PDA

View Full Version : Class A ?



Johnny V
8 februari 2006, 18:20
Hallo!

Ik vraag mij eigelijk al heel lang af wat het verschil is tussen een klasse A en een klasse A/B versterker is qua geluid/tone...

Kan iemand misschien de verschillen of gelijkenissen opsommen?

(btw, ik heb de search functie gebruikt en heb zelfs google geraadpleegd maar kreeg alleen maar vage antwoorden...)

Negative K3 fan
8 februari 2006, 18:44
http://www.aikenamps.com/VoxAC30classA_2.html
http://www.aikenamps.com/ClassA.htm

all you need, en als je het niet snapt, dan moet je maar wat meer je best doen :)

Mafkees
8 februari 2006, 18:49
Hier ook nog een mooi verhaaltje daarover,


http://www.mesaboogie.com/US/Smith/ClassA-WebVersion.htm

chennie
8 februari 2006, 18:56
ik hoor overigens het verschil niet echt tussen class A en class A/B

Punt
8 februari 2006, 19:41
Class A klinkt in mijn oren wat venijniger

Orpheo
8 februari 2006, 19:41
ik hoor overigens het verschil niet echt tussen class A en class A/B

ik denk dat als je een amp hebt met class a/ab te kiezen, dat je t dan wel hoort....

wellicht iets offtopic, ik weet t verschil in tone en effectiviteit etc etc,maar niet hoe ik t moet zienn in een schema... iemand een idee? wel t verschil tussen push pull en single ended, zover ben ik dan weer wel :D

chennie
8 februari 2006, 19:54
hmm misschien dan toch maar eens een A/B vergelijking doen tussen de verschillende classes.
Echt gauw in een schema zie ik het ook nooit, tenzij het overduidelijk is.Vaak even een kwestie van redeneren zonodig even rekenen. Je weet dat class A A/B, onderscheid definieert in het vermogen gebruik ?

Orpheo
8 februari 2006, 20:18
hmm misschien dan toch maar eens een A/B vergelijking doen tussen de verschillende classes.
Echt gauw in een schema zie ik het ook nooit, tenzij het overduidelijk is.Vaak even een kwestie van redeneren zonodig even rekenen. Je weet dat class A A/B, onderscheid definieert in het vermogen gebruik ?

had je t tegen mij? :)
ja, dat wist ik wel, dat laatste. maar nu nog t herkennen...

Eko
8 februari 2006, 21:05
Ik heb een Marble Clubreverb. Van de techniek heb ik weinig verstand. De amp is 30 watt classA en 45 watt A/B.
Verschil is behalve het eindvermogen het volgende,
Op de class A stand heeft de versterker prachtige rijke harmonische vervorming. Je kunt letterlijk alles horen en aansturen met aanslag en volumeknop gebruik van je gitaar. Hij reageert op alles wat je doet. Echt dit beest is een instrument op zich.
Op de class A/B stand is de versterker strakker in geluid. Minder vervorming en rechttoe rechtaan. moeilijker te breken.
Tesamen met een regelaar om de speaker strakker te zetten zorgt het er voor dat op de A/B stand de amp lang clean blijft. Echter de toon is minder rijk en diep.
Vraag het maar een aan Arie-Jan van Marble. mable-amps.com.

Negative K3 fan
8 februari 2006, 23:17
ik denk dat als je een amp hebt met class a/ab te kiezen, dat je t dan wel hoort....

wellicht iets offtopic, ik weet t verschil in tone en effectiviteit etc etc,maar niet hoe ik t moet zienn in een schema... iemand een idee? wel t verschil tussen push pull en single ended, zover ben ik dan weer wel :D

in een schema kun je zoiets niet zien, je kunt het voornamelijk zien aan de spanningen...

Negative K3 fan
8 februari 2006, 23:20
Ik heb een Marble Clubreverb. Van de techniek heb ik weinig verstand. De amp is 30 watt classA en 45 watt A/B.
Verschil is behalve het eindvermogen het volgende,
Op de class A stand heeft de versterker prachtige rijke harmonische vervorming. Je kunt letterlijk alles horen en aansturen met aanslag en volumeknop gebruik van je gitaar. Hij reageert op alles wat je doet. Echt dit beest is een instrument op zich.
Op de class A/B stand is de versterker strakker in geluid. Minder vervorming en rechttoe rechtaan. moeilijker te breken.
Tesamen met een regelaar om de speaker strakker te zetten zorgt het er voor dat op de A/B stand de amp lang clean blijft. Echter de toon is minder rijk en diep.
Vraag het maar een aan Arie-Jan van Marble. mable-amps.com.

sorry eko, maar ik moet je teleurstellen, op de marble site staat dit:
The powertubes can be switched from cathode-biased to voltage-biased mode. The Class A cathode-biased mode delivers 30 watts of compressed tone with singing qualities, great for recording and smaller gigs. In voltage-biased Class AB mode the Clubreverb delivers 45 watts. This setting works better in medium sized venues with enough power to cut through the sound of the band.

het is dus gewoon een schakelaar tussen cathode en fixed bias, de door jou genoemde verschillen kun je niet toewijzen aan het al dan niet klasse a zijn van je versterker. Maar daarmee komen we ook op de essentie: het maakt echt werkelijk waar weinig uit of een amp nou klasse a of ab is zolang hij maar goed klinkt, wat bij jou dus het geval is!!

Negative K3 fan
8 februari 2006, 23:21
en trouwens, al je pre amp buisjes zijn (als het goed is :)) ook klasse a, dus in principe hebben we allemaal klasse A tone!

edit: nog een aanvulling: en dat terwijl eindtrap oversturing (klasse a/b) vaak zo gewild is, reden te meer dat het echt niets uitmaakt!

Orpheo
8 februari 2006, 23:33
in een schema kun je zoiets niet zien, je kunt het voornamelijk zien aan de spanningen...


ah! thnx dude. een van de meest waardevolle posts die ik hier OOIT heb gezien... (voor mij persoonlijk dan)

nicoverduin
8 februari 2006, 23:55
sorry eko, maar ik moet je teleurstellen, op de marble site staat dit:
The powertubes can be switched from cathode-biased to voltage-biased mode. The Class A cathode-biased mode delivers 30 watts of compressed tone with singing qualities, great for recording and smaller gigs. In voltage-biased Class AB mode the Clubreverb delivers 45 watts. This setting works better in medium sized venues with enough power to cut through the sound of the band.

het is dus gewoon een schakelaar tussen cathode en fixed bias, de door jou genoemde verschillen kun je niet toewijzen aan het al dan niet klasse a zijn van je versterker. Maar daarmee komen we ook op de essentie: het maakt echt werkelijk waar weinig uit of een amp nou klasse a of ab is zolang hij maar goed klinkt, wat bij jou dus het geval is!!
Het maakt wel degelijk wat uit of een versterker in klasse A, Ab1 (mix van A en AB), AB2, B etc. Klasse A is veel lineairder (als ie goed is ingesteld; BIAS verhaal; maar dat vinden sommigen minder belangrijk geloof ik...). In het schema kun je zien hoe er is geschakeld. Verder geldt meten is weten...
Nico

Orpheo
9 februari 2006, 09:56
Het maakt wel degelijk wat uit of een versterker in klasse A, Ab1 (mix van A en AB), AB2, B etc. Klasse A is veel lineairder (als ie goed is ingesteld; BIAS verhaal; maar dat vinden sommigen minder belangrijk geloof ik...). In het schema kun je zien hoe er is geschakeld. Verder geldt meten is weten...
Nico

dus het is WEL te zien in t schema of t a of ab is?

guhlenn
9 februari 2006, 11:10
Ik ben het trouwens wel eens met de mschrijving van Eko...of hij nou een klasse a heeft of niet.

guhlenn
9 februari 2006, 11:11
edit: nog een aanvulling: en dat terwijl eindtrap oversturing (klasse a/b) vaak zo gewild is, reden te meer dat het echt niets uitmaakt!

