Pauls die in Nederland te koop waren op een rij gezet. Uiteindelijk waren in Zuid-Holland voor mij de meeste/beste opties. Dus toen heb ik afspraken gemaakt om op een goede zaterdag zo veel mogelijk Les Pauls te proberen.

Ik heb in Gouda een schitterende wide flame/tigerstripe Standard uit '01 bespeeld.
In Dordrecht een zwarte Studio (met chrome onderdelen) geprobeerd, maar door de lage action kon ik 'm niet goed beoordelen.
In Puttershoek een zwart(/witt)e Standard uit '00, die ik kon testen op een fijne Randall-amp.
In Vlaardingen een prachtige honey burst flame Standard bespeeld.
Toen naar Den Haag, waar een firebust Studio met P90's me iets tegenviel (had schijnbaar een halsbreuk gehad, al was het erg netjes hersteld).

Erg leuk zo'n dag waarop je allemaal heerlijke LP's kunt proberen, maar toen kwam het moeilijke moment van de keuze. Nog een keer teruggegaan naar de cherry burst Standard (met 50's neck) uit 1994 en toen bleek die er toch wat uit te springen.
Moeilijk om uit te leggen hoe en waarom, maar dat is 'm dus geworden. Sindsdien erg voldaan en tevreden. Ik wou nu alleen dat ik meer tijd kon maken om op het beestje te spelen!

Agent_Smith
29 maart 2006, 07:57
Iedereen die hier tips en info gegeven heeft, nogmaals bedankt! 't Is al weer even geleden dat ik 'm gekocht heb, maar hier is dan m'n nieuwe aanwinst:


Via marktplaats, speurders en gitaarmarkt heb ik 2e-hands Les Pauls die in Nederland te koop waren op een rij gezet. Uiteindelijk waren in Zuid-Holland voor mij de meeste/beste opties. Dus toen heb ik afspraken gemaakt om op een goede zaterdag zo veel mogelijk Les Pauls te proberen.

Ik heb in Gouda een schitterende wide flame/tigerstripe Standard uit '01 bespeeld.
In Dordrecht een zwarte Studio (met chrome onderdelen) geprobeerd, maar door de lage action kon ik 'm niet goed beoordelen.
In Puttershoek een zwart(/witt)e Standard uit '00, die ik kon testen op een fijne Randall-amp.
In Vlaardingen een prachtige honey burst flame Standard bespeeld.
Toen naar Den Haag, waar een firebust Studio met P90's me iets tegenviel (had schijnbaar een halsbreuk gehad, al was het erg netjes hersteld).

Erg leuk zo'n dag waarop je allemaal heerlijke LP's kunt proberen, maar toen kwam het moeilijke moment van de keuze. Nog een keer teruggegaan naar de cherry burst Standard (met 50's neck) uit 1994 en toen bleek die er toch wat uit te springen.
Moeilijk om uit te leggen hoe en waarom, maar dat is 'm dus geworden. Sindsdien erg voldaan en tevreden. Ik wou nu alleen dat ik meer tijd kon maken om op het beestje te spelen!

Congrats! Mooi verhaal en een prachtige LP! Heel veel plezier ermee!

Veekeren
29 maart 2006, 08:35
Dan heb je nog redelijk rondgereden! Maar gefeliciteerd natuurlijk, altijd mooi cherry sunburst LP's!

Anders Destium
29 maart 2006, 09:14
Gefeliciteerd ermee, mooie subtiele flame ook 8-)

Verstandig dat je er een aantal uit hebt geprobeerd om de beste er uit te pikken :)

Droffie
29 maart 2006, 09:25
Cherry Sunburst is de bom!


Moeilijk om uit te leggen hoe en waarom, maar dat is 'm dus geworden. Sindsdien erg voldaan en tevreden. Kijk zo zoek je een gitaar. Waarom de één wel met je spreekt en ander niet, boeit niet. Het feit is dat je de goede gekozen hebt ;)

Mooie gitaar, kan niet anders zeggen...Hints en tips?
Play the living crap out of it!!!! :rockon:

ACSlater
29 maart 2006, 16:53
Mooi hoor! Ik speel nou al weer een hele tijd op een LP Custom '77. Heb er SD Alnico II's in. Omdat ik ook in een coverbandje speel heb ik er een coilsplit in laten zetten. Dit vond ik eerst geweldig maar nu intresseerd het me weinig meer. Ik vind het nu zonde om het volle humbuckergeluid te splitten naar een zwak sc geluidje. Met de split klinkt het niet verkeerd maar het geluid is gewoon minder. Ik gebruik de LP icm een Marshall 2553. Extreem goed geluid!

Tristan
29 maart 2006, 22:40
Iedereen die hier tips en info gegeven heeft, nogmaals bedankt! 't Is al weer even geleden dat ik 'm gekocht heb, maar hier is dan m'n nieuwe aanwinst:

http://i72.photobucket.com/albums/i163/Snaar/fotospwsengitaren022.jpg
http://i72.photobucket.com/albums/i163/Snaar/fotospwsengitaren018.jpg
http://i72.photobucket.com/albums/i163/Snaar/fotospwsengitaren015.jpg

Via marktplaats, speurders en gitaarmarkt heb ik 2e-hands Les Pauls die in Nederland te koop waren op een rij gezet. Uiteindelijk waren in Zuid-Holland voor mij de meeste/beste opties. Dus toen heb ik afspraken gemaakt om op een goede zaterdag zo veel mogelijk Les Pauls te proberen.

Ik heb in Gouda een schitterende wide flame/tigerstripe Standard uit '01 bespeeld.
In Dordrecht een zwarte Studio (met chrome onderdelen) geprobeerd, maar door de lage action kon ik 'm niet goed beoordelen.
In Puttershoek een zwart(/witt)e Standard uit '00, die ik kon testen op een fijne Randall-amp.
In Vlaardingen een prachtige honey burst flame Standard bespeeld.
Toen naar Den Haag, waar een firebust Studio met P90's me iets tegenviel (had schijnbaar een halsbreuk gehad, al was het erg netjes hersteld).

Erg leuk zo'n dag waarop je allemaal heerlijke LP's kunt proberen, maar toen kwam het moeilijke moment van de keuze. Nog een keer teruggegaan naar de cherry burst Standard (met 50's neck) uit 1994 en toen bleek die er toch wat uit te springen.
Moeilijk om uit te leggen hoe en waarom, maar dat is 'm dus geworden. Sindsdien erg voldaan en tevreden. Ik wou nu alleen dat ik meer tijd kon maken om op het beestje te spelen!

Bump!!! Sexy hoor!