PDA

View Full Version : JCM900-2100 SL-X met effectenbak?



dennis#koelcel#
8 februari 2006, 19:20
Ik ben sinds gisteren een zeer blije eigenaar van een JCM900 2100 SL-X + 1936 (2x12).
Klinkt echt super in allerlei geluiden, maar vooral als je echt vet wilt spelen.
De distortion die dit ding produceerd, zonder effecten zijn echt super!
Daar ligt dan gelijk mijn "probleem".
Ik speel namelijk met mijn band vnl. covers, dus niet continu alleen vette distortion.
Tot nu toe gebruikte ik bij mijn Peavey (ook een buizentop) een effectenbak van Boss. Dan staat je versterker natuurlijk gewoon op clean, de rest doe je met de effecten. Kon ik een vrij goede distortion maken.
Dan schakel je natuurlijk in een nummer net zo makkelijk om naar een ander effect, bijv. chorus.
MAAR als ik gebruik wil maken van de Marshall met zijn eigen, supergoede, distortion, dan kan ik niet zondermeer effies omschakelen naar een clean geluid zonder aan de gain te draaien (is een beetje lastig midden in een nummer).
Dus ik zal wel met mijn effectenbak moeten blijven spelen, hoe zonde dat ook is, want ik heb dan het gevoel niet de lekkere sound van de Marshall compleet te gebruiken.
Hoe denken jullie daarover?
(Misschien kan ik iets met de effectenloop aan de achterkant, ik heb geen idee wat dat verder uitmaakt?)
Vast bedankt !

Lord Abortion
8 februari 2006, 19:26
Ik vind dat je dan 2 keer had moeten denken voor je die JCM kocht ...

Blijkbaar is het echt volledig niet wat je nodig hebt, ik vraag me af waarom je die dan gekocht hebt.

andoni
8 februari 2006, 19:32
Kan je je gitaar met een speciale "splits" kabel/apparaat niet in de 2 amps tegelijk prikken? Voor clean schakel je naar de Peavey, en voor lomp gescheur naar de JCM. Is uiteraard meer sjouwwerk...

Joey Handsome
8 februari 2006, 19:33
Ik vind dat je dan 2 keer had moeten denken voor je die JCM kocht ...

Blijkbaar is het echt volledig niet wat je nodig hebt, ik vraag me af waarom je die dan gekocht hebt.

precies, lijkt me nou ook niet echt de meest geschikte versterker als je opzoek bent naar een goede clean die je met distortion kan afwisselen...

outside
8 februari 2006, 19:49
ik denk dat je best je gitaar split naar de jcm 900 input en naar een ab-switch. De preamp out van de jcm ook naar de ab-switch en de uitkomst van die switch naar de boss en die uitgang dan naar de poweramp van de jcm. Dan kan je switchen tussen jcm met effecten van je boss en gewoon de effectenbak van je boss zonder de jcm preamp.

dennis#koelcel#
8 februari 2006, 20:00
Beter had ik waarschijnlijk een TSL kunnen kopen met meerdere kanalen, maar die moet wel even "betaalbaar" voor handen zijn.
Deze set is natuurlijk zowieso gewoon goed, en mijn peavey ging wat rot doen, vandaar.
Maar, outside, dit lijkt een oplossing.
Alleen begrijp ik het niet zo. misschien een stomme vraag maar wat is een ab-switch?

Scali
8 februari 2006, 20:09
Wat voor effectenbak heb je precies?
Met bv een GT-6 of GT-8 kun je de 'vierkabelmethode' gebruiken.
Dat doe ik zelf ook met m'n Zoom 8080 en m'n Marshall 6101.
Dan kan ik de effecten van de Zoom combineren met de distortion van de Marshall.
Ik kan ook nog steeds de distortions van de Zoom blijven gebruiken, voor de geluiden die de Marshall niet levert. De Zoom gaat dan direct de eindbak in, dus de preamp heeft geen invloed meer op het geluid, of het nou clean is, of distortion.

Agent_Smith
8 februari 2006, 20:10
Tsja, ook denk dat de keuze niet zo gelukkig is. Je wist denk ik dat de slx geen clean kanaal heeft...
Je had idd beter een splitchannel kunnen kopen.

casper innosence
8 februari 2006, 20:19
je kunt ook t volume van je gitaar dicht draaien, dan word het ook al cleaner...maar geheel clean wordt et niet.

pol
8 februari 2006, 21:09
Wat je wil is zeker te doen, als je de fx loop en een aparte preamp gebruik, of met een boss gt-6 of iets dergelijks moet het ook lukken.

of met een looper en een cleane preamp.

Dit zou zo moeten lukken dan, de gitaar plug je in de input van de looper met 2 schakbare loops, fx-send nr 1 naar de input van de sl-x, fx send van de de sl-x naar return-1 van de looper.
en dan fx send nr 2 naar de input van de cleane preamp, uitput van de preamp naar return 2, en de output van die looper dan op de fx-return van de amp inpluggen.
De sl-x heeft een seriele loop, dus dit zou moeten lukken.