He Lennart, mag ik vragen wat je daarmee bedoelt?

Je lijkt te sugereren dat klasse a eindtrappen niet oversturen... Wat niet waar is. :)

Scali
9 februari 2006, 11:48
Volgens mij is een toelichting aan de hand van wat voorbeelden ook wel handig...
Brian May/Queen is een voorbeeld van klasse-A vervorming (laten we even de discussie of een AC30 wel of niet klasse-A is, achterwege laten. 'Echte' klasse-A versterkers zijn te zeldzaam, en qua geluid zal het elkaar niet echt ontlopen).
AC/DC is een voorbeeld van klasse-A/B vervorming.

Zou dat een beetje het verschil duidelijk maken?

guhlenn
9 februari 2006, 13:17
wat is het cverschil tussen "echte klasse A" versterkesr en "klasse A versterkers"? Serieuze vraag overigens.

vester86
9 februari 2006, 20:11
ik weet niet hoe vergelijkbaar het is dennis, je hebt het nu wel over 2 heel verschillende bands ? (queen/acdc) ik vind queen in dit geval lekkerder klinken, maar kan niet vertellen of dat aan de amp ligt, of aan het eventuele class A

Orpheo
9 februari 2006, 20:25
Volgens mij is een toelichting aan de hand van wat voorbeelden ook wel handig...
Brian May/Queen is een voorbeeld van klasse-A vervorming (laten we even de discussie of een AC30 wel of niet klasse-A is, achterwege laten. 'Echte' klasse-A versterkers zijn te zeldzaam, en qua geluid zal het elkaar niet echt ontlopen).
AC/DC is een voorbeeld van klasse-A/B vervorming.

Zou dat een beetje het verschil duidelijk maken?

kerel, zie je niet dat je jezelf een beetje tegenspreekt?

-brian may is een voorbeeld van klasse a vervorming

-we laten even de discussie achterwege of de ac30 wel of niet klasse a is.

er is geen discussie nodig, want als de ac30 klasse a is, heb je automatisch klasse a vervorming. btw; klasse a vervorming? leuk! top!!

nee dude, klasse a heeft te maken met de wijze waarop de buizen werken, hoe ze gelinkt staan etc etc. niets met vervorming. daarnaast, zeldzaam, klasse a? fuckin bollocks :D marble, mesa mark 4, idd de vox ac30 (zo snel uit mn hoofd) als ik nog ff diep graaf kan ik zo nog wel een paar klasse a opnoemen.

mesa lonestar!

zo zeldzaam is t dus ook weer niet.

Scali
9 februari 2006, 20:28
ik weet niet hoe vergelijkbaar het is dennis, je hebt het nu wel over 2 heel verschillende bands ? (queen/acdc) ik vind queen in dit geval lekkerder klinken, maar kan niet vertellen of dat aan de amp ligt, of aan het eventuele class A

Maar je kunt wel het verschil in 'gain-structuur' horen, of niet?

Scali
9 februari 2006, 20:32
kerel, zie je niet dat je jezelf een beetje tegenspreekt?

Nee, wat ik bedoel is dat er een aantal puristen zijn, die de AC30 niet als een 'echte' klasse-A versterker zien, omwille van een aantal technische details. Maar hij klinkt wel als een klasse-A versterker, dus is dat niet echt relevant.
De Mark 4 telt ook zeker niet als een pure klasse-A versterker, want dat is ook weer wat technisch getruc met 'simulclass' en weet ik hoe Mesa het allemaal noemt.
Van de andere versterkers zou ik het niet weten, maar het zou me niets verbazen als ze ook niet helemaal 'puur' zijn, maar daar gaat het even niet om. Een klasse-A circuit heeft nou eenmaal een kenmerkende vervorming... Dat had wat te maken met even harmonischen of wat dan ook. Bij klasse-A/B is dat dus een ander soort vervorming.

Orpheo
9 februari 2006, 20:36
Nee, wat ik bedoel is dat er een aantal puristen zijn, die de AC30 niet als een 'echte' klasse-A versterker zien, omwille van een aantal technische details. Maar hij klinkt wel als een klasse-A versterker, dus is dat niet echt relevant.
De Mark 4 telt ook zeker niet als een pure klasse-A versterker, want dat is ook weer wat technisch getruc met 'simulclass' en weet ik hoe Mesa het allemaal noemt.
Van de andere versterkers zou ik het niet weten, maar het zou me niets verbazen als ze ook niet helemaal 'puur' zijn, maar daar gaat het even niet om. Een klasse-A circuit heeft nou eenmaal een kenmerkende vervorming... Dat had wat te maken met even harmonischen of wat dan ook. Bij klasse-A/B is dat dus een ander soort vervorming.

ok, wat dat betreft klopt je verhaal. desalnietemin, mesa's mark 4 is wel degelijk klasse a, maar OOK simul class. eigenlijk class ab dus. kan je kiezen. tis niet OF OF hoor. als je een goeie ampmaker bent :P

Scali
9 februari 2006, 20:42
ok, wat dat betreft klopt je verhaal. desalnietemin, mesa's mark 4 is wel degelijk klasse a, maar OOK simul class. eigenlijk class ab dus. kan je kiezen. tis niet OF OF hoor. als je een goeie ampmaker bent :P

Als puristen al kunnen zeiken over een AC30, dan kunnen ze dat zeker over een Mark 4 :)

nicoverduin
9 februari 2006, 21:00
Even back to the basics lui....

Klasse A betekent dat de buizen nooit in hun zgn. "cut-off" komen. Dat betekent dat buizen dusdanig ingesteld staan (en daar gaan we weer) met de bias dat er altijd een stroom loopt. Dit kan zowel in een SE als PP uitvoering. Het "cutoff" point is het punt waarop er geen stroom meer door de anode loopt omdat de G1 spanning dusdanig negatief is dat de stroom volledig wordt geblokkeerd.

Dwz. dat als je een versterker hebt die op een laag volume draait zodanig dat er dus altijd een stroom loopt, deze op dat moment in volledige klasse A draait. Pas bij een hoger volume kan er een zodanig punt bereikt worden dat een van de buizen om-en-om zodanig negatief wordt op de G1 dat er geen stroom meer loopt. Op dat moment is er sprake van klasse AB. Men noemt deze combinatie AB1. En btw. Dit geldt voor zo ongeveer elke versterker die we kennen. En hoe hoger de spanning, hoe beter hij in AB komt en blijft.

Om een versterker volledig in klasse A te houden, Heb je al een vrij lage B+ spanning nodig om een zodanig punt te bereiken dat icm de "loadline" (steiler) het punt te bereiken dat er geen stroom meer loopt. De kunst is dus het BIAS punt zodanig in te stellen dat de buis altijd in klasse A blijft. Vandaar dat een versterker beter gaat klinken als hij "warmer" wordt afgesteld. Helaas er is een limiet (de anode dissipatie).

Tenslotte is er dan nog het gebruik van de kathode weerstand. Deze zorgt voor een auto Bias maar tegelijkertijd voor een mooier sustain effect. Immers bij een grotere stroom afname neemt de negatieve bias toe en zal de versterking afnemen. Bij het zachter worden van het ingangs signaal zal de stroom afnemen en zal de bias minder nagatief worden waardoor er weer meer stroom gaat lopen. Zijn we er nog....

Om een mooie klasse A te bereiken kun je het beste gaan experimenteren met een lager B+, Kathode weerstand en dan kijken of je dat punt bereikt dat het mooist klinkt.

