PDA

View Full Version : Ibanez S-Classic 420



ArjenP
8 februari 2006, 23:26
Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar zonder succes, dus dan maar op deze manier:

Ik speel nou zo'n 9 maanden en ben ontevreden geworden met m'n Ibanez GX-40'tje, vandaar dat ik opzoek ben naar een nieuwe gitaar. Bij mn plaatselijke gitarenboer heb ik al meerdere malen op een leuk gitaartje gespeeld, volgens mij was het de Ibanez S-Classic 420.

http://www.ibanezregister.com/images/images-s/sc420/Vegyes-039.jpg

Nu vind ik hem erg lekker spelen en ook zeker lekker klinken. De vraag is, weten jullie meer van deze gitaar? Iemand ervaring met dit speeltje? Is het een goede aankoop voor €799,-? Zijn de pickups bovendien goed te vervangen door Seymour Duncan's of DiMarzio's? Ik hoop dat jullie me wat meer over deze gitaar kunnen vertellen. =)

renier
8 februari 2006, 23:48
hmm.. de kwaliteit is in ieder geval prima, daar hoef je je niet druk over te maken.

persoonlijk vind ik het een vlees noch vis gitaar. (anderen zouden het juist weer veelzijdig noemen) en de stijl staat me niet aan. voor mij is er maar 1 double-hum tune-o-matic gitaar, en dat is een les paul.

ik heb wel eens op een dergelijke ibanez gespeeld, maar ik had de hele tijd het gevoel van: OF maak een snelle race gitaar voor het betere shred werk, OF maak een vette, lompe rockgitaar voor denderende bluesrock riffs, maar ga er niet zo tussenin zitten.

maar als het jouw smaak wel is: ja, de pickups kun je vervangen. al moet ik wel zeggen dat ik me wel eens 2 x zou bedenken voor ik een gitaar van 800 euro zou kopen waarvan de pickups vervangen moesten worden...


ter vergelijking: voor dit geld koop je ook een mooie gibson les paul studio of een amerikaanse fender tele of strat. tis maar wat je wilt natuurlijk.

forceps
9 februari 2006, 00:17
Ik heb momenteel ook een SC420 als main-axe en ben er super tevreden over. Na een aantal jaren met alleen Floyd Rose gitaren te hebben gespeeld (Yamaha, Ibanez, BC Rich) was dit mijn eerste non-trem gitaar. Damned, wat een verschil, meer sustian, betere definitie... ik moet er wel bij vermelden dat de originele PU's zijn vervangen door Seymour Duncans. Dat voegt uiteraard ook wel wat toe aan de gitaar. Ik neem aan dat de gitaar nieuw is, gezien de prijs. Ik heb de mijne destijds voor een euro of 500 gekocht en toen zaten de Seymours er al in. Mijn muziekstijl is overigens van groove metal tot hardrock en alles wat er tussenin zit.

Samengevat: prima gitaartje, echter vind ik persoonlijk de prijs erg hoog. Kijk eens rond op marktplaats/ gitaarmarkt, misschien vind je er daar wel een voor een scherpere prijs :)

ArjenP
1 maart 2006, 20:39
Even m'n eigen topic een schopje geven.

Ik heb hem dus gekocht en ben er super blij mee. Ik ben verliefd op het uiterlijk en hij speelt ook echt heerlijk. Wel wil ik dus de pickups gaan vervangen en ik zat te denken aan de standaard merken Seymour Duncan of DiMarzio. Nu speel ik veel Iron Maiden, dus de pups moeten lekkere heavy metal tevoorschijn kunnen toveren, maar ik speel ook Thin Lizzy, Deep Purple, Led Zep, Van Halen, etc. Wat zijn dan goede elementen? Heb op de SD website al enkele pickups gehoord, maar hoor eerlijk gezegd niet zo héél veel verschil. Zo vond ik de SD SH-6 dirty in de bridge wel lekker klinken, maar clean niet. Ik zat dus te denken aan een SH-4 JB in de brug, is dat wat? En dan een mooi jazzy element in de brug, Jazz Modeltje of APH-1 Alnico II Pro? Is dit een goede combo voor mijn muzieksmaak.

En dan over DiMarzio, ik kan dus nergens audio-samples van de verschillende pickups vinden. Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat de Super Distortion een lekker scheur-ding is, true of false? M'n gitaarheld (Adrian Smith :rockon: ) heeft ook een Super Distortion, dus moet eigenlijk wel goed zijn, maar ik kan het altijd vragen. En is een Super Distortion dan bv beter dan een SH-4 JB, of zijn ze niet te vergelijken?

Jebus, lange post en veel vragen, maar hoop dat jullie me kunnen helpen. :soul: