PDA

View Full Version : Vraag over overdrive



FJ1200
9 februari 2006, 12:20
Ik speel op koch twintone met een tubescreamer als overdrive.

We spelen blues-Rock. In het begin was het nog veel blues en kon ik met mijn configuratie lekker meekomen. Ik ben eigenlijk zeer tevreden met mijn geluid.

Nu gaan we meer rock spelen en merk ik dat de tubescreamer niet meer voldoet. Ik vind de overdrive van de twintone niet dynamisch genoeg. En het moet ook weer niet te metal worden.

Wat voor een pedaal zou het beste passen volgens jullie. (ervaring)

Met deze info wil ik me een beetje voorbereiden op mijn bezoek aan de winkel waar ik wat van deze pedaaltjes ga uitproberen.

Thanks

dunnoaname
9 februari 2006, 12:56
Fulltone OCD of de fulldrive 2 heb ik goede dingen over gehoord

jpb
9 februari 2006, 15:15
Dus je denkt dat veel dynamiek meteen metal geluiden oplevert??? Dan zou je wat preciezer kunnen zijn in de omschrijving van wat je wilt. Er zijn b.v. TS-klonen die erg dynamisch zijn (b.v. MJM Blues Devil) maar absoluut geen metal, en andersom.

idno
9 februari 2006, 16:36
was er maar een overdrive waarmee je metal uit een transistorbak kon halen, dan zouden er een hoop mensen blij zijn denk ik

Scali
9 februari 2006, 16:41
Ik dacht nou juist dat transistorbakken vaak de beste metalbakken waren, zoals Randall of bv Line6. Veel vermogen, superstrakke distortions.
Bij buizen heb je toch meer problemen met ruis, microfonie etc... en metalgeluiden zijn nou niet echt de geluiden waarbij je de warmte van oversturende buizen hoort.

idno
9 februari 2006, 17:42
de meeste bands spelen toch echt over buizen hoor, vaak mesa's, peavey 5150, triple super leads, bogners enz...

Fumi SG
9 februari 2006, 17:53
was er maar een overdrive waarmee je metal uit een transistorbak kon halen, dan zouden er een hoop mensen blij zijn denk ik

Dit is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Er zijn zat SS-amps waar heel goed metal mee te maken is. Er zijn/waren zelfs artiesten die transistor boven buizen verkozen, neem bijvoorbeeld Dimebag Darrel. Heeft jarenlang op transistor gespeeld, en jij maakt mij niet wijs dat dat géén metalsound was.

BartL
9 februari 2006, 18:08
Boss OD-3 of Fulltone DP-1? :D:D
Kijk maar eens in de link in mijn sig.



Maaruhm. De Jekyll & Hyde beviel me best wel goed wat de rock-sound betreft. Kan ook wat meer dan rock, maar hoeft niet. Dus misschien de Visual Sound "Jekyll&Hyde 2"?

robert-gitarist
9 februari 2006, 18:22
Dit is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Er zijn zat SS-amps waar heel goed metal mee te maken is. Er zijn/waren zelfs artiesten die transistor boven buizen verkozen, neem bijvoorbeeld Dimebag Darrel. Heeft jarenlang op transistor gespeeld, en jij maakt mij niet wijs dat dat géén metalsound was.

Inderdaad..
Ooit gehoord van Randall?
Ooit het geluid er van gehoord?
Dat geluid blaast en echt alle distortion pedalen eruit...Ik gebruik ze(heb dr 2) en klinkt echt heftig.Dimebag speelde ook op Randall ;) en Krank.
Of koop mijn Line6 ubermetal pedaal voor 65 euro ;) die scheurt echt als de ziekte(komt bij randall beetje in de buurt kwa gain etc.)

idno
9 februari 2006, 19:01
ik weet ook wel dat Randall blaast als de nete, en dat ome Dime ze gebruikte. waar ik op doelde was of er een overdrive pedaal was waarmee je metal sounds zou kunnen maken. dus geen distortion want lukt altijd wel.

robert-gitarist
9 februari 2006, 19:04
ik weet ook wel dat Randall blaast als de nete, en dat ome Dime ze gebruikte. waar ik op doelde was of er een overdrive pedaal was waarmee je metal sounds zou kunnen maken. dus geen distortion want lukt altijd wel.

Waarom een overdrive pedaal..misschien een Tube Factor van H&K?
Je kunt toch ook iets de drive(+ eventuele andere instellingen) veranderen aan een distortion pedaal?mits je beetje goed pedaal hebt natuurlijk...wat zoek je exact voor geluid dan?voorbeeld?

Scali
9 februari 2006, 19:40
de meeste bands spelen toch echt over buizen hoor, vaak mesa's, peavey 5150, triple super leads, bogners enz...

Ja, maar dat wil niet zeggen dat het ook beter is.

idno
9 februari 2006, 19:49
@ robert-gitarist
nu gebruik ik een DS-2 met een boost uit een GT-3 erachter (blues od setting) dit geeft wel een redelijk resultaat. als ik het iets strakker wil hebben gooi ik er een EQ bij.
Ik zoek een redelijk strak geluid. maar ik vind een overdrive wat natuurlijker klinken dan een distortion. overdrive + eq levert dan voor mij het lekkerste geluid ipv alleen distortion (+ eq).
ook moet de lage B (7 snaar) nog goed blijven klinken.

@ scali
ik kan niet zeggen dat het niet lekker klinkt hoor. ik denk dat Dimebag een van de grootste namen is die ss speelde. maar de meeste namen die ik ken spelen allemaal buizen.

