PDA

View Full Version : POD XT PRO vs. Engl 530+gmajor



Sj03rd
7 februari 2006, 21:03
Ik speel in een coverband met een Engl530+gmajor. De laatste tijd gewoon rechtstreeks in de mengtafel met een DI (dit is lekker makkelijk en gewoon prima icm in-ear). Maar voor grote optredens gebruik ik een peavey 50/50 en 2 mesa thiele kastjes. Het klinkt wel lekker maar toch is mn oog gevallen op de POD xt pro. Ik heb al eerder Line6 spul gehad en dat beviel me toen best prima.
Is er al iemand die dit een keer vergeleken heeft? Het spreekt me wel aan omdat ik toch niet iemand ben die maandenlang aan zn geluid loopt te prutsen en ik gebruik mn gmajor maar voor 5% denk ik. (alleen reverb, delay, chorus heel af en toe).
En zoals ik al zei, speel ik in een standaard coverband (gewoon rock, pop, top40)
dus een goeie clean is wel belangrijk...(dat bevalt me overigens wel goed van de engl)..
Zou ik hier spijt van krijgen als ik het omwissel?

tnijland
7 februari 2006, 21:55
Sorry sjo3rd,

Ik heb zelf de Pod Xt en deze is samen met FBV board absoluut geschikt voor een coverband. Inpluggen in de mengtafel en je hebt een fantastisch geluid. Ik heb er 3 jaar mee opgetreden en ben zelf ook erg kritisch op het geluid. Het voordeel is dat de PodXt zeer veelzijdig is en in combinatie met een paar aktieve monitor boxen heb je een leuk, bruikbaar en betrouwbaar setje voor op de buhne. Ik heb zelf mijn PodXt geupgraded met alle model packs en kon vrijwel ieder soort geluid wel creeren. Het klinkt gewoon heel erg goed voor opname of live over de PA.

Maar... Ik weet bijna zeker dat je er in pure kwaliteit op achteruit gaat. Het geluid en de dynamiek van een 19" buizen racksysteem met G-major en een paar Thiele boxen is gewoon factoren beter. Tevens speelt het iets minder fijn gitaar op een Pod als op een buizen amp. Thuis klinkt het allemaal iets dunner. Op het podium of na opname klinkt het groots.

Het wordt dus kiezen: of kwaliteit of veelzijdigheid. Als je het puur voor een praktische optreden gaat dan is de PodXt best een goed alternatief. Het publiek van een Top40 of coverband band hoort het verschil niet. Waarschijnlijk kun hiermee je zelf betere geluiden creeren die op de specifieke nummers zijn gericht. In combinatie met een goede Variax gitaar zou je waarschijnlijk alles kunnen spelen.

Succes

ruezzz
7 februari 2006, 22:04
Reverb, delay en chorus uit de POD zijn prima.
Amp-models ook. Maar je bent wel ff aan het tweaken om het lekker uit de P.A. te krijgen. Het is al gauw schel, maar het is zeker goed te krijgen.

Is een POD-XT Live niks voor je?
Bij kleine gigs neem je het ding zo onder je arm mee (of draagtas) en prik je hem zo in de PA (of combo/fx return)
Bij grotere gigs hang je hem aan de eindtrap met cabs.

Nadeel is wel dat je waarschijnlijk verschillende presets moet maken (vooral EQ) voor rechtstreeks PA / Combo / Eindtrap.

Misschien moet je even een dagje stoeien op je eigen materiaal met de POD voor je de ENGL enzo wegdoet.

Line6 maakt geweldig spul, technisch vooruitstrevend qua mogelijkheden, programmeren op het laptopje, allemaal super...
En toch heb je op een echte buizenamp meer dynamiek.
Maar, wie weet wat ze in de nabije toekomst nog verzinnen. Het zal vast steeds dichterbij the real thing komen.

srv-man
7 februari 2006, 22:07
+1
Kwestie van proberen ook, voor een habbekrats koop je een PodXT. Bevalt hij niet dan verkoop je hem gewoon weer.
En wil je echt lekker makkelijk doen, neem dan de PodXT Live. Een band als Pain of Salvation (daar staat de gitaar toch echt centraal) heb ik hier live mee zien optreden, rechtstreeks in de mengtafel. Ik hoorde wel wat verschil, maar 99% van het publiek volgens mij niet.

Sj03rd
9 februari 2006, 15:22
Bedankt voor de reacties so far!
Ik denk dat het toch het verstandigst is om de XT pro gewoon maar te kopen en dan 2 maanden mee te spelen en vergelijken met wat ik nu heb. Wat ik op die site hoor, klinkt gewoon erg goed maarja...ik moet daar natuurlijk niet op afgaan...
wat betreft die xt live...Ik wil liever gewoon iets goeds 19" ipv een pedaal want dat is weer superkwetsbaar voor bier/wijn en vrouwelijke studenten die iets op het podium moeten presenteren en met de naaldhakken heerlijk over dat ding heen walsen...gheghe
heeft er iemand nog meer soundclips van de XT (pro)?

Chiel
9 februari 2006, 20:19
Heb er ook stiekum aan zitten denken, maar voor de kleinere klusjes heb ik toch maar gekozen voor een buizen combootje. Inear gebruik ik dan toch niet en het combootje is dan meteen m'n monitor. Lekker onafhankelijk van iedereen. En eerlijk is eerlijk, niets klinkt zo lekker vet en strak als een combootje dat lekker over zijn nek gaat :).

Pedalbordje met een channelswitch, Wah, tuner en delay en je bent klaar voor iedere klus :rockon: . Je pakt het hele zaakie in één keer mee en je bent binnen 5min op, of, afgebouwd. Wellicht een overweging mogelijk? Eén bezoekje aan JukeBox en je bent verkocht!

Rectifier
9 februari 2006, 20:53
.... vrouwelijke studenten die iets op het podium moeten presenteren en met de naaldhakken heerlijk over dat ding heen walsen...gheghe

Shit.... in welke tent is dat dan? Dan wil ik daar ook eens spelen :)

Sj03rd
10 februari 2006, 16:13
Shit.... in welke tent is dat dan? Dan wil ik daar ook eens spelen :)

hehe, op elk gemiddeld studentenfeest wel zo'n beetje! :)

Een combo'tje zou inderdaad ook wel prima zijn maar aangezien ik die in ear toch moet gebruiken omdat ik nog een beetje moet zingen is dat ook niet de oplossing...