PDA

View Full Version : 10 Volt + 9 Volt naar Pedalenboard



Chroxy
10 februari 2006, 23:12
Ik heb vandaag besloten dat de Roland FC-200 eruit gaat en ik mijn oude vertrouwde Behringer FCB1010 hou..

Nu wilde ik alles in een pedalenkist bouwen zodat ik snel kon op/afbreken. In de pedalen kist heb ik: een wah pedaal die 9 volt nodig heeft.. en ik wil een hoop ledjes erin gaan duwen voor het leuke effect (ook 9 volt nodig neem ik aan?)

Mijn behringer kan ik zo ombouwen dat hij via midi stroom krijgt.. alleen deze heeft 10 volt nodig. Kan ik deze 10 volt aansluiten op de wah of kan hij daar echt niet tegen? Of is er een andere oplossing? Ik heb geen technishce achtergrond dus weet er niet geweldig veel vanaf, solderen etc lukt wel, maar met volts kloten..!

Kan het dus? Ja, ik weet dat het gaat met 2 stroomverbindingen: 1 9 Volt en 1 10 Volt.. maar gaat het dus ook via midi met 1 verbinding van bv 10 volt voor de behringer.. ?

Alvast bedankt! :)

aad
10 februari 2006, 23:17
Ik heb vandaag besloten dat de Roland FC-200 eruit gaat en ik mijn oude vertrouwde Behringer FCB1010 hou..

Nu wilde ik alles in een pedalenkist bouwen zodat ik snel kon op/afbreken. In de pedalen kist heb ik: een wah pedaal die 9 volt nodig heeft.. en ik wil een hoop ledjes erin gaan duwen voor het leuke effect (ook 9 volt nodig neem ik aan?)

Mijn behringer kan ik zo ombouwen dat hij via midi stroom krijgt.. alleen deze heeft 10 volt nodig. Kan ik deze 10 volt aansluiten op de wah of kan hij daar echt niet tegen? Of is er een andere oplossing? Ik heb geen technishce achtergrond dus weet er niet geweldig veel vanaf, solderen etc lukt wel, maar met volts kloten..!

Kan het dus? Ja, ik weet dat het gaat met 2 stroomverbindingen: 1 9 Volt en 1 10 Volt.. maar gaat het dus ook via midi met 1 verbinding van bv 10 volt voor de behringer.. ?

Alvast bedankt! :)

Ik weet niet hoe jouw wah in elkaar zit maar als-ie is zoals de meeste kan die makkelijk met 10volt gevoed worden. Ik heb de mijne op 12volt.

Wel gestabiliseerd alsjeblieft. :)

Dirk_Hendrik
11 februari 2006, 00:10
Ik weet niet hoe jouw wah in elkaar zit maar als-ie is zoals de meeste kan die makkelijk met 10volt gevoed worden.
Wel gestabiliseerd alsjeblieft. :)

precies :)

Chroxy
11 februari 2006, 17:01
bedankt! Ik had niet verwacht dat het zo makkelijk zou zijn..!

Maar kan ik als het 10 volt is, er ook andere pedaaltje (boss ofzo) op aansluiten? Of gaat dit weer niet.!?

Nu heb ik bij een yahoogroup gevonden hoe je de behringer van phantom power kan voorzien.. dit is wel uitgevoerd bij een USA model (110 volt).. binnenin heeft hij 10 volt AC nodig.. is dit dna ook bij een europees model?

En pakt de wah ook 10 volt AC..?

Chroxy
21 februari 2006, 20:55
zo na gekloots met mn versterker kan ik nu verder met mn kistje...

kan ik dus als ik een 10volt AC adapter heb ook mn wah pedaal hiermee voeden!? Ik zou zeggen van niet omdat hij een DC Nodig heeft.. kun je AC omzetten in DC?? *ik ben dus geen techneut vandaar*

aad
21 februari 2006, 22:49
zo na gekloots met mn versterker kan ik nu verder met mn kistje...

kan ik dus als ik een 10volt AC adapter heb ook mn wah pedaal hiermee voeden!? Ik zou zeggen van niet omdat hij een DC Nodig heeft.. kun je AC omzetten in DC?? *ik ben dus geen techneut vandaar*

Ja dat kan, maar je moet dan wel de AC gelijkrichten met een brugcel (B40-C1500 o.i.d.) en een elco erachter voor de afvlakking en daarna dus een spanningsregelaar 7809UC (low-drop) en daarachter een elco van 100uF.

Die low-drop regelaar heb je nodig omdat je maar 10V AC tot je beschikking hebt en je dus niet zo veel spanning "over" hebt om te regelen. Die uitgangselco van 100uF is nodig omdat die regelaar anders kan gaan oscilleren, anders dan een gewone regelaar, die doet dat niet zo snel, vandaar dat daar meestal een 10uF elco volstaat.

Verstandig zou dan ook nog zijn om een diode in doorlaat vanaf de geregelde kant naar de ingang van de regelaar te zetten om de uitgang te beveiligen tegen plotselinge stroomuitval.

