PDA

View Full Version : Irritante ruis



saparua1
8 februari 2006, 15:52
Gisteren ben ik van de woonkamer naar de zolder verbannen door mijn vrouw. Toen ik nog beneden speelde had ik mijn rack aangesloten (1 meter verlengsnoer) op een geaarde stopcontact en het geluid was kraak helder zonder ruis.
Nu ik op zolder speel, ruist het alsof alles niet geaard is aangesloten. Dus ik weer met mijn set naar beneden en alles in de keuken aangesloten op een geaarde stopcontact en WEG is de ruis. Ik vervolgens weer terug naar de zolder, een geaarde verlengsnoer van de keuken naar de zolder getrokken en weer ruist het als een ziekte. Ik heb alle electra op zolder (vriezer en centrale afzuigsysteem) uitgezet en toch ruist het nog steeds.

Mijn set bestaat uit: een marshall power amp, ADA mp1, marshall 9001, 1912, 1936.

Wie o wie gaat mij de oplossing vertellen (en dan niet aan komen zetten met een DI box, want daarmee is het probleem niet opgelost).

Ik ben zelfs bereid om degene met de oplossing per koerier een taart te laten bezorgen!!!!! Zo wanhopig ben ik inmiddels al en heb ik inmiddels al last van mijn rug van de verhuizing van en naar de zolder.

O ja, en de oplossing is ook niet dat ik gewoon met m'n rack terug naar beneden moet, want ik weet waartoe mijn vrouw in staat is als ik slaap!!!!

Help mij AUB.

Fvddungen
8 februari 2006, 16:05
Zoals al 's eerder is gezegd door medeforummers: Ruis en brom zijn 2 compleet verschillende dingen. Ruis wordt niet veroorzaakt door slechte of geen aarding. Je zult het probleem dus ergens anders in moeten zoeken.

saparua1
8 februari 2006, 16:09
Zoals al 's eerder is gezegd door medeforummers: Ruis en brom zijn 2 compleet verschillende dingen. Ruis wordt niet veroorzaakt door slechte of geen aarding. Je zult het probleem dus ergens anders in moeten zoeken.

Maar als ik 'm beneden op een ongeaarde stopcontact aansluit, ruist ie ook!

Fvddungen
8 februari 2006, 16:29
Ja, en hij ruist ook als je een geaard verlengsnoer naar je keuken trekt en hem daar op aansluit.

Kun je niet eens wat apparaten er tussen uit halen en kijken welk apparaat voornamelijk de ruis veroorzaakt?

saparua1
8 februari 2006, 16:40
Ja, en hij ruist ook als je een geaard verlengsnoer naar je keuken trekt en hem daar op aansluit.

Kun je niet eens wat apparaten er tussen uit halen en kijken welk apparaat voornamelijk de ruis veroorzaakt?

Hij ruist niet als ik dezelfde verlengsnoer van de keuken naar de woonkamer trek (ongeveer 5 meter), maar wel als ik dezelfde verlengsnoer naar de zolder trek (vanuit de keuken, ongeveer 10 meter).

Hij ruist op elke pre amp. Wat ik niet snap is dat als ik de set zo dicht mogelijk op een geaarde stopcontact zet, muis stil is. Als ik vanuit de keuken in de woonkamer (met verlengsnoer) speel, ook muis stil is. Zodra ik beneden de set op een ongeaarde stopcontact zet, is er ruis???

vincentvdlocht
9 februari 2006, 08:25
Woon je toevallig in de buurt van een hoogspannings mast, of van een telefoon zend mast oid???

saparua1
9 februari 2006, 17:07
Woon je toevallig in de buurt van een hoogspannings mast, of van een telefoon zend mast oid???

Nee, ik heb ook al gevraagd of de buren een wiet plantage op zolder hebben, maar dat hebben ze niet.
Ik heb al wel een tip gekregen om te kijken of er een spanningsveld op zolder zit. Ik moet namelijk met een oude radio (met een korte-band) aansluiten op dezelfde stopcontact en dan rond lopen. Als de ontvangst hoorbaar veranderd, zit er een bron.

Ik heb trouwens ook al gitaar kabels van 40 euro geprobeerd, maar dat is het ook niet.

Ik blijf hopen op iemand met een oplossing, die dan van mij een taart toegestuurd krijgt.

ieme
9 februari 2006, 18:03
mijn versterker maakte ook een brom op mn slaapkamer, echter zat ik daar precies boven de keuken (en de lamp die in de keuken hangt!) echter als ik mn set aan de andere kant van de kamer zet is het goed!

patricia
9 februari 2006, 18:09
het is dat dingen batterijen vreten,....maar een gitaar zender zou een oplossing kunnen zijn. of je moet net zo ouderwets zijn als ik en.....gewoon met een kabel willen spelen.