Nou dat was het even in een "nutshell":rockon:

vester86
9 februari 2006, 21:17
Citaat:
Origineel gepost door vester86
ik weet niet hoe vergelijkbaar het is dennis, je hebt het nu wel over 2 heel verschillende bands ? (queen/acdc) ik vind queen in dit geval lekkerder klinken, maar kan niet vertellen of dat aan de amp ligt, of aan het eventuele class A



Maar je kunt wel het verschil in 'gain-structuur' horen, of niet?

ja, maar ik denk niet dat dat aan het feit ligt dat de laatste klasse A is :) ik zoek het meer in een ander versterkercircuit

Scali
9 februari 2006, 21:22
ja, maar ik denk niet dat dat aan het feit ligt dat de laatste klasse A is :) ik zoek het meer in een ander versterkercircuit

Dat is het dus wel.
Tenminste... beide gitaristen staan er om bekend dat ze hun versterkers voluit gebruiken, dus ten volle gebruik maken van de eindversterk-vervorming om tot hun karakteristieke geluid te komen.
En zoals ik al zei, er is nou eenmaal een verschil tussen de harmonischen die vrijkomen bij een klasse-A of klasse-A/B versterker.
Het gaat dan ook vooral om het horen van die harmonischen. Natuurlijk zal Brian May nog steeds anders klinken dan Angus Young, zelfs al zou ie precies dezelfde apparatuur gebruiken, maar daar gaat het even niet om. Je hoort beide versterkers 'grommen' op een andere manier.

Negative K3 fan
10 februari 2006, 17:47
He Lennart, mag ik vragen wat je daarmee bedoelt?

Je lijkt te sugereren dat klasse a eindtrappen niet oversturen... Wat niet waar is. :)

dat bedoel ik helemaal niet! wat ik wou zeggen, preamp distortion=klasse a, maar toch is eindtrap distortion vaak gewild, en dat is klasse ab, ik wou even die tegenstrijdigheid aansnijden als voorbeeld dat klasse a niet alles is.

Negative K3 fan
10 februari 2006, 17:49
Dwz. dat als je een versterker hebt die op een laag volume draait zodanig dat er dus altijd een stroom loopt, deze op dat moment in volledige klasse A draait. Pas bij een hoger volume kan er een zodanig punt bereikt worden dat een van de buizen om-en-om zodanig negatief wordt op de G1 dat er geen stroom meer loopt. Op dat moment is er sprake van klasse AB. Men noemt deze combinatie AB1. En btw. Dit geldt voor zo ongeveer elke versterker die we kennen. En hoe hoger de spanning, hoe beter hij in AB komt en blijft.

nico, sorry dat ik je verbeter, maar klasse a is gedifinieerd in de situatie van maximale onvervormde output, dan is het dus niet zo dat een versterker opeens klasse ab wordt als je hem harder zet!

@ scali, ik word echt gek van je geneuzel lees die aiken site eens over de ac30

Negative K3 fan
10 februari 2006, 17:56
Nee, wat ik bedoel is dat er een aantal puristen zijn, die de AC30 niet als een 'echte' klasse-A versterker zien, omwille van een aantal technische details. Maar hij klinkt wel als een klasse-A versterker, dus is dat niet echt relevant..

damn als aikenamps wat te hoog gegrepen is begin dan eerst hier maar mee http://tone-lizard.com/Vox_Myths.htm

nicoverduin
10 februari 2006, 18:25
nico, sorry dat ik je verbeter, maar klasse a is gedifinieerd in de situatie van maximale onvervormde output, dan is het dus niet zo dat een versterker opeens klasse ab wordt als je hem harder zet!

@ scali, ik word echt gek van je geneuzel lees die aiken site eens over de ac30
Als je verbeterd, moet je het goed doen:

Pagina 545 hoofdstuk 13.1 uit het Radiotron Designers Handbook 4th edition 1952 staat:
"
Class A operation is the normal condition of operation for a single valve, and indicates that the plate current is not cut-off for any portion of the cycle.

Limiting Class A Push Pull operation is operation such that one valve just reaches plate cutoff when the other reaches zero bias.

Class AB operation indicates over biased conditions and is used only in push-pull to balance out the even harmonics.
"
En AB1 heb ik altijd begrepen is de limiting class A push pull.

Verder staat er ook nog bij dat de sensitiviteit van de eindtrap afneemt naarmate er meer sprake is van de klasse AB. Dit verklaart mogelijk waarom men de klasse A zo mooi vindt klinken.

Negative K3 fan
10 februari 2006, 18:45
maar als je wat verder leest staat er:

As the bias is increased towards Class AB1 operation the odd harmonic distortion increases only slightly untill cut-off is just reached during the cycle (ie up to limiting Class A operation), beyond.....

een versterker is in een bepaalde klas gebiast en dat is onafhankelijk van het volume, wanbt een cycle is maximum 'undistorted' output

nicoverduin
10 februari 2006, 18:59
maar als je wat verder leest staat er:

As the bias is increased towards Class AB1 operation the odd harmonic distortion increases only slightly untill cut-off is just reached during the cycle (ie up to limiting Class A operation), beyond.....

een versterker is in een bepaalde klas gebiast en dat is onafhankelijk van het volume, wanbt een cycle is maximum 'undistorted' outputHoezo is een cycle undistorted output? Je hebt zowieso minimaal 4-5% harmonic distortion?

Negative K3 fan
10 februari 2006, 19:03
tja hoezo, ik denk dat ze dat vast als definitie van cyucle hebben gesteld en ik had undistorted ook niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet, maargoed, ik ben nog steeds overtuigd van mijn gelijk.

nicoverduin
10 februari 2006, 19:05
En de bias instellen is het operating punt. Vandaar uit komen de pulsen (=signaal). Die worden opgeteld bij de BIAS spanning. waardoor de gridspanning eveneens op en neer gaat tov het operating punt. Dus bij een laag volume beweegt het signaal (inclusief BIAS) rond dat operating punt. dus loopt er altijd stroom dus is het klasse A (ik zou zeggen pak er eens een scoop bij dan kan je het zien). Naarmate het signaal groter wordt, wordt de afstand tov het operating punt ook groter en kom je op een gegeven moment in klasse AB1 terecht. Maar om een groter signaal te krijgen heb je meer ingangs signaal nodig. En joh!! dat doe je met de volume potmeter.

Ga maar eens experimenteren met de grafieken van een paar eindpitten in een SE uitvoering en een PP uitvoering. Dan kan je visueel al zien wat er gaat gebeuren.

nicoverduin
10 februari 2006, 19:05
tja hoezo, ik denk dat ze dat vast als definitie van cyucle hebben gesteld en ik had undistorted ook niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet, maargoed, ik ben nog steeds overtuigd van mijn gelijk.
wat je wilt

Negative K3 fan
10 februari 2006, 19:21
En de bias instellen is het operating punt. Vandaar uit komen de pulsen (=signaal). Die worden opgeteld bij de BIAS spanning. waardoor de gridspanning eveneens op en neer gaat tov het operating punt. Dus bij een laag volume beweegt het signaal (inclusief BIAS) rond dat operating punt. dus loopt er altijd stroom dus is het klasse A (ik zou zeggen pak er eens een scoop bij dan kan je het zien). Naarmate het signaal groter wordt, wordt de afstand tov het operating punt ook groter en kom je op een gegeven moment in klasse AB1 terecht. Maar om een groter signaal te krijgen heb je meer ingangs signaal nodig. En joh!! dat doe je met de volume potmeter.

Ga maar eens experimenteren met de grafieken van een paar eindpitten in een SE uitvoering en een PP uitvoering. Dan kan je visueel al zien wat er gaat gebeuren.

maargoed, volgens jouw uitleg zit er dus geen verschil tussen klasse A en AB1 eindtrappen... mijn punt is dat het klasse verhaal gaat over het ontwerp van de versterker en dat dat gaat over alle manieren van operatie en daarbij is een klasse AB1 versterker een versterker waarbij er door 1 van de buizen tijdens het uiterste onvervormde signaal geen stroom meer loopt, terwijl die bij klasse a versterkers altijd het geval zal zijn. Ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel...

nicoverduin
10 februari 2006, 19:29
Dat is dus niet zo. Er loopt op het uiterste geen stroom meer. Maar die vervorming is er wel degelijk en niet zo misselijk ook. Heb je wel eens die grafieken bekeken wat voor kromme ze vertonen op het uiterste punt. De vervorming is juist heel groot.

