PDA

View Full Version : Gibson of Fender, of nog iets heel anders ??



J@N
10 februari 2006, 21:53
Gitaarvrienden,

Door omstandigheden kom ik in de gelegenheid om een mooie, goede elektrische gitaar aan te schaffen. Nu ben ik zo een beetje aan het rondkijken en eigenlijk vind ik een Fender Stratocaster of een Gibson Les Paul erg mooi. Wat is jullie menig hierover en zijn er nog mensen met andere tips? Ik moet daar dan natuurlijk ook een goede gitaarversterker bij, maar daar ben ik helemaal nog niet uit.......

Herman
10 februari 2006, 21:54
Ik weet niet of je net begint/ of gitaar kunt spelen maare...zoja...waarom dan direct zo'n dure gitaar nemen?

J@N
10 februari 2006, 21:57
Ik kan (nog) niet zo goed gitaar spelen en ben ook nog niet zo lang bezig, maar de aanschaf wordt als wederdienst gefinancieerd door een ander...... vandaar. Maar ik sta nog open voor alle tips enzo. Ik heb nu alleen een accoustische gitaar.

VooDoo
10 februari 2006, 22:12
Akoustisch, de feel van Gibson komt daar mischien bij in de buurt( hals)
LEs pauls is echter lood zwaar maar je hebt nog andre modellen,
Fender is ook wel goed, Les pauls schijnt heel all around te zijn, van alle markten thuis dus

en Fender staat voor een fantastische clean, een goeie crunch/bluese sound maar het kan ook behoorlijk vies worden, tis maar wat je wilt

Lenweë Míriel
10 februari 2006, 22:17
als ikjouw was zou ik gewoon naar een muziekwinkel gaan even even uit testen wat je nou het lekkerst vind spelen, want look zegt niet alles.

vulvasonic
10 februari 2006, 22:39
Ben je niet goed snik of zo?
Ga voor dat geld je rijbewijs halen en koop er een London City stratje bij. :sneaky:

Richwoodje
10 februari 2006, 22:42
rijbewijs :stop:

nee, als ik de keuze zou hebben zou ik die Fender pakken 8-)

Veekeren
10 februari 2006, 22:50
Gitaarvrienden,

Door omstandigheden kom ik in de gelegenheid om een mooie, goede elektrische gitaar aan te schaffen. Nu ben ik zo een beetje aan het rondkijken en eigenlijk vind ik een Fender Stratocaster of een Gibson Les Paul erg mooi. Wat is jullie menig hierover en zijn er nog mensen met andere tips? Ik moet daar dan natuurlijk ook een goede gitaarversterker bij, maar daar ben ik helemaal nog niet uit.......

Ja wat wil je nou eigenlijk horen? Wat beter is, een Fender of een Gibson? Dat is ongeveer net zo nuttig als een discussie over welke kleur het mooist is, te persoonlijk en daar wordt men het toch niet over eens. Of er andere gitaren zijn die minstens zo goed zijn? Natuurlijk is dat zo, maar als je deze vragen stelt zegt je dat toch niks. Een paar tips: kijk wat je favoriete gitaristen bespelen, lees over gitaren op internet om de verschillen door te krijgen, en ga eens een winkel in om de verschillende types te bespelen...

groovyB3
10 februari 2006, 23:10
Ik denk dat je het best ff naar een gitaarzaak kunt gaan om beide gitaren eens goed te testen en te bepalen wat je het lekkerst vind klinken en spelen.

Beide gitaren kunnen vrijwel alle stijlen aan, maar het karakter is heel verschillend. Door dat verschil in karakter ga je (ik iig, weet niet hoe andere dat ervaren) speel je op de een anders dan op de ander. Op een Strat speel ik heel smooth en 'vocaal'. Meer zanglijnen dan gitaarlicks zeg maar.
Als ik een Les Paul in m'n handen heb is het een heel ander verhaal. Slash achtige licks gaan dan automatisch zeg maar. :D

Scali
10 februari 2006, 23:51
Ik zou voor een veelzijdige gitaar gaan, als een Ibanez Jem oid.
Heb je meer aan dan aan een Strat en Les Paul bij elkaar, naar mijn mening. En is nog goedkoper ook.

Anders Destium
10 februari 2006, 23:55
Ben ik het mee eens, het hoeft niet per se een JEM te zijn maar strats en Les Pauls zijn de meest afgezaagde gitaren ooit. Iedereen speelt erop omdat iedereen erop speelt, ze bewijzen vooral dat gitaristen net zulke kuddedieren zijn als de rest van de mensheid.

drap
10 februari 2006, 23:58
Ben ik het mee eens, het hoeft niet per se een JEM te zijn maar strats en Les Pauls zijn de meest afgezaagde gitaren ooit. Iedereen speelt erop omdat iedereen erop speelt, ze bewijzen vooral dat gitaristen net zulke kuddedieren zijn als de rest van de mensheid.

Mehehehehe :D

Agent_Smith
10 februari 2006, 23:58
Ben ik het mee eens, het hoeft niet per se een JEM te zijn maar strats en Les Pauls zijn de meest afgezaagde gitaren ooit. Iedereen speelt erop omdat iedereen erop speelt, ze bewijzen vooral dat gitaristen net zulke kuddedieren zijn als de rest van de mensheid.

Dat kan zijn maar deze gitaren hebben tenminste karakter. Die ibanezjes zijn de meest karakterloze bouwsels die er zijn.

nielsduursma
11 februari 2006, 00:02
Dat kan zijn maar deze gitaren hebben tenminste karakter. Die ibanezjes zijn de meest karakterloze bouwsels die er zijn.
op een aantal na dan, vind ik, ik heb een artist uit 81 en die vind ik prachtig. en een aantal artcore's ook. voor de rest zijn al die ibanezzen spuugellijk.

