PDA

View Full Version : Tune O-Matic Probleem



Jerre
7 februari 2006, 18:32
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe gitaar, een Yamaha SA500. Foto (http://namm.harmony-central.com/WNAMM05/Content/Yamaha/PR/SA500-lg.jpg)
Kheb ze volledig afgesteld en ze speelt schitterend, op 1 klein detail na:
De G snaar kan ik niet intoneren want het zadeltje zit al helemaal tegen de achterkant van de brug. De G snaar is op de 12e fret toch nog zeker 10% te scherp terwijl de andere snaren perfect staan.
Een D-akkoord spelen gaat helemaal niet want dat klinkt vreselijk vals!
Wat mij ook is opgevallen is dat al de zadeltjes wel redelijk dicht tegen de kant van de brug aankomen.

Is er een manier om mijn brug op te schuiven naar achteren toe ?
Of zijn er Tune O-Matic bruggen die je doormiddel van schroeven in z'n geheel meer naar achteren kan schuiven ?
Of zijn er bruggen waar ik meer ruimte heb om de zadeltjes te verschuiven ?
Hoe kan ik dit dus best gaan oplossen ?

Ik ben al een week het internet aan het afzoeken naar een oplossing, maar ik vind er bitter weinig over.

Dank bij voorbaat.

JvD.
7 februari 2006, 18:35
is het misschien mogelijk het zadeltje on te draaien ?

faasie
7 februari 2006, 18:35
Soms kun je de zadeltjes van de tune-o-matic omdraaien dan zitten ze net een beetje meer naar achter. Lastig om uit te leggen :(.

edit
hmm je was net een paar seconden eerder :D.

Jerre
7 februari 2006, 18:36
Ja dat gaat, maar dat maakt geen verschil want de zadeltjes zijn langs de 2 kanten juist hetzelfde.

Detail foto (http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/30N/AES820-LBM_bridge.jpg)

Dit is dezelfde brug, maar op een andere Yamaha met een iets ander staartstuk (als je dat zo mag noemen).

Vonk
7 februari 2006, 18:42
Ik wil alleen zeggen:

Maar dat is even een mooie gitaar :cheerup:

Jerre
8 februari 2006, 03:15
@ Vonk: Dank je, dat vond ik ook! Maar alleen van het geluid al word ik super :D :D :D !!

Ik had daarstraks ook een mail gestuurd naar een gitaarbouwer/hersteller.
Hij had 2 oplossingen voor mij:

- De brug verplaatsen (maar dit is zeker niet fraai ivm boorwerk ...)
- Ofwel de SG wide travel bridge kopen bij Voxhumana.nl

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/parts/221430.jpg

De afstand die de zadeltjes kunnen afleggen is hier toch wel aanzienlijk groter lijkt me zo.
Iemand hier ervaingen mee ?

wietse
8 februari 2006, 07:25
prima bruggen echt perfect te intoneren, je zou ook nog de zadeltjes kunnen vervangen voor de meer algemene zadeltjes daarbij maakt omdraaien echt wel verschil.

no 1 hops
8 februari 2006, 08:39
heb toch ook eens gehoord dat het aan de snaar kan liggen of topkam.

volgens mij hier een keer gelezen over een e snaar die maar iet intoneren wilde.
dus probeer eerst eens een nieuwe snaar.
verder zou ik de topkam eens goed bekijken waar de snaar vrij komt, en evt die van de andere snaren.

1959SLP
8 februari 2006, 09:58
je zou het veertje kunnen inkorten.

Jerre
8 februari 2006, 10:45
De veertjes heb ik er al uit gehaald, dus het ene zadeltje zit echt tegen de kant.

Hoe kan mijn topkam hier een rol in spelen ?

frekie
8 februari 2006, 12:00
Mooie gitaar, apart die F gaten. Ik heb ooit een SA2200 gehad, geweldige ES335 gitaar. Yamaha schijnt gitaren te hebben met het Buzz Feiten systeem waarbij de topkam ahw is gecompenseerd ik dacht mn voor de G snaar. Misschien achteraf aan te brengen. Verder een nieuw setje snaren, probeer eens een ander merk. Vreemd dat alleen de G snaar zoveel problemen geeft, als de brug niet goed zou staan zou je zeggen moeten de andere snaren er ook last van hebben.
Andere brug moet je mee opletten, de afstand tussen de studs moet exact kloppen en het schroefdraad moet hetzelfde zijn, je hebt Japans en USA schroefdraad.

