PDA

View Full Version : aanschaf Gibson Les Paul



FretPaul
7 februari 2006, 20:37
Hallo iedereen,

Ik ben een zeer beginnende gitaarspeler. Toch ben ik op zoek naar een "serieuze" gitaar for life. Persoonlijk ben ik helemaal weg van o.a. Jimmy Page, en dus ook het geluid van de Les Paul. Ik ben dan ook van plan om een originele Gibson Les Paul Standard aan te schaffen.

Graag zou ik van jullie willen weten of Gibson standaard staat voor A-kwalliteit. Als ik in een winkel kom en zo'n ding in m'n handen krijg ben ik eigenlijk maar een leek, en kan ik dus niet goed beoordelen of ik nu hét instrument in m'n handen heb wat ook echt goed is. M.a.w., als je iets koopt van Gibson kan je er dan ook van uit gaan dat dit perfecte kwaliteit is? Zoals jullie ook wel weten kost zo'n ding nog al wat, en is niet ff een pak melk wat je aanschaft. Heeft iemand tips voor een bepaalde winkel? Gunstige prijs is vanzelfsprekend erg belangrijk. Hoe zit het precies als je een model hebt wat niet in de winkel voorradig is? Kan je dan ook direct bij Gibson nld terecht?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!

Kaïn
7 februari 2006, 20:58
Ten eerste, er staat een hele mooie FAQ over gitaren kopen boven de 1000 euro op dit forum check dat maar even.
Waarom overweeg je eigenlijk gelijk een gibson? Als je pas zo kort speelt dan weet je mijns inziens niet waar je guitarwise aan toe bent. Dus of je echt een Les Paul wilt of dat je misschien later verslingert raakt aan Ibanez. Als dat laatste de situatie is dan heb je 2000 + euro uitgegeven aan een mooi instrument dat je niet ligt. Dat zou ontzettend zonde zijn! Oftewel oriënteer je goed voordat je zo'n dure aankoop doet. Als je dan toch overweegt een Les Paul te kopen, dan is misschien een Epiphone een beter alternatief. Sommige Epi's zijn zeer vergelijkbaar met een Gibson en vele malen goedkoper. Gibsons zijn overpriced (ja kill me:P).
Succes met je aankoop!

iwamoto
7 februari 2006, 21:02
nou allereerst, ga eens langs feedback, maar nog belangrijker, jimmy page had niet aleen een LP, die solo van stairway to heaven is bijvoorbeeld op een telecaster gespeeld,

maargoed, ik denk als je begint, koop dan eerst lekker een epihpone, bijna net zo goed, maar niet zon rib uit je lijf,

maar je moet je ook niet teveel focussen, toen ik begon met spelen wou ik een gibson SG, net als angus young, maar eenmaal een X aantal keer erop gespeeld, nee was echt niets voor mij, tegenwoordig heb ik een Ibanez RG570, eigenlijk een veel fijner beestje, maar kan er net zo goed ac/dc op spelen.

naja, je moet het uiteraard zelf weten he :)

FretPaul
7 februari 2006, 21:09
jimmy page had niet aleen een LP, die solo van stairway to heaven is bijvoorbeeld op een telecaster gespeeld

Klopt, maar ik vind de solo van No Quarter in Madison Square Garden stukken beter. Dat is gespeeld op een LP :)

-robbert-
7 februari 2006, 21:38
Wat Kaïn zegt, Ga voor een EPI ! Dan kun je wennen aan de feel en het geluid van een Les Paul. Als het dan na een tijdje echt is wat je wilt, heb je gelijk ook ervaring om te oordelen of die Gibson gitaar die je dan in je handen hebt Top is!

Agent_Smith
7 februari 2006, 21:52
Nou, er gaat imo dus niets boven een Gibson LP, ook al zal menigeen daar anders over denken. Bovendien blijft die als je een beetje fatsoenlijke prijs betaald zeker z'n waarde behouden.
Maar ik denk idd dat je pas na een paar jaar echt duidelijk wordt welk type gitaar je nou echt het best ligt. Maar als je voorkeur uitgaat naar een LP, dan moet je daar voor gaan.
Ik zou in jou geval bij een dergelijke aanschaf wel een kenner meenemen, anders kan het wel eens verkeerd uitpakken.

iwamoto
7 februari 2006, 21:55
Nou, er gaat imo dus niets boven een Gibson LP, ook al zal menigeen daar anders over denken. Bovendien blijft die als je een beetje fatsoenlijke prijs betaald zeker z'n waarde behouden.
Maar ik denk idd dat je pas na een paar jaar echt duidelijk wordt welk type gitaar je nou echt het best ligt. Maar als je voorkeur uitgaat naar een LP, dan moet je daar voor gaan.
Ik zou in jou geval bij een dergelijke aanschaf wel een kenner meenemen, anders kan het wel eens verkeerd uitpakken.
maar als je pas net speelt toch niet meteen gibson, sorry maar dat lijkt me gewoon zo onverstandig als maar kan, maar als je gewoon les paul model bedoeld, het oprechte iwamoto excuus :)

Veekeren
7 februari 2006, 22:00
Over de kwaliteit van Gibsons zijn een heleboel discussies geweest op het net... Als je net begint zou ik sowieso nooit meteen zo'n dure gitaar nemen, en zeker al geen nieuwe. Als je dan toch een echte Gibson wilt, koop dan een 2ehands Gibson Les Paul Studio. Als je dan een paar jaar verder bent en er wat meer verstand van hebt verkoop je hem voor ongeveer hetzelfde als je betaald hebt, en ga je op zoek naar je "guitar for life".