Scali
11 februari 2006, 00:05
Dat kan zijn maar deze gitaren hebben tenminste karakter. Die ibanezjes zijn de meest karakterloze bouwsels die er zijn.

Wat is 'karakter' dan precies?
Voor mij heeft een elzenhouten Jem met een set Evolution pickups ook een geweldig karakter. Dat ding smijt de noten met een enorme overtuiging door je versterker heen. Dat het geluid iets afwijkt van een Strat of een Les Paul vind ik helemaal niet interessant.

Noid
11 februari 2006, 00:06
Stop! Vervuil dit topic nou niet met gezeur over karakter versus karakterloos. Lees wat hij vraagt:

Gitaarvrienden,

Door omstandigheden kom ik in de gelegenheid om een mooie, goede elektrische gitaar aan te schaffen. Nu ben ik zo een beetje aan het rondkijken en eigenlijk vind ik een Fender Stratocaster of een Gibson Les Paul erg mooi. Wat is jullie menig hierover en zijn er nog mensen met andere tips? Ik moet daar dan natuurlijk ook een goede gitaarversterker bij, maar daar ben ik helemaal nog niet uit.......

J@n zegt dus: "ik vind een Strat en een LP mooi. Wat is jullie mening hierover?" Dat slaat dus op de voorgaande zin (hij vindt een strat en LP mooi). Mijn mening is: leuk voor jou, van beide merken zijn goede exemplaren te vinden, dus koop er 1/laat hem voor je kopen en je zult er plezier van kunnen hebben.
Ook vraagt hij, zijn er nog mensen met andere tips? Dat wordt lastig voor mij: tips over wat jij J@n mooi vindt? Of tips over wat anders?

M.b.t. die amp: ik zou eerst die gitaar kopen en dan een amp erbij zoeken waarvan je zegt: ja dat geluid zocht ik.

Succes!

drap
11 februari 2006, 00:09
Jan heb echt money to burn? Koop een PRS ofzo

grayfink
11 februari 2006, 00:10
Ga naar een winkel, laat je voorlichten en koop wat. Je zult hier toch geen antwoorden krijgen waar je wat aan hebt.

Anders Destium
11 februari 2006, 00:11
Dat kan zijn maar deze gitaren hebben tenminste karakter. Die ibanezjes zijn de meest karakterloze bouwsels die er zijn.

Een gitarist met karakter heeft geen gitaar met karakter nodig.

drap
11 februari 2006, 00:12
Ga naar een winkel, laat je voorlichten en koop wat. Je zult hier toch geen antwoorden krijgen waar je wat aan hebt.

Jij hebt Drap niet erg hoog :D

Anders Destium
11 februari 2006, 00:15
Stop! Lees wat hij vraagt:



Ok, ik lees wat hij vraagt:

Ik heb 0 verstand van gitaren, de enige twee gitaren die ik van naam ken zijn de Fender Strat en Gibson Les Paul. Die vind ik mooi want de gitaristen die ik goed vind spelen/speelden erop. Wat vinden jullie? Moet ik zo'n gitaar kopen?
Antwoord:

Tuurlijk! Gewoon doen! Strats en Les Pauls zijn super, iedereen speelt er op! Wat boeit het dat het misschien helemaal niet is wat je zoekt, het is toch niet mijn geld. Veel plezier!

Scali
11 februari 2006, 00:22
Inderdaad, ik zei "Ibanez Jem oid".
Te lezen als: kijk eens rond, er is zoveel meer te koop dan die twee gitaren, en met sommige gitaren kun je een stuk meer.
De Jem noem ik dan als voorbeeld omdat dat een van mijn favorieten is. Hoef je niet te nemen, maar het is wel een goed voorbeeld van een compleet andere gitaar dan 'de klassiekers'. Eigenlijk is de Jem (of iig de 'superstrat' in het algemeen) een klassieker op zich. Maar daar willen conservatieve gitaristen helaas niet aan.
Ik weet wel dat ik m'n Les Paul nog maar zeer weinig gebruik sinds ik een Ibanez heb gekocht.
Als mijn ogen eerder voor Ibanez waren geopend, had ik waarschijnlijk nooit een Les Paul gekocht.

drap
11 februari 2006, 00:25
Noem mij maar conservatief dan. Boeiuuh! Als ik het helaas maar een mooi geluid vind. Ik ga dus echt niet op zo'n plank met stokje spelen. En bij mij was het precies andersom, ooit een Ibanez RG gehad, welke weet ik niet meer, en ben toch echt overgegaan op Fenders en later een Les Paul

koennie
11 februari 2006, 00:36
een strat heeft ook een stokje, het enige verschil zit m in de brug. Die van de strat vind ik ronduit waardeloos, één duik en hij is vals. Ik heb zelf ook een strat, hardtail uiteraard.
Les paul is ook van de partij, maar daar speel ik niet zo veel op. Op mijn ibanez zit natuurlijk een floyd, je kan zeggen wat je wilt, maar die gitaar kostte een poep en een scheet, maar klinkt speelt super en ziet er tof uit.

verder ga ik met de rest mee; Jan ga naar een winkel en probeer t een en ander uit. Neem de gitaar die je t meest bevalt.

drap
11 februari 2006, 00:39
een strat heeft ook een stokje, het enige verschil zit m in de brug. Die van de strat vind ik ronduit waardeloos, één duik en hij is vals. Ik heb zelf ook een strat, hardtail uiteraard.
Les paul is ook van de partij, maar daar speel ik niet zo veel op. Op mijn ibanez zit natuurlijk een floyd, je kan zeggen wat je wilt, maar die gitaar kostte een poep en een scheet, maar klinkt speelt super en ziet er tof uit.

verder ga ik met de rest mee; Jan ga naar een winkel en probeer t een en ander uit. Neem de gitaar die je t meest bevalt.

