PDA

View Full Version : presence control



brian
7 februari 2006, 21:56
wat doet deze control want ik zou mij een cube 60 of 30 kopen en 1 van de verschillen tss de twee versterkers is da er op de 60 een presence control staat.

Johannes
7 februari 2006, 22:12
De vertaalcomputer maakt er dit van in het Russisch...

эти контролируют потому что я купил бы кубиком 60 или 30 и 1 из tss разниц 2 усилителя будут da на 60 стойка управлением присутсвия там.

Fumi SG
7 februari 2006, 22:55
De vertaalcomputer maakt er dit van in het Russisch...

эти контролируют потому что я купил бы кубиком 60 или 30 и 1 из tss разниц 2 усилителя будут da на 60 стойка управлением присутсвия там.

Zelfs dan snap er nog niks van!:confused:

vester86
8 februari 2006, 00:53
sukkels...


de vraag is gewoon wat een presence knop doet...

het is een toevoeging op je toonregeling (bass/middle/treble) waardoor je vaak wat beter hoorbaar bent, misschien dat een van de amptechneuten hier op het forum ff kan uitleggen wat het precies was (terugkoppeling uit de eindtrap toch?)

richard72
8 februari 2006, 07:51
Bij een Koch regel je hiermee de hoge middentonen. Dus als er een toonregeling op zit, zou het eigenlijk moeten zijn:

Bass - Middle - Prescence - Treble

Mijn mening is dat het geluid er wat 'agressiever' van wordt.

pol
8 februari 2006, 08:26
bij de meeste vesterkers zit de presence toch hoger dan de treble
ik dacht treble rond de 5000-6000 Hz ongeveer, en precence tegen de 10000

Hangt ook weer van de versterker af.

1959SLP
8 februari 2006, 09:04
brengt je geluid meer naar de voorgrond/aanwezig.

BlackSun
8 februari 2006, 14:51
Bij mn Randall RH100 heb ik het idee dat de presence control het frequentiebereik van de 'middle' knop verschuift. Hoger presence betekent dat je meer/minder hoog-midden tonen weergeeft, en een lage presence setting dus meer de laag-midden tonen.
Gene idee of dit werkelijk gebeurd maar zo vind ik het klinken :P

Stitch
8 februari 2006, 16:50
Op mijn RH100 zit geen presence pot. Ik hoop niet dat je de contour bedoelt want das wat anders...

BlackSun
8 februari 2006, 17:18
Op mijn RH100 zit geen presence pot. Ik hoop niet dat je de contour bedoelt want das wat anders...

D'oh! DIe bedoelde ik dus ja..ik lette niet echt goed op..
Die labeltjes van die knoppen zitten ook precies ónder de knoppen,waardoor ik ze eigenlijk nooit lees :D

chennie
8 februari 2006, 17:41
Kort door de bocht: presence is voor de frequenties hoger dan treble. Het heet zo omdat het voelt alsof je meer of minder "aanwezig" bent, alwel dan niet door de mix.

Contour is voor het verschuiven van de centrale midfrequentie waar omheen de mid knop zijn werking heeft.

Negative K3 fan
8 februari 2006, 18:22
pfft...

in de meest gebruikte zin van het woord is de presence niets meer dan een regelbaar hoogfilter in het tegenkoppeling circuit in de eindversterker, in mesa recto's echter is het gewoon een condensator naar aarde achter de tone stack met een variabele weerstand ertussen.

welke frequenties etc. er mee samen hangen hangt er maar net vanaf hoe de versterker is ontworpen en je kunt er dus niet zomaar een lijn in/op trekken.

Stitch
9 februari 2006, 00:24
tuurlijk wel niet zo moeilijk doen :)

Negative K3 fan
10 februari 2006, 18:01
het is helemaal niet zo moeilijk!