Agent_Smith
7 februari 2006, 22:03
Ja, in het laatste gedeelte bedoelde ik dat idd. Daar doelde ik idd meer op lp-achtige of bijvoorbeeld fender-achtige (al is dat laatste ook zeker niet over 1 kam te scheren. Ik vind als Gibson-fanaat een strat dus helemaal niks maar een tele echt geweldig).

Neals
7 februari 2006, 22:03
Toen ik begon met spelen vond ik SG's en Ibanezzen de bom, Les Pauls konden me minder bekoren, over strats en tele's nog maar te zwijgen.

3x raden waar ik nu op speel en er aan zit te komen...

Orpheo
7 februari 2006, 22:57
maar als je pas net speelt toch niet meteen gibson, sorry maar dat lijkt me gewoon zo onverstandig als maar kan, maar als je gewoon les paul model bedoeld, het oprechte iwamoto excuus :)

neej, ik ben t niet met je eens. mijn eerste echte gitaar was een gibson les paul custom, en ik speelde toen echt niet zo goed dat ik m verdiende...

@ topicstarter: als je t geld hebt, zou ik gewoon een gibson les paul kopen. studio, standard, whatever. boeit niet. les pauls ROCK!!

Raytheman
7 februari 2006, 23:05
+1 Je eerste gitaar vergeet je NOOIT meer. later wil je er altijd zo eentje terug als je hem verkocht hebt. Dus als je het geld hebt: kopen!

Zelf zoek ik een hofner 176 uit begin '60 ( dat was mijn eerste)
Er staat er toevallig eentje op marktplaats (250 euro) maar hij wil m niet ruilen voor mn laptop die 2 x zoveel waard is..grrrrrrrrrrrrr

BillyG
7 februari 2006, 23:08
precies, koop een echte gibson ipv een epiphone, want na 3 maanden ben je uitgekeken op de epi en wil je toch weer die gibson.

En als dan toch ooit wat anders wilt, heb je wel lekker een aantal jaar over die gibson gespeeld en weet je tenminste waar je over praat.

Orpheo
7 februari 2006, 23:09
+1 Je eerste gitaar vergeet je NOOIT meer. later wil je er altijd zo eentje terug als je hem verkocht hebt. Dus als je het geld hebt: kopen!

Zelf zoek ik een hofner 176 uit begin '60 ( dat was mijn eerste)
Er staat er toevallig eentje op marktplaats (250 euro) maar hij wil m niet ruilen voor mn laptop die 2 x zoveel waard is..grrrrrrrrrrrrr

jep. mijn eerste was een charvel stratje. de gibson was mn eerste echte gitaar, althans, zo zie ik t, maar nog altijd "mis" ik mn charvel soms.....



tot ik weer mn lp inplug in een dikke amp, en m over zn nek laat gaan. qua tone was die charvel echt echt KUT. maar on topic:

zie vorige post van me :D

FretPaul
7 februari 2006, 23:11
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb net even de prijslijst van Gibson binnengehaald. De adviesprijs is €3395 voor een Les Paul Std. 60's neck. Wel ff schrikken, bak met geld.

Heeft iemand een suggestie voor een winkel waar je als noob niet een kat in de zak koopt?

BillyG
7 februari 2006, 23:11
Zelf zoek ik een hofner 176 uit begin '60 ( dat was mijn eerste)
Er staat er toevallig eentje op marktplaats (250 euro) maar hij wil m niet ruilen voor mn laptop die 2 x zoveel waard is..grrrrrrrrrrrrr
geen probleem toch: koop die hoffner en verpats die laptop later

Les Paul
7 februari 2006, 23:25
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb net even de prijslijst van Gibson binnengehaald. De adviesprijs is €3395 voor een Les Paul Std. 60's neck. Wel ff schrikken, bak met geld.

Heeft iemand een suggestie voor een winkel waar je als noob niet een kat in de zak koopt?

Schrik niet van die adviesprijs. De streetprice van een Std ligt een stuk lager (2300 euro bij NL Muziek)
NL Muziek in Almere is een prima winkel voor Gibson. Ze zitten in hetzelfde pand als de importeur van Gibson. Als je hulp nodig hebt, wil ik er best met je afspreken en je helpen.

Gitariste
7 februari 2006, 23:32
Inderdaad, NL Muziek is naar mijn mening toch wel de plek in Nederland om heen te gaan als je een Gibson aan wilt schaffen. De mijne komt er ook vandaan.

Orpheo
7 februari 2006, 23:39
Schrik niet van die adviesprijs. De streetprice van een Std ligt een stuk lager (2300 euro bij NL Muziek)
NL Muziek in Almere is een prima winkel voor Gibson. Ze zitten in hetzelfde pand als de importeur van Gibson. Als je hulp nodig hebt, wil ik er best met je afspreken en je helpen.

jep, mee eens.

@ topicstarter: kijk ook eens 2ehands. soms vind je immens toffe les pauls voor echt een lachwekkende prijs... ik heb eens een R8 met flametop en bigsby voorbij zien gaan voor 2300 euro (!!!!!!!!!) jammer dat ik toen geen geld had...

glacius
7 februari 2006, 23:40
ik kocht mijn gibson les paul standard nieuw voor 1800 euro ..

mischien kan ik je helpen , ... nul zes vijf twee drie een vier vijf een drie

Veekeren
7 februari 2006, 23:42
Hmm... ik hoor de laatste tijd de naam "nlmuziek" zo vaak dat het haast verdacht gaat lijken... Maar ik ken heel de zaak niet hoor, laat ik dat voorop stellen.

