PDA

View Full Version : Jem 555



iwamoto
10 februari 2006, 15:23
hey, ffe een vraagje,
is het verstandig een JEM 555 te kopen, of eerder om door te sparen voor een "echte",
ik weet dat die 555's uit korea komen, maar zijn ze ook echt slechter? ik wil namelijk een broertje voor mn RG met evolutions, en die 555 int wit leek me wel leuk :)

Scali
10 februari 2006, 15:38
Echt slecht zijn ze niet, maar wel minder dan de 777. Zit hem eigenlijk voornamelijk in het tremolo, dat is wat minder stabiel en minder slijtvast.

iwamoto
10 februari 2006, 15:41
stabiel hmm, maar kan ik dan niet zon ding erin zetten net als steve vai in EVO heeft?

http://www.vai.com/Machines/guitarpages/EVO/images/large_images/hrdwre_LRG03.jpg

heet een trem setter, hiermee kan ie ook die subtiele shit in for the love of god

Scali
10 februari 2006, 15:49
Dat helpt niet echt. Het probleem is dat het gebruikte materiaal minder hard is dan bij de 'echte' tremolos. Het is een 'fulcrum'-systeem, wat betekent dat je een scherp stuk aan de ene kant hebt, en een konisch stuk aan de andere kant. Zo heb je minimale wrijving. Probleem met het minder harde materiaal is dat de scherpe kant nogal gauw bot wordt, en dan wordt de middenpositie van het tremolo gammel, en moet de punt weer bijgeslepen worden.

iwamoto
10 februari 2006, 15:57
maar zou dit met een andere trem te verhelpen zijn, of is en blijft het het materiaal? anders gewoon ffe Gotoh floyd roseje, leuke dingen :)

Scali
10 februari 2006, 16:12
Als je er al een andere trem op zet, neem dan de originele Ibanez. Iets anders is waarschijnlijk niet eens een verbetering, en ontsiert de gitaar alleen maar.
Maar het probleem is dat niet alle tremolos dezelfde grootte zijn. Misschien moeten er dus andere studs in, en die moeten misschien ook iets anders geplaatst worden (dat was iig vroeger wel zo bij Lo-Trs -> Edge/LoPro).
En zo slecht is het nou ook weer niet... je moet het maar eens proberen. Ligt ook aan je speelstijl hoe lang ze meegaan zonder slijpen.

robert-gitarist
10 februari 2006, 16:34
Gewoon tremelo vast zetten

MusicManMaestro
10 februari 2006, 16:40
Je gaat op een Jem toch niet de Floyd vatzetten?:stop:

Koop dan een andere gitaar zou ik zeggen want dat is pure heiligschennis;)

iwamoto
10 februari 2006, 17:08
ik wil idd wel flink kunnen trem abusen, dus dat word ffe checken, maar verkoopt ibanez ze los dan?

Kaïn
10 februari 2006, 17:09
Inderdaad, dan kan je net zo goed een RG met een hardtail kopen. (die zijn er sinds kort). Is het niet een idee voor je om een Ibanez uit de prestige serie uit te zoeken? Dat zijn hardstikke goede gitaren. Bij die JEM's betaal je vooral voor de naam van Steve.

iwamoto
10 februari 2006, 17:12
denk je dat ik evenveel kwijt ben voor een prestige met Evo's? want dat is het uiteindelijke doel :)

Orpheo
10 februari 2006, 17:16
denk je dat ik evenveel kwijt ben voor een prestige met Evo's? want dat is het uiteindelijke doel :)

de jem555 is imo bagger. vooral de brug is klote, en t feit dat niet t hele fretboard de vine inlay heeft, maar gedeeltelijk, vind ik ook :stop: .

ik zou dan gaan voor een RG (prestige waarschijnlijk) en er dan evo's inzetten. wellicht iets meer kwijt, maar zeker niet zoveel als voor een jem.

Pegasus
11 februari 2006, 15:45
Inderdaad, dan kan je net zo goed een RG met een hardtail kopen. (die zijn er sinds kort). Is het niet een idee voor je om een Ibanez uit de prestige serie uit te zoeken? Dat zijn hardstikke goede gitaren. Bij die JEM's betaal je vooral voor de naam van Steve.

Wat een JEM duur maakt ten opzichte van een RG zijn een aantal arbeidsintensieve onderdelen zoals het handvat, de "leeuwenklauwen" achter in het tremelogat en de "tree of life" inleg in de hals. Daarnaast wordt voor JEM's gebruik gemaakt van duurdere materialen. Maar je betaald inderaad ook voor de naam die er aan hangt.

Kaïn
11 februari 2006, 15:53
Ik heb een tijdje geleden ergens nog een RG gezien met een tree of life inlay, was erg mooi! Even off topic, weet iemand of die leeuwenklauw tremcavaty ook daadwerkelijk een functie heeft ten opzichte van een normaal gat?

Scali
11 februari 2006, 15:59
Ik heb een tijdje geleden ergens nog een RG gezien met een tree of life inlay, was erg mooi!

Dat zal een oude Prestige geweest zijn, die deden qua prijs (en kwaliteit) niet echt onder voor een Jem.


Even off topic, weet iemand of die leeuwenklauw tremcavaty ook daadwerkelijk een functie heeft ten opzichte van een normaal gat?

Ja en nee. De functie was om de boutjes, waarmee de snaren in de zadels geklemd worden, toegankelijk te maken, de brug is namelijk verzonken in de body, waar ie bij een 'normale' superstrat boven de body lag (En dus ook niet omhoog kon in toonhoogte).
Dit was dus zo gemaakt voor de Edge tremolo. Maar die is destijds vervangen door de LoPro-edge, waarbij de finetuners een ander ontwerp hadden gekregen, om het geheel platter te maken, en de boutjes nu dus niet meer helemaal achteraan en onderop de brug zaten.
De Edge Pro is daar weer een doorontwikkeling van.
De oorspronkelijke functie is dus verloren gegaan.

Stratman70
11 februari 2006, 17:46
@ Topicstarter: En bedenk ook dat die inleg op de toets van een 555 erg onoverzichtelijk is. Bij de Jem777 tree of life zie je goed de verschillen in positie. Bij de jem555 niet.
Afgezien van de tremolo en die inleg op de hals, zijn ze best goed. En zeker tweedehands een stuk goedkoper dan een Japanse Jem.

Utreg
11 februari 2006, 18:36
Inderdaad, dan kan je net zo goed een RG met een hardtail kopen. (die zijn er sinds kort). Is het niet een idee voor je om een Ibanez uit de prestige serie uit te zoeken? Dat zijn hardstikke goede gitaren. Bij die JEM's betaal je vooral voor de naam van Steve.

helemaal gelijk.

patricia
11 februari 2006, 20:04
@ Topicstarter: En bedenk ook dat die inleg op de toets van een 555 erg onoverzichtelijk is. Bij de Jem777 tree of life zie je goed de verschillen in positie. Bij de jem555 niet.
Afgezien van de tremolo en die inleg op de hals, zijn ze best goed. En zeker tweedehands een stuk goedkoper dan een Japanse Jem.

niks mis mee met die 555.
idd je moet, zoals ik heb gedaan, die trem eraf kieperen.



http://img.photobucket.com/albums/v435/karwei/AAAA.jpg

Pegasus
11 februari 2006, 20:40
helemaal gelijk.

Niet helemaal dus. Dat kun je lezen in een eerdere reactie.