PDA

View Full Version : klein vraagje over kabels, voor de duidelijkheid.



Keesie
8 februari 2006, 17:28
hallo allemaal,

Pas geleden had ik een heel verhaal om er achter te komen wat voor kabels enz. om te gebruiken, bijna niemand reageerde en terecht omdat er al zoveel over is geschreven en dus te vinden.

Maar van 1 ding kan ik maar niet wijzer worden.
het volgende, kabel van gitaar naar pedaaltjes 225 mm? of 155 mm? Ik weet dat het qua geluid niks uit maakt. maar wat voor kabel is dat? merk doet er nu even niet toe, dat weet ik nu wel.
Dan krijg je de kabels op het pedalenbord tussen de pedaaltjes moet je daar patch kabels voor hebben? en het makkelijks is dan zeker 155 mm omdat het wat soepeller is. Dan de kabel van board/pedaaltjes naar preamp is die het zelfde als van gitaar naar board/pedaaltjes?
En dan nog de kabels achter in mijn rack wat voor kabel is dat? Robbert zei dat die gebalanceerd moeten zijn indien mogelijk is dat mogelijk met het volgende JMP-1, rocktron replifex, en mesa 50/50.

Dit is is het enige wat ik moet weten en dan kan ik eindelijk nieuwe kabels gaan maken voor alles.

Alvast bedankt groetjes,

Kees

aad
8 februari 2006, 18:16
hallo allemaal,
blabla
Kees

Wat je als eerste moet uitzoeken is of je uberhaupt gebalanceerde in/outputs hebt in je circuit. Zoniet, dan gewone patchkabels, zo kort/praktisch mogelijk.
Zo ja, dan heb je voor die plaatsen gebalanceerde kabels nodig, XLR lijkt me.

Robbert
8 februari 2006, 20:09
Precies.

In racks zie je vaak gebalanceerd, maar dat ligt dus absoluut aan de apparatuur die je daar gebruikt. Ik verwacht niet dat je versterkers gebalanceerde inputs hebben eigenlijk.

De dikte maakt niet uit tussen je pedalen, je begrijpt dat dikkere kabel stugger is. Je kunt gewoon voor de dunne gaan.

Keesie
8 februari 2006, 22:31
Oke dan, je praat nu over kabel (XLR) is dat dan sterio kabel. volgens mij heb ik dat ergens een keer gelezen dat gebalceerde kabels altijd sterio zijn.

Patch kabels dus voor rack en tussen de pedaaltjes.

en kabel van gitaar naar pedaalboard en van pedaalboard naar pre-amp? dikte? verschil met patch kabel?

Alvast bedankt weer, groetjes Kees

Robbert
9 februari 2006, 00:01
Er is een verschil tussen stereo en gebalanceerd, alhoewel beide drie aderig zijn. Dat mag je NOOIT zomaar door elkaar husselen. De verschillende signalen zijn NIET compatible.

Stereo heeft namelijk een ground, links en rechts en gebalanceerd heeft ground, signaal en inverse. Kan in TRS vorm (de bekende stekker) of XLR, dat maakt voor het signaal niet uit.


Snel gekeken naar het spul wat je hebt. Inderdaad als signaal kabels de bekende patchkabels. TUssen rack en pedalboard kan een langere kabel. Nogmaals, dikte maakt niet echt uit, dus gewoon de goedkoopste George-L (ik neem aan dat je daar op doelt).

Keesie
9 februari 2006, 16:38
Hallo,

oke ik denk dat ik het nu ongeveer snap patch/singaal kabel voor rack en pedaaltjes,
en van gitaar naar board en van board naar pre-amp ook singaal kabel? moet dit trouwens coax kabel zijn?
Zit er dus nou eigenlijk verschil tussen die patch kabels en kabel van gitaar naar pedalen behalve de lengte?

Ik wil neutrik pluggen met een goede kabel zoals Tasker en wie weet een internet winkel waar je het niet per 100 meter kabel hoef te kopen.

alvast weer bedankt,

kees

Scali
9 februari 2006, 16:59
Gebalanceerd betekent dat je twee signalen hebt. 1 signaal in fase en 1 signaal in tegenfase.
Het idee hierachter is vergelijkbaar met de humbucker. De signalen zijn uit fase, en de storing die ze onderweg oppikken is dan in fase.
Draai je daarna 1 van de signalen om, en combineer je het met de andere, dan zijn de signalen dus in fase, en versterken elkaar, terwijl de storing uit fase is, en elkaar opheft.
XLR is dus het type plug dat je daarbij gebruikt.
Meestal gaat XLR naar een mengpaneel oid, en worden jacks gebruikt om effecten aan elkaar te koppelen.
Ik meen dat de JMP-1 wel een XLR-uitgang heeft, maar dat die 'compensated' is, dus met speakersim. Die wil je wel voor een mengpaneel/PA gebruiken, maar liever niet voor een gitaarversterker/speaker.
Dus let er wel op dat de XLR in- en uitgangen ook de juiste functie hebben, als je die wilt gaan gebruiken.

Keesie
9 februari 2006, 20:05
van dat gebalanceerde snap ik nu wel een klein beetje maar nog niet helemaal maar bedankt voor de uitleg.

Nu is mijn vraag nog even wat het verschil is in kabel bij de kabels op een pedaalboard en in rack vergeleken met de lange kabels van gitaar naar board en van board naar amp? ik bedoel dus niet de lengte of verschil in dikte.:)
of is er geen verschil verder?

alvast weer bedankt,

kees

aad
10 februari 2006, 09:38
van dat gebalanceerde snap ik nu wel een klein beetje maar nog niet helemaal maar bedankt voor de uitleg.

Nu is mijn vraag nog even wat het verschil is in kabel bij de kabels op een pedaalboard en in rack vergeleken met de lange kabels van gitaar naar board en van board naar amp? ik bedoel dus niet de lengte of verschil in dikte.:)
of is er geen verschil verder?

alvast weer bedankt,

kees

Op zich is daar geen verschil. Je kan voor kwaliteit gaan, of (een beetje) kosten besparen.