Tristan
7 februari 2006, 23:43
Gibson Les Pauls zijn te gek, maar erg duur. De beste plaats is waarschijnlijk inderdaad Nederland muziek in Almere om er eentje aan te schaffen. Laat ze maar lekker werken voor je en je moet gewoon vragen of je alle Les Paul Standards die ze hebben (dus ook die in het magazijn) kan uitproberen. Kijk alsjeblieft niet naar de kleur, maar luister ernaar en en speel erop is mijn advies. De Standard is absoluut de beste keus wat mij betreft als je een "echte" LP wil, dus ik zou je aanraden niet een van de goedkopere modellen te proberen en de Les Paul Classic is ook minder goed (mindere pickups). LP Custom is weer een stuk duurder en die is niet beter.
Als je een betaalbaarder alternatief zoekt, dan kan je ook bij Heritage kijken, die zijn net zo goed als Gibsons (opgezet door oud werknemers van Gibson) en die kosten je maar 1500 euro voor eentje met Seymour Duncan pickups erin, echt fantastische gitaren, kijk maar eens op www.haarguitars.nl

Orpheo
7 februari 2006, 23:44
Hmm... ik hoor de laatste tijd de naam "nlmuziek" zo vaak dat het haast verdacht gaat lijken... Maar ik ken heel de zaak niet hoor, laat ik dat voorop stellen.

we waren daar met de meeting, en ik kan niet spreken voor anderen, maar mijn vooroordelen van die toko heb ik (bijna lettterlijk) achter me gelaten toen ik daar binnenstapte. ik baal dat mijn portemonee niet zo rekbaar is als bij anderen (i.e.: dat ik niet zo snel een nieuwe LP ga kopen binnenkort) anders was ik zeker daar naartoe gegaan, en had ik daar de LP gekocht. top zaak. geen woord teveel gezegd.

Tristan
7 februari 2006, 23:47
Hmm... ik hoor de laatste tijd de naam "nlmuziek" zo vaak dat het haast verdacht gaat lijken... Maar ik ken heel de zaak niet hoor, laat ik dat voorop stellen.

Het is echt een vriendelijke zaak, vooral Wouter is prettig gestoord en dat is een goede eigenschap voor iemand die iets, wat het dan ook is, met muziek te maken heeft... :)
Bovendien is het dus de importeur van Gibson, of die zit er vlak naast in ieder geval, dus als je ergens voor een LP kan kijken is het daar wel.
Ook hebben ze een uitgebreide selectie van (duurdere) pedalen en versterkers.
ORPHEO Was mij al voor. :)

Orpheo
7 februari 2006, 23:47
Gibson Les Pauls zijn te gek, maar erg duur. De beste plaats is waarschijnlijk inderdaad Nederland muziek in Almere om er eentje aan te schaffen. Laat ze maar lekker werken voor je en je moet gewoon vragen of je alle Les Paul Standards die ze hebben (dus ook die in het magazijn) kan uitproberen. Kijk alsjeblieft niet naar de kleur, maar luister ernaar en en speel erop is mijn advies. De Standard is absoluut de beste keus wat mij betreft als je een "echte" LP wil, dus ik zou je aanraden niet een van de goedkopere modellen te proberen en de Les Paul Classic is ook minder goed (mindere pickups). LP Custom is weer een stuk duurder en die is niet beter.
Als je een betaalbaarder alternatief zoekt, dan kan je ook bij Heritage kijken, die zijn net zo goed als Gibsons (opgezet door oud werknemers van Gibson) en die kosten je maar 1500 euro voor eentje met Seymour Duncan pickups erin, echt fantastische gitaren, kijk maar eens op www.haarguitars.nl

ho ho ho, niet zo snel :D de classic is zeker niet minder dan de standard hoor. ook niet qua mindere pups. ze zijn gewoon anders dan de burstbuckers van de standard. de standard heeft een mooi flame topje, de classic niet. de classic is echt een scheurbak, high output pickups, en de standard is wat veelzijdiger, genuanceerder haast. neemt niet weg dat ze geen van beiden qua pickup aan mijn smaak voldoen.

t "probleem'' van heritage is die verdraaide cutout. die ziet er gewoon niet uit! verder is ie precies een gibson LP, maar dan van veel hogere kwaliteit. maar ja, de naam gibson doet t m, ook voor mij. vandaar dat ik geen heritage zal nemen, niet snel iig. maar DAMN wat heeft heritage mooie tops, en DAMN wat is de featurelijst lang.

Cris
7 februari 2006, 23:49
Ja als je een Les Paul wilt moet je er ééntje kopen. Geweldige gitaren. Er is eigenlijk weinig mis met Gibson, ze moeten je alleen liggen denk ik. Maar dat is met alles zo. De één vind het ene lekker, de andere het andere.

Orpheo
7 februari 2006, 23:51
Ja als je een Les Paul wilt moet je er ééntje kopen. Geweldige gitaren. Er is eigenlijk weinig mis met Gibson, ze moeten je alleen liggen denk ik. Maar dat is met alles zo. De één vind het ene lekker, de andere het andere.

dat beni k niet met je eens. gibsons moeten je idd liggen, maar gibson les pauls hebben ook vaak problemen met quality check. let maar eens op. maar t toffe van NL muziek is dat ze aldaar de lp's stuk voor stuk selecteren op tone. niet alleen looks. veel andere zaken die pakken maar lukraak wat gitaren.

Anders Destium
7 februari 2006, 23:53
Als je verwacht dat je voor veel geld hoe dan ook een fatsoenlijke gitaar in je klauwen hebt dan kan een Les Paul gruwelijk tegenvallen. Er zijn genoeg goede en super Les Pauls, maar als beginner kun je die er niet uitpikken zonder hulp en er zitten bij Gibson teveel kneusjes tussen voor het geld dat ze vragen IMO. Er gaat weinig boven een goede Les Paul, maar bezint eer ge begint.

