PDA

View Full Version : welke versterker?



timbo
10 februari 2006, 18:55
ik zoek een versterker die goed klinkt en genoeg watts heeft voor een optreden. maar mijn budget is echt maximaal 300 euro! weet iemand een paar versterkers?

Joey Handsome
10 februari 2006, 18:57
ik zoek een versterker die goed klinkt en genoeg watts heeft voor een optreden. maar mijn budget is echt maximaal 300 euro! weet iemand een paar versterkers?

fender frontman 212, die gaat wel hard genoeg voor een optreden

timbo
10 februari 2006, 20:41
persoonlijk heb ik het niet zo op fender versterkers:P

Cris
10 februari 2006, 20:59
Het is ook nooit goed he :P

Lenweë Míriel
10 februari 2006, 21:01
een valvestate dan?

deze moeten ook genoeg vermogen hebben voor een optreden en zijn niet erg duur.
(2dehands dan he)

Soulcollector
10 februari 2006, 22:31
Voor wat voor muziekstijl(en) wil je m gaan gebruiken ?
Dat is misschien ook handig om te vermelden.

skabouter
10 februari 2006, 22:41
ook handig natuurlijk om te vertellen wat voor sounds je gebruikt. hoeveel kanalen eigenlijk.....en of je nog gebruikt maakt van pedals/randapparatuur

Nrrrk
10 februari 2006, 23:25
clean ? fender / marshall
overdrive? randall / peavey

iig tot 300 euro. kijk misschien tweede hands.

Scali
11 februari 2006, 00:07
Ik wil de Hughes & Kettner Edition Blue 60 aanraden. Kost iets van 275e dacht ik, en dan heb je 60 watt met een 12" Celestion speaker, en een volle warme tone waar je U tegen zegt.

drap
11 februari 2006, 00:11
een valvestate dan?

deze moeten ook genoeg vermogen hebben voor een optreden en zijn niet erg duur.
(2dehands dan he)

Kopen? Een AVT275! Voor E500,- is die van jou :D

drap
11 februari 2006, 00:16
Oh ja, 150 watt. Is genoeg toch? Acoustic simulator, clean, overdrive 1, overdrive 2. Wanna buy? :D

Rude Perception
11 februari 2006, 13:33
clean ? fender / marshall
overdrive? randall / peavey

iig tot 300 euro. kijk misschien tweede hands.

?
clean marshall?????
Waarom zeg je dat. Is hele grote onzin. Ik denk niet dat jij ooit een marshall hebt gehoord als je dat zegt.

Scali
11 februari 2006, 15:02
?
clean marshall?????
Waarom zeg je dat. Is hele grote onzin. Ik denk niet dat jij ooit een marshall hebt gehoord als je dat zegt.

Niet alle Marshalls zijn hetzelfde. De 'klassieke' Marshalls hebben inderdaad meestal geen goed clean, omdat het nogal opgefokte buizenversterkers zijn, meestal met maar 1 kanaal.
Als je voor iets van 300e gaat kijken, dan kom je meer terecht bij de MG en ValveState, en die hebben juist weer wel een goed clean (goed als in: weinig/geen vervorming, niet of je het mooi vindt of niet, da's een ander verhaal), mede omdat ze gebruik maken van transistors.

drap
11 februari 2006, 15:10
?
clean marshall?????
Waarom zeg je dat. Is hele grote onzin. Ik denk niet dat jij ooit een marshall hebt gehoord als je dat zegt.

Dus een Marshall kan geen goed clean hebben??? Heb je die Marshall Majors wel es gehoord? Dat waren totaal gainvrije versterkers die verschrikkelijk hard konden met een onzettend mooi clean. Ik heb sinds kort een JTM60 en ook daarop zit een erg mooi clean kanaal. Dat de meesten Marshalls nemen om 'm flink over z'n nek te laten gaan, okee, maar dat wil niet zeggen dat een Marshall geen mooi clean kan hebben. Ik had alleen wel eerder een Roland genoemt bij de versterkers die bekend staan om het cleane. Maar onzin is het zeker niet

Rude Perception
11 februari 2006, 16:46
ik wil niet zeggen dat uit marshall geen clean komt. Wat ik wel wil zeggen is dat het geen echte cleanversterker is. Hij is meer gebouwd op overdrive/distortion. Ik speel ook funk met mijn marshall. Maar als je hem bij het rijtje clean zet moet je hem ook onder de overdrive zetten. Want de overdrive van aan marshall is minstens net zo goed als de clean.

