PDA

View Full Version : high voltage detectie



aad
9 februari 2006, 23:32
Ik had dit bedacht, nou ja bedacht, iemand zal me wel voor zijn geweest, ik heb het in ieder geval zo gedaan:



http://members.chello.nl/aad.sieraad/detectie.jpg (http://mebers.chello.nl/aad.sieraad/detectie.jpg)

De bedoeling is dat door het filter C1 en R1 net voldoende stroom wordt gegenereerd om de duo-led (hier even als twee aparte leds weergegeven) op te laten lichten als de hoogspanning aanwezig is.
Dit werkt prima zoals je ziet aan de hand van de gegevens die erbij staan.
Maar, stel ik heb drie identieke circuits zoals boven. En dat maal twee.
En bij beide gaat steeds de zelfde weerstand stuk. Ik bedoel dus als je drie van deze circuitjes naast elkaar zet en dan de weerstand Ref's door telt gaat steeds de weerstand op dezelfde positie stuk, althans hij is nu 390Megohm.
Identiek op 2 printen.
Rara??

Barend?

/edit Oh ja oops! waar staat GND moet natuurlijk staan 0vac

Dirk_Hendrik
10 februari 2006, 09:58
Maar, stel ik heb drie identieke circuits zoals boven. En dat maal twee.
Je hebt er dus 6?

En bij beide gaat steeds de zelfde weerstand stuk.
en dat is R1 of R2?

aad
10 februari 2006, 11:21
Maar, stel ik heb drie identieke circuits zoals boven. En dat maal twee.
Je hebt er dus 6?

En bij beide gaat steeds de zelfde weerstand stuk.
en dat is R1 of R2?

Heb de situatie wat duidelijker gemaakt, zie boven.
R3 gaat stuk, R1 en R5 blijven heel.

Ik heb een verhuistrafo oneigenlijk aangesloten zodat ik met een variac het gedrag kan bekijken en de soanning kan opvoeren tot 443volt.
Dan loopt er wel 3,42mA door R1, R3 en R5 bij een spanning van 358mV.
Dat is wel ongeveer 1mW. Het zijn MRS25 weerstanden. Toch niet te krap bemeten dacht ik.
De overige weerstanden zijn PR01.

Heb voor de eventualiteit de led's kortgesloten om te zien wat dat voor invloed zou kunnen hebben.
Scheelt wel 210uA door R1 enz.

Maf he?

Dirk_Hendrik
10 februari 2006, 11:27
Heb de situatie wat duidelijker gemaakt, zie boven.
R3 gaat stuk, R1 en R5 blijven heel.


Noem me stom maar ik zie nog steeds alléén een R1 en een R2

Dirk_Hendrik
10 februari 2006, 11:47
Ah! Daar is de update!

Dirk_Hendrik
10 februari 2006, 11:52
Het komt er dus op nmeer dat het altijd r3 is die stuk gaat? Dan zou ik met hulp van de 2 "werkende" circuitjes met cross swappen van de andere componenten gaan kijken of ik het probleem kan "verhuizen".

(Om een voorbeeld te geven, ik heb net een dag meettijd gespendeerd aan het vinden van een condensator die boven de 6.35 volt ineens korsluiting werd. Spanningsloos leek alles OK, behalve dat het geheel niet werkte)

aad
10 februari 2006, 18:31
Het gekke is dus juist dat ik 2 printen heb met deze configuratie en dat bij beide R3 stuk is, althans 390Megohm noem ik stuk als-ie 100ohm hoort te zijn.
Er is uiteraard niets te zien aan de weerstanden. Hoe kan dat ook bij 1mW.

Als je er van uit gaat dat de componenten nieuw zijn en keurig in de print zijn gemonteerd (ik weet hoe dat moet) is het toch opmerkelijk dat 1 weerstand onder deze omstandigheden zo verloopt. En dat op (voorlopig) 2 identieke printen.

Een slechte batch weerstanden? Waarom zit die dan alleen op de plaats van R3 en niet ergens anders?

Condensator doorgeslagen? De spanning die er echt op komt tet staan (in bedrijf dus) is "slechts" 230vac. Mijn test is dus een echte "burn in test" Bijna destructive :) zou je kunnen zeggen ware het niet dat tijdens de test alles perfect werkt (na vervanging van R3).

Dirk_Hendrik
10 februari 2006, 19:02
Ik denk.....
Dat ik het vooralsnog opgeef. Het verschil is nu dat je het geheel voor je spreekwoordelijke neus hebt liggen en aan je kop zit te krabben. Dat scheelt al een hoop.

Heb ik het goed dat een nieuwe R3 ook meteen weer aan gort gaat? Wat zegt je scoop (met verzwakker) over de spanning op het knoopunt R3, C2, R4 op het moment dat je er spanning op zet in vergelijk tot een ander , officieel identiek, knooppunt ?

aad
10 februari 2006, 19:15
Ik denk.....
Dat ik het vooralsnog opgeef. Het verschil is nu dat je het geheel voor je spreekwoordelijke neus hebt liggen en aan je kop zit te krabben. Dat scheelt al een hoop.

Heb ik het goed dat een nieuwe R3 ook meteen weer aan gort gaat? Wat zegt je scoop (met verzwakker) over de spanning op het knoopunt R3, C2, R4 op het moment dat je er spanning op zet in vergelijk tot een ander , officieel identiek, knooppunt ?

