PDA

View Full Version : Ultra-DI



dacrow
8 februari 2006, 08:08
Denk dat deze post hier het beste thuis hoort ;ik heb onlangs een DI box ,model DI1000 van Behringer,gekregen .

Wat kun je nu met dat ding ?

Ik weet dat je er van ongebalanceerd naar gebalanceerd kunt gaan ,en heb het al eens gebruikt om rechtstreeks via het mengpaneel te spelen maar vr de rest ?

skanky
8 februari 2006, 09:41
euhmmm dat is het..... meer doet ie niet!

harrie-beton
8 februari 2006, 09:46
sommige Ultra di's hebben ook phantoomvoeding dus ze kunnen handig zijn als je dat nodig hebt.

skanky
8 februari 2006, 10:08
Die van Behringer is een actieve DI die heeft juist phantom nodig of een batterij natuurlijk.

piezo
8 februari 2006, 10:39
Denk dat deze post hier het beste thuis hoort ;ik heb onlangs een DI box ,model DI1000 van Behringer,gekregen .

Wat kun je nu met dat ding ?

Ik weet dat je er van ongebalanceerd naar gebalanceerd kunt gaan ,en heb het al eens gebruikt om rechtstreeks via het mengpaneel te spelen maar vr de rest ?

Een truukje dat specifiek voor recording van (rock-)gitaar wel gebruikt wordt:
- Neem je gitaar via de XLR uitgang van de DI "droog" op, terwijl je voor het goede gevoel een versterker met een acceptabel geluid aanstuurt via de link out van de DI. Het geluid van die versterker kun je al dan niet op een ander spoor mee opnemen via een mic
- Speel nu de droge opname achtereenvolgens meerdere malen af door één versterker met steeds andere instellingen, of door meerdere versterkers. Neem die versterkergeluiden afzonderlijk op op de andere sporen.
- Zo kun je ongestoord experimenteren met versterkers, instellingen, microfoontypen en -plaatsingen, akoestiek, effecten etc. en kun je de resultaten (los of in de mix) beoordelen - zonder dat je steeds opnieuw hoeft te spelen.
- Vervolgens kies je het tofste geluid uit of mixt er een aantal met elkaar voor een kamerbreed geluid.

dacrow
8 februari 2006, 12:02
Thanx Piezo !

Naar die dingen ben ik op zoek, ben wat aant experimenteren met opname,dacht
een bron van informatie te hebben gevonden mbv Google books maar ze laten maar enkele pagina's zien ..

Ik neem op via een microfoon/Yamaha mengpaneel/phone out /mic ingang van een laptop/ Nero

Daarna wat bewerken met Adobe Audition ,is inderdaad basic maar als begin redelijk :)

Klein sampeltje : users.skynet.be/fa510755/crow/hideway 2006.mp3


Alle tips zijn welkom

harrie-beton
8 februari 2006, 13:16
als je een mengtafel hebt is een DI overbodig, verkopen die handel!

Han S
8 februari 2006, 13:55
als je een mengtafel hebt is een DI overbodig, verkopen die handel!

Maar voor de methode die Piezo beschrijft heb je hem wel nodig. Ook voor de opname van bas kan het heel handig zijn om het instrument via een DI (op het instrument zelf dus) naar een apart spoor te sturen op de recorder. Je kunt dan altijd met die track naar een andere versterker gaan om alsnog het karakter van die versterker te gebruiken.

harrie-beton
8 februari 2006, 14:45
kan die methode niet via een pre-fader aux poort van de mengtafel?

Han S
8 februari 2006, 15:38
kan die methode niet via een pre-fader aux poort van de mengtafel?

Dat zou wel kunnen, maar het mooiste is het naakte geluid wat direct uit je gitaarelement komt en dat is dan wel op microfoon nivo, maar ook hoogohmig. De DI maakt daar een laagohmig signaaltje van. Als je met een gitaar direct in de mengtafel prikt heb je hetzelfde probleem, misaanpassing dus en dat geeft een wat duf geluid.

Als je het geluid van je element opneemt kun je achteraf naar elke versterker en experimenteren met geluiden en microfoonplaatsing.

Frits van Mourik
9 februari 2006, 00:52
Wat ik soms doe, is het reeds opgenomen versterkergeluid via een aux terugsturen naar een (andere) versterker; deze dan weer miken & opnemen.
Je zet dan a.h.w. twee versterkers met hun luidsprekers "in serie"...
Kan heel boeiend klinken!

dacrow
11 februari 2006, 13:31
Weet iemand of er een geluidskaart bestaat (interne) die de geluidskwaliteit van een opnamen via phones van een mengpaneel sterk kan verbeteren ?

bert k
11 februari 2006, 13:49
Dat gaat niks worden. Het versterkertrapje van een Phones-uitgang is aak van beroerde kwaliteit, het ruist als de tering. Daar kan je met een andere geluidskaart niks aan doen.
Maar je kan veel beter de Mains uitgang van je mengtafel verbinden met de ingang van je computer, dat klinkt het beste.

dacrow
11 februari 2006, 19:25
Dat gaat niks worden. Het versterkertrapje van een Phones-uitgang is aak van beroerde kwaliteit, het ruist als de tering. Daar kan je met een andere geluidskaart niks aan doen.
Maar je kan veel beter de Mains uitgang van je mengtafel verbinden met de ingang van je computer, dat klinkt het beste.

Vind dat het goed klinkt via de Phones out :

users.skynet.be/fa510755/crow/hideway 2006.mp3

Hoe bedoel je via de Mains uitgang ???
Dit is het mengpaneel :

http://www.musicstorekoeln.de/en/PA_Homerecording/6_33_PMIXANAL_20_PAH0001986-000/0/0/0/detail/musicstore.html

bert k
11 februari 2006, 20:51
Dat ding heeft toch gewoon een master out, of een main out? Die klinkt het beste.

dacrow
20 februari 2006, 10:56
We gebruiken nu de 'record out' ,twee quinchkabels /mic input van de pc /

Iemand ervaring met Adobe Audition om audio te bewerken ?

harrie-beton
20 februari 2006, 15:06
Iemand ervaring met Adobe Audition om audio te bewerken ?

eh, je hebt uiteraard de legale versie met handleiding..
RTFM zou ik zeggen.
Het programma is niet moeilijk vond ik.