SimonS
11 februari 2006, 16:58
ook handig natuurlijk om te vertellen wat voor sounds je gebruikt. hoeveel kanalen eigenlijk.....en of je nog gebruikt maakt van pedals/randapparatuur


Voor wat voor muziekstijl(en) wil je m gaan gebruiken ?
Dat is misschien ook handig om te vermelden.
10karakters

Geronimo
11 februari 2006, 17:04
Als je een Valvestate kan vinden voor dat geld moet je het doen. Ik denk niet dat je een beetje lampenbak kan krijgen voor dat geld dus moet je het wel in de transistorhoek zoeken. En dan vind ik persoonlijk zo'n 100w valvstate het best. Die 80watters sucken ass, je moet wel die van honderd watt hebben.
De rest weet ik niet echt, heb geen ervaring met die mg dingen, maar een Peavey Bandit zou ik ook vermijden alsmede de Hughes en Knetter Attax serie. Valvestate rules!

drap
11 februari 2006, 17:06
ik wil niet zeggen dat uit marshall geen clean komt. Wat ik wel wil zeggen is dat het geen echte cleanversterker is. Hij is meer gebouwd op overdrive/distortion. Ik speel ook funk met mijn marshall. Maar als je hem bij het rijtje clean zet moet je hem ook onder de overdrive zetten. Want de overdrive van aan marshall is minstens net zo goed als de clean.

Kijk, maar dat klinkt anders. Wat je nou zegt ben ik het mee eens. Daarom zei ik ook dat veel mensen 'm gebruiken voor de gain. Maar het clean van een Marshall is zeker lekker vet, vetter als van een Fender (op de Bassman na misschien). Het is natuurlijk per persoon of je van dat vette houd, of juist meer het clean van bijv een Roland. Goeie voorbeelden van een lekker clean geluid uit een Marshall zijn bijv Andy Summers of John Frusciante of bijv ook vele reggae gitaristen

Geronimo
11 februari 2006, 17:10
ik wil niet zeggen dat uit marshall geen clean komt. Wat ik wel wil zeggen is dat het geen echte cleanversterker is. Hij is meer gebouwd op overdrive/distortion. Ik speel ook funk met mijn marshall. Maar als je hem bij het rijtje clean zet moet je hem ook onder de overdrive zetten. Want de overdrive van aan marshall is minstens net zo goed als de clean.

Denk ook dat die gast een allround versterker wil, dus clean EN scheur.
En dan denk ik dat ie beter een marshall kan hebben voor betere scheur.

drap
11 februari 2006, 17:13
En laat ik er nou net eentje te koop hebben staan :D

Scali
11 februari 2006, 17:22
Ja, wereldversterker, die AVT275...
Ik zag er eentje bij Rock Palace staan, tweedehands... Heb toen sterk getwijfeld of ik m'n VS230 moest inruilen... Maarja, toen kwam die 6101 langs, en die MOEST ik gewoon hebben, ook al ben ik niet zo'n buizenfanaat.

Rude Perception
11 februari 2006, 17:46
ik heb mijn dsl401 eens naast een avt275 gezet. WAt een kutding was die valvestate zeg. Ben ik wel erg gecharmeerd van buizen.

drap
11 februari 2006, 18:36
ik heb mijn dsl401 eens naast een avt275 gezet. WAt een kutding was die valvestate zeg. Ben ik wel erg gecharmeerd van buizen.