Kijk, een Hifi Bak die ze in klasse A instellen, stellen ze zodanig in dat deze op het meest lineaire gedeelte van de curves beweegt. De prijs die wordt betaald is vaak een lager vermogen maar het geluid is fenominaal. Een dynamiek van hier tot sint juttemus, en heel veel detail. Als je die Hifi bak tegen zijn limieten aanstuurt en de voorversterker geeft voldoende signaal af, dan krijg je dezelfde vervorming die de gitaristen zo mooi vinden.

Nico

Negative K3 fan
10 februari 2006, 19:32
maar ik heb wel gelijk, nog even een referentie van Randall Aiken:

"The defining factor in a determining whether or not an amplifier is class A, class AB, or class B *has* to be made at the full output before clipping, otherwise, the class definitions have no meaning whatsoever. It is indeed, a very black and white thing, and depends on the bias point on the characteristic curves, and the load line, among other things.

...

Here is where the problem comes in: because a class AB amplifier is biased so that the plate current flows for the entire cycle at lower output levels (which is done to reduce crossover distortion), many people claim it is a "class A amplifier at lower volumes". This is simply not true. It is operating in conditions *similar* to class A, but is not a class A amplifier by any means. It is still a class AB amplifier, no matter what you choose to call it."

nicoverduin
10 februari 2006, 20:03
Ik hecht toch wat meer waarde aan de de RCA boeken dan Aiken. Het is zijn definitie. Hij vind dat limiting Class A = AB. Ik houd het bij een van de echte ontwikkelaars (= RCA) goed? Maar als je nu zo dolgraag je gelijk wil hebben...Vroeger zeiden ze bij ons wel eens "voor een gulden krijg je gelijk"....met inflatie.....Voor 10 euro krijg je gelijk:D

Negative K3 fan
10 februari 2006, 20:16
tja, ik ben niet echt bekend met jouw achtergrond, maar meneer aiken heeft meerdere bachelors en een master op electronisch gebied en m.i. genoeg ervaring, kennis en argumenten om achter hem aan te lopen. De RCA manual laat het eea open ter interpretatie, vooral dit zinsdeel van aiken's site heeft mij overtuigd: "otherwise, the class definitions have no meaning"

maar goed, het komt er nu dus op neer of limiting class a gelijk staat aan class AB1 en daar heeft de beste meneer ook wat over op zijn pagina staan:

The numerical suffix appended to the class designation indicates whether or not grid current flows in any appreciable portion of the cycle. A "1" suffix indicates no grid current flows, while a "2" suffix indicates grid current flows for some part of the cycle. Class A2/AB2/or B2 requires a very low impedance, transformer-coupled or DC-coupled driver stage. The standard AC-coupled phase inverter or single-ended driver stages used in nearly all guitar amplifiers will not allow grid current flow, so they are class A1/AB1/B1 amplifiers.

10 euro, zo verdiend... ?

nicoverduin
10 februari 2006, 20:21
Nou da's dan geregeld.....jij loopt achter hem aan...en ik bestudeer de boeken....Volgende onderwerp:jam:

Negative K3 fan
10 februari 2006, 20:22
Ontduiking bewijslast, ga inhoudelijk eens in, ik quote niet voor niet een lap text over 'The numerical suffix appended to the class designation'

jacky
10 februari 2006, 21:45
Heren heren toch

Eigenlijk wilde de topic starter alleen maar weten of iemand kon vertellen wat het verschil in toon is tussen de twee klassen....

We vezanden nu in een welles nietes verhaal tussen iemand die iemand anders quote en iemand die zich aan de standaard werken houd.

Waarschijnlijk ligt de waarheid toch ergens in het midden en zal nog een derde versterker bouwer namaker oid weer een andere mening hebben.

Ik voor mezelf ga voor klasse A daar stem ik al mijn gitaren mee wel als bias ref punt 440 hz natuurlijk

Scali
10 februari 2006, 23:55
@ scali, ik word echt gek van je geneuzel lees die aiken site eens over de ac30

Jij hebt gewoon een probleem. Na je stomme opmerking over dat het lead-kanaal van mijn versterker geen buizen bevat, ga ik je natuurlijk nooit meer serieus nemen als 'versterker-specialist' (deze thread doet je geloofwaardigheid ook geen goed, getuige Nico Verduin). Dus ben ik bang dat ik me niks aan ga trekken van het feit dat jij niets van mij kunt hebben, en post ik lekker ongehinderd verder.
Ik hoef ook geen websites te lezen, want zoals anderen ook al proberen aan te geven, het gaat niet om het technische verhaal, het gaat erom hoe het klinkt. Dat probeerde ik dus ook juist met mijn post te bereiken.
Die website van je is precies dat puristen-gezeur van 'AC30 is niet klasse-A!'. Lekker belangrijk.

Orpheo
11 februari 2006, 01:49
Jij hebt gewoon een probleem. Na je stomme opmerking over dat het lead-kanaal van mijn versterker geen buizen bevat, ga ik je natuurlijk nooit meer serieus nemen als 'versterker-specialist' (deze thread doet je geloofwaardigheid ook geen goed, getuige Nico Verduin). Dus ben ik bang dat ik me niks aan ga trekken van het feit dat jij niets van mij kunt hebben, en post ik lekker ongehinderd verder.
Ik hoef ook geen websites te lezen, want zoals anderen ook al proberen aan te geven, het gaat niet om het technische verhaal, het gaat erom hoe het klinkt. Dat probeerde ik dus ook juist met mijn post te bereiken.
Die website van je is precies dat puristen-gezeur van 'AC30 is niet klasse-A!'. Lekker belangrijk.

AMEN! wat BOEIT het of het klasse a of klasse ab is? ik vind sommige klasse a amps kut klinken, en sommige klasse ab amps weer TOP. ik snap wel dat negk3f en nico babbelen over de inhoud van die klassen, maar uiteindelijk zijn het imo zulke kleine nuances.ik ben tot de conclusie gekomen, PURE CLASS A bestaat niet. wel een goeie benadering.

zjanke
11 februari 2006, 08:28
Jij hebt gewoon een probleem.

Volgens mij heb ik recentelijk twee posts gelezen waar ik nu hartelijk om moet lachen. Jij vraagt welke buisje moet hebben en valt over iedereen heen die het niet met je eens is en nu staat er een topic in electrische gitaren waarbij iemand vraagt naar een keuze tussen een les paul en een strat en dan beveel jij een jem aan. Wie heeft er dan een probleem?

effe terug on-topic. De definitie van een klasse A is toch gewoon bekend en dus meetbaar? Als er dan iemand een versterker anders gaat afregelen zodat ie niet meer binnen die definitie valt is de oorspronkelijke versterker nog steeds klasse A.

Scali
11 februari 2006, 11:48
nu staat er een topic in electrische gitaren waarbij iemand vraagt naar een keuze tussen een les paul en een strat en dan beveel jij een jem aan.

Nee, er is iemand die vraagt of een Strat of een Les Paul wat is, en aangeeft dat ie verder eigenlijk geen gitaren kent, dus geef ik een Jem als voorbeeld van wat er nog meer te koop is. Ik beveel hem overigens niet aan, je moet dus beter lezen.
Dat van dat buisje heb je ook al niet begrepen, dus ach, je zult wel niet zo slim zijn.
Ik vroeg inderdaad om een type buis dat geschikt was voor hi-gain/hardrock/metal. Ik viel over iedereen die daar geen antwoord op gaf, en me allerlei versterkers of pedalen probeerde aan te smeren. Waren dus ook allemaal niet zo slim, want ze hadden de vraag niet begrepen. Een buisje is geen versterker of pedaal.
Verder moet jij net als NegK3 gewoon je bek houden ipv steeds andere topics erbij te halen. Als je je gelijk wilt halen, kom je maar hier.

peter_heijnen
11 februari 2006, 12:24
Verder moet jij net als NegK3 gewoon je bek houden ipv steeds andere topics erbij te halen. Als je je gelijk wilt halen, kom je maar hier.

