PDA

View Full Version : G-akkoord



waikiki
10 februari 2006, 14:48
Ik zit nu wat te pingelen met me akoestische gitaar. Maar ik zit nu vast bij de G akkoord.(432) Hij lijkt voor mij wel onmogelijk. heeft iemand nog tips voor mij ?

Droffie
10 februari 2006, 16:07
Ik zit nu wat te pingelen met me akoestische gitaar. Maar ik zit nu vast bij de G akkoord.(432) Hij lijkt voor mij wel onmogelijk. heeft iemand nog tips voor mij ?

Wat bedoel je met (432)?

Rude Perception
10 februari 2006, 16:13
snaar: E A D G B e
g = 3 2 0 0 0 3

Bernie
10 februari 2006, 17:27
Ik neem aan dat je met 432 je vingers bedoelt, dus ringvinger(3) op E, middelvinger(2) op A en pink(4) op e. Probeer het eens met middelvinger op E, wijsvinger op A en ringvinger op e. Wellicht gaat dat makkelijker.

Als dat niet is wat je bedoelt, weet ik het ook niet... :)

waikiki
10 februari 2006, 17:57
:) ja 432 zijn de vingers


dus ringvinger(3) op E, middelvinger(2) op A en pink(4) op e


Ja zo moet ik het leren van me gitaar leeraar. maar dit wil bij mij niet lukken om dat ik mijn ringvinger en pink niet zover van elkaar kan strekken. Hebben jullie hier tips voor?

jpb
10 februari 2006, 18:11
:) ja 432 zijn de vingers




Ja zo moet ik het leren van me gitaar leeraar. maar dit wil bij mij niet lukken om dat ik mijn ringvinger en pink niet zover van elkaar kan strekken. Hebben jullie hier tips voor?
Blijven oefenen en niet willen dat het meteen lukt; dat duurt wel even. Je hersenen en (spier-)cellen hebben tijd nodig om deze beweging te verwerken.
Tenzij je een handicap hebt (zie Django-topic), kan iedereen dit goed leren. succes (de volgende accoorden gaan steeds gemakkelijker, totdat je zo goed bent als ik....)

Droffie
11 februari 2006, 13:49
:) ja 432 zijn de vingers




Ja zo moet ik het leren van me gitaar leeraar. maar dit wil bij mij niet lukken om dat ik mijn ringvinger en pink niet zover van elkaar kan strekken. Hebben jullie hier tips voor?

Een vreemde manier van een G pakken. Probeer gewoon wijsvinger, middelvinger en ringvinger...Je moet 't je zelf makkelijk maken.

glacius
11 februari 2006, 22:30
middelvinger snaar 6 fret 3
wijsvinger snaar 5 fret 2
ringvinger snaar 2 fret 3
pink snaar 1 fret 3

dit is een correcte G , zo klinkt hij ook het mooist !

--3 E snaar
-2- a snaar
--- d snaar
--- g snaar
--3 b snaar
--3 e snaar

Mr.Bluesbreaker
11 februari 2006, 23:27
Alle manieren zijn correcte G akkoorden die hier staan, er is niet echt "een" G. Het gaat gewoon om de drieklank G, D en B. Of je dat nou pakt als '432', wat je de mogelijkheid geeft om makkelijk je duim voor de basnoot te pakken, als een barre akkoord, of als een 'kampvuur' G: kijk wat jij het makkelijkst vind spelen.

jonathan
11 februari 2006, 23:32
sommige gitaristen pakken die G met hun pink zodat ze het volgende akkoord sneller kunnen overpakken,

ReinoutV
12 februari 2006, 11:00
Alle manieren zijn correcte G akkoorden die hier staan, er is niet echt "een" G. Het gaat gewoon om de drieklank G, D en B. Of je dat nou pakt als '432', wat je de mogelijkheid geeft om makkelijk je duim voor de basnoot te pakken, als een barre akkoord, of als een 'kampvuur' G: kijk wat jij het makkelijkst vind spelen.

Eigenlijk is dit wel een van de 'correcte' G-akkoorden, net als het barré-akkoord 355433. Dit komt, omdat hierin geen tertsverdubbeling zit (2 keer of vaker de noot B), die officieel niet mag. Het mag duidelijk zijn dat gitaristen hier vrij ongevoelig voor zijn, maar het klankverschil is er wel.

Ik zou ook dit akkoord met de vingers 1, 2 en 3 spelen, zeker als je het akkoord wil uitbreiden met een d (3e vakje) op de 2e snaar. Als jouw docent per se wil dat je dit akkoord met 234 pakt, dan moet je misschien op zoek naar een andere leraar. Daarnaast is het wel een goede oefening voor je spreiding natuurlijk. Blijf vooral ontspannen spelen!

johnny1987
8 maart 2006, 22:23
Hallo beginende gitaarspeler,

Ik heb deze fase een jaar geleden afgesloten. Ik zat ook met de vraag hoe ik in godsnaam die vingers zo ver uit elkaar moest krijgen, en het antwoord was : OEFENEN. En ook gewoon niks anders. Elke dag proberen een half uurtje te spelen. Op een gegeven moment zul je zien dat het gaat werken.

Groeten Johnny!

son
27 februari 2008, 11:43
Hoi, Ik ben nieuw hier, heb nu 2 gitaarlessen gehad en ik heb de G geleerd met alle 4 vingers waarvan de (p) op de hoge E komt.
Ik vroeg me al af hoe het komt dat ik zoveel verschillende opties tegenkom maar nu begrijp ik dat het allemaal kan.
Nou ja, om niet in verwarring te komen hou ik me maar (vorlopig) bij de aanw. van m'n leraar.
Doei,
Son

peter_heijnen
27 februari 2008, 11:48
Hallo Son, je reageert op een topic van twee jaar oud. Waarschijnlijk is de topicstarter er zelf al uit.

Welkom op gitaarnet, en lees anders mss even dit door: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=96432

fretboardtoash
27 februari 2008, 13:19
Wat bedoel je met (432)?

vingers linkerhand, gewoon oefenen vrees ik

peter_heijnen
27 februari 2008, 13:44
Aangezien mijn eerdere bericht niet door iedereen opgepikt/begrepen wordt, gooi ik deze toch maar dicht.