PDA

View Full Version : Ibz 2550 - Singlecoil -> 2 Humbucker schakeling



DarknessAwaits
8 februari 2006, 00:54
Ik ben de laatste tijd bezig geweest met de gedachte om mijn simpele schakelmogelijkheden van m'n Ibanez 2550 met EMG's iets uit te breiden.

Nu heb ik alleen de mogelijkheid om 1 van de 3 aanwezige elementen te selecteren, brug (hb), midden (sl) of nek (hb). Ik wil graag de middelste stand uitbreiden naar de single coil of beide humbuckers.

Dus als overzichtje:

Brug

Single / Brug & Nek

Nek


Ik heb al een gaatje geboord in mijn (o zo breekbare, zo heb ik al gelezen op het forum) spiegelslagplaat, en dat is goed gelukt. Ook zit er al een schakelaartje in, maar dat is een simpele aan/aan enkelpolige schakelaar.

Ook heb ik een schematje getekend met paint shop pro maar dat gaat niet werken omdat wanneer de main switch om wordt gezet van midden naar brug of nek de andere humbucker nog in contact staat.
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/schema.jpg

Ik hoop dat iemand een idee heeft over hoe ik dat het beste kan aansluiten.

Alvast bedankt!

DarknessAwaits
8 februari 2006, 16:01
Niemand technisch in staat om hier een antwoord op te verzinnen?

fred dons
8 februari 2006, 16:34
sorry maar ik heb een drukke baan hoor ;)

ik ben heel slecht in schema's maar om het simpel te houden
om de volgende schema te krijgen
1 brug
2 brug + mid
3 mid
4 mid + nek
5 nek
+
brug + nek &
brug + mid + nek
neem ik 1 on/of miniswitch waarbij ik de + van de brug pup aftap en via de switch leid ik deze naar de uitgang van de schakelaar (output)
het gevolg hiervan is dat ik in alle posities van mijn 5 standen schakelaar ik altijd de brug pup er bij aan kan zetten (dus bijvoorbeeld in stand 4 heb ik normaal alleen mid + nek maar door de schakelaar krijg ik ook de brug er bij en bij stand 5 krijg ik dan brug + nek

succes

DarknessAwaits
8 februari 2006, 19:59
Bedankt voor je antwoord!

't Was niet persoonlijk maar dat begrijp je wel natuurlijk :).

Die oplossing die jij voordraagt is werkt goed natuurlijk maar dan kom je wel met een andere configuratie dan ik zou willen.

Bij mij is het echt de bedoeling om bij de middelste stand te kunnen kiezen (met miniswitch) tussen de single coil of de twee buitenste humbuckers.

Maar als dat echt niet gaat lukken neem ik jouw oplossing.

glacius
8 februari 2006, 23:17
ik gebruik daar gewoon een 3way switch voor om te schakelen tussen de humbuckers en een mini on of toggle om de single er bij aan te zetten ...
:D alle mogelijke schakelingen zijn dan mogelijk, hem ook 2 mini on/off toggles om de hb's te kunnen splitten

DarknessAwaits
8 februari 2006, 23:54
Het zijn EMG81's en die zijn niet splitbaar, dus dat gaat voor mij niet op. Maar als je het zo hebt geschakeld dat je overal je singlecoil bij kunt aanzetten heb je dus nooit enkel je singlecoil?