HE IS BACK!

Scali
11 februari 2006, 12:26
Flikker jij ook eens op.
Ik word nogal moe van deze 'guerilla-posts'.
Een aantal mensen hier moet te pas en te onpas kut-opmerkingen maken aan mijn adres.
Kap daar eens mee, stelletje zielepoten.
Als je een probleem met me hebt, moet je hier komen, en niet threads van anderen gaan verzieken, dat is zo slap.

guhlenn
11 februari 2006, 12:26
poeh, gelukkig laat jij nou even zien veruit de slimste te zijn met de deze ontzettend doordachte en genuanceerde post.

Chapeau kerel.



Jij moet echt een ONTZETTEND minderwaardigheids complex hebben. Tering.

Scali
11 februari 2006, 12:29
Ik denk eerder dat het minderwaardigheidscomplex bij de anderen ligt, hoor. Die bewijsdrang constant, vooral ten koste van anderen.

Orpheo
11 februari 2006, 13:36
Ik denk eerder dat het minderwaardigheidscomplex bij de anderen ligt, hoor. Die bewijsdrang constant, vooral ten koste van anderen.

ghehe, en dat uit jou vingers :D (niet mond; je zegt t niet, je typt t). echt damn, wie is hier nu degene die constant dingen zit te blaten die totaal niet onderbouwd kunnen worden?

peter_heijnen
11 februari 2006, 13:45
Flikker jij ook eens op.
Ik word nogal moe van deze 'guerilla-posts'.
Een aantal mensen hier moet te pas en te onpas kut-opmerkingen maken aan mijn adres.
Kap daar eens mee, stelletje zielepoten.
Als je een probleem met me hebt, moet je hier komen, en niet threads van anderen gaan verzieken, dat is zo slap.

Nee Scali.
Ik maakte te pas een kutopmerking aan jouw adres.
Jij voelt je blijkbaar ook aangesproken.

Scali
11 februari 2006, 14:47
ghehe, en dat uit jou vingers :D (niet mond; je zegt t niet, je typt t). echt damn, wie is hier nu degene die constant dingen zit te blaten die totaal niet onderbouwd kunnen worden?

Jij bijvoorbeeld. Met je "5150 heeft alleen maar een leadkanaal'.

Scali
11 februari 2006, 14:50
Nee Scali.
Ik maakte te pas een kutopmerking aan jouw adres.
Jij voelt je blijkbaar ook aangesproken.

Je moet je er gewoon niet mee bemoeien. Als je je ermee wilt bemoeien, dan kom je maar hier, maar ga je geen threads van anderen lopen verzieken.
Wie denk je dat je bent? Denk je dat je boven me staat? Dat je me wel even moet corrigeren? Nee dus, jij bent absoluut geen authoriteit, en ik hoef me absoluut niks aan te trekken van wat voor onzin jij denkt te melden. Dus kun je maar beter dit soort posts niet maken. Als je wat minder dom was, zou je dat wel inzien.

Mitch
11 februari 2006, 14:58
Ik ben geen mod hoor, maar mag ik het vriendelijke verzoek doen aan iedereen om niet per se het laatste woord te willen hebben ?
We zitten hier op een internet-forum redelijk anoniem achter een beeldscherm, dus laat niemand zich druk maken over zijn geloofwaardigheid of goede eer.

Negative K3 fan
11 februari 2006, 18:32
AMEN! wat BOEIT het of het klasse a of klasse ab is? ik vind sommige klasse a amps kut klinken, en sommige klasse ab amps weer TOP. ik snap wel dat negk3f en nico babbelen over de inhoud van die klassen, maar uiteindelijk zijn het imo zulke kleine nuances.ik ben tot de conclusie gekomen, PURE CLASS A bestaat niet. wel een goeie benadering.

jow nimrod, ga eens bezig met je PWS en probeer ons niet wijs te maken dat pure class a niet bestaat :D

Negative K3 fan
11 februari 2006, 18:36
Na je stomme opmerking over dat het lead-kanaal van mijn versterker geen buizen bevat, ga ik je natuurlijk nooit meer serieus nemen als 'versterker-specialist' (deze thread doet je geloofwaardigheid ook geen goed, getuige Nico Verduin).
oioioi scali, volgens mij heb je mijn punt gemist en begrijp je de discussie tussen mij en nico niet, want nico is afgehaakt en ik heb volgens mij nog steeds gelijk, aangezien nico de 'fout' maakte class AB1 gelijk te stellen aan limiting class a, die bewering heb ik ontkracht


Ik hoef ook geen websites te lezen, want zoals anderen ook al proberen aan te geven, het gaat niet om het technische verhaal, het gaat erom hoe het klinkt. Dat probeerde ik dus ook juist met mijn post te bereiken.
owja en dat doe je door de 'treffende' vergelijking tussen ac/dc en queen... Proost!

Die website van je is precies dat puristen-gezeur van 'AC30 is niet klasse-A!'. Lekker belangrijk.
hahaha, ik weet niet of jhe het zelf in de gaten hebt, maar het feit dat je mij nu als 'purist' bestempelt geeft blijk van ignorantie

Orpheo
11 februari 2006, 19:32
jow nimrod, ga eens bezig met je PWS en probeer ons niet wijs te maken dat pure class a niet bestaat :D

ik lees mn post over, en wat ik wilde zeggen, heb ik echt klungelig verwoord. nja, boeie, kheb geen zin om t goed op te schrijven. ben ik te lui voor. ik geloof t wel.

Scali
11 februari 2006, 20:07
oioioi scali, volgens mij heb je mijn punt gemist en begrijp je de discussie tussen mij en nico niet, want nico is afgehaakt en ik heb volgens mij nog steeds gelijk, aangezien nico de 'fout' maakte class AB1 gelijk te stellen aan limiting class a, die bewering heb ik ontkracht

Volgens mij heeft Nico vooral afgehaakt omdat hij geconcludeerd heeft dat hij toch niet door je botte schedel heen kan dringen.
Dat wil nog niet zeggen dat jij automatisch gelijk hebt. De laatste reacties van Nico gaven mij nou niet echt de indruk dat hij overtuigd was van jouw gelijk en zijn ongelijk.


owja en dat doe je door de 'treffende' vergelijking tussen ac/dc en queen... Proost!

Ja, dat doe ik, ja. Wou je daar verder nog iets mee zeggen? Of is dit de zoveelste poging om zonder iets concreets te zeggen, toch te insinueren dat ik iets raars zeg?


hahaha, ik weet niet of jhe het zelf in de gaten hebt, maar het feit dat je mij nu als 'purist' bestempelt geeft blijk van ignorantie

Ik bestempel jou niet als purist, maar feit is wel dat jij met die link komt met dat geneuzel over hoe een AC30 geen klasse-A versterker is. Precies die discussie die ik wou vermijden, omdat die verder niet ter zake doet.

