PDA

View Full Version : verschil tussen nek en brug humbuckers



woutB
8 februari 2006, 01:41
van hetzelfde type. Zij ze anders omwonden of andere magneten, wie weet het.

vester86
8 februari 2006, 01:44
als ze exact hetzelfde zijn is alleen de klank anders, omdat de toon ergens anders van de snaar opgevangen word.
een neckhumbucker heeft over het algemeen wel een lagere output, om het volumeverschil tussen neck en brug te vereffenen.
maar vaak is het ook zo dat de neckhumbucker gewoon een compleet ander type is met een andere klank

MauP
8 februari 2006, 19:24
De humbuckers kunnen (maar hoeven niet altijd) hetzelfde te zijn, wat wel belangrijk is: de plaats op de body; bij de brug klinkt het scheller en bij de hals warmer. Dit verschil kun je al horen zonder versterking. Sla je snaren aan bij de brug en verplaats je hand tijdens het aanslaan naar de hals. Dit komt dan weer doordat de snaren bij de brug "strakker" staan dan bij de hals. Er zijn elementen die met dit soort verschijnselen rekening houden.

Anders Destium
8 februari 2006, 19:27
Bij het nekelement heb je ook op een natuurlijke manier meer output. De trilling van de snaren heeft daar een hogere amplitude. Als je elementen hebt met precies dezelfde output dan geeft het nekelement ook duidelijk meer volume.

woutB
8 februari 2006, 20:57
Ik bedoel dus echt het verschil tussen de elementen. niet het verschil in positie.

Ik heb een epi gekocht waarvan de nekpu is vervangen. Het is alleen geen gezicht zo. een met en een zonder kapje.
Kan ik een willekeurige Epi brughumbucker gebruiken voor de nekpositie van die gitaar?

Orpheo
8 februari 2006, 21:01
Ik bedoel dus echt het verschil tussen de elementen. niet het verschil in positie.

Ik heb een epi gekocht waarvan de nekpu is vervangen. Het is alleen geen gezicht zo. een met en een zonder kapje.
Kan ik een willekeurige Epi brughumbucker gebruiken voor de nekpositie van die gitaar?

je koopt dan toch gewoon een los kapje?

maar ze zeggen net, de hum voor de brugpositie is veelal anders gewonden dan die van de nekpositie. i.e.: je kan niet een willekeurige epi brughumbucker gebruiken voor de nekpositie.