Ik ben ook meer gecharmeerd van een buizenversterker, daarom heb ik me ook 1 gekocht. Maar om nou te zeggen dat een AVT275 een kutding is vind ik wel wat kort door de bocht. Natuurlijk mag jij die mening hebben, maar een valvestate Marshall en zeker die 2000 serie is een heel mooi alternatief voor iemand die in ieder geval in de buurt wil komen van een buizengeluid en niet zo'n gevulde portemonnee heeft. Het is denk ik het beste alternatief op het gebied van transistorversterkers van Marshall

drap
11 februari 2006, 18:38
Ja, wereldversterker, die AVT275...
Ik zag er eentje bij Rock Palace staan, tweedehands... Heb toen sterk getwijfeld of ik m'n VS230 moest inruilen... Maarja, toen kwam die 6101 langs, en die MOEST ik gewoon hebben, ook al ben ik niet zo'n buizenfanaat.

Kopen zo'n AVT275? :D Nou heb ik toevallig nog eentje staan

Rude Perception
11 februari 2006, 19:15
Ik ben ook meer gecharmeerd van een buizenversterker, daarom heb ik me ook 1 gekocht. Maar om nou te zeggen dat een AVT275 een kutding is vind ik wel wat kort door de bocht. Natuurlijk mag jij die mening hebben, maar een valvestate Marshall en zeker die 2000 serie is een heel mooi alternatief voor iemand die in ieder geval in de buurt wil komen van een buizengeluid en niet zo'n gevulde portemonnee heeft. Het is denk ik het beste alternatief op het gebied van transistorversterkers van Marshall

Het verschil tussen een dsl401 en een avt275 is qua prijs niet zo groot hoor. En ik vind buizen zoooo veel beter dan transistor. Daarom is transistor het voor mij gewoon niet. Als ik er dan een buizen naast hoor, dat klinkt gewoon veel natuurlijker, de overdrive is ECHT, clean is veel warmer. Dat heb ik met transistor niet. Daarom kwam het voor mij over als een slechte versterker

drap
11 februari 2006, 19:25
Het verschil tussen een dsl401 en een avt275 is qua prijs niet zo groot hoor. En ik vind buizen zoooo veel beter dan transistor. Daarom is transistor het voor mij gewoon niet. Als ik er dan een buizen naast hoor, dat klinkt gewoon veel natuurlijker, de overdrive is ECHT, clean is veel warmer. Dat heb ik met transistor niet. Daarom kwam het voor mij over als een slechte versterker

Dat het prijsverschil niet zo groot is tussen de 2 versterkers kan wel kloppen. Een AVT275 brult 150 watt eruit en in stereo. Je kan trouwens van het geluid houden of niet, maar warm klinkt een AVT275 zeker wel, dat duurt alleen ff pak 'm beet 10 minuutjes omdat de buis in de voorversterker moet opwarmen, net zo als bij een volledige buizenbak. En over die voorversterker gesproken, de overdrive van een buizenversterker komt volgens mij uit de buizen van de voorversterker. Verbeter me als dit niet zo is. Met andere woorden, de overdrive in de AVT's is in jouw term een "echte" overdrive. 2e hands zijn die valvestates trouwens uiterst betaalbaar hoor

Rude Perception
11 februari 2006, 19:27
de overdrive komt niet alleen uit de voorversterker. Er is in mijn ogen niets lekkerder dan dat de eindbuizen ook op hun donder krijgen (de master staat bij mij altijd op 3 uur, het kanaalvolume laag.

drap
11 februari 2006, 19:36
de overdrive komt niet alleen uit de voorversterker. Er is in mijn ogen niets lekkerder dan dat de eindbuizen ook op hun donder krijgen (de master staat bij mij altijd op 3 uur, het kanaalvolume laag.

