PDA

View Full Version : Klantgatelement



if19mt
8 februari 2006, 22:46
Hoi!

Ik loop al een tijd rond met het idee om een element in mn Gibson Workingman J45 te laten zetten zodat ik deze gitaar ook makkelijk in een bandsituatie kan gebruiken. Eerst dacht ik aan een standaard actieve pickup van B-Band, maar onlangs zag ik een aantal akoestische spelers die een klankgatelement geinstalleerd hebben. Het klonk ook gewoon erg goed, maar in mijn beleving niet beter dan een ander type pickup. Ik vraag me nu echter af wat de voordelen van een klankgatelement zijn. Heeft het te maken met de feedback (het rondzingen)?

Graag advies!

Mark

Harald
9 februari 2006, 09:46
Heeft waarschijnlijk het meeste te maken met de hoeveelheid aanpassingen aan je gitaar. Veel klankgatelementen zijn magnetische pickups (net als bij een elektrische gitaar), wat een ander geluid heeft dan bv. een piezo, of andere pickup. Soms zit er dan ook nog een microfoon bij. Fishmann heeft zo'n systeem. Alleen een magnetische pickup zal weinig last van feedback hebben, maar levert niet echt een heel akoestisch geluid op waarschijnlijk.

Hoeveel mag er aan je gitaar veranderd worden (bv. inbouwen preamp (gat in zijkant), jack aansluiting (gat in zijkant of staartblok)
Welke sound zoek je? Wil je het akoestische geluid van de gitaar zo nauwkeurig mogelijk, of juist meer een piezo achtige sound, of bv, richting michael hedges (dan zou zo'n Fishmann Rare Earth iets kunnen zijn)
Wil je zelf het geluid op de gitaar kunnen bijstellen tussen nummers, moeten er feedback filters op zitten, of is dat voor je knoppenman.
Werk je met een akoestische amp, of ga je rechtstreeks de mengtafel in. In het laatste geval zou bv. alleen een piezo zonder preamp wel eens tegen kunnen vallen.
En budget is natuurlijk ook bepalend voor je keuze.

Flipkoos
9 februari 2006, 10:49
Hoi,

Heb zelf een Fishman Acoustic Matrix Natural I in mijn gitaar laten zetten en ben erg tevreden over de sound. En je ziet er aan de buitenkant niets van. Geen grote gaten in je gitaar...alleen een plug aan de onderkant (en daar zat toch al een riemknop).
Het is een actieve pickup...alleen maar één stand.
Maarja...wat zou je ook lopen draaien als de sound gewoon goed is.
Voor een grotere gitaar is een Acoustic Matrix Natural II beter.

Groet, Peter

piezo
9 februari 2006, 11:49
Ik gebruik zowel een klankgat element (ouder type Barcus Berry) als een UST (piezo). In 2 verschillende gitaren overigens, maar met een geschikte dubbele pre-amp kun je ze ook goed combineren.
Houd er wel rekening mee dat je voor een klankgatelement eigenlijk ook "elektrische" snaren moet gebruiken, wat natuurlijk aan andere akoestische klank geeft. Die natuurlijk soms juist uitstekend kan passen bij de betreffende gitaar, zoals bij die ene van mij.

gertdm
10 februari 2006, 13:55
Een klankgatelement blijft, ondanks alle innovaties, behelpen. Gewoon een fishman matrix in laten bouwen en je zult n prima akoestiese sound hebben, in je band, on stage.

Einzeln
10 februari 2006, 17:57
http://www.lrbaggs.com/home.html

Beluister eens de m1 video's. Takamine verkoopt dit element onder de naam tri axis in Nederland voor 195 euro. Onder andere bij Dijkman geloof ik.

Harald
10 februari 2006, 18:02
Picker heeft zo'n M1 op zijn Taylor 712 gehad. Weet niet hoe dat hem beviel.

Picker
11 februari 2006, 22:01
Picker heeft zo'n M1 op zijn Taylor 712 gehad. Weet niet hoe dat hem beviel.

Goed, heb hem zelfs nog steeds!

if19mt
19 mei 2006, 12:56
Iedereen bedankt voor de reacties!

Na een uitgebreid vergelijk en advies van diverse mensen heb ik uiteindelijk een Fishman Rare Earth Humbucker aangeschaft en ik ben enorm tevreden over het resultaat!

johantipker
19 mei 2006, 13:36
ik heb er ook zo eentje al jaren en ik vind 'm nog steeds fantastisch!! :rockon:

Mabel Wisse Smit
19 mei 2006, 14:14
Ik gebruik sinds enige tijd De fishman Neo-D, dat is, net als de rare earth typen, een Neodymium element.
Ik ben er erg tevreden over, het geeft, zeker over een ac. versterker een goed geluid.
Naar mij mening beter dan een piëzo-element.

gertdm
20 mei 2006, 15:25
Ik ben er van overuigd dat de techniek niet stil staat en dat ook klankgat elementen goed meedoen.