1959SLP
8 februari 2006, 12:01
Ik zou het niet bij de topkam zoeken. Daar maak je het niet mooier op. Ik heb net even het verschil gemeten tussen een gewone brug en die sg-wide travel. Dat verschil is ongeveer 2 mm. Hoogstwaarschijnlijk moet dit voldoende zijn om goed geintoneerd te krijgen. Ik zou dus voor die SG wide travel gaan. Dit probleem van incorrecte montage v/d brug komt overigens vaker voor. Suc6

Bins
8 februari 2006, 12:16
Als de gitaar nieuw is als in "net uit de winkel" zou ik em gewoon lekker terugbrengen.

matto
8 februari 2006, 20:22
Schaller had altijd een brug in het programman voor Gibson achtige gitaren die je op 3 verschillende posities op de studs kunt zetten, misschien is dat een oplossing.?
Of anders mischien hun fine tuning type brug.

Luca P
8 februari 2006, 21:01
http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/30N/AES820-LBM_bridge.jpg
Eh hier op jou foto zit hij in het midden.
Is dit van vóór de behandeling?
Eindelijk weer een mooie gitaar op het forum!
:cheerup:

chennie
8 februari 2006, 21:05
wat ik wel eens heb en het klinkt raar:
zet het zadeltje meer naar voren, veel meer naar voren. Dan opnieuw stemmen en intoneren. Misschien dat die dan genoeg ruimte heeft.

-edit- muhaha dit verhaal (wat hier stond) sloeg nergens op nu ik het teruglees =)
Maar bovengenoemde methode helpt bij mij als ik niet meer verder kan met mn zadeltje.

-edit- dat is een mooie gitaar, zoiets wil ik ook nog, alleen dan single cut.

grayfink
8 februari 2006, 21:11
Ik ben net intelligent genoeg om te weten dat ik vrij dom ben, maar volgens mij slaat dat verhaal van Chennie nergens op.

Jerre
8 februari 2006, 21:41
@ Luca: dat is geen foto die ik genomen heb, maar 1 van het net omdat ik zelf geen cam heb. Ik heb die als documentatie gebruikt omdat men mijn brug verwarde met een 'gewone' TOM brug, deze is net dat beetje anders. Die veertjes die je ziet heb ik er ook uit genomen om meer plaats te maken.

Op deze foto heb ik aangegeven hoe mijn zadeltjes nu staan (in het rood).
Die groene is de plaats waar die zadel naar mijn gevoel zou moeten komen.

http://www.powerflame.be/brug.jpg


@ Chennie: zo ben ik begonnen, eerst helemaal naar voren en dan altijd verder gezet, nu zit ik aan het einde en het is nog niet genoeg ...
Als het dat is wat je bedoeld, maar ik vind je redenering toch wel vreemd.


@ Matto: is het pertoeval de Schaller STM452 ? De Deze (http://www.powerflame.be/STM452.jpg)
Wat is juist die fine-tuning type brug ?
Kan je mij misschien een paar linkjes geven zodat ik precies weet wat je bedoeld ?

chennie
8 februari 2006, 23:13
ohj dat werkt dan niet. Ik bedoelde het volgende, meestal begin ik ergens in het midden en als ik dan tegen het uiteinde aankom, dan begin ik opnieuw maar dan in de uiterste andere positie. Soms helpt dit.

Misschien kan je je zadeltje omdraaien ?

Jerre
8 februari 2006, 23:42
Hehe, dat is in de 1e reactie ook gezegd, maar als je goed kijkt dan zie je dat de zadeltjes aan de 2 kanten gelijk zijn, dit heeft dus geen effect.

no 1 hops
9 februari 2006, 08:25
de suggestie om hem terug te brengen lijkt mij niet zoverkeerd.
kunnen zij er eerst eesn eenandere snaar op zetten en dan weer proberen.
je weet nooit inhoeverre die snaar ergens niet helemal goed zit.
wat betreft die topkam
als het goed is verlaat de snaar aan de kant van het fretboard de topkam.
maar soms, door verkeerd vijlen, is dit halverwege de topkam of juist vanaf de tuner kant en dat scheelt soms, afhankelijk van de maat topkam weer iets.

zoals ik zie waarjij op de foto je zadels plaatst, en waar ze zouden moeten zitten denk ik dat de ene stud net iets verkeerd zit, de onderste dus.

dat is reparatie werk of de winkel zal jouw moeten helpen aan een wide travel brug om dit probleem op te lossen.
geef ze de kans om op hun kosten de gitaar goed te intoneren, en anders dat ook op hun kosten er een wide travel in komt.
jij hebt recht op een goed werkende gitaar.

verder heb ik in de catalogus van texas en tweed een brug gezien die ook instel/schroeven bij de studs heeft
gotoh les paul bridge 510 serie deluxe
http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar,_Tune-o-matic_bridges/1/Gotoh_510_Tune-o-matic_Bridge_and_Stop_Tailpiece/Pictures.html#details