PDA

View Full Version : Topkam groef te diep..



Mienmachine
10 februari 2006, 10:43
Bij mijn twee jaar oude Martin D28 is de topkam van been, de B snaar zit een fractie te laag en loopt bij de eerste twee frets aan.

De halspen verstellen helpt niet, en om nu al de topkam te laten vervangen vind ik zonde.

Nu zoek ik materiaal waarmee ik de groef iets kan vullen, bijvoorbeeld wat tandartsen gebruiken, of ander vloeibaar materiaal dat uithardt.

Graag tips en waar/wat ik het eventueel kan kopen.

Alvast bedankt.

harrie-beton
10 februari 2006, 14:41
een gitaar moet juist "groeven" toch?
:soul:



haha, even serieus: topkam vervangen , kost geen drol en is een makkie.
Opvullen is veel te veel werk en hecht niet.

rinaldo
11 februari 2006, 20:46
kijk eens op www.banjo.nl die man handelt in banjos en martin gitaren en heeft ook de nodige kontakten in de wereld van de luthiers die kan je vast helpen.

harrie-beton
12 februari 2006, 23:01
sjeeses die banjo site heeft niets van internet begrepen

iwamoto
14 februari 2006, 01:49
sjeeses die banjo site heeft niets van internet begrepen
hahaha, ik wou idd ook al gaan klikken, maar dat is dus maar een illusie :D

rinaldo
14 februari 2006, 20:39
tsja z,n site is inderdaad sjit, maar hij heeft wel hele mooie martins en prachtige verzameling bluegrass banjos staan die je in geen enkele nederlandse muziekwinkel tegenkomt. stuur hem eens een mailtje ik weet zeker dat hij je helpen kan

ochieloedere
18 april 2006, 11:31
als tijdelijke oplossing hebben wij vroeger altijd stukjes lucifer of papier gebruikt. Ook een bierviltje wil wel eens helpen. Gewoon pletten tussen de snaren en de kam.

grts


ochieloedere

fred dons
27 april 2006, 13:39
superlijm en bakpoeder (van baukje) , beetje bakpoeder in de groef daarna
een druppeltje superlijm er over heen. dit spul wordt keihard, daarna kun je een nieuwe groef zagen/vijlen

voor de veiligheid aan beide kanten van de kam een strip plakband plakken zodat het bakpoeder en lijm niet de groef weer uitloopt

Tristan
27 april 2006, 13:54
Inderdaad seconde lijm, zorgen dat het niet op je toets en/of kop terechtkomt en dan met een stanleymesje inzagen tot je de gewenste hoogt hebt...
Werkt prima...
(van dat bakpoeder weet ik niets, maar Fred Dons is volgens mij gitaarbouwer, dus die zal het vast wel weten...)

Basseytje
9 mei 2006, 13:59
hahaha, ik wou idd ook al gaan klikken, maar dat is dus maar een illusie :D

+1

10 tekens

cardinal
30 september 2006, 13:57
[QUOTE=fred dons]superlijm en bakpoeder (van baukje) , beetje bakpoeder in de groef daarna
een druppeltje superlijm er over heen.


En het is nog lekker ook!

BamBuFan1
1 oktober 2006, 00:28
superlijm en bakpoeder (van baukje) , beetje bakpoeder in de groef daarna
een druppeltje superlijm er over heen. dit spul wordt keihard, daarna kun je een nieuwe groef zagen/vijlen

voor de veiligheid aan beide kanten van de kam een strip plakband plakken zodat het bakpoeder en lijm niet de groef weer uitloopt

Je kunt ipv bakpoeder ook hetzelfde materiaal als waar de kam van is vermalen tot 'stof' en gebruiken. Ik heb hier bv voor noodgevallen een minibusje kunststofstof (dertienletterlingo!) en beenstof staan. Drupje secondenlijm, mengen met het stof en vullen maar.

iwamoto
3 oktober 2006, 02:09
[QUOTE=fred dons]superlijm en bakpoeder (van baukje) , beetje bakpoeder in de groef daarna
een druppeltje superlijm er over heen.


En het is nog lekker ook!
waarom, zo'n oud topic uit de sloot trekken?

guitarguru
17 februari 2007, 12:22
Je kunt toch gewoon de topkam iets verhogen door er iets (strookje hout/fineer?) onder te plakken en dan de overige groeven weer iets uitvijlen?

The Mess
17 februari 2007, 13:28
[QUOTE=cardinal]
waarom, zo'n oud topic uit de sloot trekken?

Idd =|

10 Tekens.