Een Fender hals is dun maar niet te vergelijken met een Ibanez. En dive bombs doe ik nie aan, maar das ieder z'n eigen.

Scali
11 februari 2006, 00:41
Een Fender hals is dun maar niet te vergelijken met een Ibanez. En dive bombs doe ik nie aan, maar das ieder z'n eigen.

Niet iedere Ibanez-hals is even dun. Een Jem is zeker niet zo dun als een RG. En de Jem heeft ook zeker niet de dikste hals onder de Ibanezzen.
Verder maakt Ibanez nog een hoop andere gitaren naast de RG/Jem.

drap
11 februari 2006, 00:45
Niet iedere Ibanez-hals is even dun. Een Jem is zeker niet zo dun als een RG. En de Jem heeft ook zeker niet de dikste hals onder de Ibanezzen.
Verder maakt Ibanez nog een hoop andere gitaren naast de RG/Jem.

Klopt, de Artcores vind ik dan wel weer geweldig, of tenminste eentje, gezien er voor mijn verdomde linkshandigheid ook maar eentje is. Ik heb laatst op zo'n soort ES 335 model mogen spelen en die vond ik super

Tristan
11 februari 2006, 01:33
Hee, drap, als eens bij www.leftyguitars.be geweest?

drap
11 februari 2006, 10:10
Hee, drap, als eens bij www.leftyguitars.be geweest?

Nee, denk 't niet. Is 't tjekkuh waard? Ik ga es ff tjekkuh in ieder geval. Thanx :)

Veekeren
11 februari 2006, 10:26
Komt mn voorspelling wat betreft deze discussie toch maar weer uit :D

Squier4ever
11 februari 2006, 10:51
Jongens wat maakt het uit, als de topicstarter een LP of een fender wil dan laat m gewoon lekker! Ik heb 2 elektrische gitaren, een strat en een LP (kopie)
speel het meest op die LP en vind um fantastisch qua geluid. wat ik tegen ibbies heb: kuthalzen, lelijk (behalve SZ en artcores) en geluid is niet wat ik zoek. jullie hebben idd wel gelijk dat iedereen al zoiets heeft.

Scali
11 februari 2006, 11:43
wat ik tegen ibbies heb: kuthalzen, lelijk (behalve SZ en artcores) en geluid is niet wat ik zoek.

Wederom iemand die denkt dat de RG het enige model is van Ibanez?
Ibanez maakt ook gewoon Les Paul-achtige en Strat-achtige modellen... en nog een hoop ander spul. Vooral hun jazzgitaren zijn erg gewild.
Je kunt dus niet zomaar zeggen dat ze allemaal kuthalzen hebben, of dat ze allemaal lelijk zijn.

drap
11 februari 2006, 13:35
Wederom iemand die denkt dat de RG het enige model is van Ibanez?
Ibanez maakt ook gewoon Les Paul-achtige en Strat-achtige modellen... en nog een hoop ander spul. Vooral hun jazzgitaren zijn erg gewild.
Je kunt dus niet zomaar zeggen dat ze allemaal kuthalzen hebben, of dat ze allemaal lelijk zijn.

Euh... maar dat zegt ie toch ook?

Orpheo
11 februari 2006, 13:40
Wederom iemand die denkt dat de RG het enige model is van Ibanez?
Ibanez maakt ook gewoon Les Paul-achtige en Strat-achtige modellen... en nog een hoop ander spul. Vooral hun jazzgitaren zijn erg gewild.
Je kunt dus niet zomaar zeggen dat ze allemaal kuthalzen hebben, of dat ze allemaal lelijk zijn.

damn, scali, squier4ever zegt net : op de sz serie en artcore na! je bent niet oostindisch doof, maar oostindisch blind; je leest wat je wil lezen, om weer ergens tegenaan te kunnen schoppen, om lekker te kunnen kankeren, een topic te kunnen laten ontsporen, en weer de zielepoot uit te kunnen hangen. damn kerel, je bent zielig.

Ontopic: bij de keuze gibson/fender zou ik dit doen:

fender strat met humbucker in brug

of

gibson les paul met p90 in hals en minihumbucker in brug.

Scali
11 februari 2006, 14:53
damn, scali, squier4ever zegt net : op de sz serie en artcore na! je bent niet oostindisch doof, maar oostindisch blind; je leest wat je wil lezen, om weer ergens tegenaan te kunnen schoppen, om lekker te kunnen kankeren, een topic te kunnen laten ontsporen, en weer de zielepoot uit te kunnen hangen. damn kerel, je bent zielig.

De rest van z'n post was nog net zo stom. De SZ en Artcore zijn niet de enige gitaren met een andere hals of andere klank.
En waarom moet jij er weer op reageren? Ik reageer tenminste nog op iets dat met het topic te maken heeft, jij reageert alleen maar op mij. Net als die paar andere kneuzen. Stuur maar een PM of kom langs als je iets tegen mij wilt zeggen, maar laat het uit topics van anderen, die er niets mee te maken hebben.

Scali
11 februari 2006, 14:54
Euh... maar dat zegt ie toch ook?

Nee, hij zegt dat er 2 uitzonderingen zijn. De realiteit is eerder dat de RG/S/Jem/etc uitzonderingen zijn.

koennie
11 februari 2006, 15:11
Nee, hij zegt dat er 2 uitzonderingen zijn. De realiteit is eerder dat de RG/S/Jem/etc uitzonderingen zijn.

ja boeie... meningen verschillen gewoon klaar.

verder ga ik mee met orpheo:

een strat met een humbuckertje wil heel goed en een p90 in een les paul staat ook niet mis!