Maar dat staat volgens mij los van je mastervolume. Dan moet je juist je kanaalvolume vol open zetten. Dat was ook de oude truuk die gitaristen in het pre-mastervolume gebruikten voor wat scheur. AC/DC is daar een mooi voorbeeld van. En dat geluid kwam juist doordat de voorversterkerbuizen zwaar op hun kloten kregen

Scali
11 februari 2006, 20:12
Maar dat staat volgens mij los van je mastervolume. Dan moet je juist je kanaalvolume vol open zetten. Dat was ook de oude truuk die gitaristen in het pre-mastervolume gebruikten voor wat scheur. AC/DC is daar een mooi voorbeeld van. En dat geluid kwam juist doordat de voorversterkerbuizen zwaar op hun kloten kregen

Volgens mij haal je het een en ander door elkaar. Toen je geen mastervolume had, stond het 'mastervolume' dus per definitie voluit, en kon je alleen met het kanaalvolume het geluidsniveau regelen.
Als je dat voluit zet, heb je dus de maximale eindbuis-oversturing.
Voorversterkerbuizen geef je juist op hun donder door de gain vol open te gooien, en evt een booster te gebruiken.
Voordeel van een mastervolume is dus dat je dat ook kunt doen zonder de eindversterker ook vol open te hebben, dus ook veel distortion op een lager volume. Maar dan heb je dus minder of geen eindbuisoversturing.

Maar sommige mensen maken dus de vergissing dat iedereen op zoek is naar eindbuisoversturing. Voor rock is dat inderdaad wel leuk. Maar mensen die bv funk spelen, die willen juist een zo strak en clean mogelijk geluid. En er zijn ook mensen die ook liever distortion hebben zonder eindbuis-oversturing. Dan is een ValveState dus juist een voordeel, en is een DSL een 'kutversterker'.

drap
11 februari 2006, 20:38
Damn, dus ik moet m'n JTM vol open gooien? Zullen m'n buren leuk gaan vinden, ghehehehe Ik dacht altijd dat de gain puur te maken had met de voorversterker, maar niet dus. Ok, ikke had 't fout dus. Geeft me wel een goeie reden om m'n volume open te gooien :D

Scali
11 februari 2006, 20:51
Ja, in principe heb je met een laag mastervolume hetzelfde als een ValveState-versterker. Wel vervorming uit een buis in de voorversterker, maar niet uit de eindversterker.
Als ie echt zacht staat, zal de buizenversterker vaak zelfs minder klinken, omdat buizen nou eenmaal minder lineair zijn dan transistors, en bij te laag volume krijg je dan dat je in verhouding te weinig bas hebt ofzo, dus een dun, blikkerig geluid, terwijl de transistorversterker altijd ongeveer hetzelfde klinkt.

timbo
12 februari 2006, 14:08
ik heb nu zelf een marshall mg 15cdr.
ik wil graag een helderder en ronder geluid.
ik heb wel een baantje maar omdat ik net 15 ben geworden verdien ik niet echt super veel dus kan echt niet meer dan 300 euro besteden.

drap
12 februari 2006, 14:48
ik heb nu zelf een marshall mg 15cdr.
ik wil graag een helderder en ronder geluid.
ik heb wel een baantje maar omdat ik net 15 ben geworden verdien ik niet echt super veel dus kan echt niet meer dan 300 euro besteden.

Dan kan ik je uit eigen bevinding alleen maar een AVT Marshall aanraden of hooguit een Line6, maar natuurlijk zijn er meer merken. Roland is misschien ook nog een overweging. Die cubes zijn ook verre van slecht

marter544
12 februari 2006, 14:55
Ik zou ook eens kijken naar een Randall RG75, ik heb em getest bij Huigens, en ga em over 2 weken bestellen uit Duitsland. Daar kost de RG75 330 euro(bij www.musicstore.de (http://www.musicstore.de/) , en het verzenden is gratis boven de 100 euro). Ik vind deze beter klinken dan de valvestates en die fender FM212. Die fender vind ik zwaar waardeloos, ze hebben er eentje op school, en dat ding klinkt alsof ie onder water staat(het scheurkanaal dan, het clean kanaal heb ik nog niet geprobeerd).

drap
12 februari 2006, 14:58
Ik zou ook eens kijken naar een Randall RG75, ik heb em getest bij Huigens, en ga em over 2 weken bestellen uit Duitsland. Daar kost de RG75 330 euro(bij www.musicstore.de (http://www.musicstore.de) , en het verzenden is gratis boven de 100 euro). Ik vind deze beter klinken dan de valvestates en die fender FM212. Die fender vind ik zwaar waardeloos, ze hebben er eentje op school, en dat ding klinkt alsof ie onder water staat.