Mijn grootste bezwaar is dan ook vooral esthetisch.....zeker nu veel piezo's gewoon goed uitversterken.

Ik wil mijn gitaar thuis kunnen pakken met n normaal akoesties geluid en zonder beperkingen ( een klankgatelement houdt t, akoesties onversterkt, 't oorspronkelijke geluid tegen tenzij je t makkelijk kan verwijderen).

daarnaast blijf ik geloven dat er al zoveel innovatie heeft plaats gevonden de laatste jaren, dat wij als gitaristen keus genoeg hebben en het eerder afhangt van de gitaar, constructie, versterking etc, wat de voorkeur geniet.

Ik ga ook niet beweren dat klankgat-elementen slecht zijn, maar wel dat het om de afweging gaat.

Er is wel een verschil in de techniek tussen nu en 5 jaar geleden.

Daarom interessert het mij weinig welke 'grootheden' klankgatelementen gebruiken en wie niet. Het is n persoonlijke afweging op basis van het materiaal dat je hebt en de wensen in je geluid.

Gelukkig mogen er verschillen zijn :)

zoon van Piet
20 mei 2006, 16:31
even een afwijkend geluid laten horen...

Mijn oren staan niet naar piezo. Ik kan weinig met het geluid, hoewle ik een martin thinline-dinges in de kam van mn j45 heb zitten. En ik ben zelden gecharmeerd van de geluiden die ik bij andreen hoor - sorry, het zal wel aan mij liggen.
dus heb ik jaren onvrede gehad met akoestisch. tot ik een oud DeArmond element kocht. zo'n ding als iedere -en ik zeg met nadruk IEDERE- akoestisch versterkte gitarist in de sixties gebruikte, je kan geen foto van een ouwe bluesman zien of hij heeft er een.
Het is een klankgatelement, en bepaald niet een modern ding. En het heeft zeker geen natuurgetrouw akoestisch geluid, maar dat is blijkbaar niet wat ik zocht. Maar het geeft wel een ongenadig vintage natuurgetrouw vol en vet soundje, zeker als je 'm over een fender(achtige) versterker gooit. Het rockt akoestisch, en daar ben ik heel tevreden mee.
Effe Ebay kijken leert dat ik niet de enige ben, die krengen gaan voor behoorlijk veel geld door de veiling. dus ik ben niet de enige die er zo over denkt..

Einzeln
20 mei 2006, 16:35
Dito. Piezo heeft teveel compressie. Magnetische pickup reageert natuurlijker op mijn spel.

gertdm
20 mei 2006, 21:54
Ik kan me e.e.a. wel voorstellen. Dus lekker spelen met zo'n element dan. Uiteindelijk gaat t om wat voor jou t beste klinkt.

Toch hoor ik vaak dat ik een opvallend goed geluid heb in mijn gitaren. En ik speel op gewone Fishmans natural's. In een van mijn gitaren combineer ik t met microfoon, duet systeem dus. En dat klinkt erg natuurlijk.
Zowel over versterker (AER en nu Ashdown) als over P A klinken mijn gitaren goed en natuurlijk. En ik stel hoge eisen want mijn spel vereist een goed uitgebalanceerd akoesties geluid. Ik gebruik veel verschillende technieken en wil live waarmaken wat ik in de studio of thuis doe.
Misschien dat er wel verschil is , zoals in welke gitaar die zitten en ook wie ze heeft ingebouwd. En gewoon ook de afstelling van je geluid. Goed inbouwen van een piezo is wel een vereiste. Als de piezo niet goed past hoor je dat meteen.
Ik ben in ieder geval niet (meer) voor klankgat elementen ...en ja ik heb er hier ook nog een liggen uit de jaren tachtig. Met volume knop nog wel :)

Voor blues inderdaad te gek.....maar met mijn Fishman lukt t ook wel hoor :)

Oude Drummer
20 mei 2006, 23:57
Klantgatelement? Brrrr.

gertdm
21 mei 2006, 00:23
Dito. Piezo heeft teveel compressie. Magnetische pickup reageert natuurlijker op mijn spel.


compressie kan alleen met een aktief systeem in combinatie met een versterker met limiter of iets dergelijks of met andere apparatuur.....Fishman natural is een passief systeem dus helemaal geen compressie, integendeel.
Een passief systeem in combinatie met goede versterking geeft een tamelijk natuurlijk geluid.
Meerdere zaken spelen een rol. In ieder geval ben ik tevreden over mijn geluid, al gaat er niets boven een onversterkte akoestiese gitaar omdat je daar alle elementen ( tja :) ) samen hebt...de gitaar, de constructie, de snaren, de lucht , de omgeving en jouw spel .....

