PDA

View Full Version : Reggae en dub...



polysix
7 februari 2006, 20:20
Kan iemand mij een goede uitleg geven over de reggae gitaarstijl? Op sites krijg ik alleen maar uitleg over het aanslaan terwijl dat aanslaan goed gaat, maar ik weet alleen niet wat voor akkoorden ik moet gebruiken. Gewone akkoorden hebben de sound niet, en barree akkoorden ook niet echt. Heeft iemand er hier verstand van?

hoofd
7 februari 2006, 20:58
Akkoorden in reggae zijn toch niet zo bijzonder? In dub al helemaal niet...daar heb je aan 1 akkoord voldoende ;). Maar speel gewoon 's wat reggae nummertjes na, volgens mij is veel ook gebasseerd op het bluesschema. En barré's klinkt best okay, maar dan alleen de onderste 3/4 snaren aanslaan.

Das Schaap
8 februari 2006, 14:58
Reggae was dacht ik afgeleid van jazz, alleen dan simpeler gemaakt.
Dus kijk anders eens naar wat standaard vierklank schema´s.

En dan met die heerlijke aanslag. :B

Ralph Nuis
8 februari 2006, 17:15
Kan iemand mij een goede uitleg geven over de reggae gitaarstijl? Op sites krijg ik alleen maar uitleg over het aanslaan terwijl dat aanslaan goed gaat, maar ik weet alleen niet wat voor akkoorden ik moet gebruiken. Gewone akkoorden hebben de sound niet, en barree akkoorden ook niet echt. Heeft iemand er hier verstand van?

Dat heeft toch wel grotendeels met aanslag te maken, probeer maar eens wat te varieëren.
In reggae wordt veel gebruik gemaakt van I - IV - V schema'tjes maar verder ook mineur en majeur akkoorden door elkaar, het heeft niet echt vaste regels.
Probeer eens een beetje reverb en/of delay en misschien een wah erbij te gebruiken.

Dus gewoon "normale" akkoorden moet werken en barré's al helemaal.
En desnoords, zoals hoofd al zei, alleen de onderste 3/4 snaren proberen (al ben ik hier zelf geen voorstander van).

Veel succes.

polysix
16 februari 2006, 15:40
dank je. Iemand voor de rest nog tips?

jaspie
16 februari 2006, 16:38
er zijn erg veel uitzonderingen maar de meest standaard reggae bestaat uit veel mineur akkoorden( dreadlock holiday heeft zon slagje)

Satriani
17 februari 2006, 09:27
Euuh ik zou zeggen speel gewoon barre's bijv een A en demp dan met je duim de lage E snaar en de A snaar af.