PDA

View Full Version : Akkoorden, alternatieve vingerzettingen.



nopster
7 februari 2006, 23:21
Onlangs kocht ik een boekje met enkele licks en liedjes in, en blijkbaar kun je bepaalde akkoorden op meerdere manieren nemen. Van sommige akkoorden vraag ik me nu af welke ik het best kan nemen. Op chordfind vind ik de meeste terug in hun simpelste vorm.

Hieronder zie je de uitleg, jammergenoeg niet in tabs maar hopelijk toch overzichtelijk genoeg, en ik heb de niet gespeelde snaren niet vermeld, het gaat enkel over de juiste vingerzetting:

- A7: wijsvinger 2de fret D-snaar, middenvinger 2de fret B-snaar
Of
- A7: wijsvinger plat leggen over de 2de fret en de middenvinger fret 3 onderste E-snaar

En

- E7: wijsvinger 1ste fret G-snaar, middenvinger 2de fret A-snaar
Of
- E7: E-akkoord, en pink bijzetten op 3de fret B-snaar (waarvan ik eigenlijk dacht dat dit E6 was?)

En

- Dm: wijsvinger 1ste fret onderste E-snaar, middenvinger 2de fret G-snaar, ringvinger 3de fret
B-snaar
Of
- Dm: wijsvinger 1ste fret onderste E-snaar, middenvinger 2de fret G-snaar, ringvinger 3de fret
D-snaar , pink 3de fret B-snaar

En

- Bm: wijsvinger 2de fret onderste E-snaar, middenvinger 3de fret B-snaar, ringvinger 4de fret G-snaar
Of
- Bm: wijsvinger 2de fret onderste E-snaar, middenvinger 3de fret B-snaar, ringvinger 4de fret D-snaar, pink 4de fret G-snaar

Trocar
8 februari 2006, 00:35
Okay, dit is vast een dooddoener, maar welke vind jij het beste klinken? Neem dan die variatie. Ik zou luisteren naar welke tonen uit het accoord benadrukt worden door de variatie (of je bij dat A7 accoord bijv. die hoge G erbij wilt hebben of niet) of dat je misschien een soort van melodielijntje door je accoorden hebt waar die variaties bij nodig zijn. Ik denk dat er niet een 'goed' of 'fout' is in dit geval.

nopster
8 februari 2006, 19:01
Oke, nu ik weet dat het dus toch juist is, dan neem ik ze idd naarmate ik ze beter vind klinken.
Maar die E7 (laatste uitleg) is dat nu geen E6?

elie
8 februari 2006, 19:57
nu we er toch over bezig zijn, ik speel een A akkoord met mijn middenvinger, ringvinger en pink gewoon omdat dat beter 'pakt' maar kan dit kwaad...

Richwoodje
8 februari 2006, 20:01
Nou het toch over die E7 gaat, waarom is de 'septiem' daar een D, terwijl dat op een toonladder én in Emaj7 wel gewoon een D# is?

edit: die zal wel uit de mineurtoonladder komen?

hoofd
8 februari 2006, 20:05
nu we er toch over bezig zijn, ik speel een A akkoord met mijn middenvinger, ringvinger en pink gewoon omdat dat beter 'pakt' maar kan dit kwaad...

Nee...is juist beter eigenlijk, ivm met doorschuiven naar een barré akkoord.

Verder, ik heb nog wel een zooi aan alternatieve vingerzettingen voor akkoorden, maar je kan ook gewoon zelf uitzoeken welke noten er in een akkoord zitten, en hoe je die het beste ergens op de hals samen kan pakken ;)

En probeer ook vooral geen volgorde van noten aan te houden! C-E-G kan je ook G-C-E spelen of C-G-E

Trocar
9 februari 2006, 00:04
Nou het toch over die E7 gaat, waarom is de 'septiem' daar een D, terwijl dat op een toonladder én in Emaj7 wel gewoon een D# is?

edit: die zal wel uit de mineurtoonladder komen?

Kan iemand dit beantwoorden? (Mijn muziektheoretische kennis is niet zo groot, maar ik ben benieuwd naar het waarom/hoe/wat).

Digitech
9 februari 2006, 00:21
E7 is 1 3 5 b7 en Emaj7 is 1 3 5 7 tadaa!!!

E7 is dus E Ab B D en Emaj7 is E Ab B D#
extraatje: Emin7 is 1 b3 5 b7 ( E G B D)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker wordt

Edit: wat die toonladder betreft: E7 past ook niet in de majeur toonladder
(= E F# G# A B C# D# E)
maar wel in E F# G# A B C# D E = E Mixolydisch

Trocar
9 februari 2006, 14:01
Bedankt! (tientekens)

harrie-beton
9 februari 2006, 14:21
Ik laat de wijze waarop ik het akkoord pak afhangen van de akkoorden ervoor en erna.