Negative K3 fan
11 februari 2006, 20:13
nee die doet niet zozeer ter zake, maar feit blijft dat een ac30 een klasse a/b versterker is en daarmee bedoelde ik dus ook dat jouw AC/DC queen vergelijking kant noch wal raakt

E-J
11 februari 2006, 20:15
Wat is een Fender Blues Deluxe voor een versterker? Een A, B of C? :satisfie:

Scali
11 februari 2006, 20:18
nee die doet niet zozeer ter zake, maar feit blijft dat een ac30 een klasse a/b versterker is en daarmee bedoelde ik dus ook dat jouw AC/DC queen vergelijking kant noch wal raakt

Niet dus, want we horen wel degelijk een behoorlijk verschil in karakter.
Als alle klasse-A/B versterkers hetzelfde klonken, was er ook niet zo'n gezeur over welke versterker je nou moest nemen, of wel? De meeste gitaarversterkers zijn toch klasse-A/B, zeker als je er als purist naar gaat kijken.
Nou weet ik dat jij absoluut geen muzikale vezel in je lijf hebt, maar mensen die dat wel hebben, die kunnen ook verschil *horen* ipv alleen maar wat zeuren over onbeduidende technische details.

peter_heijnen
12 februari 2006, 00:46
Je moet je er gewoon niet mee bemoeien. Als je je ermee wilt bemoeien, dan kom je maar hier, maar ga je geen threads van anderen lopen verzieken.
Wie denk je dat je bent? Denk je dat je boven me staat? Dat je me wel even moet corrigeren? Nee dus, jij bent absoluut geen authoriteit, en ik hoef me absoluut niks aan te trekken van wat voor onzin jij denkt te melden. Dus kun je maar beter dit soort posts niet maken. Als je wat minder dom was, zou je dat wel inzien.

Nee Scali,

ik hoef niet andermans thread te verzieken, maar soms kan ik het niet laten te reageren op iemand zijn botte wezen om keer op keer de boel hier te weten verkankeren.

Ook wil ik niet, bij niemand van dit forum, langs komen. En waar zou dat dan zijn? Naast mij gebruikt nauwelijks iemand zijn echte naam, laat staan zijn adres.

Ook hoef ik niet het laatste woord, met name in welke discussie over klasse A- of AB versterkers dan ook, maar wil ik wel degelijk en vooral wanneer ik dat zelf wil, kunnen reageren op onnodig onbeschoft en domweg gestoord gedrag.

Ook komt het doorgaans niet voor dat iemand zich boven een bepaald ander persoon wil plaatsen. Er is echter wel steeds die bepaalde persoon die steevast komt aankakken met deze bewering om zijn zielige rol als slachtoffer voor de zoveelste keer te kunnen aangrijpen.

Arme onbegrepen Scali, niet alleen jij wordt moe van jezelf, ook wij!

Orpheo
12 februari 2006, 07:45
Niet dus, want we horen wel degelijk een behoorlijk verschil in karakter.
Als alle klasse-A/B versterkers hetzelfde klonken, was er ook niet zo'n gezeur over welke versterker je nou moest nemen, of wel? De meeste gitaarversterkers zijn toch klasse-A/B, zeker als je er als purist naar gaat kijken.
Nou weet ik dat jij absoluut geen muzikale vezel in je lijf hebt, maar mensen die dat wel hebben, die kunnen ook verschil *horen* ipv alleen maar wat zeuren over onbeduidende technische details.

as far as I can recall, was jij niet op de meeting....hoe kan je dan oordelen of lennart al dan niet een muzikale vezel in zijn lijf heeft? je lijkt soms net een paard dat zich in het nauw gedreven voelt. ipv rustig te blijven en desnoods zijn verlies te erkennen, gaat het in het rond schoppen....

Scali
12 februari 2006, 11:09
ik hoef niet andermans thread te verzieken, maar soms kan ik het niet laten te reageren op iemand zijn botte wezen om keer op keer de boel hier te weten verkankeren.

Ik ben niet degene die hier de aanval heeft geopend. Jij bent wel een van degenen die die aanval voortzetten. Als mensen als jij geen irritante opmerkingen maken, dan hoef ik daar ook niks op terug te zeggen.
Flikker dus een eind op. Jij en die anderen zijn degenen die het 'verkankeren'. Als jullie niks zeggen, is er niets aan de hand. Snap je dat, of ben je daar te dom voor?

Scali
12 februari 2006, 11:16
dat zich in het nauw gedreven voelt.

Natuurlijk voel je je in het nauw gedreven als er een stuk of 5 mensen zijn die in bijna ieder topic, en op bijna iedere post mij, een of andere kutopmerking moeten maken, die vaak niet eens terecht is. Daar heb jij je zelf ook meerdere keren schuldig aan gemaakt, zoals bv in dat Les Paul/Strat topic. Dus doe maar niet net alsof jij alles zo goed weet.
En ik hoef mijn 'verlies' niet te erkennen, want wat moet ik verloren hebben dan? Is dit een wedstrijd? Ik probeer alleen de vragen in de topics te beantwoorden. Als de topicstarter daar wat aan heeft, heb ik gewonnen. Aan die misplaatste opmerkingen die oa jij maakt, heeft de topicstarter in ieder geval niets, dus heb je bij voorbaat al verloren.
Jij, en die anderen, moeten gewoon je bek houden, of wat voor probleem je ook met mij hebt, ergens anders uitvechten dan hier op het forum.
Het enige probleem dat ik met jullie heb, is dat jullie constant mij zitten te irriteren met die kutopmerkingen. Ik weet niet eens waarom jullie dat ineens nodig vinden om te doen, want vroeger was dat niet. Ik vind het wel bijzonder sneu.

peter_heijnen
12 februari 2006, 11:46
Ik ben niet degene die hier de aanval heeft geopend. Jij bent wel een van degenen die die aanval voortzetten. Als mensen als jij geen irritante opmerkingen maken, dan hoef ik daar ook niks op terug te zeggen.
Flikker dus een eind op. Jij en die anderen zijn degenen die het 'verkankeren'. Als jullie niks zeggen, is er niets aan de hand. Snap je dat, of ben je daar te dom voor?

Ik zal dus nog een keer proberen het uit te leggen.

Als iemand voor de zoveelste keer begint te schuimbekken voel ik zomaar een grote neiging opkomen om vooral wel daarop te reageren.
Niet op de discussie, wel op het schuimbekken.
En je mag juist alles zeggen, maar dat kan best op een normale manier. Dan krijg ik die neiging om te reageren vast ook niet meer.

nicoverduin
12 februari 2006, 11:52
Ik weet niet hoe dit allemaal ontstaan is maar....iemand vroeg iets over de sound ed van klasse A. Nk3 en ik hebben een verschil van mening over de definitie van klasse A en blijven beiden bij ons standpunt (niets mis mee) en daarna????????

taylor
12 februari 2006, 11:56
naja standpunt negk3fan quote van wat boeken en website's het is echt zijn kennis of ervaring niet :)

maarja who cares

zjanke
12 februari 2006, 12:00
Dan herhaal ik mijn stelling een keer, wellicht dat we daar wel iets aan hebben?

De definitie van klasse A is toch bekend? Zo ja, dan is het dus meetbaar en kunnen we toch gewoon vaststellen wat (volgens fabrieksspecs!) wel en geen klasse A versterker is?

Scali
12 februari 2006, 12:09
Ik zal dus nog een keer proberen het uit te leggen.

Als iemand voor de zoveelste keer begint te schuimbekken voel ik zomaar een grote neiging opkomen om vooral wel daarop te reageren.
Niet op de discussie, wel op het schuimbekken.
En je mag juist alles zeggen, maar dat kan best op een normale manier. Dan krijg ik die neiging om te reageren vast ook niet meer.

Ik ben benieuwd hoe jij het zou vinden als iets van 5 mensen constant kutopmerkingen maken over alles wat je post. Ik weet zeker dat jij dan ook gaat 'schuimbekken', want op een gegeven moment raakt je geduld gewoon op.
Maarja, inlevingsvermogen heb je niet, dus laat maar zitten. En je hoeft niet steeds op hetzelfde te reageren, je opmerking staat genoteerd, je kunt hem verder voor je houden. Komt de boodschap al over?

Scali
12 februari 2006, 12:13
De definitie van klasse A is toch bekend? Zo ja, dan is het dus meetbaar en kunnen we toch gewoon vaststellen wat (volgens fabrieksspecs!) wel en geen klasse A versterker is?

