PDA

View Full Version : marshall 30th anniversary mod ?



glacius
7 februari 2006, 22:36
hoi

ik wil weten wat er te doen is aan een 30th anniversary , ik zat te denken aan lompere eindbuizen, KT88 ??

ik wil meer weten over wat ik met mijn amp kan doen ..

het is een bruute top maar nog steeds te iel voor mijn stijl...
ik gebruik hem over een jcm slash 4x12 vintage 30
met een gibson les paul standard

Scali
7 februari 2006, 22:49
Heb je de blauwe uitvoering (6100LE), of de latere zwarte (6100LM)?
De latere uitvoering schijnt iets meer gain te hebben op het lead-kanaal, je kunt de blauwe ombouwen naar het latere model, zijn maar een paar weerstandjes enzo die vervangen moeten worden.
Het eerdere model had EL34 buizen, de latere 5881. Misschien wil je juist EL34 buizen hebben voor een vet geluid. Dat is ook om te bouwen, maar is wat meer werk.
Of je kunt de JJ E34L proberen. Die hebben wat meer vermogen en headroom dan normale EL34s.

Ik heb zelf de blauwe combo (6101LE) met JJ ECC83S buisjes in clean en crunch, en EHX 12AX7EH in het lead-kanaal, en JJ E34L eindbuizen. Niet gemod. Iel is het zeker niet, maar inderdaad net niet dat beetje extra 'oomph' dat je in moderne metal hebt. Als ik de lead- of metaldistortion van m'n Zoom 8080 over de eindtrap heen knal, heb ik dat wel, dus ik zoek het zelf in de preamp, en niet in de eindbuizen. Ik ga nog wat testen met boostertjes, want ik vind het zonde om m'n versterker te modificeren voor meer gain. Het resultaat zal elkaar toch niet veel ontlopen.

Een andere tip die ik heb gelezen is om een 7025-eindbuis in de V2-positie te zetten (voor crunch en lead). Dat schijnt tot 20-25% meer gain op te kunnen leveren. Lijkt me ook het proberen waard.

glacius
7 februari 2006, 22:59
gain boeit me niet zit er zat in, ik heb de zwarte btw

er zit enorm veel chunk in maar ik moet enorm voorzichtig zijn met hoog want anders snijd het je oren eraf..

hij moet gewoon warmer zijn..

ik zoek geen metalsound .. mark tremonti geluid vind ik erg cool

ziggie
8 februari 2006, 03:15
Gooi er J'J buizen in. Daar wordt de amp veeeeeel warmer van. Wel verlies je wat gain. Maar je wint veel dynamiek.

glacius
8 februari 2006, 21:58
Gooi er J'J buizen in. Daar wordt de amp veeeeeel warmer van. Wel verlies je wat gain. Maar je wint veel dynamiek.


heb je exacte type van die jj ?

gain had ik altijd al op 7 staan dus kan ik die op 10 zetten en er zit ook nog een gain boost knopje op dus gain verlies is niet zo erg

Scali
9 februari 2006, 09:37
JJ ECC83S
Die hebben iets minder (maar niet veel) gain dan bv Electro Harmonix, en vooral wat minder hoog, waardoor je een wat softere, warmere tone krijgt.

Orpheo
9 februari 2006, 09:55
JJ ECC83S
Die hebben iets minder (maar niet veel) gain dan bv Electro Harmonix, en vooral wat minder hoog, waardoor je een wat softere, warmere tone krijgt.

top, goed dat ik dit weet dude :)

Thijssie
9 februari 2006, 10:09
JJ ECC83S
Die hebben iets minder (maar niet veel) gain dan bv Electro Harmonix, en vooral wat minder hoog, waardoor je een wat softere, warmere tone krijgt.

FF mierenneuken ;-)

Ik vind ze clean niet zo zeer donkerder maar ze "breken donkerder op". Je ervaart het dus pas op het moment dat je gaat scheuren.

Voor een marshall die niet op 7 (of meer ;-) staat te blazen werkt dat erg goed....

mmrizio
9 februari 2006, 10:10
Heb je de blauwe uitvoering (6100LE), of de latere zwarte (6100LM)?

