PDA

View Full Version : Terugkoppeling in 3weg systeem



Analie-G
9 februari 2006, 13:18
Hoi Heren,
`Klein` probleempje waar ik eigenlijk al sinds 15 jaar mee kamp (want zo lang speel ik al 3 weg) :

Mijn Powertone2 is de direkte signaal en de fx ( Lex pcm70 , TC2290 , Yamaha SPX90 detuning) zijn dus stereo en dus 3weg.

Om op zo`n manier de chorus effect goed mooi te horen, moet die dus harder klinken dan mijn direkte signaal. Tot zover no problemos....
De andere modulatie fx zoals Flanger (mxr) en filter effecten gaan gewoon mono over mijn direkte signaal (tussen de gitaar en Powertone)

Heel soms als ik mijn fx (detuning) harder laat klinken dan de direkte signaal en op vrij hard volume speel , krijg ik een terug koppeling in de detuning en gaat het hele spul bijna over de kop......

Als je em nog niet snapt , : je hoort toch altijd de chorus effect draaien in je speakers.....die gaat dan opeens harder en harder .....

Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel...

Heb hier wel eens met Dolf Koch over gehad en volgens hem komt het puur omdat de input versterker waar de fx over gaan te ver open staat in verhouding met die van mijn direkte signaal .....(????)

Iemand dit ooit ervaren en wat te doen ?

Pics stuur ik over een tijdje wel want Paul L gaat nog eerst mijn floorboard in mekaar zetten...

Thanks,
Analie-G

Analie-G
9 februari 2006, 13:37
Euhm, hoe kan ik een bijlage zoals een pic erbij posten ...??

Ik zie bij mijn opties dat ik geen bijlages mag posten......

LordRiffenstein
9 februari 2006, 13:50
Ik denk dat je te weinige posts hebt om bijlage te mogen doen.

Als ik het goed begrijp heb je dus een soort van feedback-loop met je SPX90. Probleem lijkt me dat je gewoon last hebt van feedback en omdat je wet-volume hoger is valt het daar harder op dan in je dry.

Analie-G
9 februari 2006, 14:02
Klopt ...een soort van feedback...als ik namelijk de fx volume iets zachter zet , is het weg ...MAAR dan klinkt de chorus effect net iets te ligt...

Hoe doen andere 3weg gebruikers dat hier op de forum ..?

Magic Bean
9 februari 2006, 16:36
als je een plaatje wil toevoegen kan je dat ook met een link doen, maar dan moet je hem wel eerst online hebben staan.

Rectifier
9 februari 2006, 20:48
Bij Detune heb je minder 'geswirl' dan met chorus.
Ik gebruik ook nooit chorus vanwege dat gedraai-sound in de speakers.

Heb je al wat ge-expirimenteerd dan?
Bv. op lagere volume en dan net zolang het volume opkrikken tot je het weer hebt? En dan ook het volume van je wet-cabs afzonderlijk extreem hoog en laag zetten? Gewoon zien wat er gebeurd.

En evt. de plaatsing van je wet-cabs. Kan't zijn dat je PU's te gevoelig zijn voor feedback van je WET-cabs.

Ik opper maar wat, maar ik zou toch eerst eens wat gaan expirimenteren.

Analie-G
9 februari 2006, 21:12
en of ik dit al gedaan heb 15 jaar lang ...hihihi , het gebeurd alleen bij hoge volume en als ik de boxen wat verder uit mekaar zet is het ook minder....

Ik hoopte er eigenlijk op dat ik mischien iets moest doen in mijn 3weg systeem om dit weg te krijgen : bijv een buffer of weerstand of iets waar ik nog nooit over gehoord heb....

Hoop er op dat er nog andere 3weg gebruikers zijn ...of zijn die er niet HEREN ????

Rectifier
9 februari 2006, 21:33
Niet iedereen heeft die luxe van endorsements/roadies enz :p

Als het alleen gebeurd bij je Detune/Chorus dan kan ik niet bedenken waarom een buffer dat zou kunnen oplossen.

Als je toch al bij P L komt, kan hij je niet uit de brand helpen?

vinni
9 februari 2006, 21:48
Hoi AG

Inderdaad...vast en zeker een soort feedbacken.
Dat krijg je als iets op dezelfde frequentie of harmonische gaat mee resoneren.
Heb je wel eens geprobeerd de chorus met een iets delay?
Ik heb het dan niet ove de standaard delay (echo e.d.) maar je kan het hele chorus signaal iets later laten klinken. Het gaat hiet over microseconden.
Misschien dat de chorus dan niet in synch is met het origineel waardoor het minder snel gaat feedbacken.