Ja, maar volgens mij is dat de vraag niet. De vraag is vooral of je het verschil *hoort*, en zo ja, hoe.
Dat was ook waar mijn antwoord op inspeelde. Ik nam aan dat hij met 'klasse-A' de versterkers bedoelde zoals de AC30, die (onterecht) vaak als klasse-A omschreven worden.
Als je die links van NegK3 leest, zie je ook dat de AC30, en bijna alle andere 'klasse-A' versterkers ook 'gewoon' klasse-A/B zijn, maar meestal met een 'hete' afstelling, en nog een hoop ander technisch geleuter.
Dus het leek mij dat de vraag meer was "Wat is het verschil in geluid/klank tussen gitaarversterkers die (onterecht) als klasse-A omschreven worden, en versterkers die als klasse-A/B omschreven worden?".

nicoverduin
12 februari 2006, 12:15
Dan herhaal ik mijn stelling een keer, wellicht dat we daar wel iets aan hebben?

De definitie van klasse A is toch bekend? Zo ja, dan is het dus meetbaar en kunnen we toch gewoon vaststellen wat (volgens fabrieksspecs!) wel en geen klasse A versterker is?

Definitie...(er zijn nog wat verschillen van mening...)
Meetbaar : Ja. Zet er maar een paar meetinstrumenten op.
Fabriekspecs: Er wordt nog wel eens mee gesjoemeld. Maar in principe moeten ze de juiste specs opgeven.

Nico

nicoverduin
12 februari 2006, 12:17
Ja, maar volgens mij is dat de vraag niet. De vraag is vooral of je het verschil *hoort*, en zo ja, hoe.
Dat was ook waar mijn antwoord op inspeelde. Ik nam aan dat hij met 'klasse-A' de versterkers bedoelde zoals de AC30, die (onterecht) vaak als klasse-A omschreven worden.
Als je die links van NegK3 leest, zie je ook dat de AC30, en bijna alle andere 'klasse-A' versterkers ook 'gewoon' klasse-A/B zijn, maar meestal met een 'hete' afstelling, en nog een hoop ander technisch geleuter.
Dus het leek mij dat de vraag meer was "Wat is het verschil in geluid/klank tussen gitaarversterkers die (onterecht) als klasse-A omschreven worden, en versterkers die als klasse-A/B omschreven worden?".

In een nutshell: Meer dynamiek en meer harmonischen

taylor
12 februari 2006, 12:19
scali, laat het toch zitten man laat je niet zo op de stang jagen dat is juist wat ze willen.ik bedoel ik snap je wel, jij bent een gevorderde gitarist die veel opmerkingen krijgt van lui die waarschijnlijk en stuk minder kunnen spelen(ervaring hebben) maarja zo is dat nou eenmaal hier.

ga gewoon van je eigen waarde/ervaring uit.het antwoord op de vraag van de topic starter is al lang geven volgens mij dus...

Scali
12 februari 2006, 12:24
In een nutshell: Meer dynamiek en meer harmonischen

Precies, dat wilde ik met mijn voorbeeld van Queen/AC/DC ook aantonen.
Als ik me goed herinner, krijg je bij klasse-A ook even harmonischen, en bij klasse-A/B alleen oneven harmonischen, als de eindversterker gaat oversturen.
Dat verschil in harmonischen hoor je dus... Queen klinkt wat rijker/helderder op een bepaalde manier. Het andere is meer een soort rauwe 'grom'.

Het probleem met NegK3 lijkt me trouwens dat ie iedereen die het niet helemaal eens is met hem, meteen ziet als iemand die tegen hem is, en dat hij dat dan weer persoonlijk opneemt, en daarom in een soort 'wraakactie' verzeilt.

taylor
12 februari 2006, 12:33
wat maakt het nou uit wat negk3fan zegt of niet zegt trek het je niet zo aan,zoals hier wel weer is duidelijk word zijn het allemaal quote's uit een boek etc dat is nou eenmaal zijn stijl..

als je daar niet mee eens bent reageer dan er zelf ook niet op dat is beste lijkt mij of ga naar topics waar je wel iemand kan helpen en dat soort lui niet mee kunnen doen zoals muziek theorie/technieken...

nicoverduin
12 februari 2006, 12:36
Ach ik heb kinderen (inclusief aanhang) van die leeftijd......ben het het al gewend....Je dacht toch niet dat ze die ouwe gelijk gaven heh? Is gezond puberen:D :D :D :D

mayniac
12 februari 2006, 13:53
...zoals hier wel weer is duidelijk word zijn het allemaal quote's uit een boek...

Ik zie iedere keer dit soort argumenten terugkomen in discussies hier... Wat is er toch in godsnaam mis met het quoten uit een boek of andere publicatie (mits het van een goed niveau is)? Dat maakt het argument juist sterker dan alleen het gelul in de ruimte wat ik hier soms lees.

Je gaat toch zelf ook niet iedere keer opnieuw het wiel uitvinden? En de wet van ohm, mag je die alleen gebruiken als je 'm zelf bedacht hebt? Of de 2e wet van Newton? Bleh......

Negative K3 fan
12 februari 2006, 18:17
Niet dus, want we horen wel degelijk een behoorlijk verschil in karakter.
DUS is het een klasse a versterker? NOGMAALS: LEES DE TONE LIZARD SITE! de vox heeft een paar andere unieke technische kenmerken die waarschijnlijk meer van invloed zijn op de mooie, unieke karaktervolle sound dan het wel of niet klasse a zijn.

Als alle klasse-A/B versterkers hetzelfde klonken, was er ook niet zo'n gezeur over welke versterker je nou moest nemen, of wel? De meeste gitaarversterkers zijn toch klasse-A/B, zeker als je er als purist naar gaat kijken.Heb ik ergens ook maar IETS anders beweerd dan dat???

Nou weet ik dat jij absoluut geen muzikale vezel in je lijf hebt, maar mensen die dat wel hebben, die kunnen ook verschil *horen* ipv alleen maar wat zeuren over onbeduidende technische details.
*...*

Negative K3 fan
12 februari 2006, 18:18
naja standpunt negk3fan quote van wat boeken en website's het is echt zijn kennis of ervaring niet :)

tja, uhh... ok!!??

Negative K3 fan
12 februari 2006, 18:22
wat maakt het nou uit wat negk3fan zegt of niet zegt trek het je niet zo aan,zoals hier wel weer is duidelijk word zijn het allemaal quote's uit een boek etc dat is nou eenmaal zijn stijl..

als je daar niet mee eens bent reageer dan er zelf ook niet op dat is beste lijkt mij of ga naar topics waar je wel iemand kan helpen en dat soort lui niet mee kunnen doen zoals muziek theorie/technieken...

je verdraait m.i. enigsinds de feiten, nico 'begon' met het quoten van boeken, geheel terecht natuurlijk want in deze situatie moet je je op dat soort dingen beroepen. Ik vind ook dat je het vrij makkelijka afdoet als iemand die alles uit boeken haalt enzo (alsof daar uberhaupt iets slechts aan is???), want ik heb meer dan een jhaar ;lang een AC30 gehad en momenteel heb ik een versterker die wel klasse A is. Als er iemand in dit topic dus 'ervaring' heeft zou ik dat moeten zijn, na Nico dan.

Scali
12 februari 2006, 19:43
DUS is het een klasse a versterker? NOGMAALS: LEES DE TONE LIZARD SITE! de vox heeft een paar andere unieke technische kenmerken die waarschijnlijk meer van invloed zijn op de mooie, unieke karaktervolle sound dan het wel of niet klasse a zijn.

