PDA

View Full Version : Inspiratieboost



Fuhgawz
11 februari 2006, 01:05
Er zijn hier vast wel mensen die de situatie herkennen. Je bent aan het jammen met je band en probeert nieuwe nummers te bedenken, maar wat er ook uitkomt het klinkt gewoon allemaal niet. Om één of andere reden heb je gewoon geen inspiratie om er iets van te maken.
Wat doen jullie om dit soort situaties te bestrijden of zelfs tegen te gaan?

drap
11 februari 2006, 01:12
Eh... uit elkaar gaan?

Tristan
11 februari 2006, 01:27
Uit elkaar gaan is misschien wat extreem, maar het is misschien wel een idee om niet met iedereen tegelijk de oefenruimte in te duiken.
Je kan bijvoorbeeld de ritmesectie samen laten werken aan een groove, de gitarist en de toetsenist (akkoordinstrumenten) samen laten werken aan een akkoordprogressie of een riff ofzo en de zangers/rappers een tekst laten schrijven en een melodielijn bedenken en dan kijken wat er bij elkaar past.
Ook kan je ervoor kiezen om thuis al wat dingen voor te bereiden en rond te sturen op cd, of via internet (gmail), dan kan iedereen alvast thuis eraan werken. Je kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld alleen met de ritmesectie en akkoordeninstrumenten de repetitieruimte in te gaan en dat de vocalisten thuis blijven en daar aan hun dingen werken, of dat ze gewoon even in de kantine gaan werken ofzo, andere combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk.
Maak gewoon met iedereen een inventarisatie van ideetjes en stem gelijk erover, of je het wel of niet wil gebruiken, zo houd je iedereen tevreden en staat iedereen met de neus dezelfde kant op, want vaak is dat het probleem.
Bespreek ook wat voor stijl je het nummer ongeveer in wil spelen, zodat iedereen weet wat de bedoeling is. Je kan ervoor kiezen, als er geen echte "leiding" in de band is, om degene van wie het idee origineel is de "leiding" te geven over het nummer en dat hij of zij dus de beslissende stem krijgt wat er met het nummer kan gebeuren als je het er als band niet over eens wordt.
Het grappige is dat je uiteindelijk gewoon nummers moet schrijven en dat iedereen gewoon met iedeen moet komen, niemand moet zich beperkt voelen in zijn of haar ideeen, maar je moet ook niet koste wat het kost jouw idee willen uitvoeren, want uiteindelijk is de manier waarop je het nummer speelt en de flow waarin je met z'n allen terecht komt belangrijker dan wat je welke beslissing je uiteindelijk maakt, want als iedereen zich op z'n plek voelt, dan speel je als band lekker en klinkt het nummer dus ook het beste.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt? :)

drap
11 februari 2006, 11:09
Was ook een glappie. Maar ergens zit er in dat grapje wel een kern van waarheid. Tenminste voor mij dan. Ik wil ten alle tijde lol hebben en zou er dus ook vrij vlot mee kappen als het mij te lang te stroef loopt. Maar een tip voor iemand anders, tja ik zou het niet weten. Dat ligt heel persoonlijk denk ik

Vonk
11 februari 2006, 12:34
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,4.0.html

Hier is Talentbooster al aan de orde geweest, misschien voor jou een idee?

:chicken:

Fuhgawz
11 februari 2006, 13:34
Haha! Talentboost. :D Nee zo drastisch hoeft het niet te zijn. Ik bedoel trouwens niet dat de hele repetitie ruk is, maar dat er na een paar uur spelen niks nuttigs meer uitkomt. Een soort dip als het ware. Dat het op een gegeven moment gewoon 'op' is als je begrijpt wat ik bedoel.
Het idee van Tristan om van tevoren met een gedeelte van de band wat dingen te bespreken en uit te werken alvorens met z'n allen bij elkaar te komen lijkt me wel een goed plan.

dejohan
17 februari 2006, 14:07
Zuipen&blowen

Tupelo
22 februari 2006, 05:28
Ja ik ken het. Heb net zo een periode achter de rug dat het erg moeizaam ging. Het gaat nu ineens een stuk beter. Triest dat ik hiermee aankom maar het gaat om communicatie.. :( Laatste 6 nummers vind ik echt te gek en kans hebben maar het duurt allemaal zo fucking lang voor dingen afgerond en gefilterd zijn. Sinds we afspraken gemaakt hebben over het repeteren zelf gaat het een stuk beter.

scramble
26 februari 2006, 17:44
ja ik heb altijd als we ongeveer 4 uur gerepeteerd hebben dat we gewoon nix meer hebben om te spelen voor die repetitie (zo voelt het tenminste). en dan gaan we meestal ook ff wat anders doen, biertje openen bijvoorbeeld :D..