Chroxy
7 maart 2006, 19:20
ik heb even niet meer gereageerd: maar eerst een pedalenkist gekocht: ik kan nu dus aan de gang..

ik heb helaas geen technische opleiding of wat dan ook, ik snap van dat laatste dan ook helemaal nietS? Is het miscshien makkelijk om DC om te zetten in AC?

Of wordt AC wat de Behringer nodig heeft weer omgezet in de Behringer naar DC?? waardoor ik toch 1 DC adapter kan kopen om alles te voeden

aad
7 maart 2006, 19:59
ik heb helaas geen technische opleiding of wat dan ook, ik snap van dat laatste dan ook helemaal nietS?

Ik zal het je een beetje uitleggen. Als je een apparaat hebt wat om AC vraagt kun je het beste AC aanbieden. Meestal is het niet erg om DC aan te bieden in zo'n geval (omdat er in dat apparaat waarschijnlijk DC van wordt gemaakt).

Andersom moet je niet doen, een apparaat dat om DC vraagt gaat stuk als je er AC op zet.



Is het miscshien makkelijk om DC om te zetten in AC?

Nee dat is behoorlijk ingewikkeld. Een PWM gestuurd door een LFO-sinus met een filtertje zou AC uit DC kunnen maken.
Doe maar niet dus.

Het is veel makkelijke om even uit te zoeken of alles wat je hebt op DC werkt en anders gewoon op zoek naar de juiste adapters.
Wel zou je kunnen kiezen voor een adapter die in ieder geval voldoende leverd voor de AC aansluiting en vanaf die adapter een gelijkrichter met stabilisatie circuit te maken voor je 9V.


Of wordt AC wat de Behringer nodig heeft weer omgezet in de Behringer naar DC?? waardoor ik toch 1 DC adapter kan kopen om alles te voeden[/QUOTE]

/edit
Er zijn hier en daar wat spellingsfouten te ontdekken in mijn verhalen, waarvoor excuus. Ik laat ze lekker staan!

Chroxy
13 maart 2006, 09:48
harstikke bedankt, het wordt me langzaam duidelijk nu..

Kan ik dus gewoon 9 volt DC gebruiken die mijn wah nodig heeft en ook mijn behringer in laten gaan omdat de gevraagde AC toch wordt omgezet in DC?

Ik ga in ieder geval even opzoek na hoeveel DC de behringer nodig heeft, ik post snel iets!

aad
13 maart 2006, 10:44
harstikke bedankt, het wordt me langzaam duidelijk nu..

Kan ik dus gewoon 9 volt DC gebruiken die mijn wah nodig heeft en ook mijn behringer in laten gaan omdat de gevraagde AC toch wordt omgezet in DC?

Ik ga in ieder geval even opzoek na hoeveel DC de behringer nodig heeft, ik post snel iets!

Goed plan, maar post dan eerst wat je wilt doenn en ga het daarna pas aansluiten. :)

Chroxy
13 maart 2006, 15:09
inderdaad! Ik heb geen zin om in een domme bui van mezelf mn pedal om zeep te helpen..

waar ik nu veel rondkijk is de yahoogroup van de behringer FCB1010..
daar staat *vind ik* erg tegenstrijdige berichten..

de 1e zegt dus de draadjes doorknippen.. aan een schakelaar.. en dan heb je 10volt AC nodig

de andre zegt dat het oip de bovenstaande manier kan.. maar ook iets anders. en hij voedt het dan weer met 12 volt DC *ideaal in mijn geval*.. dus ja..

Een andere kan met rectifiers in de behringer zorgen dat je met 5volt DC klaar bent.. maar zegt dat de Behringer dus 10 volt Ac of DC nodig hebt en dat het niets uitmaakt aangezien het toch wordt omgezet in DC..

Ik heb even alle opties die ik de group vond online gevonden zodat iemand er naar kan kijken:

http://members.lycos.nl/mouthful/1.pdf
http://members.lycos.nl/mouthful/2.txt
http://members.lycos.nl/mouthful/3.zip
http://members.lycos.nl/mouthful/4.pdf

Ik hoop dat iemand het wel snapt.. ik zoek dus de makkelijkste oplossing voor de behringer te voeden *liefst DC zodat mn wah ook in 1 keer mee kan*

Alvast bedankt!

Chroxy
14 maart 2006, 18:11
niemand!? :(

Chroxy
25 maart 2006, 13:35
naja.. ik wil het dus met een 12 volt DC adapter gaan voeden.. kan dat dus of niet?

Chroxy
11 april 2006, 18:59
vandaag heb ik de kist in elkaar gezet en morgen wil ik de onderdelen gaan halen.. weet nu echt niemand of de behringer werkto p 12 volt DC..?

bert k
11 april 2006, 19:32
Ik heb ff geGoogled, maar de behringer FCB1010 werkt op 230 Volt, dat gaat direct in het stopcontact.