Als je per se een Les Paul wilt dan moet je er vooral eentje kopen, mijn advies is dan wel om 2ehands te kopen. Dan kun je hem weer verkopen voor hetzelfde geld. Of aan de muur laten hangen, voor kunst is het niet eens overdreven duur :cooler:

Tristan
7 februari 2006, 23:56
Tsja, wat kan ik zeggen, ik vind die burstbucker pickups gewoon te gek. Het geeft je die klassieke LP sound met nog iets extra (een klein beetje extra gain en midden). Die keramische pickups worden er door bijna iedereen naar een tijdje uitgegooid, bovendien zijn ze als je ze los koopt bijna de helft van de prijs van een burstbucker, dus dat moet wel wat zeggen. En ze hebben natuurlijk keramische magneten en daarmee krijg je nooit die klassieke LP sound, dus geen Jimmy Page (ook al ziet 'ie er wel zo uit) en dat was zo'n beetje waar hij op uit was geloof ik.
Ik denk ook dat een Les Paul Standard waardevaster is dan een LP Classic vanwege het uiterlijk en de pickups en het prijsverschil is echt mimiem, bovendien kan je de LP Standard met een dikke (50's) en een dunnere (60's) neck profiel krijgen.
Heritage ziet er misschien net iets minder mooi uit, ik weet het niet, ik vind het wel meevallen.

Cris
7 februari 2006, 23:57
dat beni k niet met je eens. gibsons moeten je idd liggen, maar gibson les pauls hebben ook vaak problemen met quality check. let maar eens op. maar t toffe van NL muziek is dat ze aldaar de lp's stuk voor stuk selecteren op tone. niet alleen looks. veel andere zaken die pakken maar lukraak wat gitaren.

Maar dat bedoel ik toch helemaal niet.;)

Dat weet ik allang. Ik zeg alleen dat alles een kwestie van smaak is.;)

En idd. Als je hem gaat kopen kan je hem het best bij NLMuziek halen.

Tristan
7 februari 2006, 23:59
Ja, de kans om een kat in de zak te kopen is groot bij Gibson, dus ga naar Almere en probeer alle LP Standards uit zou ik zeggen en neem iemand mee die er wat meer ervaring mee heeft.
Tweedehands is natuurlijk ook een optie.

Gitariste
8 februari 2006, 00:49
Goede optie!

Maar bij NL muziek hebben ze ook wel ervaring om je veel te vertellen. Ik heb in ieder geval altijd veel gehad aan Wouter (ja wouter, je zult me vast wel herkennen). En draag nu al zo'n 1,5/2 jaar een mooie Gibson LP (kleur: gecko) met me mee.. :cooler:

Orpheo
8 februari 2006, 01:15
Goede optie!

Maar bij NL muziek hebben ze ook wel ervaring om je veel te vertellen. Ik heb in ieder geval altijd veel gehad aan Wouter (ja wouter, je zult me vast wel herkennen). En draag nu al zo'n 1,5/2 jaar een mooie Gibson LP (kleur: gecko) met me mee.. :cooler:

tis een mooie lp die je hebt..maar die kleur :o

zonde van t mooie hout dat eronder zit... maar als jij er blij mee bent... :hippie:

Punt
8 februari 2006, 01:20
1. Check de Gibson Customshop voor Historic LP's.
2. De beste waar voor je geld is een R7 (Reissue '57 Goldtop)
3. Als je die zelf importeert ben je ongeveer evenveel kwijt als je hier voor een normale Standard betaalt.

Orpheo
8 februari 2006, 01:22
of laat een LP bouwen... voor 1400 euro heb je een supertoffe les paul hoor, als je de juiste mensen kent ;)

Les Paul
8 februari 2006, 09:33
Als je verwacht dat je voor veel geld hoe dan ook een fatsoenlijke gitaar in je klauwen hebt dan kan een Les Paul gruwelijk tegenvallen. Er zijn genoeg goede en super Les Pauls, maar als beginner kun je die er niet uitpikken zonder hulp en er zitten bij Gibson teveel kneusjes tussen voor het geld dat ze vragen IMO. Er gaat weinig boven een goede Les Paul, maar bezint eer ge begint.

Als je per se een Les Paul wilt dan moet je er vooral eentje kopen, mijn advies is dan wel om 2ehands te kopen. Dan kun je hem weer verkopen voor hetzelfde geld. Of aan de muur laten hangen, voor kunst is het niet eens overdreven duur :cooler:

Nadeel van 2ehands is dat je meestal geen vergelijkingsmateriaal hebt. De kans dat je dan een kneusje koopt is redelijk groot, zeker als beginner. Ik denk dat de kans dat je 2e hands een top Les Paul te pakken krijgt redelijk klein is. Nieuw is de kans in ieder geval een stuk groter.

Droffie
8 februari 2006, 09:50
Wel bizar, je eerste plankie een LP Standard.

Ik speelde al 15 jaar voor ik mijn eerste Gibson kocht... 8-)

Idd. NL muziek is the place to go. Ik heb mij LP standard daar ook vandaan. Ik heb gewoon een fantastische. Ik heb er genoeg bespeeld alvoor ik mijn keuze maakte maar ze klonken allemaal goed! Alleen die van mij iets beter...:D

Droffie
8 februari 2006, 09:52
1. Check de Gibson Customshop voor Historic LP's.
2. De beste waar voor je geld is een R7 (Reissue '57 Goldtop)
3. Als je die zelf importeert ben je ongeveer evenveel kwijt als je hier voor een normale Standard betaalt.