Wormaap
9 februari 2006, 18:46
Heb je toevallig 'n TL-buis op je zolder hangen ofzo? Die willen nog wel eens storen op gitaren. Ventilatoren hebben die neiging ook nog wel eens.

Rectifier
9 februari 2006, 20:51
O ja, en de oplossing is ook niet dat ik gewoon met m'n rack terug naar beneden moet, want ik weet waartoe mijn vrouw in staat is als ik slaap!!!!

Help mij AUB.

Eh.... misschien stoort haar kunststof 'Tarzan' op je setup :p

saparua1
15 februari 2006, 12:57
Eh.... misschien stoort haar kunststof 'Tarzan' op je setup :p

De oplossing is inderdaad draadloos spelen. Sinds gisteren speel ik over een samson draadloos systeem en nu klint het perfect.

Allen nog oplaadbare batterijen en klaar.

Ik merk echt geen kwaliteitsverlies in het geluid.

Chiel
15 februari 2006, 15:12
En ongeaard? Heb je dan ook problemen? Zo niet, dan heb je last van een aardlus.

jeroenb
15 februari 2006, 17:49
maar wie heeft de taart gewonnen??

patricia
15 februari 2006, 21:34
nou..ehhm ikke dus.

ik kwam met het idee om draadloos te gaan spelen dus......
eentje met bananen graag.:D

saparua1
17 februari 2006, 09:24
nou..ehhm ikke dus.

ik kwam met het idee om draadloos te gaan spelen dus......
eentje met bananen graag.:D

okay, nou hoop ik alleen dat je niet te ver weg woont om de taart te bezorgen. In welke plaats woon je?

patricia
17 februari 2006, 09:30
ehh....oosterhout..bij breda.:)

saparua1
17 februari 2006, 10:32
ehh....oosterhout..bij breda.:)

Das mooi, ik woon in Tilburg. Ik mail je nu. Dan mail me je adres terug en dan kom ik na m'n werk (+/-) 18.00 uur een bananen gebak/vlaai afgeven, echt waar.

saparua1
17 februari 2006, 11:06
ehh....oosterhout..bij breda.:)

Wel mailen, anders eet ik 'm zelf op

saparua1
17 februari 2006, 23:18
ehh....oosterhout..bij breda.:)

Ik ben net thuis, heb je mail te laat gezien, maar kom 'm zeker morgen voor de middag (rond een uur of 11) afgeven.

morris
17 februari 2006, 23:29
Als het niks wordt met dit rackforum hier kunnen we altijd nog een datingservice beginnen...

Morris

just kidding ;-)

patricia
17 februari 2006, 23:38
Ik ben net thuis, heb je mail te laat gezien, maar kom 'm zeker morgen voor de middag (rond een uur of 11) afgeven.

gaaf!!!
alvast bedankt!!!!

bluegate
17 februari 2006, 23:48
Eigenlijk zou elk stopcontact geaard moeten zijn, maar helaas.
Indien je CVketel op zolder staat zit er ook een geaard stopcontact.
De centrale afzuiger heeft een speciale aansluiting, maar daar zit ook
een aardedraad bij.
Als je een beetje handig bent...

saparua1
17 februari 2006, 23:51
Eigenlijk zou elk stopcontact geaard moeten zijn, maar helaas.
Indien je CVketel op zolder staat zit er ook een geaard stopcontact.
De centrale afzuiger heeft een speciale aansluiting, maar daar zit ook
een aardedraad bij.
Als je een beetje handig bent...

Heb ik allemaal al geprobeerd. Ik heb zelfs aarde uit de meterkast met een trekveer naar de zolder getrokken en nog heb ik ruis......

Echt..ik heb alles volgens mij al geprobeert....

Fvddungen
18 februari 2006, 09:42
Toch snap ik niet wat ruis te maken heeft met randaarde. Elk apparaat produceert wel een beetje ruis. De een wat meer dan de ander, afhankelijk van de kwaliteit van de apparatuur. Slechte randaarde produceert juist brom.

bluegate
18 februari 2006, 10:34
Misschien een RF filter proberen?

Als je op zolder alleen nog last hebt van ruis, dan hoef je het niet meer
in de aarding te zoeken.
Op de Fase of 0 draad kunnen hoogfrequente signalen aanwezig zijn die ruis
veroorzaken.

Als je draadloos speelt op zolder heb je dit probleem niet?

patricia
18 februari 2006, 10:52
"no promises no debts" zeggen ze wel eens!
vanmorgen echt die taart gekregen!!
hartstikke leuk hoor!
en...........lekker.
nogmaals bedankt.:p