Neals
11 februari 2006, 15:20
@Topicstarter
Koop een LP studio of een vette strat! Probeer ze beide uit en je hebt een gitaar waarvan je zeker geen spijt gaat krijgen.

Probleem met een hobbie als gitaarspelen is dat ze uiteindelijk toch wel beide in je collectie komen.

Scali
11 februari 2006, 15:23
ja boeie... meningen verschillen gewoon klaar.

Vind ik niet. Dit topic gaat over Fender, Gibson en eventuele alternatieven.
Als Ibanez dan afgeschilderd wordt als "dat merk met die dunne halsjes", geeft dat geen goed beeld voor de topicstarter. Vandaar dat ik dat wil rechtzetten. Ibanez maakt veel gitaren, en ook voor mensen die van een Strat of een Les Paul houden, hebben zij verschillende modellen, die daar erg op lijken qua feel en sound.
Maar goed, het beste advies is ook meteen het minst nuttige: ga naar de winkel en probeer gewoon van alles uit.

Neals
11 februari 2006, 15:31
@Scali: Natuurlijk zijn er meer merken naast Fender, Gibson EN ibanez.

En met alle respect, Ibanez maakt zeer goede gitaren, hebben niet alle modellen lucifershalsjes, maar wat ik met dat merk heb is het gebrek aan karakter. Daarom gebruik ik Ibanez live op het podium, maar in de studio blijf ik er met mijn handen vanaf.

Kevin-D
11 februari 2006, 15:53
Ben ik het mee eens, het hoeft niet per se een JEM te zijn maar strats en Les Pauls zijn de meest afgezaagde gitaren ooit. Iedereen speelt erop omdat iedereen erop speelt, ze bewijzen vooral dat gitaristen net zulke kuddedieren zijn als de rest van de mensheid.

Sjah dat kan best, maar ik zou mijn Heritage Les Paul toch echt niet ruilen voor welke Ibanez dan ook :P Wil er wel 1tje bij hoor, daar niet van xD

Orpheo
11 februari 2006, 17:23
Vind ik niet. Dit topic gaat over Fender, Gibson en eventuele alternatieven.
Als Ibanez dan afgeschilderd wordt als "dat merk met die dunne halsjes", geeft dat geen goed beeld voor de topicstarter. Vandaar dat ik dat wil rechtzetten. Ibanez maakt veel gitaren, en ook voor mensen die van een Strat of een Les Paul houden, hebben zij verschillende modellen, die daar erg op lijken qua feel en sound.
Maar goed, het beste advies is ook meteen het minst nuttige: ga naar de winkel en probeer gewoon van alles uit.

en nu doe je hetzelfde als waar je mij van beticht. de t.s. wilde OF een strat OF een lp. ik geef m een reactie waar hij toch beide kan hebben/simuleren met maar toch een gitaar. jij komt met een heel andere axe aankakken, en gaat neuzelen over jems en ibanezzen. daar gaat t hier niet om!

Scali
11 februari 2006, 17:26
Titel: "Gibson of Fender, of nog iets heel anders ??"


Nu ben ik zo een beetje aan het rondkijken en eigenlijk vind ik een Fender Stratocaster of een Gibson Les Paul erg mooi. Wat is jullie menig hierover en zijn er nog mensen met andere tips? Ik moet daar dan natuurlijk ook een goede gitaarversterker bij, maar daar ben ik helemaal nog niet uit.......

Topic gaat dus helemaal niet alleen over Strat of Les Paul. Ik gaf dus zo'n 'andere tip'. Beter lezen, Orpheo.

bert k
11 februari 2006, 20:01
Jongens, doe niet zo vreselijk overgevoelig. Beetje chillen allemaal. Ja inderdaad, allemaal.

drap
11 februari 2006, 23:14
Hu??? Wassup with Drappie dan? :D :hippie:

Droffie
13 februari 2006, 12:27
Ik zou voor een veelzijdige gitaar gaan, als een Ibanez Jem oid.
Heb je meer aan dan aan een Strat en Les Paul bij elkaar, naar mijn mening. En is nog goedkoper ook.

Wat maakt een Jem veelzijdiger dan een Strat of LP?

koennie
13 februari 2006, 14:03
Met een jem kun je shredden, sweet clean spelen, keiharde metal, noem maar op. Dit kan ook met een strat, alleen wordt shredden wat moeilijker. Een Jem heeft een goede brug voor leuke duikvluchten, wat dus niet mogelijk is met een strat of LP. Standaard kun je beide humbuckers splitten en krijg je er een leuk strat achtig geluid uit. Als je een jem neemt met goede humbuckers (dimarzio bv) dan kun je in de neck positie leuke LP achtige geluidjes maken. Verder spelen de halzen dermate spoepel dat ik de goedkope strathalzen inferieur vind aan deze.

Dit is allemaal mijn mening, dus val me hier niet op aan. Ik heb ook een strat waar ik shred op speel, een LP om mee te raggen en een RG voor het betere shred werk. Maar in mijn ogen is een JEM dus wel veelzijdiger dan een LP op strat. Toch zou ik als eertste gitaar geen JEM nemen, maar een strat omdat die lekker toegankelijk zijn. simpel en goed, zeker als je net begint kun je er alle kanten mee op. Niet dat je dat niet meer kan als je gevorderd bent hoor :)

Anders Destium
13 februari 2006, 14:08
Krijgen we dit gemiep weer?