Grappig dat je die Goldtop aanhaalt. Een maat van mij heeft er zo één bij Max guitars vandaan...Tot onze grote verbazing klonk mijn productie Standard heel veel beter. Is dat niet gek?

Anders Destium
8 februari 2006, 10:02
>Les Paul

Dat ben ik niet met je eens, ik heb zelfs een tegenovergesteld beeld.

Uitgaande van jouw logica dat mensen Les Pauls uittesten in de winkel en de beste er uitpikken zorgt dat ervoor dat in winkels de mooie Les Pauls steeds snel zijn gevlogen. Dan blijven in de winkels vooral de kneusjes over. En denk je dat een beginner kan inschatten welke wél goed is en niet in een winkel? Hij neemt óf iemand mee óf vraagt het de verkoper. De verkoper denkt "kassa" en dumpt zijn slechtste Les Paul, hij kan er zelfs nog een mooi prijsje van maken (omdat die gitaar er al zo lang hangt, hoe zou dat komen ;) ).

Is misschien wat cynisch wat ik hier schrijf, maar een beginner merkt dat verschil niet (zowel in de winkel niet als wanneer hij 2ehands koopt). De reden dat ik aangeef dat in dit geval 2ehands een goede optie is dat heeft ermee te maken dat je dan minder kans hebt dat je veel geld kwijt bent door een hobby die bij nader inzien misschien niet bevalt. Dat kunnen wij ons als gitaristen onder elkaar natuurlijk niet voorstellen maar er zijn genoeg mensen die gitaarspelen oppakken om er na een half jaar weer mee te stoppen. En dan zit je met je mooie nieuw gekochte Les Paul die je snel kwijt wilt (zonder dat je ook maar weet wat dat soort gitaren 2ehands moeten opbrengen, dat komt er ook nog bij).

Ik heb het zien gebeuren dat beginners met de grootst mogelijke crap werden opgezadeld in een winkel door een fantastisch verhaal van de "toffe" verkoper. Als dat al gebeurt als mensen niet veel geld (willen) uitgeven dan wil ik niet weten wat er gebeurt als een beginner plompverloren een winkel binnenstapt om een gitaar van 2000 euro te kopen. Elke winkel heeft betere en slechtere gitaren in huis, de slechtere gitaren moeten ook een keer worden verkocht. En ik denk niet dat de goed geïnformeerde klant gaat voor zoeentje. Wie moet dan zo'n gitaar kopen? Intro nietsvermoedende beginner.

Mijn advies is dan ook: neem als beginner áltijd iemand mee om de gitaar mee te testen, nieuw of 2ehands!

almarvk
8 februari 2006, 10:04
Mijn advies is dan ook: neem als beginner áltijd iemand mee om de gitaar mee te testen, nieuw of 2ehands!

Dat is altijd het beste advies als je iets wilt kopen zonder veel ervaring en dergelijke.

Droffie
8 februari 2006, 10:20
>Les Paul

Dat ben ik niet met je eens, ik heb zelfs een tegenovergesteld beeld.

Uitgaande van jouw logica dat mensen Les Pauls uittesten in de winkel en de beste er uitpikken zorgt dat ervoor dat in winkels de mooie Les Pauls steeds snel zijn gevlogen. Dan blijven in de winkels vooral de kneusjes over. En denk je dat een beginner kan inschatten welke wél goed is en niet in een winkel? Hij neemt óf iemand mee óf vraagt het de verkoper. De verkoper denkt "kassa" en dumpt zijn slechtste Les Paul, hij kan er zelfs nog een mooi prijsje van maken (omdat die gitaar er al zo lang hangt, hoe zou dat komen ;) ).

Is misschien wat cynisch wat ik hier schrijf, maar een beginner merkt dat verschil niet (zowel in de winkel niet als wanneer hij 2ehands koopt). De reden dat ik aangeef dat in dit geval 2ehands een goede optie is dat heeft ermee te maken dat je dan minder kans hebt dat je veel geld kwijt bent door een hobby die bij nader inzien misschien niet bevalt. Dat kunnen wij ons als gitaristen onder elkaar natuurlijk niet voorstellen maar er zijn genoeg mensen die gitaarspelen oppakken om er na een half jaar weer mee te stoppen. En dan zit je met je mooie nieuw gekochte Les Paul die je snel kwijt wilt (zonder dat je ook maar weet wat dat soort gitaren 2ehands moeten opbrengen, dat komt er ook nog bij).

Ik heb het zien gebeuren dat beginners met de grootst mogelijke crap werden opgezadeld in een winkel door een fantastisch verhaal van de "toffe" verkoper. Als dat al gebeurt als mensen niet veel geld (willen) uitgeven dan wil ik niet weten wat er gebeurt als een beginner plompverloren een winkel binnenstapt om een gitaar van 2000 euro te kopen. Elke winkel heeft betere en slechtere gitaren in huis, de slechtere gitaren moeten ook een keer worden verkocht. En ik denk niet dat de goed geïnformeerde klant gaat voor zoeentje. Wie moet dan zo'n gitaar kopen? Intro nietsvermoedende beginner.

Mijn advies is dan ook: neem als beginner áltijd iemand mee om de gitaar mee te testen, nieuw of 2ehands!