De eerste blauwe 6100's en 6100LE (Limited Edition, blauw met de koperen logo's en messing chassis) hadden EL34's etc. Alle 6100LM's zijn zwart. Maar zijn alle zwarte versies LM? Of waren de 93'ers wel zwart maar nog wel met EL34's? Kortom: weet je ook welke eindbuizen erin zitten?

EL34's geven wat meer midden als ze vervormen: het typische Marshall geluid. De versie met 5881/6L6 blijft langer clean - handig voor clean en high gain toepassingen. Wat is lomp?

Maurice

Scali
9 februari 2006, 10:56
Ik vind ze clean niet zo zeer donkerder maar ze "breken donkerder op". Je ervaart het dus pas op het moment dat je gaat scheuren.

Mwoh, ik vind ze clean ook al wat minder helder klinken. Inderdaad wordt het erger naarmate je meer gaat scheuren. Als je de gain ver opentrekt, worden de JJ's dan ook wat ongedefinieerd en muddy, vond ik zelf. Vandaar dat ik ze nu uit m'n lead-kanaal heb gegooid.
Maar als je juist wat minder gain gebruikt, en meer voor een bluesy geluidje gaat, dan kan het nou net zijn wat je zoekt.

Scali
9 februari 2006, 11:40
De eerste blauwe 6100's en 6100LE (Limited Edition, blauw met de koperen logo's en messing chassis) hadden EL34's etc. Alle 6100LM's zijn zwart. Maar zijn alle zwarte versies LM? Of waren de 93'ers wel zwart maar nog wel met EL34's? Kortom: weet je ook welke eindbuizen erin zitten?

Erm... het is wat verwarrend geloof ik... Er zijn blauwe 'gewone' modellen, en blauwe handgemaakte met koperen logo etc.
Volgens mij zijn alle blauwe modellen wel met EL34, en alle zwarte niet. Maar niet alle blauwe zijn dus handgemaakt. Maar zoals ik al zei, het is mogelijk om ze om te bouwen tussen EL34/E34L en 5881/6L6. Handvol onderdeeltjes vervangen, andere buizen erin en biasen.
Er zit trouwens ook verschil in de gebruikte speakers bij de blauwe en zwarte kasten, maar dat doet hier niet echt ter zake, omdat hij toch een ander cabinet heeft.

ChiefRebelAngel
9 februari 2006, 11:49
die blauwe klinken voor geen meter op de blauwe kasten imo, op V30's daarentegen...

goede head!

duckman
9 februari 2006, 11:59
niet helemaal:

"
To celebrate 30 years of Marshall amps the 30th Anniversary amps were introduced in 1992 (and discontinued in 1998. The 1992 standard edition amps were produced in blue vinyl. The 1992 limited edition (LE) 1992 amps were produced in blue vinyl with a brass plated chassis and a solid brass logo. In the years to follow the 30th anniversary amps were produced in the usual black vinyl.

Late 1994 the Lead channel was modified and the amps were renamed with the "LM" (Lead Mod?) suffix.

Late 1993 the availabilty of decent EL34 became problematic as Tesla had gone out of business and the last supplies of EL34 tubes had dried up. Marshall switched to Sovtek 5881 tubes. Allthough the Svetlana EL34 became available a few years later, Marshall didn't switch back to the use of EL34 tubes in the production of the 30th anniversary amps."

bron is http://www.drtube.com/marshall.htm#AN30

mazzel,
Arjan

Scali
9 februari 2006, 12:06
Ah, de gebruikelijke Marshall-inconsistentie dus. Hoe dan ook, de printplaat is altijd hetzelfde gebleven, dus je kunt van iedere uitvoering iedere andere uitvoering bouwen, door wat onderdeeltjes te vervangen en opnieuw af te stellen.

Fast Freddy
22 juli 2007, 15:35
Dus om alles op een rijtje te zetten, want ik ben ni van de snelste :cooler: , zijn er 4 moddelen??? een handgemaakte blauwe, een gewone blauwe, een zwarte met 5881 lampen en een zwarte met 5881 lampen en meer gain???

en hoe zie je dan of je amp de gain mod heeft??