PDA

View Full Version : Nieuwe buizen erin: weg Boogie sound =/



chloortablet
8 februari 2006, 01:22
In navolging van de suggesties die gedaan zijn om mijn Mesa boogie weer normaal te laten functioneren, heb ik vandaag wat nieuwe buizen geinstalleerd in m`n triaxis en 50/50.

Het bleef even spannend toen toch 1 kanaal het niet deed, wat achteraf lag aan een defecte kabel. Oude buizen eruit, en nieuwe erin, joepie spelen maar!

Maar er gebeurde iets wat ik niet verwacht had; M`n eerst zo *gruwlijke* grunt die ik uit m`n Triaxis kon halen, is met m`n nieuwe buizen geminimaliseerd tot een zielige *miauw* van een kat met drie poten op zo`n wagentje. Dit lijkt helemaal nergens meer op!
Nou, nu lijkt het wel ergens op, maar niet wat ik voor ogen had. De buizen die ik erin heb gezet zouden toch instaat moeten zijn om heel wat gain te leveren: in de preamp zitten nu ecc83 van Tesla , en in de eind: 6l6 van sovtek. Het is note bene een special samen gestelde kit van buizen die goed samen werken.

Ik heb in mijn tot bijna waanzin gedreven woede maar snel het hele zaakje uit gezet en ben maar eens gaan zoeken op internet; en wat blijkt; veel mensen vinden deze buizen fantastisch in de Triaxis. Hier klopt iets niet...

Het geluid wat ik nu heb heeft bakken met harmonics, ontzettend veel transparantie, maar is zo dood als een pier, en heeft op volle gain/drive ongeveer net distortion als een Ben affleck acteer talent heeft.

Zou het kunnen dat het allemaal nog een beetje moet inspelen misschien?
Tja wat moet ik er nog van zeggen, ik snap er weinig van :(

Yv
9 februari 2006, 21:43
JJ voor in de poweramp en EHX voor in de pre.. Buizen hebben verschillende gain waardes als ik het goed heb .

Nocki
10 februari 2006, 09:16
Het klinkt bekent!

de vorighe eigenaar van mijn triaxis had ook JJ's erin. precies het geluid wat jij noemt.

nu heb ik er EHX in gedaan en die geven weer gewoon het boogie sound. transparant, helder, vol, warm en hele bakken vol overdrive!!! :-)

nu nog een poweramp... voor mij dan!

ik zou even mailen naar dr tube. dit kreeg ik eruit:

V1: Lead 1
V2: Ingangs buis voor alle kanalen.
V3: Lead en Rhythm mix buis.
V4: Lead 2
V5: FX return en uitgangsbuis.

Ik denk dat de volgende buizen setting beter zal klinken voor jou:
V1: JJ ECC83S HG
V2: TungSol 12AX7TS
V3: JJ ECC83S of EHX 12AX7EH
V4: JJ ECC83S HG
V5: Niet zo critisch, JJ of EHX...

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet zoveel ervaring heb met de
Triaxis. Ik was zo blij dat ik de vorige gefixt had, dat ik geen zin
meer had om te gaan experimenteren met verschillende buizen. Je zult
uiteindelijk zelf ook nog wat moeten experimenteren.

Met vriendelijke groet,
Dr.Tube
www.DrTube.nl
www.DrTube.com

chloortablet
11 februari 2006, 17:12
Bedankt voor de replies.
Ik merk overigens wel dat ze iets aan het inspelen zijn, nog steeds te weinig gain, maar het klink toch niet verkeerd. Hij zingt nu op elk gewild moment rond, toch vreemd met zo weinig gain. Ik kijk het nog even aan...