Dude
8 februari 2006, 22:25
Wel leuk om te lezen

ik heb een maand geleden ook een SL-X top gekocht voor gebruik in mn coverbandje

1 keer oefenen en 1 keer een gig was voor mij genoeg om hem meteen weer door te verkopen en een TSL combo te kopen.

Clean ga je er niet uit krijgen (alhoewel het is een 100 watter, ik had de 50 watter) op band volumes, Ook kreeg ik hem onmogenlijk door de mix heen.

Dat neemt niet weg dat het dus WEL een waanzinnige amp is (voor het type muziek waar die voor gemaakt is) maar voor coverbands... mjah ik twijfel of het jou wel gaat lukken.

Die tsl combo is waar ik dus al jaren (en vele amps en geldverspilling verder) naar op zoek was.

3 kanalen, effectloops en een geweldige sound (gaat in gain echt zo ver als die slx maar dat gebruik ik in de praktijk / band echt niet, alleen thuis)

Zoek mijn topics hierover anders even op, sl-x bij zoeken. Daar staan wat handige tips in mbt instellingen enzo.

Als je bij google jcm900 sl-x zoekt kom je ook wat leuke paginas met "goeie" instellingen tegen.

Net als deze amp geld voor alle "nieuwe" marshalls... niet alles op 10 zetten want daar bereik je geen drol mee !!!

Succes ermee,

ps wat voor speakercab gebruik je ??

dennis#koelcel#
9 februari 2006, 12:51
Clean ga je er niet uit krijgen (alhoewel het is een 100 watter, ik had de 50 watter)

ps wat voor speakercab gebruik je ??

Ik heb er een bijpassende JCM900 1936 cab bij.
Er komt wel hard en goed clean uit, maar dan met een klein rauw randje. Dat vind ik wel lekker klinken.

In de band waarin ik speel komt deze sound ook wel goed van pas. (vnl. Rock)
En ook de heftige gain komt goed van pas (we spelen o.a. Greenday, Radiohead, Foo Fighters) dus dat zit wel goed.
Het is alleen zo, dat ik niet constant met die gain open kan spelen, want je kan dus niet snel in een nummer terugschakelen naar een "clean" kanaal.
Het is natuurlijk een luxe probleem, want daar kan ik mijn effectenbak voor gebruiken, maar goed.

Ritch
9 februari 2006, 14:10
3 kanalen, effectloops en een geweldige sound (gaat in gain echt zo ver als die slx maar dat gebruik ik in de praktijk / band echt niet, alleen thuis)

Speel je wel eens gitaar voor die randdebielen? :o

Dude
9 februari 2006, 16:57
Speel je wel eens gitaar voor die randdebielen? :o


Sorry........ ?

outside
9 februari 2006, 20:27
Ik weet niet welke boss het is maar als het ook een amp modeler is en het heeft een amp bypass functie is dit denk ik het beste:

http://k.domaindlx.com/OutsideRocks/switch.JPG

Een ab-switch laat je kiezen tussen 2 input signalen naar 1 output (met een footswitch).

Die gitaar kabel op het paint-schetsje :p is zo gesplitst. Er zullen welke zulke kabels bestaan, maar als je ze zelf kan maken is het gewoon de ground en het signaal die je splitst in 2 zodat je dus 2 kabels krijgt (denk ik toch).

Scali
9 februari 2006, 20:37
Maar als het een GT-6/8/oid is, dan kun je dus dit doen (vierkabelmethode):
1. gitaar -> GT-input
2. GT external send -> JCM900 input
3. JCM effect send -> GT external return
4. GT output -> JCM effect return

Dan kun je dus kiezen of je de distortion van de GT gebruikt, of de distortion van de JCM, en dat combineren met de effecten van de GT, zowel voor (wah, compressor etc) als na (flanger, phaser, reverb, delay, etc) de distortion.

edit: de 4 kabels apart weergegeven.

dennis#koelcel#
9 februari 2006, 21:08
Morgen ga ik naar de oefenruimte, waar al mijn spullen staan. :jam:
Ik ga uitproberen wat mogelijk is, en dan kom ik terug over wat het beste is.

In ieder geval bedankt voor de (misschien) oplossingen !

dennis#koelcel#
11 februari 2006, 13:06
Gisteren wezen repeteren.
WOW wat een geluid !
In de mix met de band klinkt hij echt super.
En over de effectenbak: ik heb een wat ouder model waar die doorlusmogelijkheden niet lukken (volgens mij)
MAAR: Het blijkt dat distortion i.c.m. de Boss gewoon heel goed klinkt.
Dus ik kan alleen maar zeggen: voor mij is het geluid perfect!

Dude
12 februari 2006, 10:40
kijk das mooi om te horen !! Goed dat het je lukt om je sound er uit te halen !!

Ik was echter na 1 keer spelen overtuigd dat ik het had gevonden maar helaas.... haha

Succes ermee dude