Als ik een Es baree speel en daarna moet een Dm dan pak ik het alternatieve akkoord die er qua afstand het dichtste bij zit. Dus de Dm ook baree.

taylor
9 februari 2006, 15:45
dat is wel een goeie leer stof om een akkoord op heel veel verschillende plekken te kunnen spelen

je kunt het ook nog vanaf de d-snaar doen enz

Butcher
13 februari 2006, 07:22
Ik laat m'n voicings afhangen van het volgende acoord. Neem bijvoorbeeld de progressie E7-A7-D7. Je zou het volgende kunnen spelen:

e-0--0--2--|
b-0--2--1--|
g-1--0--2--|
d-0--2--0--|
a-2--0-----|
E-0--------|

Dit klinkt leuk, afhankelijk van het liedje dat je beukt, uiteraard. Maar als je naar de volgorde van noten op iedere afzonderlijke snaar kijkt zie je dat er wat "chaos" bestaat. Toonhoogtes gaan "random" omhoog en omlaag. Je kunt, als je wilt, alle accoorden omlaag laten gaan, als je wilt:

e-4--3--2--|
b-3--2--1--|
g-4--2--2--|
d----------|
a----------|
E----------|

Bekijk het motiefje op de b- en e-snaar. Er zitten in een accoord twee noten die dat accoord "maken"; de terts (major of minor) en de septiem (major 7th, minor 7th en dominant 7th). De root word normaal gesproken door de bassist gespeeld, dus die kun je weglaten, de de 5th is wreed saai, dus die speel je ook niet. Maw je kunt als gitarist met maar twee noten van ieder accoord voledige accoord progressies spelen. Neem een ii-V-I in G:

---------------
-13--12--10---
-12--11--11---
-10--10---9---
-12------10---
-----10-------

kun je spelen als:

---------------
-13--12--10---
-12--11--11---
---------------
---------------
---------------

Mijn favoriet is het volgende (in G)

--------------
--------------
--------------
-10--10--9---
-10---9--9---
-------------

In het eerste accoord speel je een G en een C, de b7 en de b3 en Am7, in het tweede accoord speel je een F# en een C, respectievelijk de 3rd en b7 in D7. In het derde accoord speel je F# en B, resp. de maj7th en maj3rd in Gmaj7.

Je kunt de grondtoon als een leadvoicing spelen:

-----10------
-10------8---
-------------
-10--10--9--
-10---9--9--
------------

Of zelfs een ii-V-I lick:

----7-8--10--11-13-11--9--10-----
-10------------------------10-----
----------------------------------
-10----------10-------------9------
-10-----------9-------------9-----
-------------------------------------

Instant Jazz...

Limor
15 februari 2006, 12:21
Akkoorden kan je op verschillende manieren pakken door de grondtoon op een andere snaar te pakken (? is dit begrijpelijk).
Wordt ook wel types genoemd: e type I, zit de grondtoon op de e lage snaar. E type 2 ligt de grondtoon op de a snaar. E type III, grondtoon op de D.

En bovendien als je bijvoorbeeld met twee gitaristen in een bandje zit is het vaak ook het mooist als je beide het akkoord anders speelt. Een hoog, de andere laag.

nopster
15 februari 2006, 12:29
Mooie uitleg, bedankt, ik heb echt iets bijgeleerd. Ik ga me trouwens toch eens wat in de theorie moeten verdiepen blijkbaar.

taylor
15 februari 2006, 12:31
het gaat behoorlijk ver hoor wat je kunt doen met akkoorden je hebt inversies je kunt zelf akkoorden vervangen subsitutie noemen ze dat enz

in jazz/fusion komt dat veel voor..

Richwoodje
15 februari 2006, 15:55
E7 is 1 3 5 b7 en Emaj7 is 1 3 5 7 tadaa!!!

E7 is dus E Ab B D en Emaj7 is E Ab B D#
extraatje: Emin7 is 1 b3 5 b7 ( E G B D)


zat ik dus toch goed in mn redenatie :satisfie:

Butcher
15 februari 2006, 19:03
Het kan nog veel verder:

-----
-----
-2---
-2---
-2---
-----

Deze voicing kan de volgende accoorden suggeren:

G6/9 - (b=3rd, e=6th, a=9th)
D6/9 - (b=6th, e=9th, a=5th)
B11 - (b=root, e=4th, a=7th)
F#m7 - (b=4th, e=7th, a=min3rd)
Esus - (b=5th, e= root, a=4th)

Een ander voorbeeld:

---------
---------
--12----
--12----
--12----
--------

Deze voicing kan de volgende accoorden suggereren:

Gmaj9 (a=9th, d=5th, g=root)
G9 (hetzelfde als boven, maar omdat er geen 3rd en 7th in deze
gm9 (voicing zitten heb je de keuze)
C6/9 (a=6th, d=9th, g=5th)
F6/9 (a=3rd, d=6th, g=9th)
A11 (a=root, d=4th, g=7th)
Em11 (a=4th, d=7th, g=min3rd)
Dsus (a=5th, d=root, g=4th)

Je kunt, als je wilt met fageoletten argpeggios spelen, en laat dan alles doorklinken:

(in het volgende voorbeeld:
----5:----- = een fageolet die je met je wijsvinger en duim aanslaat
f 12 frets hoger
------5---- = sla deze noot aan met je pink
p )

Bbmaj13
--5--------------------5------5------------------------
--6-------------6--------------------6-----------------
--5------5----------------5:----------------5----------
--5----------------5:------------5:--------------------
--5---------5:--------------------------5:-------------
--6---6:---------------------------------------6:------
______f p f p f p f p f p f p f

Je kunt deze truck trouwens ook in toonladders gebruiken:

Gmajeur:

(h=hammer on)

---------------------0-h-2------------
----------0-h-1-----------------------
--0-------------------------12:--------
-----------------12:------------------
-----12:------------------------------
-------------------------------------

Richwoodje
15 februari 2006, 20:42
nu gaat het me echt effe te ver :o

Butcher
16 februari 2006, 09:10
We zijn er nog niet...

de fageoletten in de arpeggios kun je ook unison met normale noten spelen:

(---3--- = een normale noot (duh...)
(---5:--- = een fageolet)

Neem de volgende ii-V-I in C (Dm9-Galt-C6/9):

Dm9:
--5--|--------------5--------------
--5--|----------5-------5----------
--5--|------5-------5:------5------
--3--|--3-------3:------3:---------
--5--|------5:--------------5:-----
--5--|--5:-------------------------

G7b9#5#11
--4--|--------------4-----------
--4--|----------4---------------
--4--|------4-------4:----------
--3--|--3-------3:--------------
--4--|------4:------------------
--3--|--3:----------------------

C6/9
-3---|--3-----------------------
-3---|------3-------------------
-2---|--2:------2---------------
-2---|------2:------2-----------
-3---|----------3:--------------
-3---|--------------3:----------

En een variant op het bovenstaande:

Dm9
--5--|----------5--------------
--5--|------5---5---5----------
--5--|--5---5-------5----------
--3--|--3-------3:-------------
--5--|------5:------5:---------
--5--|--5:---------------------

G7#5#11
--3--|----------3--------------
--4--|------4---4--------------
--4--|--4---4------------------
--3--|--3-------3:--------------
--4--|------4:------------------
--3--|--3:----------------------

C6/9#11
--2--|----------2--------------
--3--|------3---3---------------
--2--|--2---2------------------
--2--|--2-------2:--------------
--3--|------3:------------------
--3--|--3:----------------------

LPplayer
17 februari 2006, 01:10
Zo dit ijn best uitgebreide accoorden allemaal. Beetje jazz en funk


We zijn er nog niet...

de fageoletten in de arpeggios kun je ook unison met normale noten spelen:

(---3--- = een normale noot (duh...)
(---5:--- = een fageolet)

Neem de volgende ii-V-I in C (Dm9-Galt-C6/9):

Dm9:
--5--|--------------5--------------
--5--|----------5-------5----------
--5--|------5-------5:------5------
--3--|--3-------3:------3:---------
--5--|------5:--------------5:-----
--5--|--5:-------------------------

G7b9#5#11
--4--|--------------4-----------
--4--|----------4---------------
--4--|------4-------4:----------
--3--|--3-------3:--------------
--4--|------4:------------------
--3--|--3:----------------------

C6/9
-3---|--3-----------------------
-3---|------3-------------------
-2---|--2:------2---------------
-2---|------2:------2-----------
-3---|----------3:--------------
-3---|--------------3:----------

En een variant op het bovenstaande:

Dm9
--5--|----------5--------------
--5--|------5---5---5----------
--5--|--5---5-------5----------
--3--|--3-------3:-------------
--5--|------5:------5:---------
--5--|--5:---------------------

G7#5#11
--3--|----------3--------------
--4--|------4---4--------------
--4--|--4---4------------------
--3--|--3-------3:--------------
--4--|------4:------------------
--3--|--3:----------------------

C6/9#11
--2--|----------2--------------
--3--|------3---3---------------
--2--|--2---2------------------
--2--|--2-------2:--------------
--3--|------3:------------------
--3--|--3:----------------------