Helaas valt het kwartje bij jou niet, maar dat unieke design is dus juist om hem een klasse-A-achtig karakter te geven, en vandaar dat ie ook graag gemarket wordt als zijnde klasse-A.
Of ie daadwerkelijk klasse-A is of niet, dat is niet zo belangrijk, door het ontwerp heeft ie in de eindbuisoversturing dus ook een aandeel even harmonischen, wat een klasse-A versterker ook zou hebben.

vester86
12 februari 2006, 20:06
mooi, je geeft het zelf toe, het is geen klasse A versterker maar klinkt wel zo

overigens vind ik de vergelijking met queen/acdc zo krom als een banaan, de voorversterkers zijn al dusdanig anders en gemodificeerd dat het al niet meer uitmaakt welke eindtrap erachter hangt, het klinkt bij voorbaat al anders, klasse a of niet

Negative K3 fan
12 februari 2006, 20:07
ja whatever gozer dream on...

bedoeld voor scali dus

Scali
12 februari 2006, 20:10
mooi, je geeft het zelf toe, het is geen klasse A versterker maar klinkt wel zo

Ik heb nooit anders beweerd, vandaar die opmerking over 'puristen' in m'n eerste post. Ik wist namelijk al dat deze discussie zou komen.

Negative K3 fan
12 februari 2006, 23:20
ik vind een ac30 trouwens niet klinken zoals mijn huidige versterker die wel klasse a is, ze lijken totaal niet op elkaar, ook vind ik het wel mooi dat jullie zo goed kunnen benoemen dat een ac30 klinkt als een klasse a versterker...

Orpheo
12 februari 2006, 23:46
Helaas valt het kwartje bij jou niet, maar dat unieke design is dus juist om hem een klasse-A-achtig karakter te geven, en vandaar dat ie ook graag gemarket wordt als zijnde klasse-A.
Of ie daadwerkelijk klasse-A is of niet, dat is niet zo belangrijk, door het ontwerp heeft ie in de eindbuisoversturing dus ook een aandeel even harmonischen, wat een klasse-A versterker ook zou hebben.

en wellicht heeft t helemaal niets te maken met klasse A dat ie zo klinkt als DAT de ac30 klinkt. laat dat eens tot je doordringen...

Scali
13 februari 2006, 00:26
en wellicht heeft t helemaal niets te maken met klasse A dat ie zo klinkt als DAT de ac30 klinkt. laat dat eens tot je doordringen...

Even harmonischen zijn even harmonischen.
Verder lijkt het me nogal een open deur dat niet alle klasse-A versterkers hetzelfde klinken, laat staan dat ze allemaal als een AC30 klinken.
Maar de AC30 blijft wel het bekendste voorbeeld van een versterker met even harmonischen in de eindbuis-vervorming. Vandaar mijn voorbeeld. Laat dat eens tot je doordringen. Laat ook eens tot je doordringen dat je niet overal wat achter moet zoeken om te zeiken, als ik wat post. Ik ben geen randdebiel, dus als ik wat post, dan zit daar een zekere logica en een zekere bedoeling achter. Als we elkaar niet constant af lopen zeiken, dan komt er misschien nog wat constructiefs uit de discussies voort, en kunnen we nog wat van elkaar leren, zoals dat Marshall vroeger een budget-divisie onder de naam Park had.

Dude
13 februari 2006, 00:38
Goddetering scali


wat gedraag je je weer als de gebeten hond

ook hier begon JIJ weer en verdraai je het nou zo dat het lijkt of het een ander was...

Ik ken op dit forum nog zo iemand dus je bent geen zeldzaamheid maar manman wat kan jij ouwehoeren... :o

Negative K3 fan
13 februari 2006, 00:40
even harmonischen zijn even harmonischen, maar een ac30 kun je neit als voorbeeld nemen als een versterker met even harmonischen in de eindtrap oversturing. Je bent geen randdebiel, maar af en toe ontbreekt het in jouw posts wel eens aan een zekere mate van logica of een correcte interpretatie van feiten en dat is waar je over wordt afgezeken.

Scali
13 februari 2006, 07:41
@ scali, ik word echt gek van je geneuzel lees die aiken site eens over de ac30

damn als aikenamps wat te hoog gegrepen is begin dan eerst hier maar mee http://tone-lizard.com/Vox_Myths.htm

Dit lijkt mij het begin.

taylor
13 februari 2006, 11:34
voor negk3fan ik zei niet dat ik problemen mee heb dat je uit een boek quote's haalt, maar dat over het algemeen jou stijl lijkt te zijn,teminste ik heb de indruk dat bij jou niet om ervaring/of eigen kennis gaat,
en bij nico dus wel.

quote maar en eind weg.

ik heb ook wel eens het boek van het universum gelezen nou kan ik op een of ander forum heel slim gaan quoten er uit alsof ik veel verstand heb van zwarte gaten of zo, maarja je doet maar...

guhlenn
13 februari 2006, 11:34
Noem mensen iig niet meer dom. Dat komt nl. niet bijster snugger over, gezien het feit dat je de mensen niet kent. Eerder arrogant en bekrompen.

taylor
13 februari 2006, 12:04
arrogant? ja, misschien wel

Negative K3 fan
13 februari 2006, 12:47
voor negk3fan ik zei niet dat ik problemen mee heb dat je uit een boek quote's haalt, maar dat over het algemeen jou stijl lijkt te zijn,teminste ik heb de indruk dat bij jou niet om ervaring/of eigen kennis gaat,
en bij nico dus wel.

quote maar en eind weg.

ik heb ook wel eens het boek van het universum gelezen nou kan ik op een of ander forum heel slim gaan quoten er uit alsof ik veel verstand heb van zwarte gaten of zo, maarja je doet maar...

tja zoveel ervaring en verstand als nico heb ik nog lang niet, maar ik ben al op weg en heb inmiddels ook wel enige ervaring en een zekere mate van begrip van buizentechniek, zoals ik in het topic al vermeld heb, heb ik langere tijd een ac30 gehad, ben ik in het bezit van een 'echte' klasse a versterker (heb ik nog niet echt doorgemeten of het echt zo is) heb ik 2 versterkers from scratch 'ontworpen' en gebouwd en is er een 3e op komst etc. Het is makkelijk om te gaan beweren dat mensen geen ervaring hebben volgens jou, maar het is moeilijk om dat te kunnen weerleggen. En tja, wat is eigen kennis, ik zit nu al voor mn 15e jaar op school en wat ik daar heb geleerd is ook niet bepaald eigen kennis.

Orpheo
13 februari 2006, 12:52
even harmonischen zijn even harmonischen, maar een ac30 kun je neit als voorbeeld nemen als een versterker met even harmonischen in de eindtrap oversturing. Je bent geen randdebiel, maar af en toe ontbreekt het in jouw posts wel eens aan een zekere mate van logica of een correcte interpretatie van feiten en dat is waar je over wordt afgezeken.

ik had t niet mooier kunnen verwoorden...

Geronimo
14 februari 2006, 19:39
Holy shit ik heb wat gemist geloof ik de afgelopen week!

Smells like Scali spirit!

Wat een discussie, het lijkt wel een soap. Damn.

Maarre was het niet zo dat class AB of B versterkers last hebben van crossover vervorming wat soms je geluid extra ranzig kan laten klinken en dus soms gewenst is? En dus dat A niet altijd per definitie 'beter' is?

Negative K3 fan
14 februari 2006, 19:41
ook dat nog!!11 luister eens naar dat pedaal van zvex, the machine, klinkt erg bruut en haalt zn klank uit crossover vervorming, ook de 5150 is een goed voorbeeld van een unieke agressieve t000ne.

Geronimo
14 februari 2006, 20:21
de 5150 is een goed voorbeeld van een unieke agressieve t000ne.

Schijnt toch ook zo te zijn geweest dat Eddie er één lamp uittrok om het geheel nog schever en ranziger te laten klinken?

Negative K3 fan
14 februari 2006, 20:30
tja ik weet niet hoeveel ik daar van moet geloven, lijkt me nogal internet bullshit... maarja, ik heb hier op de computer een paar geweldige clips staan van iemand die met maar 1 el34 in zn plexi EVH speelt.

patricia
14 februari 2006, 20:36
ehhm, is mijn mesa boogie nomad55 een klasse A versterker?

Negative K3 fan
14 februari 2006, 21:55
ehhm, is mijn mesa boogie nomad55 een klasse A versterker?

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Out_of%20_Production/Nomad_55/nomad_55.html

eerste hit op google... :)