Les Paul heeft toch al aan de TS aangeboden hem bij NL muziek te helpen.
Kan niet anders zeggen dan dat het een erg toffe aanbieding is.

sugarfish
8 februari 2006, 10:30
Waarom zo'n dure gitaar als je het als "beginner" het verschil tussen Epi van 400/500 euro en Gibson 2000 euro waarschijnlijk niet eens hoort.
Ik gun je het van harte hoor, zeker wel! maar als je wat goedkoper begint en goed leert spelen, dan kom je erachter wat voor type gitaar het beste bij je past.
Zometeen heb je een Gibson en kom je er na een half jaar achter dat je hem te zwaar vindt bijvoorbeeld.
Je kunt ook kiezen om 2 gitaren te kopen (wat goedkoper), bijv. 1 epi en een ibanez (bij wijze van voorbeeld).
Je kunt altijd nog een Gibson LP Standard kopen!

Neem geen overhaaste beslissing!
Succes ermee!!!

Les Paul
8 februari 2006, 10:35
>Les Paul

Dat ben ik niet met je eens, ik heb zelfs een tegenovergesteld beeld.

Uitgaande van jouw logica dat mensen Les Pauls uittesten in de winkel en de beste er uitpikken zorgt dat ervoor dat in winkels de mooie Les Pauls steeds snel zijn gevlogen. Dan blijven in de winkels vooral de kneusjes over. En denk je dat een beginner kan inschatten welke wél goed is en niet in een winkel? Hij neemt óf iemand mee óf vraagt het de verkoper. De verkoper denkt "kassa" en dumpt zijn slechtste Les Paul, hij kan er zelfs nog een mooi prijsje van maken (omdat die gitaar er al zo lang hangt, hoe zou dat komen ;) ).

Is misschien wat cynisch wat ik hier schrijf, maar een beginner merkt dat verschil niet (zowel in de winkel niet als wanneer hij 2ehands koopt). De reden dat ik aangeef dat in dit geval 2ehands een goede optie is dat heeft ermee te maken dat je dan minder kans hebt dat je veel geld kwijt bent door een hobby die bij nader inzien misschien niet bevalt. Dat kunnen wij ons als gitaristen onder elkaar natuurlijk niet voorstellen maar er zijn genoeg mensen die gitaarspelen oppakken om er na een half jaar weer mee te stoppen. En dan zit je met je mooie nieuw gekochte Les Paul die je snel kwijt wilt (zonder dat je ook maar weet wat dat soort gitaren 2ehands moeten opbrengen, dat komt er ook nog bij).

Ik heb het zien gebeuren dat beginners met de grootst mogelijke crap werden opgezadeld in een winkel door een fantastisch verhaal van de "toffe" verkoper. Als dat al gebeurt als mensen niet veel geld (willen) uitgeven dan wil ik niet weten wat er gebeurt als een beginner plompverloren een winkel binnenstapt om een gitaar van 2000 euro te kopen. Elke winkel heeft betere en slechtere gitaren in huis, de slechtere gitaren moeten ook een keer worden verkocht. En ik denk niet dat de goed geïnformeerde klant gaat voor zoeentje. Wie moet dan zo'n gitaar kopen? Intro nietsvermoedende beginner.

Mijn advies is dan ook: neem als beginner áltijd iemand mee om de gitaar mee te testen, nieuw of 2ehands!

Mijn logica is niet dat mensen de beste Les Pauls er uithalen in de winkel. Dat gebeurt juist veel te weinig. Veel Les Pauls worden gekocht zonder al te veel selectie. De koper wordt dan teleurgesteld en zet de betreffende Les Paul op marktplaats.

Ik heb genoeg Les Pauls in mijn handen gehad om de kwaliteit te kunnen beoordelen (ik heb er zelf 4). Ik heb bij NL Muziek LP Classics in mijn handen gehad die werkelijk geweldig waren. Ik heb Customshop LP´s gespeeld die crap waren (niet bij NL Muziek ;) ).

Bij PRS is het verhaal natuurlijk totaal anders. Ik betaal ook zo min mogelijk voor mijn PRSi. 2ehands vind ik dan een prima optie.

vinni
8 februari 2006, 10:38
Ik zou ook voor een Heritage gaan.

Het is jammer dat Heritage niet de naam heeft.....maar het zijn betere gitaren voor veel minder geld. Tja....en van de headstock moet je houden.
Ik heb er geen problemen mee.

Groet,
Vinni

Droffie
8 februari 2006, 13:23
Ik zou ook voor een Heritage gaan.

Het is jammer dat Heritage niet de naam heeft.....maar het zijn betere gitaren voor veel minder geld.

Gaan we weer...Betere gitaren voor veel minder geld.


Zou je dat ook even willen staven met bewijs of bedenk je dat helemaal zelf?

Kaboemba
8 februari 2006, 13:36
Ach droffie, we kunnen wel bewijs leveren maar je gelooft het toch niet.

Kijk ik wil ook best een LP en zeker wel een gibson maar voorlopig zie ik niet de meerwaarde ten opzichte van de prijs.
En beter, tja wat is beter, je kan al snel roepen dat dat helemaal niet beter is maar anders.
Ik had een Lag Roxanne Prestige en zou zeker durven stellen dat die beter is als een Gibson LP van dezelfde prijsklasse en ook wel hoger.
Afwerking beter.
Materialen, zeker niet minder.
Prijs, top.
Elementen, super.
En je hebt ook nog is iets wat een ander niet heeft.

Maar goed hij was ook anders.

Btw jij bent toch zo voor de NL economie, waarom koop je dan een amerikaanse gitaar, koop dan een europese of laat een NL bouwer er 1 maken.

Gitariste
8 februari 2006, 13:37
@ Orpheo.

Volgens mij begrijpen wij elkaar niet helemaal.
Die kleur is juist het meest gave wat er is!! :d
http://interval0.rendered.startpda.net/1350001-1400000/1382040_500_500_mUSX.jpeg
http://interval0.rendered.startpda.net/250001-300000/281612_500_500_id3b.jpeg

Kaboemba
8 februari 2006, 13:46
Meen je dat, wat een vreselijk ding en daar heb je hoeveel voor betaald ?