Fender transistorversterkers zijn inderdaad zwaar kut weet ik uit eigen bevinding. In ieder geval wel in de prijsklasse waar je in zoekt. Zou ik zeker niet overwegen.

timbo
12 februari 2006, 20:14
is die 75 watt genoeg voor een lekker optreden want een vriend van me heeft een 65 fender buizen waar hij op het podium ineens niet meer zo blij mee was

drap
12 februari 2006, 20:19
is die 75 watt genoeg voor een lekker optreden want een vriend van me heeft een 65 fender buizen waar hij op het podium ineens niet meer zo blij mee was

Nou, zolang je geen volle Ahoy bespeelt zonder p.a. dan zou een 65 watt versterker toch hard genoeg moeten kunnen. Ik zou in ieder geval bij vol volume graag ff oordopjes in willen hebben, want gehoorschade gegarandeerd. Maar eh... welke 75 watt bedoel je?

marter544
12 februari 2006, 20:38
Ik denk die RG75, en ja, die gaat echt wel hard genoeg voor je gemiddelde kroeg :jam: . Misschien een extra 2*12 of 1*12 eronder voor een wat gespreider geluid, maar het gaat iig hard zat.

zjanke
12 februari 2006, 20:48
is die 75 watt genoeg voor een lekker optreden want een vriend van me heeft een 65 fender buizen waar hij op het podium ineens niet meer zo blij mee was

Dan moet hij de volgende keer dat ding op zijn eigen oorhoogte neerzetten. Klassieke fout op een (te) klein podium, strak tegen je versterker gaan staan die op de grond staat en hem dus niet horen omdat ie voluit tegen je kuiten staat te blazen....

Als je 65 watt buizen in een gemiddelde kroeg opendraait loopt iedereen naar buiten

drap
12 februari 2006, 20:53
Dan moet hij de volgende keer dat ding op zijn eigen oorhoogte neerzetten. Klassieke fout op een (te) klein podium, strak tegen je versterker gaan staan die op de grond staat en hem dus niet horen omdat ie voluit tegen je kuiten staat te blazen....

Als je 65 watt buizen in een gemiddelde kroeg opendraait loopt iedereen naar buiten

Of je combo (want ik ga er van uit dat we het daar over hebben, toch?) schuin voor je zetten op een standard, zodat de versterker meer naar je toe gericht staat. Hoor je ook meer het hoog in je geluid. Maar inderdaad, met 65 watt aan buizenpower op vol volume mag je hopen dat ze dubbele beglazing hebben in die kroeg :seriousf:

timbo
13 februari 2006, 19:02
dan was er denk ik goed iets mit met die versterker hij bleef maar draaien enz en we hoorden hem amper maar thnx voor de info guys

Geronimo
14 februari 2006, 16:23
Timbo check dit:

http://www.veilingkijker.nl/vs100.html

Vind zelf een van de betere Valvestates. Ik was altijd erg onder de indruk van het geluid wat eruit te krijgen was. Stond altijd bij ons in de oefenruimte The Box in Valkenburg (ZH). Er stonden ook van die Valvestate 8080, uit de eerste serie en die klonken ermee vergeleken nergens naar. We zochten altijd alle hokken af naar de VS100's. Echt topgeluid voor een transistorcombo.

Er zitten geen effecten op zoals die nieuwe serie Valvestates, maar dat is misschien alleen maar goed voor je portemonnee denk.

E-J
14 februari 2006, 16:23
Check mijn sign... ;)

thefox
15 februari 2006, 13:31
Kan iemand mij vertellen hoeveel een Fender Ultimate Chorus (2x 65W) (niet de DSP uitvoering) tweedehands ongeveer waard is?