Hoe durven mensen te twijfelen aan de strat of LP! Ze zijn de beste gitaren voor ALLES wat je maar kunt verzinnen! Dat weet toch iedereen!

koennie
13 februari 2006, 14:26
he hoo geen gemiep! ik vind de strat ook zeker niet slecht! Ik zit de laatste tijd ook te denken aan een echte ouwe fender strat om eindelijk eens die echte vintage sound te kunnen bemachtigen, maar ik zeg gewoon wat je allemaal met een JEM kan wat je niet of maar deels met een strat of LP kan.

En t is mijn mening en dat is geen gemiep.

Anders Destium
13 februari 2006, 14:30
Je begrijpt me verkeerd, ik ben het helemaal met je eens :)


Ik word er nogal moe van dat er mensen zijn die een strat of LP als ultiem zien voor alles wat los en vast zit, ik ben blij dat niet iedereen er zo over denkt ;)

Droffie
13 februari 2006, 14:31
Met een jem kun je shredden, sweet clean spelen, keiharde metal, noem maar op. Dit kan ook met een strat, alleen wordt shredden wat moeilijker. Een Jem heeft een goede brug voor leuke duikvluchten, wat dus niet mogelijk is met een strat of LP. Standaard kun je beide humbuckers splitten en krijg je er een leuk strat achtig geluid uit. Als je een jem neemt met goede humbuckers (dimarzio bv) dan kun je in de neck positie leuke LP achtige geluidjes maken. Verder spelen de halzen dermate spoepel dat ik de goedkope strathalzen inferieur vind aan deze.

Dit is allemaal mijn mening, dus val me hier niet op aan. Ik heb ook een strat waar ik shred op speel, een LP om mee te raggen en een RG voor het betere shred werk. Maar in mijn ogen is een JEM dus wel veelzijdiger dan een LP op strat. Toch zou ik als eertste gitaar geen JEM nemen, maar een strat omdat die lekker toegankelijk zijn. simpel en goed, zeker als je net begint kun je er alle kanten mee op. Niet dat je dat niet meer kan als je gevorderd bent hoor :)

Goed onderbouwde post...Ik was even het begrip shredden vergeten. Dat die voor mij onzinnige bezigheid ook moet kunnen op een gitaar was me even ontschoten. Ik doelde eigenlijk op tone. Veel mensen denken dat een LP een one trick pony is terwijl dat imo onterecht. Los van shredden en duikvluchten :D vind ik de LP erg veelzijdig.

koennie
13 februari 2006, 14:40
Goed onderbouwde post...Ik was even het begrip shredden vergeten. Dat die voor mij onzinnige bezigheid ook moet kunnen op een gitaar was me even ontschoten. Ik doelde eigenlijk op tone. Veel mensen denken dat een LP een one trick pony is terwijl dat imo onterecht. Los van shredden en duikvluchten :D vind ik de LP erg veelzijdig.

dat is, ik heb ook een LP (goedkopie) en daar krijg ik ook zeker leuk geluid uit. Maar die kerel van de begin post moet gewoon (zoals al een par keer gezegd) gewoon naar een winkel gaan en daar een leuke strat met texas specials vergelijken met een leuke LP special ofzo. Of hij kiest gewoon wat ie mooi vindt. Waar is ie eigenlijk? zou hij al een gitaar hebben?

Droffie
13 februari 2006, 14:49
Je begrijpt me verkeerd, ik ben het helemaal met je eens :)


Ik word er nogal moe van dat er mensen zijn die een strat of LP als ultiem zien voor alles wat los en vast zit, ik ben blij dat niet iedereen er zo over denkt ;)

Ik hoop niet dat je op mij doelt AD. Ik speel lang genoeg om te weten dat dat niet zo is. Of zie jij mensen die er voor gekozen hebben om LP te spelen sowieso als kuddedieren die doen wat de massa doet? Ik speel LP omdat dat voor mij wat ik doe, kan en wil op de gitaar de beste keuze is. Overigens zal ik niet ontkennen dat ook een stukje sentiment meespeelt.

Daarnaast is voor mij de ultieme gitaar een akoestische. Eerlijker en puurder dan dat bestaat niet. Onmogelijk slechte tone te verhullen onder deken van gain van een 5150 brulboei.

Orpheo
13 februari 2006, 17:10
Daarnaast is voor mij de ultieme gitaar een akoestische. Eerlijker en puurder dan dat bestaat niet. Onmogelijk slechte tone te verhullen onder deken van gain van een 5150 brulboei.

en toch vind ik een acoestische strontsaai en hoor ik liever een LP over een 5150 brulboei.

en wie zegt dat shredden niet gaat op een les paul?? kijk naar buckethead en zakk wylde....t gaat heus wel. je moet alleen weten hoe je je duim moet houden vind ik.

een JEM is imo net macdonalds. voor even is t lekker, maar iedere dag? nee, dan liever hutspot ofzo. strat en les paul dus.

volgende vergelijking:

een JEM is net een big mac. voor even lekker, maar eigenlijk smaak en karakterloos. de les paul+strat+tele+es335 e.d. zijn b'stilla; iedere keer anders, en verveelt NOOIT.

Outrage
13 februari 2006, 17:34
Hm, ik weet het toch niet hoor, ik speel nu op een USA soloist (ook een beetje een superstrat), en dat is echt een enorm goede gitaar. Ik kan mij niet voorstellen dat ik een Gibson LP beter zou vinden dan die gitaar, maar omgekeerd kan ik mij ook niet voorstellen dat die soloist beter is dan een LP, en dezelfde vergelijking gaat op voor die andere gitaren (strat, tele, es335).