Dat goren, vreselijk is dat iets van glowinthedark en dan chrome elementen en andere hardware en knoppen die goud/amber kleurig zijn. Dat mag niet eens.
Ik vind gouden hardware niet echt mooi maar door elkaar heen is helemaal vreselijk.

FretPaul
8 februari 2006, 13:47
@ Les Paul, bedankt voor je aangeboden hulp. Ik denk alleen dat ik na het lezen van de berichten hier nog ff een tijdje nadenk over wat ik wil.

@ Gitariste
Is idd een mooi kleurtje :)

Gitariste
8 februari 2006, 13:50
@ FretPaul: Dank je!

En NEE, het zijn geen goude elementen.. gewoon zilverkleurig!
En NEE, het is geen glow in the dark.
En NEE, het is geen lelijk ding!

Duidelijk? ;-)

Kaboemba
8 februari 2006, 13:51
sorry ik zei chrome elementen en hij is WEL lelijk.

Waarom men toch kleur moet aanbrenegen op schitterend hout, ik snap het niet.
Da's net zo erg als make-up op een vrouw die van nature mooi is, bijna nooit wordt ze er mooier van.

Gitariste
8 februari 2006, 13:53
Oké, deze discussie heeft geen zin want dan blijven we bezig:
wel/niet/wel/niet/wel/niet.. haha!
Ik vind hem mooi, ik moet er mee leven.. dus punt uit.. :)

Kaboemba
8 februari 2006, 13:58
Zelfs als hij niet mooi is :satisfie:


Ghehehehe nee prima.

FretPaul
8 februari 2006, 14:05
Ik ben dan geen pro, maar ik heb nog nooit een lelijke Les Paul gezien.Zelf vind ik de Ebony zonder slagplaat geweldig :P Maar ook de Heritage Cherry Sunburst en de Goldtop :P

Kaboemba
8 februari 2006, 14:12
Ik vind het nu niet bepaald een knappe vent :D


http://www.coutant.org/lespaul.jpg

Anders Destium
8 februari 2006, 14:16
Dat is een originele en geen vintage reissue zo te zien :D

FretPaul
8 februari 2006, 14:17
Wat voor kleur is dat eigenlijk?

Anders Destium
8 februari 2006, 14:23
Blank, met blauw shirt en blauwe spijkerbroek.

Orpheo
8 februari 2006, 14:23
@ Orpheo.

Volgens mij begrijpen wij elkaar niet helemaal.
Die kleur is juist het meest gave wat er is!! :d
http://interval0.rendered.startpda.net/1350001-1400000/1382040_500_500_mUSX.jpeg
http://interval0.rendered.startpda.net/250001-300000/281612_500_500_id3b.jpeg

tis een apart geval, das zeker. in combinatie met de achterkant is t eigenlijk wel een heel leuk ding! maar als je alleen de top ziet... :o

edit: achterkant van de GITAAR. niet hetgeen dat achter de gitaar zit... ik zeg t er maar bij...

Kaïn
8 februari 2006, 14:26
Die Les Paul vind ik geweldig! Groen = goed.

Kaboemba
8 februari 2006, 14:28
tis een apart geval, das zeker. in combinatie met de achterkant is t eigenlijk wel een heel leuk ding! maar als je alleen de top ziet... :o

edit: achterkant van de GITAAR. niet hetgeen dat achter de gitaar zit... ik zeg t er maar bij...

Ja mooi die achterkant :o WELKE ACHTERKANT ????????

Kaboemba
8 februari 2006, 14:29
Die Les Paul vind ik geweldig! Groen = goed.

Ik zeg brabant ik zeg carnaval ik zeg, denk je dat iemand je serieus neemt.

Kaïn
8 februari 2006, 14:29
Goed kijken;) Je ziet de achterkant van die LP op de onderste foto waar ze zit te spelen.

Kaïn
8 februari 2006, 14:31
En ik zeg, Ik ben een geboren leienaar , getogen in Rotterdam en ik heb een hekel aan carnaval. Daarbij hou ik ontzettend van groene gitaren. Of dat nou appeltjes groen bij die LP of een donkergroen bij een PRS Cu 24. Allebei schitterend.
Ieder zo zijn smaak;) Of je die nou serieus wilt nemen of niet.

Kaboemba
8 februari 2006, 14:33
Goed kijken;) Je ziet de achterkant van die LP op de onderste foto waar ze zit te spelen.

O je bedoelt dat HOUT :o .
A da's de zijkant.
B ik zie het niet die combinatie, hout past overal bij.

Kaboemba
8 februari 2006, 14:33
En ik zeg, Ik ben een geboren leienaar , getogen in Rotterdam en ik heb een hekel aan carnaval. Daarbij hou ik ontzettend van groene gitaren. Of dat nou appeltjes groen bij die LP of een donkergroen bij een PRS Cu 24. Allebei schitterend.
Ieder zo zijn smaak;) Of je die nou serieus wilt nemen of niet.

Jij hebt het niet makkelijk zie ik, sterkte.

Kaïn
8 februari 2006, 14:36
Haha dankje. Het leven is zwaar. Ik ben ook nog half Antilliaans, dus ik heb én een R én ik ben asociaal en ik ben een probleem jongere EN een schijnbare wansmaak.

Droffie
8 februari 2006, 14:38
Ach droffie, we kunnen wel bewijs leveren maar je gelooft het toch niet.