1959SLP
21 mei 2006, 08:46
compressie kan alleen met een aktief systeem in combinatie met een versterker met limiter of iets dergelijks of met andere apparatuur.....Fishman natural is een passief systeem dus helemaal geen compressie, integendeel.
Een passief systeem in combinatie met goede versterking geeft een tamelijk natuurlijk geluid.
Meerdere zaken spelen een rol. In ieder geval ben ik tevreden over mijn geluid, al gaat er niets boven een onversterkte akoestiese gitaar omdat je daar alle elementen ( tja :) ) samen hebt...de gitaar, de constructie, de snaren, de lucht , de omgeving en jouw spel .....

Dus dan toch maar weer gewoon voor een goeie mic gaan zitten?

zoon van Piet
21 mei 2006, 11:52
Klantgatelement? Brrrr.

Dat heb ik dus met piezo, altijd die vervelende knerp in het midhoog, dat dunne geluidje en die ddor merg en been gaande metlige geluiden van de bovenste snaren.

Ieder zijn ding!

gertdm
21 mei 2006, 13:38
Dat heb ik dus met piezo, altijd die vervelende knerp in het midhoog, dat dunne geluidje en die ddor merg en been gaande metlige geluiden van de bovenste snaren.

Ieder zijn ding!



Dat komt me in ieder geval niet bekend voor. Dan heb je misschien toch de verkeerde piezo's gehoord op de verkeerde gitaren of zoiets.En vooral verkeerd bevestigd..dat luistert namelijk erg nauw.
De mijne klinken absoluut heel natuurlijk, vooral op mijn Ashdown versterker en over de P A. Een beter akoesties geluid kan ik versterkt niet krijgen en ik loop toch al heel wat jaartjes mee en heb al het nodige uitgeprobeerd. Wel ben ik met je eens dat er een hoop piezo's zijn, vooral op goedkopere gitaren waar ze al ingebouwd zijn, die maar matig presteren. Maar in mijn betoog ga ik uit van kwaliteit en niet van de goedkopere combinaties.
Want dan moet ik je gelijk geven :)

Maar ik denk ook dat je niet algemeen kunt zijn. Ik geloof zeker dat in bepaalde gevallen een goed klankgatelement beter kan zijn....maar andersom ook.

zoon van Piet
21 mei 2006, 15:04
Dat komt me in ieder geval niet bekend voor. Dan heb je misschien toch de verkeerde piezo's gehoord op de verkeerde gitaren of zoiets.En vooral verkeerd bevestigd..dat luistert namelijk erg nauw.
De mijne klinken absoluut heel natuurlijk, vooral op mijn Ashdown versterker en over de P A. Een beter akoesties geluid kan ik versterkt niet krijgen en ik loop toch al heel wat jaartjes mee en heb al het nodige uitgeprobeerd. Wel ben ik met je eens dat er een hoop piezo's zijn, vooral op goedkopere gitaren waar ze al ingebouwd zijn, die maar matig presteren. Maar in mijn betoog ga ik uit van kwaliteit en niet van de goedkopere combinaties.
Want dan moet ik je gelijk geven :)

Maar ik denk ook dat je niet algemeen kunt zijn. Ik geloof zeker dat in bepaalde gevallen een goed klankgatelement beter kan zijn....maar andersom ook.

Goedkope combinaties klinken vaak nog slechter, ja. Maar ik heb me ook vaak genoeg geergerd aan de sound van wereldsterren op dure martins en taylors. Een enkeling -de onvolprezen Laurence Juber en onze eigenn George Kooymans- vond ik dan weer wel goed klinken, maar meestal ga ik met koppijn naar huis.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan er niet tegen.

Nickname
21 mei 2006, 15:15
Wat is een klantgatelement? een klanKgatelement ken ik wel... :satisfie:

Einzeln
21 mei 2006, 15:52
Ik vind het zo jammer dat piezo bijna norm is geworden als studiogeluid. Ik gebruik nu zelf een AKG plak microphone en die heeft iets te weinig volume maar klinkt wel als mijn gitaar.

gertdm
21 mei 2006, 16:28
Ik vind het zo jammer dat piezo bijna norm is geworden als studiogeluid. Ik gebruik nu zelf een AKG plak microphone en die heeft iets te weinig volume maar klinkt wel als mijn gitaar.


Is dat zo? Piezo de norm in de studio?
Ik gebruik mijn piezo's alleen voor concerten via PA of versterker. In de studio werk ik met microfoons. Als je naar mijn website gaat en luistert naar de samples van mijn laatste cd, dan hoor je het direkte geluid van de gitaren.
Je kunyt daar ook goed horen dat ik voor verschillende nummers ook verschillende gitaren heb gebruikt.

ik weet natuurlijk niet hoe anderen opnemen, maar ik zou nooit voor piezo kiezen om op te nemen.

Einzeln
21 mei 2006, 16:45
Ja. Anouk bijvoorbeeld.