Tja....Ik probeer ook maar wat!......maar dat zou ik eens proberen.

Vinni

bluegate
9 februari 2006, 22:18
Heb je ook gedacht aan een Fase probleem?
Indien je wets harder staan dan het dry geluid kan het ook zijn dat
je wets in tegenfase signaal uitvoeren tov je dry.
Waardoor het effect wegvalt.

Probeer dezelfde setup ook eens met de speaker draden van de dry
omgekeerd.
Dus intern in de dry speakerkast de aansluitingen van - en + wisselen.

morris
10 februari 2006, 00:31
Ik heb nooit dergelijke problemen gehad. En ik speel heel hard. Het lijkt er i.i.g. op dat je fase problemen hebt. Ik denk dat Dave (Bluegate) de richting van je probleem al heel goed aangeeft.

Morris

p.s. Paul Lenders kan meer dan alleen je pedalboard bouwen :satisfie:

Analie-G
10 februari 2006, 01:40
Ik zal dat van die Fase probleem eens uitproberen !! Thanks en inderdaad Paul kan veel meer , alleen wilde ik em niet direkt met dit soort vragen belasten als dat middels een forum ook kan ..

Mochten al deze adviezen niet helpen , dan wordt het toch Paul als ik daar een keer over de vloer kom !

Thanks iedereen ...
A+

Einzeln
10 februari 2006, 11:39
Hoe lopen je signaal snoeren? waar split je?

Analie-G
10 februari 2006, 13:34
poeha , signaal snoeren ...das een hele lange :

Gitaar gaat door enkele pedalen en dan naar de Powertone :
Hiervan gaat er een uitgang direkt naar de dry speaker.
Een andere speakeruitgang gaat op line niveau naar een Palmer Isolationbox voor de brom. Dan naar de input van de CAE Dual Line mixer waarop de TC2290 , Lex pcm70 en SPX90 zijn aangesloten. UItgangen mixer gaan naar de eindversterker : links / rechts speakers.

Rack is gewoon muistil en brom niet.

Gr,
Anand

Einzeln
10 februari 2006, 16:32
Ik neem aan dat je de rackfx alleen gebruikt als wet signaal. Maar hoe is een chorus of detuned geluid opgebouwd? Is de chorus echt alleen de modulatie? Dus zo'n slingerend geluid. Dito voor detuned. Dus zijn de effecten allemaal parallel ge-edit.

Analie-G
10 februari 2006, 17:14
Hi Nico,
Ja , de rack fx zijn alleen voor de wet signaal.
Chorus fx stereo ken je neem ik aan , die draait dus afhankelijk van je instelling sterk of lichtjes....daar hou ik niet van , dus gebruik ik de detuner.
Eigenlijk is dit gewoon een Pitch Shifter waarbij ik dan de parameters Pitch op`0` laat en dan de Fine op bijv +9 resp -12 zet.....zo krijg je links en rechts een hele mooie breed `chorus` fx die niet draait.

Zekers de moeite waard !
Gr,
Anand

robert-gitarist
10 februari 2006, 18:40
Ik heb nooit dergelijke problemen gehad. En ik speel heel hard. Het lijkt er i.i.g. op dat je fase problemen hebt. Ik denk dat Dave (Bluegate) de richting van je probleem al heel goed aangeeft.

Morris

p.s. Paul Lenders kan meer dan alleen je pedalboard bouwen :satisfie:

Over Paul gesproken,hij moet ff in z'n mailbox kijken :D
Wil shirt van hem kopen hehe (H)

Rectifier
10 februari 2006, 20:00
Hi Nico,
Ja , de rack fx zijn alleen voor de wet signaal.
Chorus fx stereo ken je neem ik aan , die draait dus afhankelijk van je instelling sterk of lichtjes....daar hou ik niet van , dus gebruik ik de detuner.
Eigenlijk is dit gewoon een Pitch Shifter waarbij ik dan de parameters Pitch op`0` laat en dan de Fine op bijv +9 resp -12 zet.....zo krijg je links en rechts een hele mooie breed `chorus` fx die niet draait.

Zekers de moeite waard !
Gr,
Anand

Haha ik heb hem vaak op -8 en +8 staan. Vind ik ook mooier dan chorus.

LordRiffenstein
10 februari 2006, 20:17
Haha ik heb hem vaak op -8 en +8 staan. Vind ik ook mooier dan chorus.

Enigszins offtopic maar er zijn ZOVEEL goeie micro pitch settings die lekker klinken. Gebruik zelf bv -7 +9 en ook -11 + 13.

maestro_nl
10 februari 2006, 21:29
-6, +9 (bericht Te Kort? Wat Is Dat Nu Weer Voor Onzin!!!!)