PDA

View Full Version : Vragen over zelfbouw(maple top???)



Archenemy
7 februari 2006, 21:09
Ik ben bezig met een eigen gitaar te bouwen , nou heb ik reeds een mahonie body aangeschaft en zat eens rond te kijken voor een flamed/quilted maple top omdat ik dit zoiezo mooi vind op mijn gitaar om de nerf te zien van de top.
Maar dan branden er toch wat vragen ,
-Wat heeft een top van ca. 15 mm dik voor invloed op het geluid van je gitaar?
-Wat kost gemiddeld een maple(quilted/flamed)top voor een gitaar ?

Hopelijk zijn jullie snel met het beantwoorden want dan kan ik overwegen een top te zoeken.

gr Tim

charlotte
7 februari 2006, 23:51
Hoi Tim,
Een maple top op een mahonie body ( denk aan een les Paul) geeft meer hoge tonen aan het geheel, mahony geeft van zichzelf een warme klank af, door nu de maple top erop te plaatsen zal hij niet alleen warm, maar ook mooi hoog geven.
De kosten variëren , hangt af van de leverancier en de kwaliteit van het hout, hoe mooier de tekening, hoe duurder meestal.
kijk links en recht op het net; o.a.:

www.af.nl

www.holz-faszination.de

succes , groetjes Charlotte.:)

Mattia
8 februari 2006, 01:37
15mm dik maple op Mahonie geeft, zoals Charlotte zei, een wat 'helderdere' klank. Wat meer 'bite' bij de volle, ronde, mid-heavy klank van puur mahonie. Gewoon, een Les Paul klank. Of een PRS klank. Grofweg.

Verder, tja, wat kost het...hangt er erg vanaf. Voor een dikke top, redelijke tot hele goede quilt, ben je makkelijk tussen de 100 a 175 euro kwijt, inclusief. Er zijn duurdere, er zijn goedkopere, en in allerlei soorten en maaten tekening. Gevlamd is vaak een heel klein beetje goedkoper, maar voor topkwaliteit worden topprijzen gevraagd. Holz Faszination is trouwens best wel een aanrader. Heb zelf van hem en uit de VS redelijk wat liggen, meer komt eraan.

PS: je hebt een PM.

Gerrit
8 februari 2006, 18:14
Hallo,

Ik krijg binnen kort allerlei figured maple binnen.
Daar gaat hoogst waarschijnlijk wat van in de verkoop, ik ben niet van plan er dikke winst op te maken.
Dus de prijzen zullen mee vallen.

Als je interesse hebt moet je maar pb'n