PDA

View Full Version : Spanningsregulator L7821CV...



Franc
9 februari 2006, 11:11
Uit mijn 100Watter heeft het begeven. Het koellichaam dat er aan hing was iets meer dan de 3 pootjes uiteindelijk aankonden :(

Dit is te veel sold state voor mij, dus ik weet eigenlijk niet meer dan dat ie spanning regelt en dat zal wel voor een flinke stroom zijn... (hij regelt de anodespanning van mijn voortrap.

Iemand een idee voor een (goedkoop) alternatief? Het nadeel van dit ding is dat het middelste pootje ook direkt verbonden is met de 'base-plate' noem ik het maar even, dus het hele koellichaam staat onder hoogspanning. Ik kan er dus geen kant mee op...

Suggesties welkom.

EDIT: Ik zie net dat ik in de titel schrijf 7821, maar dat moet 7812 zijn...slordig :(

Dirk_Hendrik
9 februari 2006, 11:19
78M12?
TO 3 behuizing.

De "Dus" in je post is niet zo helder. Misschien moet je er even bijvertellen dat het ding je hoogspanning regelt en de referentieaansluiting, die in normale gevallen aan massa zit, met een stapel zenerdiodes is "opgetild" zodat er nu inderdaad hoogspanning op staat.....

Toch?

Franc
9 februari 2006, 11:38
Hij regelt inderdaad hoogspanning van 260V en poot 2 is opgetild met 4 zeners in serie.

Ik zie nu ook dat de originele bouwtekening alleen meldt "7812" wat in zou houden dat de uA7812 (die ik al voor 40 eurocent heb gezien) zou moeten kunnen werken (weet dus niet waarom ik destijds een L....CV heb gekocht).

De vraag is ook of ik dat koellichaam eigenlijk wel nodig heb. Zo niet dan is het niet zo'n probleem hem op dezelfde manier te monteren, zo zonder dat zware lichaam eraan hangt dat prima (er zit er nog 1 in zonder koellichaam, maar die regelt maar 12V en weinig stroom).

78M12, is dat een alternatief? TO3 behuizing, is dat niet juist dezelfde, 3 op een rij met een metalen baseplate met gat?

Dirk_Hendrik
9 februari 2006, 11:43
TO3:
http://www.solitrondevices.com/images/TO3.jpg

Franc
9 februari 2006, 11:45
Aha, thanks.
Probleem is dus dat poot3 niet aan massa ligt in dit geval, dus dat wordt dan lastig monteren...(en veel zwaarder)

Ik lees nu trouwens nog even de toelichting en zie dat je genoeg moet hebben aan een stroom van 30mA...da's niet zoveel als ik dacht. Ik denk dat dat koellichaam dan ook wat overdreven is?
Dan ben ik voor 50 cent klaar....

aad
9 februari 2006, 11:54
Aha, thanks.
Probleem is dus dat poot3 niet aan massa ligt in dit geval, dus dat wordt dan lastig monteren...(en veel zwaarder)

Ik lees nu trouwens nog even de toelichting en zie dat je genoeg moet hebben aan een stroom van 30mA...da's niet zoveel als ik dacht. Ik denk dat dat koellichaam dan ook wat overdreven is?
Dan ben ik voor 50 cent klaar....

Ligt eraan wat je in-uitgangsspanning is. Het verschil x 0,03 geeft de dissipatie.
Stel 300V in en 250volt uit geeft dus 1,5watt dat is nogal wat.

deze is heel strak maar kost wel meer dan 50c
http://www.glass-ware.com/tubecircuits/High_Voltage_Regulator.html
Ik heb deze gebouwd en minder dan 50mV ruis gemeten!

Franc
9 februari 2006, 12:01
Als ik het zo bezie is het verschil tussen in en uit max 10 V dus 0.3W.
Ik kijk ook eens goed naar de foto's en zie een enorm koellichaam aan een regulator voor de gloeispanning (die ik niet meer gebruik), maar de 2 7812 staan vrij in de lucht....al die tijd dus voor niets dat lichaam er aan gehad :(
Had me dit probleem dus kunnen besparen.

Frits van Mourik
9 februari 2006, 23:32
Bij de montage van TO3 0f TO220 of whatever spanningvoerende SS-behuizing gebruikt men in de regel een isolatiesetje:
-micaplaatje met siliconenpasta (of beter nog : sil-pad)tussen behuizing en koellichaam en isolatiebusje(s) voor de bevestiging.
Kun je je "device" meestal zonder extra koellichaam zó op je chassis monteren.
Geen zweet...