Kijk ik wil ook best een LP en zeker wel een gibson maar voorlopig zie ik niet de meerwaarde ten opzichte van de prijs.
En beter, tja wat is beter, je kan al snel roepen dat dat helemaal niet beter is maar anders.
Ik had een Lag Roxanne Prestige en zou zeker durven stellen dat die beter is als een Gibson LP van dezelfde prijsklasse en ook wel hoger.
Afwerking beter.
Materialen, zeker niet minder.
Prijs, top.
Elementen, super.
En je hebt ook nog is iets wat een ander niet heeft.

Maar goed hij was ook anders.

Btw jij bent toch zo voor de NL economie, waarom koop je dan een amerikaanse gitaar, koop dan een europese of laat een NL bouwer er 1 maken.

Ten eerste vroeg ik jou niets, maar jij schijnt de drang om vragen te beantwoorden die niet aan jou gesteld zijn niet te kunnen weerstaan, maar goed.
Waar is je bewijs dan dat heritage beter is dan Gibson? Een verhaaltje vertellen over je Lag heeft er geen zak mee te maken. of was dat je bewijs?

Flauw dat je een discussie uit een ander topic erbij betrekt. Waarom doe je dat eigenlijk? Wat heeft dat met deze discussie te maken?

Gitariste
8 februari 2006, 14:38
Nou nou nou.. wat een discussie over mijn mooie gitaar! ;-)

En Carnaval heb ik ook nog nooit gevierd. Ben een rasechte Flevolander, en daar is veel groen dus misschien vind ik hem daarom wel mooi (ja ik zeg het zelf maar voordat jullie hem inkoppen :p)

Orpheo
8 februari 2006, 14:42
echt kaboemba, je komt over als een ongelooflijk gestrest persoon..... op alles dat er maar is zit je te fitten....damn.

Gitariste
8 februari 2006, 14:46
Zou hij misschien zwanger zijn?

Kaboemba
8 februari 2006, 14:47
Ten eerste vroeg ik jou niets, maar jij schijnt de drang om vragen te beantwoorden die niet aan jou gesteld zijn niet te kunnen weerstaan, maar goed.
Waar is je bewijs dan dat heritage beter is dan Gibson? Een verhaaltje vertellen over je Lag heeft er geen zak mee te maken. of was dat je bewijs?

Flauw dat je een discussie uit een ander topic erbij betrekt. Waarom doe je dat eigenlijk? Wat heeft dat met deze discussie te maken?

FF checken:

Nee Vinni vroeg jou ook niks. Dus die drang is je niet vreemd, maar ja daar is het ook een forum voor he dat je antwoord geeft op elkaar en zo.

Dan zeg je: Gaan we weer...Betere gitaren voor veel minder geld.


Zou je dat ook even willen staven met bewijs of bedenk je dat helemaal zelf?

Dus helemaal geen heritage, maar gitaren da's algemeen he.
En ja dat was EEN bewijs. Maar goe dik weet uit ervaring dat een bewijs niet genoeg is.

En waarom zou ik niet iets uit een ander topic erbij halen, het was maar een vraag.

Kaboemba
8 februari 2006, 14:50
echt kaboemba, je komt over als een ongelooflijk gestrest persoon..... op alles dat er maar is zit je te fitten....damn.

Nope ik ben niet gestrest, nee echt niet. Maar als het jullie beter uit komt dan wel natuurlijk, wat je wil.
Waarom zou dan gestrest moeten zijn, ik zie dat niet.

Kaïn
8 februari 2006, 14:53
Misschien zit er een chipje vast in zijn keel. Het klinkt niet goed namelijk wat er nu uit hem komt.

Kaboemba
8 februari 2006, 14:55
Misschien zit er een chipje vast in zijn keel. Het klinkt niet goed namelijk wat er nu uit hem komt.

Wat klinkt er niet goed ? Sorry ik heb geen boxen aan deze pc, vandaar.

Droffie
8 februari 2006, 15:05
FF checken:

Nee Vinni vroeg jou ook niks. Dus die drang is je niet vreemd, maar ja daar is het ook een forum voor he dat je antwoord geeft op elkaar en zo.
Nee vinni vroeg niemand iets, ik stelde hem er één en jij antwoordt. Ook op een forum vind ik dat vreemd. Maar goed.



Dan zeg je: Gaan we weer...Betere gitaren voor veel minder geld. Als je de vraag begreep doelde ik op Heritage, maar dat weet je best. Je bent gewoon aan 't eikelen.



En waarom zou ik niet iets uit een ander topic erbij halen, het was maar een vraag.

Je helpt de NL economie ook door die geimporteerde Gibson in NL te kopen en niet in Duitsland. Maar ook dat weet je natuurlijk best ondanks dat je een eikel bent...
Zo, tevreden met mijn antwoord?

Kaboemba
8 februari 2006, 15:13
Nee 3 keer, maar had je wat anders verwacht.

Eikel ?????

Quink
8 februari 2006, 15:55
http://smile.smilies.nl/1494.gif

Man man, kan dit niet via PM, of las op de volgende forumdag een "ros een medeforummer in elkaar" uurtje in of zo :roll:

Droffie
8 februari 2006, 15:58
http://smile.smilies.nl/1494.gif

Man man, kan dit niet via PM, of las op de volgende forumdag een "ros een medeforummer in elkaar" uurtje in of zo :roll:



Ik heb dat wel eens voorgesteld. Met een boksring dan en bokshandschoenen aan. Op zich wel een goed idee.

Droffie
8 februari 2006, 16:00
Ik heb mijn post al weggehaald. Tis ook wel een beetje kinderachtig van Kaboemba mij zo te pesten.... :D

bert k
8 februari 2006, 16:05
Ik ben het wel zat. Topic gesloten.