Dat van dat krabben, dat klopt, want ik zou het ook niet weten. Zie mijn vragen die toch eigenlijk absurd zijn. HET KAN GEWOON NIET wat hier gebeurd is.
Dat die weerstand weer stuk gaat heb je niet goed begrepen. Na vervanging blijft hij heel. Ook tijdens de test en daarna. Dat is ook zo vreemd, of eigenlijk logisch omdat er geen vermogen is.
Het gaat er juist om erachter te komen waarom dit tot 2 keer toe is gebeurd om het in de toekomst uit te sluiten (als dat al kan).

Er zijn meerder apparaten (van mij) met dit circuit en die blijven allemaal gewoon heel.

Die eventuele inschakelpiek ga ik idd nog even bekijken, is een goeie tip. Zou kunnen natuurlijk, alleen.....(weer.....zucht) waarom dan alleen bij R3? en waarom dan alleen bij deze 2?

JoostBaksteen
10 februari 2006, 20:22
Volgens mij heb je spoken :sneaky: :(

nicoverduin
10 februari 2006, 20:29
Zit er misschien iets mis met die printen? haarscheur? Ben met je eens dat dit een vreemde (en vervelende is).
Nico

aad
10 februari 2006, 20:36
Zit er misschien iets mis met die printen? haarscheur? Ben met je eens dat dit een vreemde (en vervelende is).
Nico

Nee printen zijn OK. Had nog gedacht aan warmte/torsie, maar de printen worden niet warm, althans niet echt.

Moet bijna toeval zijn, maar toeval bestaat niet. Of toch?

Zelfs gedacht dat misschien de buig/knipmachine een defect had, maar waarom dan weer alleen die R3? En het cirkeltje is weer rond. :D:angry:

nicoverduin
10 februari 2006, 20:38
En als je ze vervangt is het over?

aad
10 februari 2006, 20:45
En als je ze vervangt is het over?

Blijkbaar. Testen met 443volt en het blijft heel. Maar er is dus een partij printen met onbetrouwbare componenten (weerstanden)? Ik weet niet hoeveel en waar. Het is lullig.

Dirk_Hendrik
10 februari 2006, 21:14
suggestie:
http://www.gothamist.com/attachments/jake/2005_11_ghostbusters1.jpg


en als dat niet helpt
http://www.fiftiesweb.com/tv/a-team.jpg

en als laatste optie (kunstmest benodigd)
http://koti.mbnet.fi/~macgyver/rda/macgyver/pics/knightx.jpg

sorry voor het gebrek aan echte suggestie's ;)

aad
10 februari 2006, 21:39
suggestie:
en als dat niet helpt
en als laatste optie (kunstmest benodigd)
sorry voor het gebrek aan echte suggestie's ;)

misschien is dit wat: Een surge op het moment van inschakelen en uitschakelen. Op mijn scope zie ik +~1div -~3div. 5V/div x10 op de probe.
Geeft dus 200volt (zichtbaar). Toch wel tegen breakdownvoltage van een MRS25. Die is 250volt. Dankjewel Barend. :rockon:

Dirk_Hendrik
10 februari 2006, 23:05
Niets zo bitchy als impulsresponse met capaciteiten en inducties...

Neemt nog steeds het vraagstuk niet weg waarom de ene sectie wel over de zeik gaat en de andere niet....

aad
10 februari 2006, 23:10
Niets zo bitchy als impulsresponse met capaciteiten en inducties...

Neemt nog steeds het vraagstuk niet weg waarom de ene sectie wel over de zeik gaat en de andere niet....

precies. :)

Robbert
11 februari 2006, 01:19
Niets zo bitchy als impulsresponse met capaciteiten en inducties...

Neemt nog steeds het vraagstuk niet weg waarom de ene sectie wel over de zeik gaat en de andere niet....

Componenttolerantie, zeg ik.

:sssh:

nicoverduin
11 februari 2006, 08:04
van (390.000.000 / 100) * 100% = 390.000.000% Yep normale product tolerantie

aad
15 februari 2006, 12:37
Ik weet onderhand eigenlijk niet of dit onderwerp wel op gitaatnet thuis hoort.
Zoniet, dan zie ik het wel.
Het lijkt mij wel leuk om dit met jullie te delen.

Ik kom een stap(je) in de goede richting (denk ik).
Ik heb nu de volgende opstelling:
De uitgaande spanning van een Variac stop ik in de 110 volt aansluitng van ee verhuistrafo en de 220 volt van de trafo (die nu 440volt is) schakel ik met een pittig relais op het testcircuit.

Na ongeveer 2000 keer schakelen is R3 7K9 geworden!!!

Conclusie:

Omdat de printsporen rondom R3 het kortst zijn hebben die sporen minder spoelfunctie en dempen zij de transients die ontstaan bij het schakelen minder zodat R3 eruitgaat. De verschillen tussen die sporen qua afstand ligt in de buurt van 1 a 2 cm koper op de print!!!!!.

Dan lul je toch niet meer?

De tip van Barend (om met de scope die pieken te meten) heeft mij toch wel hiertoe gebracht. Nogmaals dank hiervoor. :rockon:

Ik kon weliswaar niet echt zien hoever die pieken reiken (Barend heeft een veel snellere scope dan ik :)) maar het gaf toch een ardige indicatie in de goede richting, althans dat moet mijn conclusie wel zijn.