Chroxy
11 april 2006, 20:22
dat klopt jah, maar ik wil hem graag modden (er is een Behringer FCB1010 group waar verschillende mods staan) zodat hij werkt via phantom power..

maar dr zijn nu verschillende versies daar en het is me niet duidelijk hoeveel stroom de behringer dan zo vraagt..

bert k
11 april 2006, 22:06
Ja, ik snap je. Misschien praat ik onzin, maar hij zal toch open moeten voor de mod. Kan je niet gewoon een multimeter in zijn darmen douwen om te meten welke spanning er na de gelijkrichter zit?

Frits van Mourik
11 april 2006, 23:40
harstikke bedankt, het wordt me langzaam duidelijk nu..

Kan ik dus gewoon 9 volt DC gebruiken die mijn wah nodig heeft en ook mijn behringer in laten gaan omdat de gevraagde AC toch wordt omgezet in DC?

Ik ga in ieder geval even opzoek na hoeveel DC de behringer nodig heeft, ik post snel iets!

Helaas, nee, dat kan niet.
Als een toestel zoals dit AC nodig heeft, is dat, omdat er intern minstens twéé
gelijkspanningen nodig zijn; een "+" en een "-" (ten opzichte van aarde, dus...).
Vaak zijn het er zelfs drie: bijv. + 5V voor de besturing en +12V en -12V voor
de analoge opampjes. Dat haalt dat toestel allemaal uit diezelfde 1 X AC.
Dus je zit aan die AC vast, tenzij je draconische maatregelen neemt (DC/DC-inverter)...

Chroxy
27 augustus 2006, 10:32
Zo 5 maanden later!

Ik heb nog liggen rondvragen/kijken op de yahoo group en wat ik begreep is dat hij dus 10 Volt AC nodig heeft.. maar dat dit wordt omgezet in DC en je dus ook gewoon DC kan geven..

Dus liggen knutselen: eerst heb ik een kastje gemaakt waar er 9v DC bij komt.. en dit gaat naar mijn pedalenkist. Alles heb ik uitvoerig getest met mijn Wah pedaal (die 9v nodig heeft) en alles deed het: toen de volgende stap.

Ik heb een switch in mijn FB1010 gezet waardoor ik kan kiezen tussen 220 en phantom power.. Eerst had ik het fout gesoldeerd en schrok ik me dood! Hele apparaat ging trillen.. snel losgemaakt en niks was kapot gelukkig. Toen alles geoed gesoldeerd en ja hoor! Als het 220 snoer erin zit.. werkt die op 220 en als ik hem dan zet op phantom doe hij niks. Zit de midi erin, doet de 220 niks en werkt alles via phantom.

Omdat ik dus bang was dat hij het niet zou doen op 9v DC.. heb ik hem eerst aangezet en gekeken wat die deed: hij deed niet andesr. Daarna 10 minuten aangezet, en weer niks anders. Toen een uur lang aangezet en ermee gespeeld en hij deed het nog steeds normaal. Hij werkt dus! :)

Alleen 1 ding: wanneer hij gevoed wordt door de midikabel, lijkt het alsof mijn adapter (zo'n smal ding die altijd heeeel hoog piept, nog erger gaat piepen).. normaal?

Chroxy
27 augustus 2006, 10:47
Ah! En omdat ik er nu dus apparaat aan heb hangen wat veel aftapt.. gaat hij dus hoger piepen om het bij te vullen.. ? En ja, het is inderdaad zo'n moderne smalle voeding.

Dit is dus niet schadelijk of iets dergelijiks? Dat dacht ik dus eerst toen hij harder ging piepen omdat ik dat nog nooit had meegemaakt, maar ik heb dan ook nooit meer dan 150 Ma aan hem gehangen terwijl hij 1500 kan leveren..

bedankt voor de uitleg! :)

wizzie1982
24 januari 2007, 12:23
hoi Chroxy,

ik ben nu ook bezig met deze mod maar heb besloten om de schakelaar te vervangen voor een 9v relais. Zo hoef ik geen gat in de behuizing te boren en schakelt hij automatisch over naar de midi voeding als deze er is.

Heb je nog tips voor de mod? weet je nog uit je hoofd wat de polariteit van de voeding moet zijn?

ik zag dat je een 9v voeding gebruikt had ipv een 10v. Deze heb ik ook nog liggen dus als dat werkt hoef ik geen nieuwe voeding te kopen...

prinspatrick
4 januari 2008, 19:08
de fcb1010 heeft 7.5-10V nodig.

meer info kun je vinden op mijn website: http://www.voes.be/fcb1010

groetjes
patrick

hugo123
4 januari 2008, 19:57
Trouwens even over die ledjes he..
Een led werkt meestal op 1,5 volt, dus heb je een weerstandje nodig!

bert k
4 januari 2008, 20:05
Beste mensen, dit is een topic van een jaar oud...


Bert K, mod