PDA

View Full Version : pijn in mijn duim



goeroezeboe
9 februari 2006, 20:10
Ik speel ondertussen toch al wel een tijdje (+- 2 jaar) gitaar maar ik begin de laatste tijd meer en meer pijn te krijgen aan mijn (linker) duim als ik barré akkoorden speel.

Als ik kan wisselen tussen open akkoorden & barré's of rifjes & barré's is er geen probleem. Maar als ik al te lang na elkaar barré's moet spelen begint mijn duim pijn te doen.

Ik vermoed dat het iets met de houding van mijn hand/duim te maken heeft, maar ik heb geen idee wat ik precies verkeerd doe.

waayer
9 februari 2006, 20:50
Je speelt waarschijnlijk te krampachtig,ik weet niet of je je duim over de hals houdt zodat je de e snaar met je duim kan indrukken of dat je de duim achter
de hals houdt zoals bij klassiek en jazz.
Probeer in ieder geval niet te hard te duwen met je duim.

hoofd
9 februari 2006, 20:54
Is de krampachtige pijn in de muis van je duim? Zo ja, daar heb ik ook last van...al jaren. Ik heb het idee dat het de laatste tijd iets beter gaat, maar dat kan ook inbeelding zijn. Het is een van de redenen dat ik vaak kies voor alternatieve akkoordzettingen dan voor barré's.

goeroezeboe
9 februari 2006, 22:04
Het is inderdaad in de muis van mijn duim dat het pijn doet. Tot nu toe gebruik ik meestal dezelfde oplossing als jou; dus zoeken naar alternatieve vingerzettingen zodat ik nooit een nummer moet spelen met enkel barré akkoorden. Maar dit is een noodoplossing want barré akkoorden zijn in veel gevallen veel gemakkelijker (vooral wisselen tussen akkoorden) en klinken vaak ook beter.

Ik hou mijn duim in het midden van de hals als ik barré akkoorden speel. Als ik open akkoorden speel zorg ik dat ik met mijn duim aan de E snaar kan.

ps. Ik denk inderdaad dat ik mijn hand te krampachtig in dezelfde houding dwing, maar dat is ondertussen een automatisme geworden en ik weet niet hoe ik dit kan oplossen.

pps. Ik ben duidelijk niet de enigste met deze problemen. Op het internet zijn er blijkbaar honderden sites & forum threads over dit onderwerp. Ik zal ze morgen is bekijken om te zien of der ook oplossingen bijstaan die voor mij helpen :p