Op een bepaald moment zit je toch wel in een bepaalde kwaliteitsklasse, waarbij je smaak naar de ene of de andere gitaar uitgaat.

Orpheo
13 februari 2006, 17:37
Hm, ik weet het toch niet hoor, ik speel nu op een USA soloist (ook een beetje een superstrat), en dat is echt een enorm goede gitaar. Ik kan mij niet voorstellen dat ik een Gibson LP beter zou vinden dan die gitaar, maar omgekeerd kan ik mij ook niet voorstellen dat die soloist beter is dan een LP, en dezelfde vergelijking gaat op voor die andere gitaren (strat, tele, es335).

Op een bepaald moment zit je toch wel in een bepaalde kwaliteitsklasse, waarbij je smaak naar de ene of de andere gitaar uitgaat.

:seriousf: ik kan me dat wel degelijk voorstellen. ik vind zelfs een stagg V lekkerder spelen en klinken dan een USA soloist! ze zijn MOOI, maar daar houdt t dan ook mee op.

Kevin-D
13 februari 2006, 18:24
een stagg V en jackson usa solois in 1 zin genoemd... *kots*

Orpheo
13 februari 2006, 19:04
een stagg V en jackson usa solois in 1 zin genoemd... *kots*

ik vind ze beiden even goed, of slecht, heo je t noemen wilt.

Kevin-D
13 februari 2006, 20:20
ik vind ze beiden even goed, of slecht, heo je t noemen wilt.
Mr. Orpheo get back into your bed... and don't get out untill you're fever is over!

Orpheo
13 februari 2006, 20:22
Mr. Orpheo get back into your bed... and don't get out untill you're fever is over!

mn fever is al lang over hoor. ik was ooit jacksonfan, maar ik kan helaas niks met die dingen.

Kevin-D
13 februari 2006, 20:52
Ah ok man ;-)

J@N
17 februari 2006, 18:45
Ik vind het een hele leuke discussie mannen !!!! Zo hoort een discussie te zijn, veel deelnemers en veel meningen.

andre71
19 februari 2006, 00:21
Hoi allemaal, wat me opvalt is dat ik hier bijna niemand over Ernie Ball cq. Music Man hoor, met name de Luke is een erg veelzijdige gitaar, niet zwaar en veel verschillende geluiden.

terrasbeest
19 februari 2006, 19:26
Ga naar de winkel, haal wat foldertjes, kan je naar de mooie plaatjes kijken.
Speel luchtgitaar, meer kunnen die anderen er waarschijnlijk ook niet van.
Jezus, wat een bende snobs en betweters....

Anders Destium
19 februari 2006, 21:12
Welkom op gitaarnet Terrasbeest :cheerup:

Voordat je anderen uitmaakt voor snobs en betweters zijn we natuurlijk wel geïnteresseerd in jouw gear, ervaringen etc. :jam:

iwamoto
19 februari 2006, 21:42
Welkom op gitaarnet Terrasbeest

Voordat je anderen uitmaakt voor snobs en betweters zijn we natuurlijk wel geïnteresseerd in jouw gear, ervaringen etc.
wij snobs en betweters? ik vind een groepje arme, doch vriendelijke studenten en anderen (ja, de oude werkmannen en middenklassers) geen snobs, en dat ik nou altijd gelijk heb maakt ons niet allemaal betweters...whahaha :D:D:D

terrasbeest
19 februari 2006, 21:42
Als het echt moet : Gibson ES-330 ( 1962), gerestaureerd.
Fender Strat Highway, nieuw.
Vox 15 W valvetronic.
Sigma DM-5 acoustic 1974.
Zelf ben ik te oud en te lelijk om op te treden, bovendien ben ik niet zo'n echt goeie muzikant, want ik zit dus mijn tijd te verspelen op het internet in plaats van te oefenen.

Mijn raad aan dat gastje dat met zijn geld geen weg weet : leer eerst spelen.

vulvasonic
19 februari 2006, 21:55
Als het echt moet : Gibson ES-330 ( 1962), gerestaureerd.
Fender Strat Highway, nieuw.
Vox 15 W valvetronic.
Sigma DM-5 acoustic 1974.
Zelf ben ik te oud en te lelijk om op te treden, bovendien ben ik niet zo'n echt goeie muzikant, want ik zit dus mijn tijd te verspelen op het internet in plaats van te oefenen.

Mijn raad aan dat gastje dat met zijn geld geen weg weet : leer eerst spelen.

Dan zit je hier goed!
WELKOM OP HET GITAARFORUM!!!!!! :cheerup:

terrasbeest
19 februari 2006, 22:09
dacht ik al begrepen te hebben.
oh ja, Gibson of Fender, heeft die kerel nu al gekozen, heeft ie aan al dat schelden en betweterij wat gehad, of kan het jullie ,net als ik, evenmin wat schelen?

iwamoto
19 februari 2006, 22:16
dacht ik al begrepen te hebben.
oh ja, Gibson of Fender, heeft die kerel nu al gekozen, heeft ie aan al dat schelden en betweterij wat gehad, of kan het jullie ,net als ik, evenmin wat schelen?
miss. heeft ie wel een stagg gekocht, dat ie dezelfde verkoper had als mn schoonpap (ja, stagg is een ondermerk van gibson) whahaha :D:D:D

Anders Destium
19 februari 2006, 22:20
dacht ik al begrepen te hebben.
oh ja, Gibson of Fender, heeft die kerel nu al gekozen, heeft ie aan al dat schelden en betweterij wat gehad, of kan het jullie ,net als ik, evenmin wat schelen?