Scali
9 februari 2006, 20:02
Tegenwoordig is transistor/modeling toch een beetje de trend, had ik het idee...
Vooral bij gothic bands. Evanescence, Nightwish, After Forever, Lacuna Coil...
Maar ook Limp Bizkit, Slipknot, NiN of Ben Moody.

Kijk eens hoeveel mensen hier staan bv: http://www.line6.com/artists/

idno
9 februari 2006, 20:15
klopt, modeling is zeker een trend. alleen zie je artiesten live dan toch wel weer op een andere versterker spelen.
het gebeuren met die endorsements is zowieso raar: soilwork zit bij Krank, alleen bij het optreden in de melkweg vorig jaar was er geen versterker te zien!

Scali
9 februari 2006, 20:46
Bij bands als Evanescence, Nightwish en After Forever is iig vaak wel duidelijk te horen dat ze modeling in de studio gebruiken.
Geluiden die veel te strak zijn om ooit door een gitaarspeaker gecreerd te zijn, of een 'plastic' bijgeluidje bij solo's... of gewoon een gitaar die als een kettingzaag klinkt.

idno
10 februari 2006, 09:50
Zeker, zeker. maar ik denk dat het ook door het gemak komt; je neemt een simpele POD oid en hebt gelijk een groot aantal redelijk tot goede sounds tot je beschikking. Scheelt nog in de kosten ook :P en je kan direct de tafel inprikken.
Het enige nadeel is hetzelfde met computers: binnen een halfjaar is de boel verouderd omdat er (in dit geval) weer betere modellen zijn.

FJ1200
10 februari 2006, 09:53
Dus je denkt dat veel dynamiek meteen metal geluiden oplevert??? Dan zou je wat preciezer kunnen zijn in de omschrijving van wat je wilt. Er zijn b.v. TS-klonen die erg dynamisch zijn (b.v. MJM Blues Devil) maar absoluut geen metal, en andersom.

Ik bedoel gelukkig niet dat dynamiek zorgt voor metal. Je moet die 2 zinnen van mij even appart nemen. Dus:

Mijn twintone overdrive is niet dynamisch genoeg
en
het moet ook niet te metal worden (otw ik zoek een rock pedaal welke niet te metal klinkt)

Dank allen voor de reacties (ook al gaat het onderwerp nu over of een transistorversterker een metal geluid kan geven ?? ;) )
Wie kan mij ontopic nog iets verder helpen :)

Einzeln
10 februari 2006, 10:36
Rock maar niet metal? MI audio Crunchbox! 109 euro!
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/News/MIaudio_Crunchbox.htm


http://www.miaudio.com/Samples/CB_morsish.mp3
http://www.miaudio.com/Samples/CB_rvsjam.mp3
http://www.miaudio.com/Samples/CB.mp3
http://www.miaudio.com/Samples/CB_strat.mp3

http://www.miaudio.com/Images/CB2.gif

turboblues
10 februari 2006, 14:55
Waarom een overdrive pedaal..misschien een Tube Factor van H&K?
Je kunt toch ook iets de drive(+ eventuele andere instellingen) veranderen aan een distortion pedaal?mits je beetje goed pedaal hebt natuurlijk...wat zoek je exact voor geluid dan?voorbeeld?
Ik heb net eentje gekocht op ebay! Echt goed! Er zit een 12AX7 buis in de pedaal; er zitten 2 stompswitches op, in factor1 heb je een prachtige bluessound tot AC/DC-achtige crunch, factor 2 geeft je een zingende leadsound of metalscheur. Veelzijdig pedaal, klinkt stukken beter dan die scheerapparatendistortionkastjes!

Droffie
10 februari 2006, 17:02
Ik bedoel gelukkig niet dat dynamiek zorgt voor metal. Je moet die 2 zinnen van mij even appart nemen. Dus:

Mijn twintone overdrive is niet dynamisch genoeg
en
het moet ook niet te metal worden (otw ik zoek een rock pedaal welke niet te metal klinkt)

Dank allen voor de reacties (ook al gaat het onderwerp nu over of een transistorversterker een metal geluid kan geven ?? ;) )
Wie kan mij ontopic nog iets verder helpen :)

Ik speel zelf ook op een Twintone maar ik gebruik een Boss OD-3 voor overdrive. Ik kan je dit pedaal echt aanraden. Ik snap wat je bedoel met de TT overdrive. De OD-3 heeft een zeer goede bassrespons en aardig wat meer gain er op zitten dan de TS. Ik vind 't een waanzinnig pedaal.

De overdrive van de TT gebruik ik eigenlijk voor de meer zwaardere Rock.

FJ1200
10 februari 2006, 17:07
@Nico: Goede sound :)

@Droffie: Morgen maar even mijn tt onder de arm en naar de gitaarwinkel.

Droffie
10 februari 2006, 17:22
@Nico: Goede sound :)

@Droffie: Morgen maar even mijn tt onder de arm en naar de gitaarwinkel.

Tja, 't toppie neem je desnoods nog op de fiets mee.

Als je de OD-3 gaat testen, de tone knop is erg responsive. Kan je erg veel mee.

guitartub
11 februari 2006, 21:37
Heb vanmiddag de Visual Sound Jekyll & Hyde aangeschaft. Dit betreft een zeer veelzijdig pedaal die een scala aan overdrive sounds aflevert. Misschien moet je die eens uittesten.