Het is een gitaristenforum, je kunt dan verwachten dat iedereen attitude heeft :hippie:


Zoals je zelf iets hierboven kan lezen vind de topicstarter het allemaal prima :jam:

Noot Muskaat
21 februari 2006, 06:46
@ topicstarter:

Wat voor "diensten" verleen jij zoal dat je zomaar een Fender, Gibson of evt "iets anders" mag kiezen???

J@N
21 februari 2006, 07:07
In de huidige grote mensen wereld bestaan nog wel eens vriendendiensten. Als je maandenlang kostenloos deze diensten verleend, bestaan er ook weer "vrienden" die je vervolgens willen belonen met iets moois. En tja..... dat leren spelen gaat langzaam maar gestaag.

arjanb01
21 februari 2006, 08:15
stratjes zijn voor watjes, ga voor the real deal: een gibson les paul standard (50 of 60s neck), heritage sunburst of een andere sunburst kleur !!! :hippie:

Droffie
21 februari 2006, 09:50
In de huidige grote mensen wereld bestaan nog wel eens vriendendiensten. Als je maandenlang kostenloos deze diensten verleend, bestaan er ook weer "vrienden" die je vervolgens willen belonen met iets moois. En tja..... dat leren spelen gaat langzaam maar gestaag.

Daar antwoord je toch niet op? Alsof je aan nootje wat uit te leggen hebt. Tis al zo'n kansloos figuur :roll:

Noot Muskaat
21 februari 2006, 10:31
Daar antwoord je toch niet op? Alsof je aan nootje wat uit te leggen hebt. Tis al zo'n kansloos figuur :roll:

En wie ben jij om te bepalen waar J@n wel of niet op mag antwoorden rare droffel, neem liever een voorbeeld aan hem, hij geeft tenminste nog antwoord, en jij....jij geeft alleen maar topicvervuilende reacties, zelden of nooit komt er iets zinnigs uit, heel jammer dat komt dit geweldige gitaarforum niet ten goede, over kansloos gesproken.

Droffie
21 februari 2006, 10:42
En wie ben jij om te bepalen waar J@n wel of niet op mag antwoorden rare droffel, neem liever een voorbeeld aan hem, hij geeft tenminste nog antwoord, en jij....jij geeft alleen maar topicvervuilende reacties, zelden of nooit komt er iets zinnigs uit, heel jammer dat komt dit geweldige gitaarforum niet ten goede, over kansloos gesproken.

Ik zie 't als mijn plicht nieuwe gebruikers te waarschuwen voor de forummongolen..

Noot Muskaat
21 februari 2006, 10:56
Ik zie 't als mijn plicht nieuwe gebruikers te waarschuwen voor de forummongolen..

Ah...zelfkennis, nee dat kan inderdaad geen kwaad.

Anders Destium
21 februari 2006, 11:18
ik geef alleen maar topicvervuilende reacties, zelden of nooit komt er iets zinnigs uit, heel jammer dat komt dit geweldige gitaarforum niet ten goede, over kansloos gesproken.

Je zegt het zelf...

Noot Muskaat
21 februari 2006, 11:36
Je zegt het zelf...

Ow...zucht...iemand met humor...

Droffie
21 februari 2006, 11:40
Zomaar even een willekeurige greep uit het ouvre van Noot...Stuk voor stuk constructieve bijdragen aan dit geweldige forum :roll:


Godsamme, mag hier een slotje op?
Wat een onzin.....


Je noemt jezelf Richie Sambora en komt dan met dit soort vragen...? *zucht*


Nee meen je dat nou!! kan je dat zien!!???
Wow, wat scherp van jou, val ik even door de mand zeg, ik heb hem ge-edit...en ik maar dat denken dat je dat achteraf niet kan zien.....owow.


Hufter? ik zei oliebol!


Orpheo laat nu eindelijk eens zien wat voor een enorme oliebol hij eigenlijk is.

Mooie gitaar.

Anders Destium
21 februari 2006, 12:58
http://blinkiesbyrachel.bravehost.com/Blinkies/SDK_DontFeedTrolls.gif

..........

Droffie
21 februari 2006, 13:14
http://blinkiesbyrachel.bravehost.com/Blinkies/SDK_DontFeedTrolls.gif

..........


Op sommige dagen is dat moeilijk niet te doen...

Noot Muskaat
21 februari 2006, 17:26
Ik zou voor de Gibson gaan, maar dat kan morgen weer anders zijn.

J@N
21 februari 2006, 19:10
Ik vind noot zo'n leuke man, of misschien wel vrouw. Er komt alleen zo weinig advies uit, terwijl hij er (in potentie) best iets van afweet !! De rest ook bedankt hoor. Ben vandaag de hele dag op pad geweest, en in verschillende zaken geweest........ en nu weet ik het nog niet. Ik weet wel dat het geen Gibson gaat worden en geen Fender, Dus zoals in de titel...... iets anders !!!
Nu het verhaal versterker, maar dat moet geloof ik ergens anders !!!

LPplayer
21 februari 2006, 19:49
Precies zoals mijn gitaar: Ibanez Axs 32
Is een lekker gitaartje hoor. Is een beetje Les Paulachtig, maar dan van Ibanez en niet zo duur: 300 euro ofzo, maar ik krijg er ook lekkere slashachtige geluiden uit :)


Niet iedere Ibanez-hals is even dun. Een Jem is zeker niet zo dun als een RG. En de Jem heeft ook zeker niet de dikste hals onder de Ibanezzen.
Verder maakt Ibanez nog een hoop andere gitaren naast de RG/Jem.

J@N
21 februari 2006, 20:09
Mede omdat ik nog niet exact weet welke kant ik op wil heb ik inderdaad besloten een gitaar uit de "goedkopere categorie" te kopen. Ik ben een beetje gecharmeerd geraakt van een ibanez SA260 en een London City Spitfire.

Scali
21 februari 2006, 20:19
Welke je ook kiest, ik denk dat het een hele goede keuze wordt. Zijn allebei goede, degelijke gitaren voor een redelijke prijs.
Als je later eventueel de elektronica vervangt door bv DiMarzio of Seymour Duncan-spul, dan heb je helemaal een prima gitaar.

Agent_Smith
21 februari 2006, 23:15
Ik kan je de London City echt aanbevelen. Ik heb de Comet, maar ik neem aan de de Spitfires van dezelfde kwaliteit zijn. Echt super kwaliteit voor het geld.

Kaboemba
22 februari 2006, 09:25
Wat ik dan weer niet snap, hij vindt een strat en een gibson (neem aan LP) mooi. Die 2 dingen liggen mijlen ver uit elkaar. Ik moet helaas met Anders meegaan en er vanuit gaan dat hij ze mooi vindt omdat men erop speelt.

Droffie
22 februari 2006, 09:56
Mede omdat ik nog niet exact weet welke kant ik op wil heb ik inderdaad besloten een gitaar uit de "goedkopere categorie" te kopen. Ik ben een beetje gecharmeerd geraakt van een ibanez SA260 en een London City Spitfire.

van Fender en Gibson naar London City en Ibanez?

Ik zou als ik jou was nog even wachten met iets te kopen totdat je weet wat je wilt. Je kan alleen maar fout doen nu.
Ga op heel veel verschillende modellen spelen in een gitaarzaak. Hoe meer je vraagt op 't forum de meer verschillende adviezen/meningen krijgt. Wordt alleen nog onoverzichtelijker.

almarvk
22 februari 2006, 09:59
En als je mening in zo'n korte tijd drastisch anders wordt, dan heb je alleen maar spijt van je aankopen...

Scali
22 februari 2006, 10:28
Ik zou als ik jou was nog even wachten met iets te kopen totdat je weet wat je wilt. Je kan alleen maar fout doen nu.

Hij heeft besloten om een gitaar te kopen die niet zo duur is. Lijkt me een prima keuze om te beginnen met elektrisch spelen. Je gaat natuurlijk pas echt een idee krijgen van wat je zoekt, als je al een aantal jaren speelt. Dus moet hij ergens beginnen. Sowieso kan het ook best veranderen. Misschien zoek je nu een Strat-geluid, en over een paar jaar toch een Les Paul.
Wat mij betreft, kun je best een 'goedkope' Strat-achtige (Ibanez, Squier, Richwood, London City etc) of Les Paul-achtige (Epiphone, Richwood) kopen, goed (laten) afstellen en dan de elektronica vervangen. Dan heb je al een gitaar die lekker speelt en prima klinkt. Het hoeft niet per se een echte Fender of Gibson te zijn.

Droffie
22 februari 2006, 10:36
Hij heeft besloten om een gitaar te kopen die niet zo duur is. Lijkt me een prima keuze om te beginnen met elektrisch spelen. Je gaat natuurlijk pas echt een idee krijgen van wat je zoekt, als je al een aantal jaren speelt. Dus moet hij ergens beginnen. Sowieso kan het ook best veranderen. Misschien zoek je nu een Strat-geluid, en over een paar jaar toch een Les Paul.
Wat mij betreft, kun je best een 'goedkope' Strat-achtige (Ibanez, Squier, Richwood, London City etc) of Les Paul-achtige (Epiphone, Richwood) kopen, goed (laten) afstellen en dan de elektronica vervangen. Dan heb je al een gitaar die lekker speelt en prima klinkt. Het hoeft niet per se een echte Fender of Gibson te zijn.

Ho ho...Ik geef hem alleen maar mijn mening. Een beetje onzinnig om met mij een discussie te beginnen over wat hij moet doen.

Anders Destium
22 februari 2006, 11:23
Het is Scali, wat had je verwacht?

J@N
22 februari 2006, 19:14
Ik zal mijn omschakeling proberen te verklaren. Ik vind een (binnen mijn budget passende) fender stratocaster en een Gibson Les Paul in dezelfde prijsklasse zo verschillend van elkaar klinken en spelen, en als je dan nog niet precies weet welke kant je op wilt qua style vind ik de keuze voor 1 van deze 2 te ingewikkeld. Daarom heb ik me na een aantal probeersessies besloten me meer te gaan richten op wat meer all-round gitaren. Daarom ben ik terecht gekomen bij de Ibanez en de London City. Verder vindt ik de wat "goedkopere" fenders en gibsons ook niet zo mooi afgewerkt en vindt ik ook dat je misschien iets te weinig gitaar krijgt voor dat geld. De duurdere modellen zijn daarintegen weer prachtig en staan ook nog steeds op het verlanglijstje, ik denk alleen dat het verstandig is een iets goedkoper all-round gitaar te kopen en na verloop van tijd voor 1 van de 2 andere te kiezen. Klinkt dit logisch ????

Scali
22 februari 2006, 19:37
ik denk alleen dat het verstandig is een iets goedkoper all-round gitaar te kopen en na verloop van tijd voor 1 van de 2 andere te kiezen. Klinkt dit logisch ????

Wat mij betreft dus wel, wat ik al ongeveer verwoord had in de reactie op Droffie, die meer als advies voor jou bedoeld was.
Persoonlijk zou ik trouwens de SA aanraden, omdat je dan een humbucker-element erbij hebt, waardoor je ook een ander geluidje hebt dan alleen de standaard Strat-geluiden... Ook voor het wat stevigere werk, beetje meer richting de Les Paul.

J@N
22 februari 2006, 19:42
Scali for presidant !!!